• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Studentfotografen har fullt upp.
20220610_195251.jpg

20220610_195248.jpg
 

Delgada

Patek
Jodå, han ser väl helt Okeah ut. :hungry:

Men det kliar i hela kroppen med kronograf till kostym.
Jag bedriver egenterapi på området genom att ha dykare till uddakavaj emellanåt. Men... aaargh det kliar.
Kanske skall ta ett piller till och ta Vympeln till gymmet? 😂 😂
Jag vill nog gärna anmäla avvikande uppfattning här.
Sådana etikettregler om klädsel och klockor kanske passar den grå massan, men som klockentusiast har man absolut rätt att ställa sig över sådant trams.
Sen är det ju ibland så med etiketten och regler att det är viktigare att känna till dem än att följa dem.
Ex till frack ska inte bäras armbandsur alls utan endast fickur.. bla bla bla... Men har man en Vostok tonneau på bund får man göra som man vill. Det bara är så. Det är frihet. Det är klocknörderi!
Sen skulle jag kanske inte välja orange dykargummi till mörk kostym men det är mer fråga om färg än stil.
Dock vill jag bara säga att jag inte har något emot vare sig dressklocka eller fickur. Båda är snyggt om man själv väljer det. Det är när andra ska välja åt en jag har svårt att inrätta mig.
20220610_211701.jpg
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Jag vill nog gärna anmäla avvikande uppfattning här.
Sådana etikettregler om klädsel och klockor kanske passar den grå massan, men som klockentusiast har man absolut rätt att ställa sig över sådant trams.
Sen är det ju ibland så med etiketten och regler att det är viktigare att känna till dem än att följa dem.
Ex till frack ska inte bäras armbandsur alls utan endast fickur.. bla bla bla... Men har man en Vostok tonneau på bund får man göra som man vill. Det bara är så. Det är frihet. Det är klocknörderi!
Sen skulle jag kanske inte välja orange dykargummi till mörk kostym men det är mer fråga om färg än stil.
Dock jag bara säga att jag inte har något emot vare sig dressklocka eller fickur. Båda är snyggt om man själv väljer det. Det är när andra ska välja åt en jag har svårt att inrätta mig.
20220610_211701.jpg
Jag bär nog precis vilken klocka som helst till precis vad som helst 😂
Fast jag går ju oftast i kängor och cargobyxor eller camo så det är svårt att göra så mycket annat 😂
Och den enda frack jag någonsin kommer bära är nog "trä-frack" och till den ska jag bära en moraklocka har tänkt så det blir en minnesvärd jordfästning när klockan klämtar 😂😂😂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jodå, han ser väl helt Okeah ut. :hungry:

Men det kliar i hela kroppen med kronograf till kostym.
Jag bedriver egenterapi på området genom att ha dykare till uddakavaj emellanåt. Men... aaargh det kliar.
Kanske skall ta ett piller till och ta Vympeln till gymmet? 😂 😂

Fickur i läderhölster (gjorde det till armbandsur) till smoking har jag burit (ni har nog sett klockan i tråden). Bryr mig inte heller så mycket om påtvingade regler 🙃
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Fickur i läderhölster (gjorde det till armbandsur) till smoking har jag burit (ni har nog sett klockan i tråden). Bryr mig inte heller så mycket om påtvingade regler.
Jag känner mig rätt missförstådd. Trots att jag skriver att en Okeah till mörkblå kostym vore magiskt så verkar det likväl som det uppfattas som om jag propagerar för likriktni ng. Det gör jag alltså inte. Jag släpper frågan där.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Plötsligt hände det. Vid gårdagens studentmiddag, när vi satt i trevligt sällskap framåt kvällen och pratade om det ena och det andra lutade sig en av gästerna fram och undrade om den där klockan (Okeah) var "en av de där snygga klockorna". Bordskonversationen skiftade plötsligt till att handla om mekaniska armbandsur i allmänhet och Sovjetiska/Ryska sådana i synnerhet och jag fick beskriva vad det är som är fascinerande med just armbandsur från denna del av världen/historien. Jag beskrev även hur jag nyligen köpte och fick levererat min Raketa UFO (OS Moskva 80) från östra Ukraina och hur jag hade en intressant konversation med säljaren under de veckor det tog innan klockan till slut hamnade hemma hos mig. Självklart fick jag ta fram klockan från sin låda och den gick runt bordet till allmän beundran.
Roligt, men det är inte ofta det händer att klocknörden får kliva fram från sin lilla garderob.
1654932929145.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag känner mig rätt missförstådd. Trots att jag skriver att en Okeah till mörkblå kostym vore magiskt så verkar det likväl som det uppfattas som om jag propagerar för likriktni ng. Det gör jag alltså inte. Jag släpper frågan där.

Det är vad du tror, att du är unik och att du själv bestämmer, men det är fel!!! 🤪
 

Delgada

Patek
Jag känner mig rätt missförstådd. Trots att jag skriver att en Okeah till mörkblå kostym vore magiskt så verkar det likväl som det uppfattas som om jag propagerar för likriktni ng. Det gör jag alltså inte. Jag släpper frågan där.
....och ibland kanske man vill missförstå lite sådär med flit. För att spetsa till det lite. 😄👍
 

Vostok

Audemars
Nördar lite urverk...
Hittade det här som jag tyckte va lite spännande :)
Vesna (“Spring”)
Penza Watch Factory.
Movement cal.2009, 17 jewels.

