• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En levande sturmanskie
Min är stendöd tyvärr
DSC_6909.JPG
Den har iafall stannat på ett snyggt klockslag ;)
Kan du dra upp den fullt? Inget liv, inte ens om du skakar på den alt ger den en "urmakarklapp" eller vrider den fram och tillbaka i balanshjulets riktningar?
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Den har iafall stannat på ett snyggt klockslag ;)
Kan du dra upp den fullt? Inget liv, inte ens om du skakar på den alt ger den en "urmakarklapp" eller vrider den fram och tillbaka i balanshjulets riktningar?
Kronan har liksom fastnat i max uppvridet läge. Detta är väl en baggis för den händiga men kollar man in min avatar så är de ju ingen småpicklare direkt jaha ni minns ju vad som händer när jag öppnar upp baklocket till ett hederligt Vostok verk tänk då när jag får sätta tänderna i ett 3133 med tandpetaren hehe
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kronan har liksom fastnat i max uppvridet läge. Detta är väl en baggis för den händiga men kollar man in min avatar så är de ju ingen småpicklare direkt jaha ni minns ju vad som händer när jag öppnar upp baklocket till ett hederligt Vostok verk tänk då när jag får sätta tänderna i ett 3133 med tandpetaren hehe
Jo, vi minns vad som hände... :rolleyes: 🤣

Men, åter till problemet: Är kronan helt låst så att du inte ens kan vrida den baklänges?
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor

Nej, det var HKP5 som titulerades så. Den var nämligen inte mycket större än en sån där pisskur som förr fanns i stor mängd på gator och torg för män att gå in i och kasta vatten om behovet uppstod. Helikoptern på bilden från Storforsen är HKP2, civilt Alouette II. Den fanns i Armé- och Marinflyget tillika i Flygvapnet. Ändock initierat av dig att känna till uttrycket, men så jobbar vi ju båda två för samma arbetsgivare.

HKP2 i Flygvapenutförande
9F2A2326-FDDF-48CB-A2CB-B0FEE0728D67.jpeg


HKP5 (aka Pisskuren) med en ung Fliegerchronograph
70AE382B-8EED-45A6-892F-076B129D9D1D.jpeg


Vostok med Mi-8 på urtavlan
DEC32D35-42D0-4CAD-ACF2-F41D379A469E.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det här NOS 70-talsbandet kom häromdagen och idag kom ett annat bundband (ingen bild på det än dock). Bandet är rätt torrt, trots rengörning och uppsmorning, får nog gå lver det flera gånger och återfukta.

Raketan jag köpte av Acke får testa bandet tillfälligt...
20220908_190714.jpg

20220908_190718.jpg
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Välkommen hit och grattis till en grym klocka!👍😊
image.jpg
Tackar och bockar! 👍😍

Välkommen till tråden! En riktigt grym klocka det där. 😍
Tack så mycket! 👍😍


Jag gillar klockan mycket och funderar lite på om jag ska införskaffa någon mer ryss men vet inte riktigt varifrån jag ska handla.

Någon som har tips? Tycker om ifall modellen jag kikar på är lite ovanlig för då får sig min samlarnerv en liten glädjedos oxå. 😊
Tips på ovanliga, svåra modeller eller bara extremt fina. Gillar ju helst lite större klockor typ 45-46mm är optimalt. 😃

Trevlig afton och bjussar på en bild till av Zlatten. 😊
 

Bilagor

  • DAC87D64-D771-4DBB-BEDB-93BE7CC09DD6.jpeg
    DAC87D64-D771-4DBB-BEDB-93BE7CC09DD6.jpeg
    827.6 KB · Visningar: 2

Rikala

Patek
2-Faktor
Tackar och bockar! 👍😍


Tack så mycket! 👍😍


Jag gillar klockan mycket och funderar lite på om jag ska införskaffa någon mer ryss men vet inte riktigt varifrån jag ska handla.

Någon som har tips? Tycker om ifall modellen jag kikar på är lite ovanlig för då får sig min samlarnerv en liten glädjedos oxå. 😊
Tips på ovanliga, svåra modeller eller bara extremt fina. Gillar ju helst lite större klockor typ 45-46mm är optimalt. 😃

Trevlig afton och bjussar på en bild till av Zlatten. 😊

Grym klocka!!!

Har en gammal 192 själv.

Ta en titt på https://mroatman.wixsite.com/watches-of-the-ussr så kan du bli inspirerad.

Vissa är mer ovanliga än andra, t.ex. är vissa versioner av t.ex. Vostok Desert shield ovanlig (skall vara rätt baklock, bezel etc).

