• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu när man fått en Sura att gå fint blir man ju onekligen lite sugen på en Lux!

Här är en som MrOatman äger.
594bb0_dd335ca5933148a39e09eb5c7c295cd3_mv2.jpg

Lux och Sura var de enda två herruren som tillverkades vid Third State Watch Factory vid den tiden (60-talet), fabriken tillverkade mestadels klockor för kvinnor! Fabriken bytte senare namn till Penza och började rillverka klockor under namnet Zaria

Dock är de svåra att google fram, hittar mest Poljot de Lux. Hittade dock en på ebay för alldeles för mycket pengar, tror dock att de är rätt ovanliga!
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu skall jag inte vara ”den som är den” - men gula linjerna är inte ritade lika. Den vänstra sneda är lägre än 9-indexet. Tittar du BARA på var 3:an är jmf med kronan tycker jag nog båda 3: orna sitter ungefär på 40-45% av kronans höjd (dvs båda 3: orna lite ovanför exakt linje sett till kronans mitt). Jag uppfattar gula linjerna lura ögat. Den övre är dragen exakt genom siffrorna; den undre rakt genom lume-plupparna. Men det är jag.
Yes, men det är precis det som är tanken.

Den första linjen är, vad jag kan se, dragen exakt rakt igenom mitten på både trean och nian. Linjen är tänkt att visa att den yttre ringen ("bezeln med tim-siffrorna") är korrekt placerad och i linje med kronan. Jag tycker att det ser ut som att så är fallet.

Nästa linje är medvetet i stället dragen genom lumepunkterna på tavlan. Vad jag kan se löper samma linje ganska exakt även genom axlarna för alla tre visare. Vi bör ha i åtanke att Sovjetiska klockor aldrig har varit känd för att tillverka tavlor med 1000%-ig precision. Med detta i åtanke tycker jag fortfarande att man kan bedöma det som tämligen tydligt att tavlan och därmed hela urverket sitter vridet några grader moturs. Detta borde inte vara möjligt med mindre än att bommen hamnar i kläm/är böjd.

Det som oroar mig mest är just att de båda subvisarna inte ligger i linje med kronan och därmed inte heller med bommen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Yes, men det är precis det som är tanken.

Den första linjen är, vad jag kan se, dragen exakt rakt igenom mitten på både trean och nian. Linjen är tänkt att visa att den yttre ringen ("bezeln med tim-siffrorna") är korrekt placerad och i linje med kronan. Jag tycker att det ser ut som att så är fallet.

Nästa linje är medvetet i stället dragen genom lumepunkterna på tavlan. Vad jag kan se löper samma linje ganska exakt även genom axlarna för alla tre visare. Vi bör ha i åtanke att Sovjetiska klockor aldrig har varit känd för att tillverka tavlor med 1000%-ig precision. Med detta i åtanke tycker jag fortfarande att man kan bedöma det som tämligen tydligt att tavlan och därmed hela urverket sitter vridet några grader moturs. Detta borde inte vara möjligt med mindre än att bommen hamnar i kläm/är böjd.

Det som oroar mig mest är just att de båda subvisarna inte ligger i linje med kronan och därmed inte heller med bommen.

Sånt här är intressant

När du säger det ser det ut som verket sitter snett ja. Så pass så jag undrar om den ens kan fungera ordentligt.
 

MAz_666

Rolex
Jo, säkerligen. Jag blev så trött på K(S)GB att jag i princip slutat skriva här. Vägen är för smal för mig. Och får man inte sladda i diket och ibland hamna mitt ute på åkern, ja då blir det inte här man lägger sitt engagemang. Tyvärr.
Men kör så det ryker alla andra! 😃
Personligen är jag inte trött på de du kallar K(S)GB. Postar man en bild på en klocka, och samtidigt typ insinuerar det ena och det andra om hur bra storfursteriket är, och hur dåliga Ukraina är - tycker jag är lite mer än ute på åkern. De flesta forum och digitala grupper har bestämmelser för vad man får och inte får. Det är upp till alla som vill vara med att följa detta. Jag tycker moderatorerna gör ett jättebra jobb.
Vill jag höra (eller berätta) hur bra judeutrotande ryssar (eller tyskar) är, har jag nog valt fel forum.
Så tänker lilla jag.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Personligen är jag inte trött på de du kallar K(S)GB. Postar man en bild på en klocka, och samtidigt typ insinuerar det ena och det andra om hur bra storfursteriket är, och hur dåliga Ukraina är - tycker jag är lite mer än ute på åkern. De flesta forum och digitala grupper har bestämmelser för vad man får och inte får. Det är upp till alla som vill vara med att följa detta. Jag tycker moderatorerna gör ett jättebra jobb.
Vill jag höra (eller berätta) hur bra judeutrotande ryssar (eller tyskar) är, har jag nog valt fel forum.
Så tänker lilla jag.
Jag kan bara hålla med! 👍

Hade vi inte haft moderatorer här så hade jag lämnat skutan för länge sedan. Dessutom tycker jag att vi har alldeles för roligt i den här tråden för att jag skall komma på den tanken!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Yes, men det är precis det som är tanken.

