• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RPR säger att Batman utgått

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Delar inte alls din åsikt. Jag tror att den största delen av människor som köper Rolex har noll koll på vilket urverk som sitter i och hur det funkar.

Jag tror den största delen köper för att dem vet att det är en beprövad klocka som funkar länge och har hög status. Fråga random snubbe som har en Role på armen vad det är för urverk, han kommer svara "Inte vet jag, men den dras upp av armens rörelse".

Samma sak när folk köper dyra skor eller dylika, dem är dyra och snygga och många köper dem och då är det bra. Inte fan vet dem flesta vilket läder som används, eller hur dem är sydda eller tillverkade.

Bara nördar som har koll på sådant.
Kanske.
Det är iaf viktigt nog för Rolex att de lägger stora pengar på utveckling av nya urverk. Samma sak med Omega, Breitling, Panerai, Grand Seiko, Hublot, Tag Heuer, Zenith etc.
 

mouqvist

Rolex
Delar inte alls din åsikt. Jag tror att den största delen av människor som köper Rolex har noll koll på vilket urverk som sitter i och hur det funkar.

Jag tror den största delen köper för att dem vet att det är en beprövad klocka som funkar länge och har hög status. Fråga random snubbe som har en Role på armen vad det är för urverk, han kommer svara "Inte vet jag, men den dras upp av armens rörelse".

Samma sak när folk köper dyra skor eller dylika, dem är dyra och snygga och många köper dem och då är det bra. Inte fan vet dem flesta vilket läder som används, eller hur dem är sydda eller tillverkade.

Bara nördar som har koll på sådant.
Klockrent!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tror att den vanlige rolexköparen (tex några av mina kompisar och min hustru) förväntar sig:
1 Världens bästa klocka (kvalitet, funktion, stryktålighet, vattentät etc)
2 Tidlös design
3 Prestige

Rolex utvecklar hela tiden sina urverk gnm små steg (se tex att man nu lyckats förlänga serviceintervallerna) och mer sällan helt nya calibres (som vi sett nu). Skälet är troligen p 1 (och delvis p 3 eftersom kvalitet kan användas i marknadsföringssyfte som tex Omega gjort mkt de senaste åren).
Du glömmer nr 1; En klocka som håller värdet
 

ScubaKing

Audemars
Kanske.
Det är iaf viktigt nog för Rolex att de lägger stora pengar på utveckling av nya urverk. Samma sak med Omega, Breitling, Panerai, Grand Seiko, Hublot, Tag Heuer, Zenith etc.

Missförstå mig inte. Jag har Rolex, flera stycken och trivs väldigt bra med dem. Men jag tror inte den stora massan som köper dem har en tanke på vilket urverk som sitter i. Här är bild på några av mina.

46733563_10155952810061586_6262703156753334272_n.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Jag tror att den vanlige rolexköparen (tex några av mina kompisar och min hustru) förväntar sig:
1 Världens bästa klocka (kvalitet, funktion, stryktålighet, vattentät etc)
2 Tidlös design
3 Prestige

Rolex utvecklar hela tiden sina urverk gnm små steg (se tex att man nu lyckats förlänga serviceintervallerna) och mer sällan helt nya calibres (som vi sett nu). Skälet är troligen p 1 (och delvis p 3 eftersom kvalitet kan användas i marknadsföringssyfte som tex Omega gjort mkt de senaste åren).

Precis samma som jag själv förväntade mig när jag köpte dem. Det är otroliga klockor som passar till allt och i och med kvaliten så blir dem snyggare med tiden.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fråga 10 random Rolexägare som inte hänger här vad det är för urverk i deras klocka. Vad tror du svaret blir?
Att de inte vet? Jag vet inte ens vad jag har för urverk i min Explorer. Men det var viktigt för mig när jag köpte klockan att det var ett bra urverk, jag tror att många andra också tycker det är viktigt att det är bra grejer. Vid köptillfället, sen glömmer man bort det och klockan bara funkar.
 
