• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Idag fick den här rastas för första gången.😀

Gräsänkling ikväll, klurar på vad jag ska hitta på för bus då😉

Stanna till på vägen hem och ta ett par glas vin och äta något smaskens kanske?.🤗

Eller så blir det ingenting som oftast, snacks, pizza och däcka i soffan😅


20230302_074904.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Testa bildsökning. Då är det lättare.
Men dom är inte billiga, och det finns inte många där ute just nu (går i vågor).
Kolla t.ex. dessa: https://www.ebay.com/itm/184447373027
Så kolla med din kompis om han kan bygga dom åt dig!
Brukar de ligga i den prisklassen?
Just den säljaren har ganska lång semester😉

Ska helt klart höra med min bekant. Ett företag och vi är inte jättepolare så får se vad han skulle ta.

Borde ju inte vara omöjligt att göra om man har rätt bas. Tex ett armbandsspänne/ögla eller rostfri vajer och en mall att böja runt etc. Svårast känns som att borra det lilla hålet.

Om jag skulle hitta någon som kan göra. Någon annan som är intresserad?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Klurar på om det är möjligt att köpa, eller om någon gör såna här "öglor"?
Borde gå att göra om man är händig och har rätt verktyg etc. Känner en kille som gör otroliga grejer i rostfritt med polering och allt. Klurar på om han skulle kunna göra...förbaskat smått bara...

Heter de "eared swing lugs"? EDIT: "Wire lugs" fick jag lära mig😀
Klurar på om det skulle kunna vara en coolare förlängning än de jag köpte.

OBS! Inte min klocka, tog den från ebay😀
Screenshot_20230301_190620_eBay.jpg


Screenshot_20230301_192015_eBay.jpg

Jodå, dom där går o köpa. Skall kolla i lådan om jag har något extra par...

Köpte nog bara ett par tyvärr och de använder jag själv. Kommer inte ihåg vart jag köpte mina. Kanske ebay, kanske direkt från Ryssland
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hej på er!

Jag nämnde för ett par dagar sedan att jag höll på och budade på en Sturmanskie i fint skick. Jag bollade bild och fråga med min danske klockkompis, som kom tillbaka med rådet att inte gå vidare. Jag har nu funderat igenom läget och skall inte fortsätta buda.
Kan ni också upptäcka vad det är som är skumt? Jag misstolkade först det jag såg. Antar att jag ville att den skulle vara rätt för mig.

Anm: Ni kan även roa er med att kika runt bland andra objekt från samma säljare. Bla en Komandirskie som uppenbart är en förfalskning:
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej på er!

Jag nämnde för ett par dagar sedan att jag höll på och budade på en Sturmanskie i fint skick. Jag bollade bild och fråga med min danske klockkompis, som kom tillbaka med rådet att inte gå vidare. Jag har nu funderat igenom läget och skall inte fortsätta buda.
Kan ni också upptäcka vad det är som är skumt? Jag misstolkade först det jag såg. Antar att jag ville att den skulle vara rätt för mig.

Anm: Ni kan även roa er med att kika runt bland andra objekt från samma säljare. Bla en Komandirskie som uppenbart är en förfalskning:

Vostoken ser jag att ser märklig ut.

Sturmanskien hade jag kunnat bli lurad av då jag inte vet nåt om dem
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej på er!

Jag nämnde för ett par dagar sedan att jag höll på och budade på en Sturmanskie i fint skick. Jag bollade bild och fråga med min danske klockkompis, som kom tillbaka med rådet att inte gå vidare. Jag har nu funderat igenom läget och skall inte fortsätta buda.
Kan ni också upptäcka vad det är som är skumt? Jag misstolkade först det jag såg. Antar att jag ville att den skulle vara rätt för mig.

Anm: Ni kan även roa er med att kika runt bland andra objekt från samma säljare. Bla en Komandirskie som uppenbart är en förfalskning:

För dålig koll jag med, men Vostok:en känner man ju igen.

Rätt vanligt att säljare från öst har en sådan till försäljning bland alla andra som är ok. Vet e fasen om säljaren vet om att de är fake eller bara att de försöker sälja de med.

