• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Dags för lite klockrelaterat efter alla sidospår sedan i fredags.
Jag skulle vilja ha smakråd.
Jag har lite span på nästa modd. Tänkte mig något baserat på 090 chassit. De är ju oftast matta, inte borstade utan ser mer blästrade ut.
Jag hade tänkt mig en crown bezel från vostok-watches24.com.
De finns som polerad och som borstad.
Tror ni polerad funkar bäst som kontrast till matt boett eller blir borstad bättre. Fast det är ju inte samma matt, boetten blästrade och bezeln borstad. Kanske blir konstigt. Vad tror ni.
Bilder på bezel.
image (1).jpg
image (2).jpg

Äsch. Man ser ju ingen skillnad på bilderna. Kanske spelar lika lite roll i verkligheten också.
Jag satt faktiskt och tänkte på att jag inte kunde se någon skillnad! 🤣

Jag tänkte på en grej, ni som ska köra OWG.

Får man byta band under tiden? Byta bezel? Då blir det ju enklare. Eller hur.

Men får man byta krona?

Visare?

Inte tavla väl?

Ja menar inte att töja gränser... bara göra det enklare för er.

Men då blir det kanske "modding month" istället. Vilket inte heller är så dumt....

Ja jag bara tänkte lite..

Jag tänkte på en grej, ni som ska köra OWG.

Får man byta band under tiden? Byta bezel? Då blir det ju enklare. Eller hur.

Men får man byta krona?

Visare?

Inte tavla väl?

Ja menar inte att töja gränser... bara göra det enklare för er.

Men då blir det kanske "modding month" istället. Vilket inte heller är så dumt....

Ja jag bara tänkte lite..
Endast band och bezel som jag förstått det 😊
IMG_20210228_203234.jpg

Dags för lite klockrelaterat efter alla sidospår sedan i fredags.
Jag skulle vilja ha smakråd.
Jag har lite span på nästa modd. Tänkte mig något baserat på 090 chassit. De är ju oftast matta, inte borstade utan ser mer blästrade ut.
Jag hade tänkt mig en crown bezel från vostok-watches24.com.
De finns som polerad och som borstad.
Tror ni polerad funkar bäst som kontrast till matt boett eller blir borstad bättre. Fast det är ju inte samma matt, boetten blästrade och bezeln borstad. Kanske blir konstigt. Vad tror ni.
Bilder på bezel.
image (1).jpg
image (2).jpg

Äsch. Man ser ju ingen skillnad på bilderna. Kanske spelar lika lite roll i verkligheten också.
Ja, många av de nya 090:eek:rna är ”matta” nästan som dålig silversprayfärg. Men kika på tunna-modellen före 090: 119. Där hittar du ”streck-borstade” där de nästan är grovslipade.

Testar bandbyte på 710.
Intressant att det blir ett helt annat uttryck när man får ett nytt band med annan färg och annat stuk. Bandet passar inte perfekt, det är 20 mm på bandet och 22 på klockan. Det får sitta några dagar iallafall, sen får vi se.
20210301_090047.jpg
20210301_090054.jpg

Ok, eftersom jag med största säkerhet pajat ett urverk, har vi någon här inne som har lust att titta på det för en liten peng? :) Är ju lätt att få hem ett nytt men kul om någon kan fixa det trasiga också :)

Okej, hade idé. Leta fram barnens hobbyfärger.
Blanda för och få hyfsat rätt färg (blev inte helt hundra, får försöka igen).

Av med ringen...
20210301_100101.jpg

På med färgen
20210301_100058.jpg

Tja, blev väl ok. Skall ta bort färgen i triangeln och ersätta med lumen istället, får se hur det blir...

20210301_101824.jpg

Färgen var lite för tjock, skall blanda i lite vatten nästa gång, så kanske den lägger sig snyggare. Skall testa annan färg med.

Av med ringen...
20210301_100101.jpg

På med färgen
20210301_100058.jpg

Tja, blev väl ok. Skall ta bort färgen i triangeln och ersätta med lumen istället, får se hur det blir...

20210301_101824.jpg

Färgen var lite för tjock, skall blanda i lite vatten nästa gång, så kanske den lägger sig snyggare. Skall testa annan färg med.

Kul! Snyggt jobbat! Gillar den där vridningen och har själv tänkt på att blanda egna färger för att kunna matcha detaljer i tavla. Den finns ju även i i ”ren” mässing. Skulle vilja prova att klicka på en patinerad mässingsvridning på en polerad boett. Men idéerna är många och tiden knapp. 🙃

Av med ringen...
20210301_100101.jpg

På med färgen
20210301_100058.jpg

20210301_101824.jpg

Det där blev riktigt bra, kul tavla också! Är det en Lada Samara tro?

Ingen aning. Inte ommöjligt.

F-n, nu blev jag sugen på o köpa bil också. Tur att det är mycket krångligare än att köpa klockor 😎
Du, jag tänkte samma tanke i förra veckan, när jag återigen misslyckades med att hålla mitt definitiva köpstopp. Jädra tur över huvud taget att det är klockor man samlar på och att dessa dessutom är ryska 🤣

• Like
Reactions: Jox
Tror det är ett 2416-verk, skulle byta datumring men tappade den och flög ut ett par kugghjul :p Det är så rackarns litet alltihopa så vet inte hur jag ska få tillbaka allt och var det ska sitta :p

Tillbaka
Topp