• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

RPR säger att Batman utgått

Tjena Luciano!
Tveksamt om man ska ta det för säkra uppgifter och skriva ut det på sin sida. Han sätter ju sitt rykte på spel så att säga.

Eller så er det et veldig smart drag. Han har jo fått relativt mye gratis spridning av sitt konto etter at han la opp påstanden. Hvor mange tusen fölgere kan han ha fått av det ene inlägget? Han har jo blitt delt av titals store youtubere og prates om på alle forum rundt om kring.

jag tolkade det som att han fått tag på en INNAN den utgår/utgick men vad vet jag.
Har extremt svårt att tro att det i slutändan blir någon större prisökning på just Batman. Kanske får jag äta upp det men i grund och botten är det en helt vanlig massproducerad sportrolex i stål med lite blått på ena kanten. Bra är den, 100+ bra är den inte!

Har extremt svårt att tro att det i slutändan blir någon större prisökning på just Batman. Kanske får jag äta upp det men i grund och botten är det en helt vanlig massproducerad sportrolex i stål med lite blått på ena kanten. Bra är den, 100+ bra är den inte!
HAHA jag med, jag hoppas alla Batman sjunker så in i helvete! jag ska hoppa på den nya batman så snabbt man kan boka en för jag vill genuint ha en! <3

Rolex själva har uppenbarligen en annan upfattning eftersom man spenderat väldigt stora summor, tagit risker, lagt mkt tid etc just på att ta fram cal 32xx istället för att köra på den enkla lösningen att behålla 31xx.
Och du vet att man spenderat "väldigt stora summor" på urverksutveckling när allt precis allt annat vad gäller Rolex är superhemligt?

Varför? Du har väll köpt en för att använda och inte tjäna 30 silverpenningar!

jag tolkade det som att han fått tag på en INNAN den utgår/utgick men vad vet jag.
OM den skulle utgå är det väl bra tajming. Skulle den inte utgå slipper jag ju ändå kö. Sen vet jag ärligt talat inte om jag ska behålla den eller inte, misstänker att den kan bli för stor på mig. Men skulle det vara så, lär jag knappast behöva ligga sömnlös över en kapitalförlust.

Och du vet att man spenderat "väldigt stora summor" på urverksutveckling när allt precis allt annat vad gäller Rolex är superhemligt?

Att ta fram ett helt nytt urverk för storskalig produktion är väldigt kostsamt (och mkt som kan gå fel med förödande kvalitetsproblem). Det handlar om produktutveckling men också tillverkningsutrustning, kanske byggnader, sammansättningsprocesser, processutveckling, kvalitetssäkring, utbildning av personal, cost management, underleverantörskontakter, lagerhållning, administration mm. Det är därför många tillverkare med stora volymer och hög kvalitet (som tex Omega och Breitling) under lång tid höll sig till (ibland modifierade) ETA.

Min poäng var dock att Rolex själva anser att deras kunder/marknad bryr sig om urverket. Annars hade Rolex inte utvecklat cal 32xx.

Senast ändrad:
Rolex själva har uppenbarligen en annan upfattning eftersom man spenderat väldigt stora summor, tagit risker, lagt mkt tid etc just på att ta fram cal 32xx istället för att köra på den enkla lösningen att behålla 31xx.
Instämmer helt, vi får inte glömma bort att de gör de mest stabila och tillförlitliga urverken på marknaden. Mycket långa serviceintervall och oslagbar garanterad gångavvikelse +2/-2 sekunder/dygn. Finns inga andra tillverkare i den prisklassen som kommer i närheten av det. Jag är visserligen KS skadad, men jag väljer Rolex till stor del beroende på kvaliteten i deras urverk!

Dummeste frågan på lenge..
Ja! Det er ingen hemlighet at det koster å utvikle og produsere nye urverk.
tror han syftade på hela företaget rolex uppbyggnad...

Det är ju en stiftelse därav så är där typ 0 insyn i företaget så man vet verkligen inte något om vad som händer där.

andra företag lämnar ju ut uppgifter om tex antal producerade klockor mm och det gör ju aldrog rolex och behöver iheller inte göra det enligt schweizisk lag.

Det där är ju bara dumt.
Det är klart folk bryr sig om sånt där när de köper en klocka för dyra pengar från ett världsledande märke.

Delar inte alls din åsikt. Jag tror att den största delen av människor som köper Rolex har noll koll på vilket urverk som sitter i och hur det funkar.

Jag tror den största delen köper för att dem vet att det är en beprövad klocka som funkar länge och har hög status. Fråga random snubbe som har en Role på armen vad det är för urverk, han kommer svara "Inte vet jag, men den dras upp av armens rörelse".

Samma sak när folk köper dyra skor eller dylika, dem är dyra och snygga och många köper dem och då är det bra. Inte fan vet dem flesta vilket läder som används, eller hur dem är sydda eller tillverkade.

Bara nördar som har koll på sådant.

Den här!
D117BDAD-4C1D-4B82-99B0-3EE908879C48.jpeg
För oss som gillar klockor och inte pluggar Rolexreferenser, vad snackar ni om för klocka?

Delar inte alls din åsikt. Jag tror att den största delen av människor som köper Rolex har noll koll på vilket urverk som sitter i och hur det funkar.

Jag tror den största delen köper för att dem vet att det är en beprövad klocka som funkar länge och har hög status. Fråga random snubbe som har en Role på armen vad det är för urverk, han kommer svara "Inte vet jag, men den dras upp av armens rörelse".

Samma sak när folk köper dyra skor eller dylika, dem är dyra och snygga och många köper dem och då är det bra. Inte fan vet dem flesta vilket läder som används, eller hur dem är sydda eller tillverkade.

Bara nördar som har koll på sådant.

Jag tror att den vanlige rolexköparen (tex några av mina kompisar och min hustru) förväntar sig:
1 Världens bästa klocka (kvalitet, funktion, stryktålighet, vattentät etc)
2 Tidlös design
3 Prestige

Rolex utvecklar hela tiden sina urverk gnm små steg (se tex att man nu lyckats förlänga serviceintervallerna) och mer sällan helt nya calibres (som vi sett nu). Skälet är troligen p 1 (och delvis p 3 eftersom kvalitet kan användas i marknadsföringssyfte som tex Omega gjort mkt de senaste åren).

Tillbaka
Topp