• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jox

Rolex
2-Faktor
Mitt, smått genialiska, förslag är att du köper ett NOS-exemplar av grosshandlarn på Tradera för 200:-. Du får hem klockan på två dagar och sen lutar du dig tillbaka och inväntar rysspaketet. Därefter byter du bara tavla och vips så har du en fabriksny Big Zero exkl tavlan. Plus att du får en trevlig låda 😉👍

Så har jag gjort och väntar på en ny tavla från Ebay.
Man får ju dessutom ett extra paket att öppna om man gör som du beskriver, win win :p
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Mitt, smått genialiska, förslag är att du köper ett NOS-exemplar av grosshandlarn på Tradera för 200:-. Du får hem klockan på två dagar och sen lutar du dig tillbaka och inväntar rysspaketet. Därefter byter du bara tavla och vips så har du en fabriksny Big Zero exkl tavlan. Plus att du får en trevlig låda 😉👍

Så har jag gjort och väntar på en ny tavla från Ebay.
Man kanske kan flytta glaset till den gamla klockan? Ser ut att vara typ samma boett...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack för svar! Jag har även själv hittat motsvarande info och det stämmer ju bra att glaset på mitt kommande exemplar saknar den platta ovansidan. Får se hur jag gör med detta... :)

Kom Big Zero alltid med detta glaset? När kom första big zero? Din klocka ser gammal ut, men det kanske bara är pga glaset gått sönder o tavlan blivit smutsig?
Antar att ni kollat kataloger etc (om man nu ser vad det är för glas klockan)?

Edit: kollar man https://vintagewatchinc.com/ussr/raketa/big-zero/ skulle det ev kunna vara orginalglas. Den här ser väl ut och ha rundat glas?
Screenshot_20210602-184941_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kom Big Zero alltid med detta glaset? När kom första big zero? Din klocka ser gammal ut, men det kanske bara är pga glaset gått sönder o tavlan blivit smutsig?
Antar att ni kollat kataloger etc (om man nu ser vad det är för glas klockan)?
Nja, ingen katalog, men nedanstående sajt känns ganska heltäckande och enligt info där skall även glaset vara plant. Min killgissning är helt enkelt att Oleg har bytt till ett glas som fanns tillgängligt och råkade passa när originalglaset pajade.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nja, ingen katalog, men nedanstående sajt känns ganska heltäckande och enligt info där skall även glaset vara plant. Min killgissning är helt enkelt att Oleg har bytt till ett glas som fanns tillgängligt och råkade passa när originalglaset pajade.

Se min edit ovan om den svarta, glaset ser rundat ut?
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Nu blir det rant på Postnord igen, så varnar för ej konstruktivt inlägg.

Det är bristen på info som är mest frustrerande. Jag har en Ministry som är någonstans i världen, ingen vet var. Den skickades tillbaka från Sverige för ca en månad sen. Inget nytt trackingnummer finns, utan det är bara "håll kontakt med säljaren".
Idag fick jag av en reda på att en Neptune jag köpt och som liggat i tullen i två veckor (trodde jag) är i Ryssland igen(!). Ingen info från Postnord, utan det bara dök upp i appen jag använder att paketet jag väntade på att släppas från tullen vilken dag som helst är registrerat i Ryssland.

Trött blir man...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu blir det rant på Postnord igen, så varnar för ej konstruktivt inlägg.

Det är bristen på info som är mest frustrerande. Jag har en Ministry som är någonstans i världen, ingen vet var. Den skickades tillbaka från Sverige för ca en månad sen. Inget nytt trackingnummer finns, utan det är bara "håll kontakt med säljaren".
Idag fick jag av en reda på att en Neptune jag köpt och som liggat i tullen i två veckor (trodde jag) är i Ryssland igen(!). Ingen info från Postnord, utan det bara dök upp i appen jag använder att paketet jag väntade på att släppas från tullen vilken dag som helst är registrerat i Ryssland.

Trött blir man...
Oerhört tråkigt och frustrerande och sådant vill jag ju inte veta av nu när det i närtid gäller min NVCh-30... :eek:
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Någon som vill ha en speciell gammal ryss så kika på https://meshok.net/en/item/239460211

Ska endast ha tillverkats ett fåtal av dessa Polus till ryska arbetera vid Nordpolen runt 50/60-talet.
Lite speciellt också med den här modellen, iaf på 50-talet, är att den har dubbla antimagnetiska "sköldar", en bakom verket och en bakom tavlan. Raketas verk 2610 ska också ha dessa egenskaper.

