• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Där bor ju nästan jag 😉😂
Pris per timme om man har avtal där man får aktuella priset per timme gör skillnad.

Kost en kwh 30 öre eller 2 kr är för ju en del. Har då inte räknat med införing, utföring och överföring och allt de skall ha betalt för.

 

Utvisaren

Patek
Förbereder en klocka för Ebay och bakar knäckerbröd.
Shmok eller Smok 50 är ju också ryska infanteriets gamla jacka om jag inte minns fel.

20220730_150241.jpg
20220730_145556.jpg
 

MAz_666

Rolex
Själv väntar jag på gasol-tv men det verkar aldrig komma? 🤔 Vore bra i vall-stugan då det ej existerar ström där 😉😂
Själv är man så gammal att första sommarstugan familjen hade, hade vatten från klassisk vattenpump typ 300 m från stugan, och ”kylskåp” som var ett djupt grävt hål i marken som fodrats med frigolit. ”Hål-i-mark-kylen” byttes 1974 ut till lyxigt gasoldrivet (!) kylskåp då stugan aldrig fick el.
 

Vostok

Audemars
Själv är man så gammal att första sommarstugan familjen hade, hade vatten från klassisk vattenpump typ 300 m från stugan, och ”kylskåp” som var ett djupt grävt hål i marken som fodrats med frigolit. ”Hål-i-mark-kylen” byttes 1974 ut till lyxigt gasoldrivet (!) kylskåp då stugan aldrig fick el.
Pump!! Jäklar vad lyxigt!! Jag har en kall-bäck som rinner genom vallen bakom stugan den fungerar både som kylskåp och vattenkälla :) Dock får man ha en låda med en sten på locket om man har kött där för annars kommer järven eller räven och snor käket för en :)
 

Utvisaren

Patek
Själv är man så gammal att första sommarstugan familjen hade, hade vatten från klassisk vattenpump typ 300 m från stugan, och ”kylskåp” som var ett djupt grävt hål i marken som fodrats med frigolit. ”Hål-i-mark-kylen” byttes 1974 ut till lyxigt gasoldrivet (!) kylskåp då stugan aldrig fick el.
Alla hipsters gräver ju hål i trädgården och skall kyla sin öl där... tillbaka till mormors tid. varför inte om man skall spara energi?
 

Utvisaren

Patek
Nog för att jag är gammal men huset är från 1925 och riktigt så gammal är jag ju inte :)
Har också gammal kåk, 1903, och på gamla ritningarna ser man ju att det är jordkällare där vi nu har gästrum. Vilket den tokbranta källartrappen/stegen vittnar om. Det var enbart starka och viga käringar som skulle springa där uppenbarligen? 🤔
Sedan har källaren expanderat i samband med att man kunde få in värmepanna och annat tjohej.
 

Utvisaren

Patek
Själv är man så gammal att första sommarstugan familjen hade, hade vatten från klassisk vattenpump typ 300 m från stugan, och ”kylskåp” som var ett djupt grävt hål i marken som fodrats med frigolit. ”Hål-i-mark-kylen” byttes 1974 ut till lyxigt gasoldrivet (!) kylskåp då stugan aldrig fick el.
Lite så när vi är i svärfars brors stuga i Norge. Vill man ha vatten går men ner till älven med en spann. Eller får man dra ner en pump och 100 meter slang. Det orkar man ju aldrig. El finns om man startar ett dieselverk och laddar upp 5 ihopkopplade bilbatterier. Räcker ju att köra en 20w slinga med belysning utan problem men det orkar man ja fn inte heller hålla på med. Brasa och lyktor blir ju alldeles prima. En ren befrielse att vara ifrån allt elhittepå ibland.
 

Vostok

Audemars
Lite så när vi är i svärfars brors stuga i Norge. Vill man ha vatten går men ner till älven med en spann. Eller får man dra ner en pump och 100 meter slang. Det orkar man ju aldrig. El finns om man startar ett dieselverk och laddar upp 5 ihopkopplade bilbatterier. Räcker ju att köra en 20w slinga med belysning utan problem men det orkar man ja fn inte heller hålla på med. Brasa och lyktor blir ju alldeles prima. En ren befrielse att vara ifrån allt elhittepå ibland.
Kan bara hålla med dig där! Vedspis, stearinljus och ett rejält pipstopp är klart underskattat!! :)

Läste förresten på Aftonbladet en stor skräcknotis om att elen kan stängas av i vinter – ”Inte skett i modern tid”
 
Topp