Den första linjen är, vad jag kan se, dragen exakt rakt igenom mitten på både trean och nian. Linjen är tänkt att visa att den yttre ringen ("bezeln med tim-siffrorna") är korrekt placerad och i linje med kronan. Jag tycker att det ser ut som att så är fallet.

Nästa linje är medvetet i stället dragen genom lumepunkterna på tavlan. Vad jag kan se löper samma linje ganska exakt även genom axlarna för alla tre visare. Vi bör ha i åtanke att Sovjetiska klockor aldrig har varit känd för att tillverka tavlor med 1000%-ig precision. Med detta i åtanke tycker jag fortfarande att man kan bedöma det som tämligen tydligt att tavlan och därmed hela urverket sitter vridet några grader moturs. Detta borde inte vara möjligt med mindre än att bommen hamnar i kläm/är böjd.

Det som oroar mig mest är just att de båda subvisarna inte ligger i linje med kronan och därmed inte heller med bommen.
Jag roade mig med att räta upp en bild från urverkssidan och rita in en horisontal linje där. Man ganska tydligt att något är snett och att det är tydligt att både bom och krona ligger nedanför linjen:
1677856832838.jpeg


Jämför med bild jag hittade i en originalmanual för Valjoux 7733/-34/-36:
1677856900163.png
 

Utvisaren

Patek
Personligen är jag inte trött på de du kallar K(S)GB. Postar man en bild på en klocka, och samtidigt typ insinuerar det ena och det andra om hur bra storfursteriket är, och hur dåliga Ukraina är - tycker jag är lite mer än ute på åkern. De flesta forum och digitala grupper har bestämmelser för vad man får och inte får. Det är upp till alla som vill vara med att följa detta. Jag tycker moderatorerna gör ett jättebra jobb.
Vill jag höra (eller berätta) hur bra judeutrotande ryssar (eller tyskar) är, har jag nog valt fel forum.
Så tänker lilla jag.
Hm. Tror du läser in mer än vad jag skriver? Jag talar bara för mig själv och vad jag själv skrivit. Dvs exemplet som du nämner har inget med mig att göra eller vad som jag anser är acceptabelt i forumet. Jag skriver ju mest dåliga ordvitsar och liknande trams vilket jag blivit bannad för både här och där. Och det är en för smal väg för mig om man inte kan ha roligt längs vägen. Så tänker lilla jag. Hoppas det blev tydligare. 😉😃
 

MAz_666

Rolex
Hm. Tror du läser in mer än vad jag skriver? Jag talar bara för mig själv och vad jag själv skrivit. Dvs exemplet som du nämner har inget med mig att göra eller vad som jag anser är acceptabelt i forumet. Jag skriver ju mest dåliga ordvitsar och liknande trams vilket jag blivit bannad för både här och där. Och det är en för smal väg för mig om man inte kan ha roligt längs vägen. Så tänker lilla jag. Hoppas det blev tydligare. 😉😃
Nepp, den meningen var ej menad för dig - men ditt inlägg, var ju lite "katten på råttan" och startade ju för en del tyckte det var konstigt att folk blev avstängda.
Det var det jag svarade på.
Du kallade ju själv moderatorerna för KGB med insprängd parentes, så jag fick ju uppfattningen att du tycker de är för nitiska.
Mitt svar blev därför: det tycker jag inte.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag roade mig med att räta upp en bild från urverkssidan och rita in en horisontal linje där. Man ganska tydligt att något är snett och att det är tydligt att både bom och krona ligger nedanför linjen:
1677856832838.jpeg


Jämför med bild jag hittade i en originalmanual för Valjoux 7733/-34/-36:
1677856900163.png

Den där bilden är väl tagen nedifrån. Rätt svårt att räta upp den då, man borde vinkla hela genom att vrida upp det övre av bilden och sedan ner den nedre delen. Känns som rätt svårt utan AI.

Bättre och be säljaren ta nya bilder mitt ovanifrån...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Den där bilden är väl tagen nedifrån. Rätt svårt att räta upp den då, man borde vinkla hela genom att vrida upp det övre av bilden och sedan ner den nedre delen. Känns som rätt svårt utan AI.

