• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Var tvungen att testa dotterns 420 på brunt läder också. Jag tycker nästan det blev bättre. Vad säger ni?
Brunt läder vs blått gummi?
20210330_124021.jpg
20210330_124043.jpg
20210330_123317.jpg

Sen får vi se vilket hon föredrar...
Jag har väl egentligen ingen aning om vad tonåringarna nuförtiden gillar, men i mina ögon är den mycket somrigare och ungdomligare med det blå gummiarmbandet. Sen vill man väl ta en sommarklocka med sig när man ska bada och då går gubblädret fetbort, ha ha! 🤣
 

Kreacon

Audemars
Nu börjar den närma sig det jag vill ha.

Köpte lite gun blue som kom idag. Tvättade boetten i Ipa. Tog varmvatten med några droppar gun blue i. Hände inte mycket på 10m.

Hällde på gun blue direkt på metallen istället, då hände det grejjer på några få minuter!

Får se om jag skall testa köra en gång till för mörkare färg...

20210329_182837.jpg


20210329_182858.jpg
20210329_182909.jpg


Becel:n har lite patina sedan tidigare försök, men kommer kanske lämna den som den är (de är ju coolt med lite two-tone).

20210329_182933.jpg


Funderar på och köpa hjortronsalt som tydligen ihop med gun blue skall kunna göra lite grön patina 😃
Ammoniakångor på mässing funkar!
 

Delgada

Patek
Jag har väl egentligen ingen aning om vad tonåringarna nuförtiden gillar, men i mina ögon är den mycket somrigare och ungdomligare med det blå gummiarmbandet. Sen vill man väl ta en sommarklocka med sig när man ska bada och då går gubblädret fetbort, ha ha! 🤣
Alla fick rätt.😃
Hon ville ha brunt läder fram till sommaren och då vill hon byta till gummibandet.
20210330_124043.jpg
20210330_123317.jpg

Idag gällde tydligen av någon anledning den lilla Lady Amphibia. 😄
20210331_125030.jpg
 

Bilagor

  • 20210331_125030.jpg
    20210331_125030.jpg
    391.3 KB · Visningar: 2

Kreacon

Audemars
Körde ett snabb test för någon vecka sedan med fönsterputs & vatten, dock ej i ångform, kanske hade funkat bättre. Antog att fönsterputs innehållet ammoniak, men har inte kollat... Får testa om 😃
Var nog otydlig, kanske. Eller så missförstår jag🤪
Men amoniakångor har jag använt till att forcera brunaktig patina med gröna detaljer på mässing. Finns säkert mer effektiva sätt men det funkade för mig. 🙂
Ser jäkligt tufft ut, det du nu håller på med där på bilderna!

Edit att däremot pensla på/doppa i ammoniak får motsatt effekt.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Var nog otydlig, kanske. Eller så missförstår jag🤪
Men amoniakångor har jag använt till att forcera brunaktig patina med gröna detaljer på mässing. Finns säkert mer effektiva sätt men det funkade för mig. 🙂
Ser jäkligt tufft ut, det du nu håller på med där på bilderna!

Edit att däremot pensla på/doppa i ammoniak får motsatt effekt.

Aha, det var ungefär motsatt effekt jag fick, får prova o ånga 😃

Kul o lära sig och testa! Har funderingar på o byta tavla, får se vilken det blir...
 

Kreacon

Audemars
Aha, det var ungefär motsatt effekt jag fick, får prova o ånga 😃

Kul o lära sig och testa! Har funderingar på o byta tavla, får se vilken det blir...
Aha, det var ungefär motsatt effekt jag fick, får prova o ånga 😃

Kul o lära sig och testa! Har funderingar på o byta tavla, får se vilken det blir...
Ånga i något lufttätt. Akta näsan! 🙂
Tycker den ser så jäkla ubernajs ut precis som den är. Tavlan är mmm. Vilka visare har du tänkt?
 

nbla

Cartier
Fick hem nya visare och urtavla idag, så jag smetade ihop min andra ryss! Riktigt nöjd med hur den blev. Tyvärr misslyckades jag lite med visarna så den byter datum 5 i 12, men man kan väl inte få allt här i världen :D

