• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

En gång i tiden hade jag mtrl-kort Sovietunionen väl inpräntat i skallen, och jag skulle snabbgissa på Tu-22 Backfire. Planet är ett strategiskt bombplan ca 40 meter långt och 30 meter vingspann. Jag tror inte att det kan vara hangarfartyg baserat.
Jag har fortfarande "Flygplankort" från 1987 ståendes i bokhyllan och vill nog tillstå att planet i sådana fall heter Tu-26 Backfire. Dessutom ett sannolikt motiv på en tavla, eftersom detta väl var lite av ett flygplan Sovjetunionen gärna visade upp. (Tu 22 kallades "Blinder" och såg inte ut riktigt på det sättet.)
20210228_113052.jpg

Jag har fortfarande "Flygplankort" från 1987 ståendes i bokhyllan och vill nog tillstå att planet i sådana fall heter Tu-26 Backfire. Dessutom ett sannolikt motiv på en tavla, eftersom detta väl var lite av ett flygplan Sovjetunionen gärna visade upp. (Tu 22 kallades "Blinder" och såg inte ut riktigt på det sättet.)
20210228_113052.jpg
Där ser man. Minnet sviktar. Någon slags vuxenpoäng...
I vilket fall ett strategiskt bombflyg med lång räckvidd.👍

Jaha, hur är det nu; Skall man allmänt då alltså ha endast en klocka på armen hela mars månad, eller gäller det bara vissa utvalda delar av forumet? Kanske kunde vara en kul idé. Hur många här är med på upplägget? Själv brukar jag annars ha som princip att aldrig ha samma klocka två dagar i rad... 😀

Ja, du var faktiskt inte helt ute och cyklade 👍😀 (om nu jag själv har rätt, vill säga 🙂)
Vi är i alla fall eniga om att det är en "backfire" på bilden. 😄
Sannolikt inte hangarfartygbaserad.
Kan vara landbaserat marinflyg eller har man bara tagit fräcka symboler och blandat lite flygvapen och flotta på samma urtavla?
Jag har ingen bestämd uppfattning men skulle gissa på det sistnämnda.
Vad tror ni?

Trevlig söndag, forsätter helgen med en av de fyra nya 😎

Lite kul blandning på tavlan, ankare och flygplan. Kanske kan flygplanet starta och landa på ett hangarfartyg?
Npgon som har koll på vad det är för flygplan?

20210228_103721.jpg
Det är en TU22M eller som Nato benämner den: Backfire.
Ett strategiskt överljudsbombplan som utvecklades under det kalla kriget av den ryska tillverkaren Tupolev.
CITAT: "Tu-22M was operated by the Soviet Air Forces (VVS) in a missile carrier strategic bombing role, and by the Soviet Naval Aviation (Aviacija Vojenno-Morskogo Flota, AVMF) in a long-range maritime anti-shipping role."
Därför ankaret - så denna högst sannolikt en "hyllning" till Sovjetiska Marinflyget.
EDIT: säkra uppgifter (TU22M) då de kommer inhämtat från den bäste i FM som utbildar i stridskraftigenkänning. o_O

Senast ändrad:
Här kan ni läsa om vår kära medlem @Von och hans, som han själv uttryckte det, "knasiga" idé. Inte särskilt knasig ändå va? ❤️
Någon här som ska vara med förresten? 😊

IMG_20210228_114628.jpg

20210228_113052.jpg
Gamla uppgifter.
Den kallades felaktigt just TU26 på den tiden, men heter TU22.
Kolla t.ex. WP:
According to some sources, the bomber was believed to be designated Tu-26 at one time

Lite kul blandning på tavlan, ankare och flygplan. Kanske kan flygplanet starta och landa på ett hangarfartyg?

20210228_103721.jpg
Det finns ju fler trevliga exempel på ryska klockor med koppling mot både flyg och marin men i nedanstående Poljot-variant är ju kopplingen mer tydligt specifikt mot hangarfartyg.
20210228_124736.jpg

När det ändå pratas flyg, måste jag bjuda på denna bild från min lumpentid😀
Låg i flyget ( F10). Här är vi i gröntjänst! Läskig att göra lumpen vid denna tid. Denna bild är från 1988. Mycket vapenskrammel mellan stormakter på den tiden! Visst känns det skönt att veta att det var vi som skulle försvara gränserna😏😎 Det var här som mitt intresse för ryska klockor började!

Tur att det finns riktiga soldater! Här för mig att @MAz_666 tillhör den kategori! Rätta mig om jag har fel!

837FB480-173A-4257-96FF-935155BA5747.jpeg

Låg i flyget ( F10). Här är vi i gröntjänst! Läskig att göra lumpen vid denna tid. Denna bild är från 1988. Mycket vapenskrammel mellan stormakter på den tiden! Visst känns det skönt att veta att det var vi som skulle försvara gränserna😏😎 Det var här som mitt intresse för ryska klockor började!