Jag köpte en sådan kinesisk fake för ett tag sedan av en antikhandlare i stan, han hade ingen koll att det var fake för än jag bad honom att öppna den 😃, kul o äga en iallafall 😀

Har även stoppat en säljare på tradera som inte visste vad han sålde, han tog ner objektet efter jag skickat meddelande till honom.

Edit: funderar på om indexringen inte är lite märklig på Sturmanskien?
 

Watchvintage

Cartier
Hej på er!

Jag nämnde för ett par dagar sedan att jag höll på och budade på en Sturmanskie i fint skick. Jag bollade bild och fråga med min danske klockkompis, som kom tillbaka med rådet att inte gå vidare. Jag har nu funderat igenom läget och skall inte fortsätta buda.
Kan ni också upptäcka vad det är som är skumt? Jag misstolkade först det jag såg. Antar att jag ville att den skulle vara rätt för mig.

Anm: Ni kan även roa er med att kika runt bland andra objekt från samma säljare. Bla en Komandirskie som uppenbart är en förfalskning:
"Finn fem fel", det här skulle mina döttrar vara bra på😅

Jag är ju ny och brottas hela tiden med vad som kan vara fejk...

Men gällande Vostoken, såvida inte min egen är fejk😅, kan jag se lite skillnader, såvida det inte skett förändringar under åren.

Dels urverket, inte min starka sida, men tycker inte jag sett de beteckningarna och kronan är för liten. Något med boetten på undersidan vid kronan på ena bilden, men kan inte sätta fingret på det...

Gällande urtavlan kan jag notera en del skillnader jämfört med min på bilden nedan.

En istället för två prickar kl 12, annat typsnitt, ingen text under tanksen, lumiplupparna lite väl platta, inget avstånd mellan MO och CCCP, tanksen ser "kladdig" ut m.m.

Ni som kan, är jag rätt ute?😀

Screenshot_20230302_154819_eBay.jpg
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Som sagt, Gräsänkling ikväll, måste ju hitta på något!!😀

Bra start är en liten torsdags AW på lokala puben...tydligen bra pris på pizza också...😉

Får passa mig för en öl för mycket bara, då kan det lätt bli Vostok eBay huvudvärk imorgon😅

Dagstestet av klockan utföll bra, hållit tiden och skinnarbandet från CNS är riktigt skönt.

Bra klockdag, förutom att bezels jag köpte på eBay returnerades till något land, oklart var...Polen eller Ukraina.

Gjorde en Refound på eBay igår då jag inte fick tag i säljaren. Djäkla osis...

Blir säljarna sura när man gör en Refound?
Någon som vet hur de påverkas?

Klurar på om jag ska våga köpa av honom igen. Inte hittat annan säljare med de jag söker.
Någon som har tips på bra säljare på klassiska bezel enligt nedan?

20230302_170430.jpg


Screenshot_20230302_172003_eBay.jpg

Screenshot_20230302_172031_eBay.jpg

Screenshot_20230302_172114_eBay.jpg

Screenshot_20230302_172426_eBay.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Den stora frågan är vad Ackee skrev så han blev bannad permanent? Kanske dumt att upprepa texten.... men lägga gärna ett mail. Man undrar ju... fast jag kan ju fråga honom direkt iofs :rolleyes:
🤯

Tja, en bild på en tavla och sedan skriva vad man tycker i meddelande efter man blivit portad från tråden räcker tydligen. Kanske något mer, oklart.

Han kommer inte åt sina meddelanden här efter som han är bannlyst...
 

Utvisaren

Patek
Tja, en bild på en tavla och sedan skriva vad man tycker i meddelande efter man blivit portad från tråden räcker tydligen. Kanske något mer, oklart.

Han kommer inte åt sina meddelanden här efter som han är bannlyst...
Men om jag slänger upp en tavla på Elisabeth II, ett Viktor Kullberg ur från hans verksamma period i London, och drar på med ett "Rule Brittannia" blir man bannad då med? Suget växer... :hungry:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Som sagt, Gräsänkling ikväll, måste ju hitta på något!!😀

Bra start är en liten torsdags AW på lokala puben...tydligen bra pris på pizza också...😉

Får passa mig för en öl för mycket bara, då kan det lätt bli Vostok eBay huvudvärk imorgon😅

Dagstestet av klockan utföll bra, hållit tiden och skinnarbandet från CNS är riktigt skönt.

