• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Brogin

Rolex
Brukar aldrig ha armband på samma sida som klockan pga reprisken, men var bara tvungen och testa 😎

PSX_20210306_192128.jpg
Det kan det väl var värt denna gången! Snyggt ihop, saknar nästan min radioroom nu....
 

Delgada

Patek
Man stöter titt som tätt på begreppet "linjering" eller att en klocka inte "linjerar".
Skulle någon vänlig själ, eller rent av några vänliga själar kunna ledsaga mig ut ur det kunskapsmässigt mörker jag befinner mig i.
Vad menas med "linjering"? Att något visuellt inte överensstämmer förstår jag. Men vad? Kan det innebära flera saker?
 

MAz_666

Rolex
Man stöter titt som tätt på begreppet "linjering" eller att en klocka inte "linjerar".
Skulle någon vänlig själ, eller rent av några vänliga själar kunna ledsaga mig ut ur det kunskapsmässigt mörker jag befinner mig i.
Vad menas med "linjering"? Att något visuellt inte överensstämmer förstår jag. Men vad? Kan det innebära flera saker?
Är inte det då t.ex. sekundvisaren hamnar exakt på resp. linje för sekunder (då den hoppar och inte sveper, såklart), alt. att en 60-klicks-bezel linjerar exakt med resp. minutsteg?
 

Kreacon

Audemars
Man stöter titt som tätt på begreppet "linjering" eller att en klocka inte "linjerar".
Skulle någon vänlig själ, eller rent av några vänliga själar kunna ledsaga mig ut ur det kunskapsmässigt mörker jag befinner mig i.
Vad menas med "linjering"? Att något visuellt inte överensstämmer förstår jag. Men vad? Kan det innebära flera saker?
Seiko är ju en av mästarna på att inte linjera, åtminstone nyare utgåvor. Då är det i alla fall linjering mellan bezel, chapterring och tavla som åsyftas. Så som jag tolkat det hela. Blir ju som tydligast med en chapterring som har minutmarkeringar.

Armida som linjerar hyfsat, rehaut istället för chapterring. Dvs en chapterring utan minutmarkeringar.
7DFE4D37-F703-452C-ADD1-C8EB561F95C4.jpeg

Seiko 7548 som linjerar tack vare lite spel i bezeln.
3A861155-25E9-4AB6-B37A-49BA829F4FF3.jpeg

Seiko skx som inte linjerar. Bezel och tavla linjerar men ej chapterring.
A02CE2AD-E4EF-4153-91E5-08ED046E1A5E.jpeg


Finns säkert fler tankar, detta var bara mina. Glad söndagskväll! 🥳🥳🥳
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmorgon alla ryssvänner! Tack vare ett rådigt ingripande från @Samlarn, som insåg min belägenhet, kan jag nu räkna in denna Dude utan datum och med stora lume-punkter i samlingen. Skicket är underbart lite lagom inkört. Glaset kan behöva en liten putsning (kanske, inte säkert). Den blå tavlan är sådär underbart krackelerad som den väl bara kan vara på en Vostok.
Jag har redan börjat labba lite genom att byta bezel, men den "350-bezel" som satt på vid leverans kan mycket väl åka på igen. Jag har lite idéer ang hur klockan kan komma att te sig, men det kommer jag ju att återkomma om.
Anm: På tal om llinjering ser jag ju nu när jag tittar på bilden att jag inte fick till det med bezeln, men det bjuder jag på :D
20210308_074103.jpg
 

Samlarn

Rolex
Godmorgon alla ryssvänner! Tack vare ett rådigt ingripande från @Samlarn, som insåg min belägenhet, kan jag nu räkna in denna Dude utan datum och med stora lume-punkter i samlingen. Skicket är underbart lite lagom inkört. Glaset kan behöva en liten putsning (kanske, inte säkert). Den blå tavlan är sådär underbart krackelerad som den väl bara kan vara på en Vostok.
Jag har redan börjat labba lite genom att byta bezel, men den "350-bezel" som satt på vid leverans kan mycket väl åka på igen. Jag har lite idéer ang hur klockan kan komma att te sig, men det kommer jag ju att återkomma om.
Anm: På tal om llinjering ser jag ju nu när jag tittar på bilden att jag inte fick till det med bezeln, men det bjuder jag på :D
20210308_074103.jpg
Tack för omnämnandet. Jag är så svårt förtjust i den där urtavlan. Den bästa/snyggaste dude'n hittills, tycker jag. Det känns bara bra att den hamnat i händerna på någon som jag vet kommer att sköta om den, istället för att den ska ligga som en dublett i min samling. Du kan nog "labba" eller "modda" ganska friskt med klockan utan att ta bort det speciella i urtavlan. Kollar du noggrant kommer du upptäcka att även boetten är lite speciell.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack för omnämnandet. Jag är så svårt förtjust i den där urtavlan. Den bästa/snyggaste dude'n hittills, tycker jag. Det känns bara bra att den hamnat i händerna på någon som jag vet kommer att sköta om den, istället för att den ska ligga som en dublett i min samling. Du kan nog "labba" eller "modda" ganska friskt med klockan utan att ta bort det speciella i urtavlan. Kollar du noggrant kommer du upptäcka att även boetten är lite speciell.
Japp, har noterat boetten, som ser ut som typ en modern 100-boett, men med 18 mm bandbredd... 🤔
 

Delgada

Patek
Tack för era svar.
Är inte det då t.ex. sekundvisaren hamnar exakt på resp. linje för sekunder (då den hoppar och inte sveper, såklart), alt. att en 60-klicks-bezel linjerar exakt med resp. minutsteg?
Det där känner jag igen från min GUL-quartsare. Oerhört irriterande när sekundvisaren har sin hållplats en strax före sekundmärket. Undermåligt.
20210307_181920.jpg

Men det kan ju inte förekomma på mekaniska klockor med svepande sekundvisare. Eller hur?
Seiko är ju en av mästarna på att inte linjera, åtminstone nyare utgåvor. Då är det i alla fall linjering mellan bezel, chapterring och tavla som åsyftas. Så som jag tolkat det hela. Blir ju som tydligast med en chapterring som har minutmarkeringar.

