• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
April inleds med premiär för min NOS Shturmanskie med 31659-verk från 1988. En lite ovanlig boett bidrar till en, i mitt tycke, riktigt lyckad design av ett stycke klassisk flygar-kronograf. Formgivningen av kronografens sekundvisare går ju bara inte att undvika att gilla skarpt!
20210401_070825.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
... tänkte byta boett på min Vostok Amphibia... för mig innebär det ett större ingrepp på en klocka än vad jag någonsin gjort tidigare (och därigenom lite smått nervöst)...

Har nu tagit mig igenom alla delar jag trodde skulle vara svåra och urverket sitter nu rakt och stabilt i den nya boetten - nästa steg var att byta plats på vridringarna och NU började problemen.

Det var jättelätt att lossa vridringen från den NYA boetten men nu när jag skall ta loss vridringen (den jag vill använda) från den gamla boetten så får jag bara inte av den... F-N!!!

Någon som har några tips (eller är det bara mer våld som gäller????)?
Jag brukar ta eltape på boetten och när det jävlas för mycket använda 2 st boettknivar en för att öppna ena sidan lite och hålla kvar sedan ta andra kniven och mata vidare pör att öopna vidare tills bezelen lossnar,eltapen flr att det ofta kan ge repor annars!😉
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
... tänkte byta boett på min Vostok Amphibia... för mig innebär det ett större ingrepp på en klocka än vad jag någonsin gjort tidigare (och därigenom lite smått nervöst)...

Har nu tagit mig igenom alla delar jag trodde skulle vara svåra och urverket sitter nu rakt och stabilt i den nya boetten - nästa steg var att byta plats på vridringarna och NU började problemen.

Det var jättelätt att lossa vridringen från den NYA boetten men nu när jag skall ta loss vridringen (den jag vill använda) från den gamla boetten så får jag bara inte av den... F-N!!!

Någon som har några tips (eller är det bara mer våld som gäller????)?
Jo, det här känner man ju igen. Det knepiga är att samtidigt som aningen mer våld sannolikt kommer att få vridringen att lossna så ökar ju risken för att du repar boetten och det kommer du att ångra. Som @Beo påpekar är eltejp väldigt bra för att skydda boetten, så om du prövar boettkniv och mer våld är ju det en absolut rekommendation.

Jag burkar numera nästan aldrig använda metall-verktyg när jag tar bort vridringar. I stället tar jag till plast-plektrum (ja, typ gitarr... :) ). Det blå tror jag fö kommer från en displaybytarsats för en mobiltelefon... Med dessa kan man trycka och bända hur mycket som helst utan att riskera att repa. Ett annat alternativ skulle kunna vara en smörkniv i plast, men jag tror att det materialet kan vara för mjukt. Det viktiga är att hitta någonting som lyckas tränga in en aning mellan boett och vridring.
20210401_080200.jpg


Annars har jag ett ess i rockärmen i form av nedanstående verktyg för att öppna snäppboetter. Den funkar alltid, men kostar ju också en slant...
20210401_080236.jpg
 

Delgada

Patek
... tänkte byta boett på min Vostok Amphibia... för mig innebär det ett större ingrepp på en klocka än vad jag någonsin gjort tidigare (och därigenom lite smått nervöst)...

Har nu tagit mig igenom alla delar jag trodde skulle vara svåra och urverket sitter nu rakt och stabilt i den nya boetten - nästa steg var att byta plats på vridringarna och NU började problemen.

Det var jättelätt att lossa vridringen från den NYA boetten men nu när jag skall ta loss vridringen (den jag vill använda) från den gamla boetten så får jag bara inte av den... F-N!!!

Någon som har några tips (eller är det bara mer våld som gäller????)?
Jag råkade ut för samma sak förra veckan när jag skulle byte bezel på den här isbjörnen.
Originalbezeln sätt som berget.
Boettkniven jag har är en rätt vek typ så den var bara att glömma. Jag gjorde en springa med boettkniven och tryckte in en matkniv att bända med. Det var inte enkelt ändå. Jag tog i så jag var lite rädd att förstöra något. Men till slut gick det.
20210401_080901.jpg

Det påstås att kunskap är makt, men det enkla våldet är heller inte att förakta...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
... tänkte byta boett på min Vostok Amphibia... för mig innebär det ett större ingrepp på en klocka än vad jag någonsin gjort tidigare (och därigenom lite smått nervöst)...

Har nu tagit mig igenom alla delar jag trodde skulle vara svåra och urverket sitter nu rakt och stabilt i den nya boetten - nästa steg var att byta plats på vridringarna och NU började problemen.

Det var jättelätt att lossa vridringen från den NYA boetten men nu när jag skall ta loss vridringen (den jag vill använda) från den gamla boetten så får jag bara inte av den... F-N!!!

Någon som har några tips (eller är det bara mer våld som gäller????)?

Jag har endast använt Bergeon boettkniv på de relativt få jag öppnat än så länge (kan hända att jag även använt något annat verktyg med, fast jag inte riktigt kommer ihåg vad).
När det strulat har jag tagit om greppet på flera ställen runt om bezeln samt försökt spänna lite för hand på motsatta sida.
Alla har lossnat relativt enkelt, 2-3st har suttit lite hårdare.