Bra klockdag, förutom att bezels jag köpte på eBay returnerades till något land, oklart var...Polen eller Ukraina.

Gjorde en Refound på eBay igår då jag inte fick tag i säljaren. Djäkla osis...

Blir säljarna sura när man gör en Refound? Någon som vet hur de påverkas?

Klurar på om jag ska våga köpa av honom igen. Inte hittat annan säljare med de jag söker.
Någon som har tips på bra säljare på klassiska bezel enligt nedan?

20230302_170430.jpg


Screenshot_20230302_172003_eBay.jpg

Screenshot_20230302_172031_eBay.jpg

Screenshot_20230302_172114_eBay.jpg

Screenshot_20230302_172426_eBay.jpg

Köpte nog från Vostok-watches 24 innan kriget eller Meranom. Du får nog tråla ebay o etsy kanske...
 

Watchvintage

Cartier
Men om jag slänger upp en tavla på Elisabeth II, ett Viktor Kullberg ur från hans verksamma period i London, och drar på med ett "Rule Brittannia" blir man bannad då med? Suget växer... :hungry:

Bara att diskutera moderatorernas bedömningar verkar ju vara ju vara en risk i det här forumet...så sitt still i båten😳😉

De har en viktig funktion. De gör att forumet inte ballar ur. Själv varit moderator i ett FB forum förut, inte lätt alls.

Men de bör också föregå med gott exempel och trevlig ton utan underliggande hot om avstängning om deras bedömningar diskuteras kan jag tänka...

Enklast är att redovisa vilka bedömningar man gjort och varför. Otydlighet är ett gissel, då spekuleras det.

Sen är rollen som moderator alltid subjektiv eftersom alla människor tolkar in olika saker.
Inte en lätt nöt, men generellt bra med moderatorer.

Jag skrev en debattartikel om hur dåligt en tidning hanterade sitt forum. Det var ren mobbing mellan de i forumet som balla ur helt. Slutade med att de la ner forumet eftersom de inte hade resurser att hantera det.

Så vi ska vara glada för moderatorerna, däremot är tydlighet viktigt så det inte spekuleras eller skapar osäkerhet hos de i forumet.

I just den här tråden tror jag det är extra känsligt mot bakgrund av vår omvärld. Så moderatornas jobb är inte lätt, jag är inte avundsjuk.

Även om jag är övertygad om att alla aktiva i tråden (10-15-tal?) inte har någon medveten politisk agenda. Det är klockorna man har för ögonen, inget annat.

Ett problem är att moderatorn så snabbt som möjligt ska säkerställa att inlägg som är regelbrott försvinner så fort som möjligt. Desto bättre/snabbare man är, desto större frågetecken i forumet som inte hunnit se. Vilket skapar frågetecken i forumet, för man har inte ens sett inläggen.

Jag hoppas moderatorn i den här tråden inte ser detta inlägg som provokativt eller mot reglerna.

Mitt syfta är bara att gjuta lite olja på vågorna. Det ligger i generna att när någon i "flocken" blir utesluten skapas osäkerhet och frågetecken.

Som sagt, inte avundsjuk på moderatorns jobb i den här tråden just nu, en känslig balansgång.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
"Finn fem fel", det här skulle mina döttrar vara bra på😅

Jag är ju ny och brottas hela tiden med vad som kan vara fejk...

Men gällande Vostoken, såvida inte min egen är fejk😅, kan jag se lite skillnader, såvida det inte skett förändringar under åren.

Dels urverket, inte min starka sida, men tycker inte jag sett de beteckningarna och kronan är för liten. Något med boetten på undersidan vid kronan på ena bilden, men kan inte sätta fingret på det...

Gällande urtavlan kan jag notera en del skillnader jämfört med min på bilden nedan.

En istället för två prickar kl 12, annat typsnitt, ingen text under tanksen, lumiplupparna lite väl platta, inget avstånd mellan MO och CCCP, tanksen ser "kladdig" ut m.m.

Ni som kan, är jag rätt ute?😀

Screenshot_20230302_154819_eBay.jpg

Hyfsat rätt! Den lilla kronan o MO CCCP brukar vara två saker som snabbt gör att man ser att den är fejk, precis som du nämde.
Sedan skruvlocket bak, så ser det inte ut på en Komandriskie. ZHS är ett kinesiskt urverk. Dubbelprickar vid 12 kan vara korrekt. Finishen är sämre, både på tavla och boett. Den runda prickarna på bezeln är mindre än de skall vara.
Etc.
 