Bättre och be säljaren ta nya bilder mitt ovanifrån...
Hmmmmmm...
Kanske skall jag ändå lägga ett anständigt bud och se hur långt det räcker. Kan ju i värsta fall se det som en donatorklocka...
 

branting

Cartier
Jo, säkerligen. Jag blev så trött på K(S)GB att jag i princip slutat skriva här. Vägen är för smal för mig. Och får man inte sladda i diket och ibland hamna mitt ute på åkern, ja då blir det inte här man lägger sitt engagemang. Tyvärr.
Men kör så det ryker alla andra! 😃
Den som du skrev och frågade om sladdade rejält i diket några gånger. Han verkar vara en trevlig och generös människa som tillfört mycket bra i tråden. Men jag har sett ett antal inlägg som inte platsar i det här forumet. Bl.a. något för en tid sedan där han smetade samma politiska ideologi på Zelenskyj och Ukraina som den ryska staten gör för att rättfärdiga sin invasion. Jag som person orkar dock aldrig anmäls sådant, utan överlåter det till andra och de som modererar forumet. Tyckte mig även notera i förklaringen från moderatorn att denne hänvisade till bl.a. det övertrampet av medlemmen.

Uppskattar om diskussionen här stannar vid klockor med en och annan opolitisk skojighet. Dessa båda saker har du bidragit med många gånger, och det uppskattas iaf av mig. Annars spårar sådana här forum ut snabbt. Tycker de som modererar det här forumet gör ett ovanligt bra jobb. Det är inte någon lätt sak att moderera, och man måste nog ha förståelse för att de ibland kan vara lite (för) hårda i sina bedömningar för att det inte ska spåra ur.

För att avsluta, så tog jag de färgråd du gav för länge sedan ang band till bronsklockorna. Blev ett mustigt mörkblått band som skiftar lite i grönt. Stort tack för smakrådet 👍
C30D65B6-A2E9-42A3-8AC5-879E29B96D3F.jpeg
 

Delgada

Patek
Den som du skrev och frågade om sladdade rejält i diket några gånger. Han verkar vara en trevlig och generös människa som tillfört mycket bra i tråden. Men jag har sett ett antal inlägg som inte platsar i det här forumet. Bl.a. något för en tid sedan där han smetade samma politiska ideologi på Zelenskyj och Ukraina som den ryska staten gör för att rättfärdiga sin invasion. Jag som person orkar dock aldrig anmäls sådant, utan överlåter det till andra och de som modererar forumet. Tyckte mig även notera i förklaringen från moderatorn att denne hänvisade till bl.a. det övertrampet av medlemmen.

Uppskattar om diskussionen här stannar vid klockor med en och annan opolitisk skojighet. Dessa båda saker har du bidragit med många gånger, och det uppskattas iaf av mig. Annars spårar sådana här forum ut snabbt. Tycker de som modererar det här forumet gör ett ovanligt bra jobb. Det är inte någon lätt sak att moderera, och man måste nog ha förståelse för att de ibland kan vara lite (för) hårda i sina bedömningar för att det inte ska spåra ur.

För att avsluta, så tog jag de färgråd du gav för länge sedan ang band till bronsklockorna. Blev ett mustigt mörkblått band som skiftar lite i grönt. Stort tack för smakrådet 👍
C30D65B6-A2E9-42A3-8AC5-879E29B96D3F.jpeg
Ja moderatorns jobb är väl inte helt avundsvärt. Finns alltid nån som tycker att man gör fel.
För egen del tycker jag lite trams i form av karaoke på fredag kväll och några ryska elgitarrer bara piggar upp.
Å andra sidan tycker jag att man varit oerhört tolerant gentemot prorysk putinism. Men slutligen satte man punkt för detta, vilket jag tycker är bra. Jag vill inte bli betraktad av övriga klockvärlden som tvivelaktig bara för att jag hänger i den här tråden, typ guilt by association.
Nåja. Solen skiner och måste man fota plexit. Det är sen gammalt.
20230304_100212.jpg
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Den som du skrev och frågade om sladdade rejält i diket några gånger. Han verkar vara en trevlig och generös människa som tillfört mycket bra i tråden. Men jag har sett ett antal inlägg som inte platsar i det här forumet. Bl.a. något för en tid sedan där han smetade samma politiska ideologi på Zelenskyj och Ukraina som den ryska staten gör för att rättfärdiga sin invasion. Jag som person orkar dock aldrig anmäls sådant, utan överlåter det till andra och de som modererar forumet. Tyckte mig även notera i förklaringen från moderatorn att denne hänvisade till bl.a. det övertrampet av medlemmen.

Uppskattar om diskussionen här stannar vid klockor med en och annan opolitisk skojighet. Dessa båda saker har du bidragit med många gånger, och det uppskattas iaf av mig. Annars spårar sådana här forum ut snabbt. Tycker de som modererar det här forumet gör ett ovanligt bra jobb. Det är inte någon lätt sak att moderera, och man måste nog ha förståelse för att de ibland kan vara lite (för) hårda i sina bedömningar för att det inte ska spåra ur.

För att avsluta, så tog jag de färgråd du gav för länge sedan ang band till bronsklockorna. Blev ett mustigt mörkblått band som skiftar lite i grönt. Stort tack för smakrådet 👍
C30D65B6-A2E9-42A3-8AC5-879E29B96D3F.jpeg
Texten: håller med till 110%
Banden: VÄRLDSKLASS!!!
 
Topp