Herrn har nu spytt galla på Rolex i ett antal trådar, mkt tröttsamt, alla kan ha en dålig dag såklart;)
Jag har verkligen ingenting emot Rolex, tvärtom. Det är fenomenet och hypen jag har svårt för. Jag tycker verkligen att dom gör bra och ofta snygga klockor. Jag respekterar dom också högt för att dom kan/vill/ha råd att stå emot många trender och har ett klart överskådligt utbud.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Instämmer helt, vi får inte glömma bort att de gör de mest stabila och tillförlitliga urverken på marknaden. Mycket långa serviceintervall och oslagbar garanterad gångavvikelse +2/-2 sekunder/dygn. Finns inga andra tillverkare i den prisklassen som kommer i närheten av det. Jag är visserligen KS skadad, men jag väljer Rolex till stor del beroende på kvaliteten i deras urverk!
Rolex cosc ska ligga på -4/+6 sec/dygn så +2/-2 garanterat tror jag inte är hugget i sten. Köpte en ny sub 114060 för något år sedan som inte låg på +2/-2(iofs ingen noggran mätning, ca +4sec) men väl inom cosc. Äger nu en ny DJ 116200 med jubilee´ och den ska jag försöka mäta sen men jag blir nöjd bara det går inom cosc. Skönt och köpa nytt när man får den långa garantin på 5år och serviceintervallerna till rimligen 10år gillar man verkligen:). Jäkla fint stål dessutom, en rejäl och tidlös traktor man köper!
 
Senast ändrad:

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Rolex cosc ska ligga på -4/+6 sec/dygn så +2/-2 garanterat tror jag inte är hugget i sten. Köpte en ny sub 114060 för något år sedan som inte låg på +2/-2 men väl inom cosc. Äger nu en ny DJ 116200 med jubilee´ och den ska jag försöka mäta sen men jag blir nöjd bara det går inom cosc. Skönt och köpa nytt när man får den långa garantin på 5år och serviceintervallerna till rimligen 10år gillar man verkligen:). Jäkla fint stål dessutom, en rejäl och tidlös traktor man köper!
Rolex har "superlative chronometer" urverk. Dvs de ska gå -2/+2 EFTER att de satts i själva boetten vilket är mycket svårare att uppnå än cosc standarden -4/+6 som mäts ur boetten.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Såg förresten att -2/+2 gäller från 2015 i samband med förlängningen av garantin också. Så om din klocka var äldre än så så hade du rätt ändå!
Ja, det var nog ca 2015 man förlängde garantin och de som såldes med röd tagg och var under garanti till ändringen fick ett år extra. Min är från nov 2018. Det här med avvikelsen -2/+2 börjar bli krångligt hehe:D, vi nöjer oss med -4/+6!?. -2/+2 är skarp spec men grymt bra om det är sagt så.......
 
Senast ändrad:

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Ja, det var nog ca 2015 man förlängde garantin och de som såldes med röd tagg och var under garanti till ändringen fick ett år extra. Min är från nov 2018. Det här med avvikelsen -2/+2 börjar bli krångligt hehe:D, vi nöjer oss med -4/+6!?. -2/+2 är skarp spec men grymt bra om det är sagt så.......
Superlative Chronometer och garanti på gångavvikelse +2/-2 sekunder/dygn infördes i juli 2015 i samband med att garantin förlängdes till fem år och grön tag följde med klockorna. För alla Rolex sålda innan dess gäller ordinarie COSC på +6/-4 sekunder/dygn i gångavvikelse
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Superlative Chronometer och garanti på gångavvikelse +2/-2 sekunder/dygn infördes i juli 2015 i samband med att garantin förlängdes till fem år och grön tag följde med klockorna. För alla Rolex sålda innan dess gäller ordinarie COSC på +6/-4 sekunder/dygn i gångavvikelse
Innebär det att man under garantitiden kan få klockan justerad kostnadsfritt om den inte håller sig inom -2/+2?
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Superlative Chronometer och garanti på gångavvikelse +2/-2 sekunder/dygn infördes i juli 2015 i samband med att garantin förlängdes till fem år och grön tag följde med klockorna. För alla Rolex sålda innan dess gäller ordinarie COSC på +6/-4 sekunder/dygn i gångavvikelse
Tack för klargörandet och jag ska kolla min om den går inom -2/+2 sec/dygn. Om inte så är det bara att utnyttja garantin för justering:D
 
Topp