Watchvintage

Cartier
Hyfsat rätt! Den lilla kronan o MO CCCP brukar vara två saker som snabbt gör att man ser att den är fejk, precis som du nämde.
Sedan skruvlocket bak, så ser det inte ut på en Komandriskie. ZHS är ett kinesiskt urverk. Dubbelprickar vid 12 kan vara korrekt. Finishen är sämre, både på tavla och boett. Den runda prickarna på bezeln är mindre än de skall vara.
Etc.
Kul och tack😊
Snart kanske jag kan få "Vostok körkort"😉😊
 

MAz_666

Rolex
Hej på er!

Jag nämnde för ett par dagar sedan att jag höll på och budade på en Sturmanskie i fint skick. Jag bollade bild och fråga med min danske klockkompis, som kom tillbaka med rådet att inte gå vidare. Jag har nu funderat igenom läget och skall inte fortsätta buda.
Kan ni också upptäcka vad det är som är skumt? Jag misstolkade först det jag såg. Antar att jag ville att den skulle vara rätt för mig.

Anm: Ni kan även roa er med att kika runt bland andra objekt från samma säljare. Bla en Komandirskie som uppenbart är en förfalskning:
Komandirskien hade ju inte många rätt.
En som säljer fake_1 kan såklart också sälja fake_2, men kronografen går jag bet på.
Bara genom att byta flik på paddan har jag svårt att se ngt fel på den.
Kanske lättare om man lade upp olika bilder på flera skärmar.
Kronan är ofta lite avsmalnande på dom där (det har inte ”din”) MEN vissa modeller hade rak.
Hittade denna diskussion på Watchusseek. Tyckte många var rätt lika din.
Utan att inte kunna kronografernas utseende vs. vilket urverk som sitter i, verkar en del nyare se ut som ”din” - medan ”ditt” urverk kommer från 1988. Nu får du berätta vad du och dansken tror er kommit fram till!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Bara att diskutera moderatorernas bedömningar verkar ju vara ju vara en risk i det här forumet...så sitt still i båten😳😉

De har en viktig funktion. De gör att forumet inte ballar ur. Själv varit moderator i ett FB forum förut, inte lätt alls.

Men de bör också föregå med gott exempel och trevlig ton utan underliggande hot om avstängning om deras bedömningar diskuteras kan jag tänka...

Enklast är att redovisa vilka bedömningar man gjort och varför. Otydlighet är ett gissel, då spekuleras det.

Sen är rollen som moderator alltid subjektiv eftersom alla människor tolkar in olika saker.
Inte en lätt nöt, men generellt bra med moderatorer.

Jag skrev en debattartikel om hur dåligt en tidning hanterade sitt forum. Det var ren mobbing mellan de i forumet som balla ur helt. Slutade med att de la ner forumet eftersom de inte hade resurser att hantera det.

Så vi ska vara glada för moderatorerna, däremot är tydlighet viktigt så det inte spekuleras eller skapar osäkerhet hos de i forumet.

I just den här tråden tror jag det är extra känsligt mot bakgrund av vår omvärld. Så moderatornas jobb är inte lätt, jag är inte avundsjuk.

Även om jag är övertygad om att alla aktiva i tråden (10-15-tal?) inte har någon medveten politisk agenda. Det är klockorna man har för ögonen, inget annat.

Ett problem är att moderatorn så snabbt som möjligt ska säkerställa att inlägg som är regelbrott försvinner så fort som möjligt. Desto bättre/snabbare man är, desto större frågetecken i forumet som inte hunnit se. Vilket skapar frågetecken i forumet, för man har inte ens sett inläggen.

Jag hoppas moderatorn i den här tråden inte ser detta inlägg som provokativt eller mot reglerna.

Mitt syfta är bara att gjuta lite olja på vågorna. Det ligger i generna att när någon i "flocken" blir utesluten skapas osäkerhet och frågetecken.

