• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Nu har jag också fått kaffe.
20220524_071702.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Du har helt rätt, amphibia har ett rostfritt hölje pressat som en kapsyl över det hela så det ligger alltså en rostfri plåt över mässing kärnan av kronan.
Den som @Stup har är förnicklad mässing om ni tittar noga på bilden av kronan där det frätt hål på förnicklingen :)

1653319553309.png




Lika bra jag lägger med en bild på en Amphibia krona med så ser ni den pressade kanten på den "rostfria kapsylen" jag pratar om :)

1653321190245.png
Väldigt intressant! Inte heller jag har någonsin noterat denna skillnad och att det är denna "kapsylkonstruktion" men avser när man pratar om rostfri krona.
Jag bidrar med (försök till) närbild från dagens klocka med den gamla förkromade Amphibian-kronan med kupol.
1653373440490.png
 

steros

Omega
En Vostok som tydligen användes både som armbandsur och i målkameror i stridsflygplan. Därav den tydliga grafiska urtavlan, antar jag. Den skulle synas väldigt tydligt uppe i ena hörnet på gryniga svartvita målfoton, så att man kunde utläsa exakt när fiendeplanet hade skjutits ner. Vit färg, ingen lysmassa, tror jag iaf. Sekundvisarens främre del är vitmålad. Urverket är Vostok 2234, med funktionen att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Det fanns en särskild liten hållare som man satte fast armbandsuret i, som sedan fästes i/vid kameran i flygplanet.
1653392457336.jpeg

 

Rikala

Patek
2-Faktor
En Vostok som tydligen användes både som armbandsur och i målkameror i stridsflygplan. Därav den tydliga grafiska urtavlan, antar jag. Den skulle synas väldigt tydligt uppe i ena hörnet på gryniga svartvita målfoton, så att man kunde utläsa exakt när fiendeplanet hade skjutits ner. Vit färg, ingen lysmassa, tror jag iaf. Sekundvisarens främre del är vitmålad. Urverket är Vostok 2234, med funktionen att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Det fanns en särskild liten hållare som man satte fast armbandsuret i, som sedan fästes i/vid kameran i flygplanet.
1653392457336.jpeg


Cool klocka! Du har ingen bild på någon klocka på plats i ett flygplan?
 

Utvisaren

Patek
En Serjantskie, som var en lite mer ovanlig undervariant av Komandirskie. Man tror att den marknadsfördes till sovjetiska sergeanter.
1653393058858.jpeg
Samtidigt är det ju lite märkligt att göra en klocka för en specifik grad? Jag hade nog gissat att de inte hade tänkt färdigt eller att man inte lanserade allt man tänkt.
Det finns ju både komandirski, generalski, admiralski och officirski dessutom.
Hade man varit lite konsekvent kanske man hade gjort 2 eller 3 varianter per truppslag (arme/flotta/flyg) och man verkar ju ha varit på väg med det på armesidan - underofficer/officer/högsta hönset. Men det slutatade väl i att man såg att det var enklast att ha en per truppslag.
Komandirski - amphibia - Okeah.
Men sedan har man ju travat iväg från det med och drar in Sturmanski också.

Det hela känns väldigt luddigt tänkt! 😁 😁
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Samtidigt är det ju lite märkligt att göra en klocka för en specifik grad? Jag hade nog gissat att de inte hade tänkt färdigt eller att man inte lanserade allt man tänkt.
Det finns ju både komandirski, generalski, admiralski och officirski dessutom.
Hade man varit lite konsekvent kanske man hade gjort 2 eller 3 varianter per truppslag (arme/flotta/flyg) och man verkar ju ha varit på väg med det på armesidan - underofficer/officer/högsta hönset. Men det slutatade väl i att man såg att det var enklast att ha en per truppslag.
Komandirski - amphibia - Okeah.
Men sedan har man ju travat iväg från det med och drar in Sturmanski också.

Det hela känns väldigt luddigt tänkt! 😁 😁
Skall man vara petig så introducerades väl Sturmanskie redan 1949 som dedicerad klocka för de som utexaminerades från flygvapnets pilotutbildning, så den kan nog sägas ha kommit först av alla dessa. Men jag håller verkligen med om att det på det stora hela är ganska virrigt med alla olika modellserier och begrepp.
 

steros

Omega
Skall man vara petig så introducerades väl Sturmanskie redan 1949 som dedicerad klocka för de som utexaminerades från flygvapnets pilotutbildning, så den kan nog sägas ha kommit först av alla dessa. Men jag håller verkligen med om att det på det stora hela är ganska virrigt med alla olika modellserier och begrepp.
Men så härligt för oss, nu i efterhand! Härligt virrigt!
 

Vostok

Audemars
Samtidigt är det ju lite märkligt att göra en klocka för en specifik grad? Jag hade nog gissat att de inte hade tänkt färdigt eller att man inte lanserade allt man tänkt.
Det finns ju både komandirski, generalski, admiralski och officirski dessutom.
Hade man varit lite konsekvent kanske man hade gjort 2 eller 3 varianter per truppslag (arme/flotta/flyg) och man verkar ju ha varit på väg med det på armesidan - underofficer/officer/högsta hönset. Men det slutatade väl i att man såg att det var enklast att ha en per truppslag.
Komandirski - amphibia - Okeah.
Men sedan har man ju travat iväg från det med och drar in Sturmanski också.

Det hela känns väldigt luddigt tänkt! 😁 😁
"Jag låg inne som Albatros" ;) Undra om det finns någon "malajski"?
 

Utvisaren

Patek
Skall man vara petig så introducerades väl Sturmanskie redan 1949 som dedicerad klocka för de som utexaminerades från flygvapnets pilotutbildning, så den kan nog sägas ha kommit först av alla dessa. Men jag håller verkligen med om att det på det stora hela är ganska virrigt med alla olika modellserier och begrepp.
Jo jag syftade mest på att, vad jag uppfattar, man dragit igång med en faslig massa 3133 under Sturmanski de senare årtiondena och så att säga återupplivat det efter en Okeah period. Typ. 🤔 :hungry:
 

Utvisaren

Patek

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja en rysk Tutima (1 Mchz = first moscow watch factory)

Lite info om det hela:

 
Topp