Imorgon när OWGMarch är slut blir det test och se hur bra den håller tiden :)

2021-03-31 18.46.23.jpg
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Fick hem nya visare och urtavla idag, så jag smetade ihop min andra ryss! Riktigt nöjd med hur den blev. Tyvärr misslyckades jag lite med visarna så den byter datum 5 i 12, men man kan väl inte få allt här i världen :D

Imorgon när OWGMarch är slut blir det test och se hur bra den håller tiden :)

2021-03-31 18.46.23.jpg
Oj va snygg 😍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fick hem nya visare och urtavla idag, så jag smetade ihop min andra ryss! Riktigt nöjd med hur den blev. Tyvärr misslyckades jag lite med visarna så den byter datum 5 i 12, men man kan väl inte få allt här i världen :D

Imorgon när OWGMarch är slut blir det test och se hur bra den håller tiden :)

2021-03-31 18.46.23.jpg

Gillar den där bezeln skarpt! Den där blev ju riktigt frän!

Själv pillade jag precis lite med ett av mina projekt. Köpte ett nytt borr idag och nu får jag in hela kronhalsen i boetten! Lånade tavlan från mitt andra projekt bara för o se lite mer hur det ser ut med tavla...

20210331_190352.jpg


20210331_190430.jpg


20210331_190308.jpg


Nu skall jag bara beställa lite mer delar!
 

Delgada

Patek
Fick hem nya visare och urtavla idag, så jag smetade ihop min andra ryss! Riktigt nöjd med hur den blev. Tyvärr misslyckades jag lite med visarna så den byter datum 5 i 12, men man kan väl inte få allt här i världen :D

Imorgon när OWGMarch är slut blir det test och se hur bra den håller tiden :)

2021-03-31 18.46.23.jpg
Så otroligt läcker. Vilken sommar-feeling.
Helt plötsligt känns min sommar-modd lite blekt vinternarig .😮
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hade inte så många visare hemma, men fastnade för de som sitter på nu.
Ser dock lite för nya ut och borde vara guldfärgade istället.

Den blå färgen skall jag nog ersätta med någon grön istället. Tänkte det kunde bli snyggt ihop med lite grön patina på bezeln.

20210331_195924.jpg


20210331_192803.jpg


20210331_192657.jpg


20210331_192505.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Fick hem nya visare och urtavla idag, så jag smetade ihop min andra ryss! Riktigt nöjd med hur den blev. Tyvärr misslyckades jag lite med visarna så den byter datum 5 i 12, men man kan väl inte få allt här i världen :D

Imorgon när OWGMarch är slut blir det test och se hur bra den håller tiden :)

2021-03-31 18.46.23.jpg
Jädrigt snygg kombo! Visarnas blå attribut är ju klockrent mot resten.
 

Gelmax

Cartier
... tänkte byta boett på min Vostok Amphibia... för mig innebär det ett större ingrepp på en klocka än vad jag någonsin gjort tidigare (och därigenom lite smått nervöst)...

Har nu tagit mig igenom alla delar jag trodde skulle vara svåra och urverket sitter nu rakt och stabilt i den nya boetten - nästa steg var att byta plats på vridringarna och NU började problemen.

Det var jättelätt att lossa vridringen från den NYA boetten men nu när jag skall ta loss vridringen (den jag vill använda) från den gamla boetten så får jag bara inte av den... F-N!!!

Någon som har några tips (eller är det bara mer våld som gäller????)?
 

Bilagor

  • C07CD232-BD8D-42C3-858D-671EABB6D8CB.jpeg
    C07CD232-BD8D-42C3-858D-671EABB6D8CB.jpeg
    1,005.9 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

Jasth

Breitling
Köpte den här på eBay för några år sen, tyckte då mest att det var lite skoj med 24 timmars. Vet inte så värst mycket om det rent tekniska i klockan egentligen, mer än att armbandet känns som eftermarknads (typ kineslänk) Det jag vet är att herrarna på tavlan är följande:
Papanin
Feodorov
Shirshov
Krenkel

Och att dessa bemannade den första stationen på nordpolen.

Tycker den är lite charmig :)
IMG_20210401_000641.jpg
 
Topp