Som sagt, inte avundsjuk på moderatorns jobb i den här tråden just nu, en känslig balansgång.
Jag håller helt med dig ang moderatorns både jobbiga med absolut nödvändiga roll. Om ingen håller i rodret när det gäller vad som skall diskuteras eller vilken ton som är OK är risken att trådar drar iväg i oönskade riktningar. Det finns det tyvärr alldeles för många exempel på i vår värld med ett myller av digitala mötesplatser.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hej på er!

Jag nämnde för ett par dagar sedan att jag höll på och budade på en Sturmanskie i fint skick. Jag bollade bild och fråga med min danske klockkompis, som kom tillbaka med rådet att inte gå vidare. Jag har nu funderat igenom läget och skall inte fortsätta buda.
Kan ni också upptäcka vad det är som är skumt? Jag misstolkade först det jag såg. Antar att jag ville att den skulle vara rätt för mig.

Anm: Ni kan även roa er med att kika runt bland andra objekt från samma säljare. Bla en Komandirskie som uppenbart är en förfalskning:
Vad är det då som är fel på Sturmanskien?

Jag blev själv från början helsåld på klockan. Jag har letat efter ett ex i bra skick av exakt denna modell, dvs ca 87-88, militärt utförande. Det var alltså dessa Sturmanskies som tog över efter den modell som hade tillverkats mellan ca 1976-1986 och som även introducerade urverket 31659 med stopp-sekund.
Vad jag primärt kunde se uppfyllde denna klocka alla mina krav, önskemål och förhoppningar. Balansbryggan är dessutom stämplad 2-88, vilket daterar verket på ett tvärsäkert sätt. Mitt enda problem var att jag vet att dessa klockor brukar hamna högt i pris. Var skulle denna landa; 8 000? 10 000? Oavsett så lade jag ett lågt ingångsbud för att kunna vara med i matchen.

Sedan skickade jag ett par bilder till min danske kompis och klock-mentor. Han svarade snabbt, men inte som jag hade hoppats. Jag hade själv noterat att den interna yttre ringen (med timmar angivet) var förskjuten jmf med tavlan. Min tanke var att det ändå måste vara ganska enkelt att justera, alt så kan jag leva med det.

Bilderna nedan är inte mina och ingenting jag skall ta kredd för själv, men det min kompis pekade på var att bezeln INTE ser ut att sitta snett. Inritad linje nedan visar detta med all önskvärd tydlighet:
1677825765005.png


I stället är det tavlan som sitter snett:
1677826347003.png


OK, tänker ni, so what? Men, om tavlan sitter snett så sitter även naven till sub-visarna snett och då måste hela urverket sitta snett. Problemet, som inte går att få ihop med detta är att hela verket därmed sitter snett i förhållande till kronan/bommen, något som inte borde vara möjligt. Är bommen böjd? Någonting ser helt stukat ut.

Detta i kombination att samma säljare bjuder ut en uppenbart fejk Komandirskie, en kromad franken Buran och en annan förgylld Buran med en fjäder i verket som inte är ditsatt gör att jag nog drar öronen åt mig.

Vad säger ni andra? Finns det en annan förklaring till det vi ser i bilderna? Som jag brukar säga: Jag kan definitivt ha fel.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad är det då som är fel på Sturmanskien?

Jag blev själv från början helsåld på klockan. Jag har letat efter ett ex i bra skick av exakt denna modell, dvs ca 87-88, militärt utförande. Det var alltså dessa Sturmanskies som tog över efter den modell som hade tillverkats mellan ca 1976-1986 och som även introducerade urverket 31659 med stopp-sekund.
Vad jag primärt kunde se uppfyllde denna klocka alla mina krav, önskemål och förhoppningar. Balansbryggan är dessutom stämplad 2-88, vilket daterar verket på ett tvärsäkert sätt. Mitt enda problem var att jag vet att dessa klockor brukar hamna högt i pris. Var skulle denna landa; 8 000? 10 000? Oavsett så lade jag ett lågt ingångsbud för att kunna vara med i matchen.

Sedan skickade jag ett par bilder till min danske kompis och klock-mentor. Han svarade snabbt, men inte som jag hade hoppats. Jag hade själv noterat att den interna yttre ringen (med timmar angivet) var förskjuten jmf med tavlan. Min tanke var att det ändå måste vara ganska enkelt att justera, alt så kan jag leva med det.