Jag har också vridit boettkniven för att skapa större springa. En riktig boettkniv har bredare brytblad en den lilla smala du har på din billiga 😃
 

Beo

Patek
2-Faktor
Igår kom min ryska terrorist klocka!riktigt snygg men bakgrunden är inte något jag står för så det är sagt,den var i bra skick och gick bra men kommer nog inte bäras ofta och då INTE synligt😏!kan nämna att jag fich fixa datum framdragningen och iom det sp har jag nu testat att sätta sekundvisare på 2416b verket utan att riva automatbryggan och det funkade aldeles lysande😁! @Johanaxe66 @Delgada
@Von
20210401_063739.jpg
20210331_180826.jpg
20210331_181328.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Igår kom min ryska terrorist klocka!riktigt snygg men bakgrunden är inte något jag står för så det är sagt,den var i bra skick och gick bra men kommer nog inte bäras ofta och då INTE synligt😏!kan nämna att jag fich fixa datum framdragningen och iom det sp har jag nu testat att sätta sekundvisare på 2416b verket utan att riva automatbryggan och det funkade aldeles lysande😁! @Johanaxe66 @Delgada
20210401_063739.jpg
20210331_180826.jpg
20210331_181328.jpg

Snygg!

Varför "terrorist"?
 

Vostok

Audemars
Igår kom min ryska terrorist klocka!riktigt snygg men bakgrunden är inte något jag står för så det är sagt,den var i bra skick och gick bra men kommer nog inte bäras ofta och då INTE synligt😏!kan nämna att jag fich fixa datum framdragningen och iom det sp har jag nu testat att sätta sekundvisare på 2416b verket utan att riva automatbryggan och det funkade aldeles lysande😁! @Johanaxe66 @Delgada
20210401_063739.jpg
20210331_180826.jpg
20210331_181328.jpg
Grymt skick på den och dom där växer inte på träd... Grattis till fångsten!! :)
Klart en av de ballaste urtavlorna som gjorts... Jag söker efter en med "Gajar" texten på så har jag båda sen :D Men som sagt, inte så rolig bakgrund...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag råkade ut för samma sak förra veckan när jag skulle byte bezel på den här isbjörnen.
Originalbezeln sätt som berget.
Boettkniven jag har är en rätt vek typ så den var bara att glömma. Jag gjorde en springa med boettkniven och tryckte in en matkniv att bända med. Det var inte enkelt ändå. Jag tog i så jag var lite rädd att förstöra något. Men till slut gick det.
20210401_080901.jpg

Det påstås att kunskap är makt, men det enkla våldet är heller inte att förakta...
Bra, en sådan "tvåstegsraket" är ingen dum idé.
Tack!ja man är ju samlare(läs hoarder😂)så därför är den kul att ha.😊
Som jag tror jag skrev när du först visade upp tavlan så är det ju också bättre att klockan är i dina händer än att den hamnar hos ngn som faktiskt gillar essensen av budskapet.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Läs wikipedia länken!😉😊

Va f-n såg inte den, börjar nog bli gammal 🤣.

Loggan ser ju felvänd ut jämnfört med den på wikipedia, men kanske har den ändrats under åren?

Annars känns ju ylande varg och måne som ett helt vanligt motiv, kanske något dom snodde och gjorde till sin symbol? Tänker lite som nazisterna snodde solsymbolen...

Är tavlan verkligen gjord för det ni tror?
 

Beo

Patek
2-Faktor
Va f-n såg inte den, börjar nog bli gammal 🤣.

Loggan ser ju felvänd ut jämnfört med den på wikipedia, men kanske har den ändrats under åren?

Annars känns ju ylande varg och måne som ett helt vanligt motiv, kanske något dom snodde och gjorde till sin symbol? Tänker lite som nazisterna snodde solsymbolen...

Är tavlan verkligen gjord för det ni tror?
Ja tyvär ska det nog vara så.😢
 

Vostok

Audemars
Va f-n såg inte den, börjar nog bli gammal 🤣.

Loggan ser ju felvänd ut jämnfört med den på wikipedia, men kanske har den ändrats under åren?

Annars känns ju ylande varg och måne som ett helt vanligt motiv, kanske något dom snodde och gjorde till sin symbol? Tänker lite som nazisterna snodde solsymbolen...

Är tavlan verkligen gjord för det ni tror?
Loggan används åt båda hållen som det verkar.. Har sett den vänd både åt vänster och höger när jag letat info om denna klocka..

1617266746704.png
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Cheapestnatostraps.com
Fin kvalitet och riktigt snygga, men ngt lite tjockare, vilket gör att man inte kan vika tillbaka dem, så de måste kortas till lagom längd. Inget problem för mig, men bra att veta. Jag är supernöjd och kommer över huvud taget beställa mer därifrån.
Det enda jag beställt därifrån var ett bund strap som luktade mögel och som därför skickades tillbaka tämligen omgående.
Jag gick tillbaka pengarna utan några som helst problem, så det sköttes bra. Därför kan jag utan tvekan handla därifrån igen och betrakta det som en olycklig engångsföreteelse.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det enda jag beställt därifrån var ett bund strap som luktade mögel och som därför skickades tillbaka tämligen omgående.
Jag gick tillbaka pengarna utan några som helst problem, så det sköttes bra. Därför kan jag utan tvekan handla därifrån igen och betrakta det som en olycklig engångsföreteelse.

Jag har endast köpt 5st natoläderband därifrån på rean senast. Som sagt, måste antagligen banden klippas då det är svårt och få in lädret tillbaka (för tjockt läder), men det går med lite våld.

På ett av banden var tungan på spännet skevt, men det böjde jag till själv (orkade inte skicka tillbaka).

Jag har bara ett begagnat natoläder sedan tidigare och det är av klart högre kvalitet.

Dock är bandena från cheapest inte dåliga på något sett, men det blir nog dyrare band i fortsättningen.
 
Topp