(1940 -1962 Penza klockfabrik, från och med 1963 blev det Zarja)

1654935992946.png

 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nördar lite urverk...
Hittade det här som jag tyckte va lite spännande :)
Vesna (“Spring”)
Penza Watch Factory.
Movement cal.2009, 17 jewels.

(1940 -1962 Penza klockfabrik, från och med 1963 blev det Zarja)

1654935992946.png


Kul brygga! 😀
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Wolodja Wonkski levererar!
20220606_161351.jpg

Nu så...

"Krasnyij Oktjabr" - Röda Oktober, grundades ursprungligen i Moskva 1851 av en tysk, Theodor Ferdinand von Einem. Vid en industriutställning 1896 vann Einem guldmedalj och började därefter leverera konfektyr till Nikolaj II:s hov. Efter revolutionen 1917 förstatligades företaget och bytte namn till Röda Oktober.

1965 lanserades "Alyonka" - chokladen med den lilla flickan på, vilken är deras storsäljare. Babajevskiij tillhör också företaget.

Skärmavbild 2022-06-11 kl. 14.34.35.png


Det gamla fabriksområdet vid Moskvafloden är idag fyllt med hotell, restauranger, nattklubbar...

Hittade denna gamla plåtburk på Tradera för några år sedan, med den kejserliga örnen - alltså från tiden 1896 - 1917.

thumbnail_Screenshot_20220611-142950_Gallery.jpeg


thumbnail_Screenshot_20220611-142919_Gallery.jpeg
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Människan har aldrig haft ett fritt val.
20220611_151644.jpg
Grosshandlare eller filosof? 🤔

Jag kan föreställa mig att jag vid butikshyllan kan välja vilken pasta som helst, men i verkligheten finns det inga alternativ.
Ur naturlagarnas perspektiv skulle det vara ett övernaturligt mirakel om jag hade plockat fullkornspasta ur hyllan, i stället för den vanliga som nu ligger i kundvagnen. ;)
 

Utvisaren

Patek
Grosshandlare eller filosof? 🤔

Jag kan föreställa mig att jag vid butikshyllan kan välja vilken pasta som helst, men i verkligheten finns det inga alternativ.
Ur naturlagarnas perspektiv skulle det vara ett övernaturligt mirakel om jag hade plockat fullkornspasta ur hyllan, i stället för den vanliga som nu ligger i kundvagnen. ;)
Du kan bara välja på det jag säljer. Ie inget fritt val. 😉😁
Men det är filosofi också. Bygger på samma princip att valet aldrig är fritt då alternativen alltid är begränsade av olika faktorer.
 

Delgada

Patek
Grosshandlare eller filosof? 🤔

Jag kan föreställa mig att jag vid butikshyllan kan välja vilken pasta som helst, men i verkligheten finns det inga alternativ.
Ur naturlagarnas perspektiv skulle det vara ett övernaturligt mirakel om jag hade plockat fullkornspasta ur hyllan, i stället för den vanliga som nu ligger i kundvagnen. ;)

Du kan bara välja på det jag säljer. Ie inget fritt val. 😉😁
Men det är filosofi också. Bygger på samma princip att valet aldrig är fritt då alternativen alltid är begränsade av olika faktorer.
Intressant rent filosofiskt. Och naturvetenskapligt också för den delen då filosofi och naturvetenskap konvergerar till slut.
Enligt den newtonska fysikens lagar är allt förutbestämt. Med partiklarnas nuvarande position och hastighet kan resultatet endast bli ett. Likt bollarna på ett biljardbord. Paradoxalt nog trollades människans fria vilja bort i och med detta.
Men! Så har vi kvantfysiken ! Hux flux fick människan sin fria vilja åter då inget är förutbestämt eller knappast ens förutsägbart enligt kvantfysiken.
Så broder @Vostok . Än är det inte omöjligt att det landar ett paket fullkornspasta i din kundvagn.
Och så kan man välja klocka.
20220611_165137.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu så...

"Krasnyij Oktjabr" - Röda Oktober, grundades ursprungligen i Moskva 1851 av en tysk, Theodor Ferdinand von Einem. Vid en industriutställning 1896 vann Einem guldmedalj och började därefter leverera konfektyr till Nikolaj II:s hov. Efter revolutionen 1917 förstatligades företaget och bytte namn till Röda Oktober.

1965 lanserades "Alyonka" - chokladen med den lilla flickan på, vilken är deras storsäljare. Babajevskiij tillhör också företaget.

Skärmavbild 2022-06-11 kl. 14.34.35.png


Det gamla fabriksområdet vid Moskvafloden är idag fyllt med hotell, restauranger, nattklubbar...

Hittade denna gamla plåtburk på Tradera för några år sedan, med den kejserliga örnen - alltså från tiden 1896 - 1917.

thumbnail_Screenshot_20220611-142950_Gallery.jpeg


thumbnail_Screenshot_20220611-142919_Gallery.jpeg
Sedan kom filmen Jakten på röd oktober. Resten är historia. 😎
 
Senast ändrad:
Topp