Edit: Kirovsskie är ju en annan
 

Beo

Patek
2-Faktor
Tackar och bockar! 👍😍


Tack så mycket! 👍😍


Jag gillar klockan mycket och funderar lite på om jag ska införskaffa någon mer ryss men vet inte riktigt varifrån jag ska handla.

Någon som har tips? Tycker om ifall modellen jag kikar på är lite ovanlig för då får sig min samlarnerv en liten glädjedos oxå. 😊
Tips på ovanliga, svåra modeller eller bara extremt fina. Gillar ju helst lite större klockor typ 45-46mm är optimalt. 😃

Trevlig afton och bjussar på en bild till av Zlatten. 😊
Du kan söka på köp &sälj med!😉
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Grym klocka!!!

Har en gammal 192 själv.

Ta en titt på https://mroatman.wixsite.com/watches-of-the-ussr så kan du bli inspirerad.

Vissa är mer ovanliga än andra, t.ex. är vissa versioner av t.ex. Vostok Desert shield ovanlig (skall vara rätt baklock, bezel etc).
Kan du inte slänga upp en bild på 192 an. Finns de någon av de äldre utan radium lysmassa? Va jag fattar så tillverkades väl Zlatoust även en bra bit in på 70 talet, har dom en annan lysmassa mor föregångaren?
 

branting

Cartier
Galet cool klocka är det, nu är det bara ett problem.
Ordspråket " man saknar inte kon förrän båset är tomt"😂
Jag kanske rent av måste köpa mig en Zlatoust igen😂😂😂
Att lura på någon en Zlatoust kan bara i min mening vara en god gärning😂 eller vad säger @branting om den saken?
Det är nog det finaste man kan göra för en medmänniska. Efter en sådan sak, är du såklart värd en ny Zlatoust. Eller varför inte två? 🙂
 

branting

Cartier
Mellanmjölken balanserar nog upp det hela.
Själv måste jag lägga upp bilder på 4,5 procentig mjölk för att kompensera för den lille tunna
Har insett de måste bli en Zlatoust framöver, hur är den i brons @branting ?
DSC_6951.JPG
DSC_6952.JPG
Den är nice. Nu när jag haft den ett tag så blir jag inte grön av den längre. Tycker dock det var svårt att hitta ett snyggt band till den. Så det är nog den som jag använder minst faktiskt. Men brons är riktigt snyggt 🙂
3C791682-CEA3-4E86-8D07-378591EA855F.jpeg
24285868-11E6-4405-B028-C48EA46D7C27.jpeg
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Grym klocka!!!

Har en gammal 192 själv.

Ta en titt på https://mroatman.wixsite.com/watches-of-the-ussr så kan du bli inspirerad.

Vissa är mer ovanliga än andra, t.ex. är vissa versioner av t.ex. Vostok Desert shield ovanlig (skall vara rätt baklock, bezel etc).

Edit: Kirovsskie är ju en annan
Tack så mycket! 🙏😃
Ska kolla in länken. Tackar! 😃

Du kan söka på köp &sälj med!😉
Det ska jag absolut göra! 👍😊

192:an jag har är safe...

20220908_213100.jpg
20220908_213220.jpg


191orna är nog oftast med radium?
Snygg, grymt cool pjäs! 👍😊
Armbandet likaså.

Snygg klocka och välkommen till Zlatoust-träsket 🙂 De har en tendens att bli fler 😉
2F6BD448-A2B3-4AB5-83B8-6CE3CA1433DF.jpeg
Tack så mycket! 🙏😊
Ja, har förstått att det lätt kan bli så! 😂
Fina klockor där! 👍😃
 

MAz_666

Rolex
Tackar och bockar! 👍😍


Tack så mycket! 👍😍


Jag gillar klockan mycket och funderar lite på om jag ska införskaffa någon mer ryss men vet inte riktigt varifrån jag ska handla.

Någon som har tips? Tycker om ifall modellen jag kikar på är lite ovanlig för då får sig min samlarnerv en liten glädjedos oxå. 😊
Tips på ovanliga, svåra modeller eller bara extremt fina. Gillar ju helst lite större klockor typ 45-46mm är optimalt. 😃

Trevlig afton och bjussar på en bild till av Zlatten. 😊
Ovanlig. Samlarnerv. Extremt fina.
Kanske inte en av de större, men sök och kika på NVCh-30 (НВЧ-30) och läs om alla tre generationerna - men kanske speciellt den klart annorlunda Gen1. Eller den grymt ovanliga Gen3:an …
70- till 90-talens sovjetiska specialförbandsdykare. MUMMA!
Finns tyvärr en stor fake- eller ”in-the-spirit-of”-marknad, så vill man ett original så måste man plugga på rätt bra innan.
1662693430373.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp