• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Jaha då var det guldmåndag igen,ha en fin veckostart kamrater!😊
16224383824532452693924343951863.jpg
20210531_071504.jpg
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Kul och spännande funderingar. Jag tänker samma om de (ändå) rätt många/olika gummi-/dykarband man såg på amphibians på 80- och 90-tal.
Kommer nog inte ihåg en endaste gång man sett en säljas med ett sånt.
Däremot ”småprickiga bezelen på vanlig klocka” har jag sett säljas en gång (!)
Ja, jag tycker det är lustigt. Jag måste ha sett mängder med äldre Vostoks, men har bara sett en sådan bezel två ggr (igår på Meshok då tanken dök upp och sedan på @Johanaxe66 DS). Kan säkert ha missat en del då de inte syns direkt osv, men ändå.

I en katalog från - 93 har 5 av 15 Amphibias dessa bezels, alltså en tredjedel. Jag tror på teorin att de helt enkelt övergav dessa och att slumpen gjorde att de användes i katalogen. 🤔

För övrigt var jag ju tvungen att köpa klockan med bezeln 😉
Screenshot_20210531_094706.jpg


@MAz_666 ang. banden var de väl främst för "show" då klockorna i regel såldes utan band?
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja, jag tycker det är lustigt. Jag måste ha sett mängder med äldre Vostoks, men har bara sett en sådan bezel två ggr (igår på Meshok då tanken dök upp och sedan på @Johanaxe66 DS). Kan säkert ha missat en del då de inte syns direkt osv, men ändå.

I en katalog från - 93 har 5 av 15 Amphibias dessa bezels, alltså en tredjedel. Jag tror på teorin att de helt enkelt övergav dessa och att slumpen gjorde att de användes i katalogen. 🤔

För övrigt var jag ju tvungen att köpa klockan med bezeln 😉
Screenshot_20210531_094706.jpg


@MAz_666 ang. banden var de väl främst för "show" då klockorna i regel såldes utan band?
Det stämmer bra med Desert Shield. Samtliga DS "Series 1" skall ha en sådan bezel för att vara OK.

Klockan på bilden ser ju annars ut som min "Sommarmodd":
1622449706553.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kul och spännande funderingar. Jag tänker samma om de (ändå) rätt många/olika gummi-/dykarband man såg på amphibians på 80- och 90-tal.
Kommer nog inte ihåg en endaste gång man sett en säljas med ett sånt.
Däremot ”småprickiga bezelen på vanlig klocka” har jag sett säljas en gång (!)

Kan bara instämma, spännande! Antagligen gjorde de inte så många?
Har du kollat eller frågat på WUS rysstråd, kanske finns någon där som har koll?
 

MAz_666

Rolex
Kan bara instämma, spännande! Antagligen gjorde de inte så många?
Har du kollat eller frågat på WUS rysstråd, kanske finns någon där som har koll?
Inte funderat så mycket på frågan (egentligen) utan sitter mest och killgissar!
;) 😂 🤣 :cool:
Vore ju extra kul om Vostok (nästan) inte hade några gummiband alls själva, utan lånade andras till fotosessourerna!
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Man kan ju aldrig ha för många band, så att spara det gråa till en doktorspromotion eller tilldelande av Nit och redlighet är ju toppen.
Men sett till snygghet, coolhet, och lite "håll käften-klocka" tycker jag det röda var super!
Jag håller nog med föregående talare ang att det röda ger bra fart och känns som riktigt mycket sommar.

Hehehe!js lite så tänker jag med!👌😁
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vad säger ni som vet om den här. För mycket pengar för mig oavsett, men vad tror ni? Skicket är ju nästan otäckt bra. Antar att bezeln borde vara en annan, men samtidigt kanske sena exemplar av gen 1 fick denna variant av bezel.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Vad säger ni som vet om den här. För mycket pengar för mig oavsett, men vad tror ni? Skicket är ju nästan otäckt bra. Antar att bezeln borde vara en annan, men samtidigt kanske sena exemplar av gen 1 fick denna variant av bezel.
Jag svarar ändå 😉 Det ser väldigt fin ut och är väl som sagt bezeln som är utbytt isf, även om det säkert kan vara så att den är original från början. Det låter jag någon annan svara på.

Däremot verkar säljaren sitta och trycka på flera mer ovanliga klockor så som en annan NVCh-30, en Slava Medical och Sturmanskie samt flertalet NOS med papper och låda. Han har även 100% rating så utifrån de två parametrarna skulle jag iaf utgå ifrån att allt är legit.
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Vad säger ni som vet om den här. För mycket pengar för mig oavsett, men vad tror ni? Skicket är ju nästan otäckt bra. Antar att bezeln borde vara en annan, men samtidigt kanske sena exemplar av gen 1 fick denna variant av bezel.
Snaslöst bra skick och de har den bezelen med faktiskt om jag inte misstar mig och verknummret börjar på 33 ser det ut som så den är troligen okay för verken brukar börja på 33 eller 00 eller är jag och cyklar? @Samlarn @Vostok @Fixoflex
 

Samlarn

Rolex
Vad säger ni som vet om den här. För mycket pengar för mig oavsett, men vad tror ni? Skicket är ju nästan otäckt bra. Antar att bezeln borde vara en annan, men samtidigt kanske sena exemplar av gen 1 fick denna variant av bezel.
Den 1:a generationen Nvch30 är min favorit bland alla ryska klockor.
Just det här exemplaret ser jättefin ut.
Den speciella formen på plexiglaset och den extra tjocka bakboetten är den stora skillnaden - rent tekniskt - mellan den militära upplagan Nvch30 och den vanligare, civila, 350-boetten. Ok, den svarta urtavlan, "paddlarna" och wirelugs är också unika men de är ju mera estetiska skillnader.
s-l400.jpg

Urtavlan tycker jag är snygg. Visarna verkar ha åldrats i samma takt som urtavlan. Kronan ser inte så sliten ut. Bakboetten ser helt ok ut. Bakboetterna på första generationen brukar vara blanka och "borstade" på den andra generationen Nvch30. Den här bakboetten ser ut att vara "borstad" men det beror på att klockan är nästan oanvänd, tror jag.
s-l400.jpg

Wire lugs är lite det som ger klockan sin speciella karaktär. Det står i annonsen att bandbredden är 18 mm men det är 22 mm med wire lugs. Jag saknar bilden på klockan i profil. Det är då man kan se det välvda glaset tydligt. På någon av bilderna ser man dock att ljuset "bryter" lite konstigt och det beror nog på det kupade, välvda glaset.
En skitsnygg klocka i ett jäkligt bra skick. Helt klart värt det priset. Den andra bezeln är lite snyggare än den som sitter på den här klockan. Det är den enda nackdelen, tycker jag.
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Snaslöst bra skick och de har den bezelen med faktiskt om jag inte misstar mig och verknummret börjar på 33 ser det ut som så den är troligen okay för verken brukar börja på 33 eller 00 eller är jag och cyklar? @Samlarn @Vostok @Fixoflex
Grymt!! Den där är tidig med ATM!!
Men jag har velat se glaset från sidan för det verkar ej vara rätt glas men i övrigt va den grymt fin!!
Det där med serienummer låter jag vara osagt men på gen 2 brukar dom börja på 00 eller 88, men som sagt det är bara mitt nörderi att det betyder något då jag även sett 00 serien på andra boetter :D
Verket är dock äldre modell då det har fasad kant så det är nog rätt åldersmässigt.

Edit: Ok! Så vem av er köpte den?? :D
 
Senast ändrad:
Topp