Tur att det finns riktiga soldater! Här för mig att @MAz_666 tillhör den kategori! Rätta mig om jag har fel!

Ser nästan ut som bilden är från 1888 😂 Hoppas på att det är du längst fram med ciggen sådär skönt avslappnat i mungipan?

Kul minnen! Jag låg vid F13 1986-87. 😍

Kul minnen! Jag låg vid F13 1986-87. 😍

Tack alla gubbs för svaren ovan angående flygplanet!

På tal om lumpen var jag planerad att göra den som flygtekniker efter två år på högskolan, men efter jag skjutit upp det pga omändringar i skolan 1 år, så fick jag inte göra lumpen, då ville de inte ha mig längre...

En kul anekdot från min frus farfar är att under kriget lyckades de av misstag skjuta ner ett av de allierades flygplan med luftvärnseld där han gjorde sin tjänst. Dessutom gick ett mindre tyskt fartyg på grund och sjunk nedanför deras tomt (tomten låg angränsandes mot vattnet). Jag fick höra att han hade fiskat upp lite papper med tyska i havet i samband med grundstötningen.

Edit: planet påminner lite om Lockheed A-12 Project Oxcart “Blackbird” 1967, som står på hangarfatyget Intrepid i New york. Kommer ihåg att jag tyckte det var ett oerhört vackert plan när jag var där och kolla för ett antal år sedan. Återstår och se ett TU-22 live.

Senast ändrad:

"I grönt" stämmer bra.
Gjorde min GU på ett Norrlandsskytteförband 1984-85. Då hade vi sedan lång tid tillbaka fått AK4 och tyckte det kändes lite Åsa-Nisse med Kpist:en. Började sedan jobba i södra Sverige tidigt 90-tal, och hade sådana på plutonen! Vilken chock!
Men allt var inte rätt (ang. TU26) ty när vi utbildades att bekämpa ryska stridsfordonen var MTLB/MTLBV det stora hotet, och vi fick lära oss att de var skitfordon där man kunde skjuta rakt igenom med handeldvapen - och att taket "bågnade" när man gick på dom.
Jag var sedan med 1994 när vi köpte dessa från Östtyskland. Plåten var så inihel**te tjock och hård att det inte gick att borra i den. Men fick svetsa upp hålen ...
Allt var inte bättre förr ...
På den tiden var det ruff G-Shock som gällde.
Ja jädrar, men då hade vi ju rätt båda två! Som sagt, min gamla bok är från 1987.

Senast ändrad:

20210228_103721.jpg
Förresten har ni väl inte missat denna?
Här finns en hel del för er som tycker de militära tavlorna pirrar:
(Och även just denna tavla med ankare och TU22)

"I grönt" stämmer bra.
Gjorde min GU på ett Norrlandsskytteförband 1984-85. Då hade vi sedan lång tid tillbaka fått AK4 och tyckte det kändes lite Åsa-Nisse med Kpist:en. Började sedan jobba i södra Sverige tidigt 90-tal, och hade sådana på plutonen! Vilken chock!
Men allt var inte rätt (ang. TU26) ty när vi utbildades att bekämpa ryska stridsfordonen var MTLB/MTLBV det stora hotet, och vi fick lära oss att de var skitfordon där man kunde skjuta rakt igenom med handeldvapen - och att taket "bågnade" när man gick på dom.
Jag var sedan med 1994 när vi köpte dessa från Östtyskland. Plåten var så inihel**te tjock och hård att det inte gick att borra i den. Men fick svetsa hålen ...
Allt var inte bättre förr ...
På den tiden var det ruff G-Shock som gällde.
Ja herre gud vad man gissade. Jag gjorde GU på FJS 85/86 och var därefter anställd som yoff på inf fram till 93. Vi hade fått höra hur usel terrängframkomlighet det var på ryska stridsvagnar. När Sovjetunionen kollapsade köptes det in några T-72or. Det blev en smärre chock för de svenske då det visade sig att den tog sig fram i snö och över myrar som bv 206!😄
Å andra sidan hade man otroligt höga tankar om ryska undervattensfordon då man gjorde periskopobservationer på platser med mindre än 5 meters vattendjup!🤣
Undrar vad man garvar åt om 30 år...

Dags för lite klockrelaterat efter alla sidospår sedan i fredags.
Jag skulle vilja ha smakråd.
Jag har lite span på nästa modd. Tänkte mig något baserat på 090 chassit. De är ju oftast matta, inte borstade utan ser mer blästrade ut.
Jag hade tänkt mig en crown bezel från vostok-watches24.com.
De finns som polerad och som borstad.
Tror ni polerad funkar bäst som kontrast till matt boett eller blir borstad bättre. Fast det är ju inte samma matt, boetten blästrade och bezeln borstad. Kanske blir konstigt. Vad tror ni.
Bilder på bezel.
image (1).jpg
image (2).jpg

Äsch. Man ser ju ingen skillnad på bilderna. Kanske spelar lika lite roll i verkligheten också.

Tillbaka
Topp