Bilderna nedan är inte mina och ingenting jag skall ta kredd för själv, men det min kompis pekade på var att bezeln INTE ser ut att sitta snett. Inritad linje nedan visar detta med all önskvärd tydlighet:
1677825765005.png


I stället är det tavlan som sitter snett:
1677826347003.png


OK, tänker ni, so what? Men, om tavlan sitter snett så sitter även naven till sub-visarna snett och då måste hela urverket sitta snett. Problemet, som inte går att få ihop med detta är att hela verket därmed sitter snett i förhållande till kronan/bommen, något som inte borde vara möjligt. Är bommen böjd? Någonting ser helt stukat ut.

Detta i kombination att samma säljare bjuder ut en uppenbart fejk Komandirskie, en kromad franken Buran och en annan förgylld Buran med en fjäder i verket som inte är ditsatt gör att jag nog drar öronen åt mig.

Vad säger ni andra? Finns det en annan förklaring till det vi ser i bilderna? Som jag brukar säga: Jag kan definitivt ha fel.

Onekligen skumt! Har för mig att jag sett något liknande där bommen var sned men då måste den antagligen sakna kronhals. Alternativt att bommen är av.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jaha, då går den som den skall. Tur att jag köpte två så jag fick ihop en!

Verkar lite svårt och hitta urverk till dessa då de bara tillverkades några få år! Hittat på Etsy som säljer 10st, blir dock lite dyrt och de verkar vara i dåligt skick.

Satte den på ett bund så den upplevs lite större!

20230303_091031.jpg
 

MAz_666

Rolex
Vad är det då som är fel på Sturmanskien?

Jag blev själv från början helsåld på klockan. Jag har letat efter ett ex i bra skick av exakt denna modell, dvs ca 87-88, militärt utförande. Det var alltså dessa Sturmanskies som tog över efter den modell som hade tillverkats mellan ca 1976-1986 och som även introducerade urverket 31659 med stopp-sekund.
Vad jag primärt kunde se uppfyllde denna klocka alla mina krav, önskemål och förhoppningar. Balansbryggan är dessutom stämplad 2-88, vilket daterar verket på ett tvärsäkert sätt. Mitt enda problem var att jag vet att dessa klockor brukar hamna högt i pris. Var skulle denna landa; 8 000? 10 000? Oavsett så lade jag ett lågt ingångsbud för att kunna vara med i matchen.

Sedan skickade jag ett par bilder till min danske kompis och klock-mentor. Han svarade snabbt, men inte som jag hade hoppats. Jag hade själv noterat att den interna yttre ringen (med timmar angivet) var förskjuten jmf med tavlan. Min tanke var att det ändå måste vara ganska enkelt att justera, alt så kan jag leva med det.

Bilderna nedan är inte mina och ingenting jag skall ta kredd för själv, men det min kompis pekade på var att bezeln INTE ser ut att sitta snett. Inritad linje nedan visar detta med all önskvärd tydlighet:
1677825765005.png


I stället är det tavlan som sitter snett:
1677826347003.png


OK, tänker ni, so what? Men, om tavlan sitter snett så sitter även naven till sub-visarna snett och då måste hela urverket sitta snett. Problemet, som inte går att få ihop med detta är att hela verket därmed sitter snett i förhållande till kronan/bommen, något som inte borde vara möjligt. Är bommen böjd? Någonting ser helt stukat ut.

Detta i kombination att samma säljare bjuder ut en uppenbart fejk Komandirskie, en kromad franken Buran och en annan förgylld Buran med en fjäder i verket som inte är ditsatt gör att jag nog drar öronen åt mig.

Vad säger ni andra? Finns det en annan förklaring till det vi ser i bilderna? Som jag brukar säga: Jag kan definitivt ha fel.
Nu skall jag inte vara ”den som är den” - men gula linjerna är inte ritade lika. Den vänstra sneda är lägre än 9-indexet. Tittar du BARA på var 3:an är jmf med kronan tycker jag nog båda 3: orna sitter ungefär på 40-45% av kronans höjd (dvs båda 3: orna lite ovanför exakt linje sett till kronans mitt). Jag uppfattar gula linjerna lura ögat. Den övre är dragen exakt genom siffrorna; den undre rakt genom lume-plupparna. Men det är jag.
 
Topp