Armida som linjerar hyfsat, rehaut istället för chapterring. Dvs en chapterring utan minutmarkeringar.
7DFE4D37-F703-452C-ADD1-C8EB561F95C4.jpeg

Seiko 7548 som linjerar tack vare lite spel i bezeln.
3A861155-25E9-4AB6-B37A-49BA829F4FF3.jpeg

Seiko skx som inte linjerar. Bezel och tavla linjerar men ej chapterring.
A02CE2AD-E4EF-4153-91E5-08ED046E1A5E.jpeg


Finns säkert fler tankar, detta var bara mina. Glad söndagskväll! 🥳🥳🥳
Bristfällig linjering av bezeln torde ju inte heller förekomma på våra dyrgripar då Amphibia har steglös bezel. Har jag fattat rätt?
 

Delgada

Patek
Tänk förresten att GUL-quartsaren fick vara med i rysstråden. Det kan den ta med i sitt CV:
"Jag har minsann varit med i rysstråden på KS."
"Jaha, det var inte illa. Hur kommer det sig?"
"Jag skulle exemplifiera en defekt...."
 

Kreacon

Audemars
Tack för era svar.

Det där känner jag igen från min GUL-quartsare. Oerhört irriterande när sekundvisaren har sin hållplats en strax före sekundmärket. Undermåligt.
20210307_181920.jpg

Men det kan ju inte förekomma på mekaniska klockor med svepande sekundvisare. Eller hur?

Bristfällig linjering av bezeln torde ju inte heller förekomma på våra dyrgripar då Amphibia har steglös bezel. Har jag fattat rätt?
Jag skulle väl säga att det skulle kunna tyckas vara misslyckad linjering om visarna inte ”matchar”, att timvisaren visar 12:05 men minutvisaren visar 12:00. men det är nog inte generellt det man menar.

Nä, en riktig vostok usp! Steglös bezel rocks.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack för era svar.

Det där känner jag igen från min GUL-quartsare. Oerhört irriterande när sekundvisaren har sin hållplats en strax före sekundmärket. Undermåligt.
20210307_181920.jpg

Men det kan ju inte förekomma på mekaniska klockor med svepande sekundvisare. Eller hur?

Bristfällig linjering av bezeln torde ju inte heller förekomma på våra dyrgripar då Amphibia har steglös bezel. Har jag fattat rätt?
Franken? Klockan har ju uppenbarligen fel färg! 🤣 🤣 🤣
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack för era svar.

Det där känner jag igen från min GUL-quartsare. Oerhört irriterande när sekundvisaren har sin hållplats en strax före sekundmärket. Undermåligt.
20210307_181920.jpg

Men det kan ju inte förekomma på mekaniska klockor med svepande sekundvisare. Eller hur?

Bristfällig linjering av bezeln torde ju inte heller förekomma på våra dyrgripar då Amphibia har steglös bezel. Har jag fattat rätt?

Antar att man bara borde kunna flytta sekundvisaren så den linjerar. Var tvungen o kolla en av mina Gul och den linjerar inte heller hundra med sekundvisaren!

20210308_141823.jpg


Jag är åtminstone andra ägaren på denna, så jag vet inte hur det var från fabrik (kan ju ha hänt någåt på vägen).
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Antar att man bara borde kunna flytta sekundvisaren så den linjerar. Var tvungen o kolla en av mina Gul och den linjerar inte heller hundra med sekundvisaren!

20210308_141823.jpg


Jag är åtminstone andra ägaren på denna, så jag vet inte hur det var från fabrik (kan ju ha hänt någåt på vägen).
Brukar bli viss skillnad på det om man vid tid ställning vrider med eller motsols, på slutet!
 

Lindahl

Omega
Då var nästa ”julfylleköp” hemkommen. För mkt tid i stugan i kombination med bastubad ledde till att jag klickade hem ett par klockor. Den här kommer jag förmodligen inte att behålla.
Sekundvisaren verkar vara bytt men i övrigt original vad jag förstår? Har inte kikat på uret än.
 

Bilagor

  • C81A8F78-21EE-44C0-ABF0-8E2BC8C4A080.jpeg
    C81A8F78-21EE-44C0-ABF0-8E2BC8C4A080.jpeg
    492 KB · Visningar: 25
  • 45E9D0A5-8484-4369-B4A7-D8D1A55D532F.jpeg
    45E9D0A5-8484-4369-B4A7-D8D1A55D532F.jpeg
    493.9 KB · Visningar: 27

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Då var nästa ”julfylleköp” hemkommen. För mkt tid i stugan i kombination med bastubad ledde till att jag klickade hem ett par klockor. Den här kommer jag förmodligen inte att behålla.
Sekundvisaren verkar vara bytt men i övrigt original vad jag förstår? Har inte kikat på uret än.
Den var ju jättefin! Hur går den?
 

Vostok

Audemars
Då var nästa ”julfylleköp” hemkommen. För mkt tid i stugan i kombination med bastubad ledde till att jag klickade hem ett par klockor. Den här kommer jag förmodligen inte att behålla.
Sekundvisaren verkar vara bytt men i övrigt original vad jag förstår? Har inte kikat på uret än.
Förlåt för att jag säger detta men urtavlan är tyvärr fejk på den där..
Den där tavlan har aldrig tillverkats med guldfärgade index och texten Amphibia..
 
Topp