Just den här som ligger till försäljning verkar också vara korrekt efter mina eftersökningar på nätet. Sen tycker jag boetten är ruskigt snygg. Vad jag förstår så kommer inte dessa ut ofta till försäljning.
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Det jag inte har riktigt koll på är vilka paket som släpps igenom. Senaste paketet som kom hade endast info om vikt och innehåll och kom igenom tullen utan avgifter eller lång hålltid.
Jag har som känt (nu senast fyra bezeler i 36 dgr hos PN ...) utsatts för en del. Och är ej heller speciellt imponerad.
Det skall dock sägas att IBLAND är säljarna inte alltid ett under av stringens.
Ett paket från Meshok stannade i en månad i tullen och skickades sedan tillbaka för att allt inte var ifyllt. Detta stämmer säkert.
Då skriver jag till säljaren och mycket noga (inkl. en bild på ett korrekt ifyllt paket som kom igenom utan problem) instruerar hur man måste göra.
Säljaren gör om och skickar stolt mig en bild på det ifyllda på nya paketet.
Det är bara det att stora klisterlappen med RU-numret har klistrats rakt över texten på tullinformationen.
Så nu håller jag tummarna mycket krampaktigt - men skulle därför inte bli jätteförvånad om PN skickar tillbaka det igen.
Puh ...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag har som känt (nu senast fyra bezeler i 36 dgr hos PN ...) utsatts för en del. Och är ej heller speciellt imponerad.
Det skall dock sägas att IBLAND är säljarna inte alltid ett under av stringens.
Ett paket från Meshok stannade i en månad i tullen och skickades sedan tillbaka för att allt inte var ifyllt. Detta stämmer säkert.
Då skriver jag till säljaren och mycket noga (inkl. en bild på ett korrekt ifyllt paket som kom igenom utan problem) instruerar hur man måste göra.
Säljaren gör om och skickar stolt mig en bild på det ifyllda på nya paketet.
Det är bara det att stora klisterlappen med RU-numret har klistrats rakt över texten på tullinformationen.
Så nu håller jag tummarna mycket krampaktigt - men skulle därför inte bli jätteförvånad om PN skickar tillbaka det igen.
Puh ...

Själv har jag 2 paket som är tillbakaskickade, det ena var inte skannat vid tillbakaskickandet, så det har jag ingen aning om var det är. Man får bara hoppas det kommer fram och säljaren är juste o skickar igen (annars kan ju han hävda att han aldrig fått det)...

Verkar som om postnord skall lära världen att fylla i CN22 på ett korrekt sätt, de lär de aldrig lyckas med. Synd att dom inte alltid om skickar och ber om mer info, då hade man ju lätt kunnat ge det.

Jag testade att komplettera själv på dessa två paket utan att de frågade om det, det resulterade endast i att pn tog betalt och skickade tillbaka varorna ändå (kanske hade de redan skickat tillbaka dom när jag komplettetade?).

Inte jätteimponerad jag heller!
 

Beo

Patek
2-Faktor
Någon som vill ha en speciell gammal ryss så kika på https://meshok.net/en/item/239460211

Ska endast ha tillverkats ett fåtal av dessa Polus till ryska arbetera vid Nordpolen runt 50/60-talet.
Lite speciellt också med den här modellen, iaf på 50-talet, är att den har dubbla antimagnetiska "sköldar", en bakom verket och en bakom tavlan. Raketas verk 2610 ska också ha dessa egenskaper.

Just den här som ligger till försäljning verkar också vara korrekt efter mina eftersökningar på nätet. Sen tycker jag boetten är ruskigt snygg. Vad jag förstår så kommer inte dessa ut ofta till försäljning.
De där är fina och det skicket ser man inte heller så ofta och i synnerhet inte till det priset😍.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Någon som vill ha en speciell gammal ryss så kika på https://meshok.net/en/item/239460211

Ska endast ha tillverkats ett fåtal av dessa Polus till ryska arbetera vid Nordpolen runt 50/60-talet.
Lite speciellt också med den här modellen, iaf på 50-talet, är att den har dubbla antimagnetiska "sköldar", en bakom verket och en bakom tavlan. Raketas verk 2610 ska också ha dessa egenskaper.

Just den här som ligger till försäljning verkar också vara korrekt efter mina eftersökningar på nätet. Sen tycker jag boetten är ruskigt snygg. Vad jag förstår så kommer inte dessa ut ofta till försäljning.

Finns en till, med lite mer sleten tavla.

Eller denna
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Finns en till, med lite mer sleten tavla.

Eller denna
Bra sökt! Fattas delar (eller bara ringen kanske) och har fel baklock på den första visserligen, men du fick fram fler med ditt sökord. Då kanske den inte är lika ovanlig som det framstått när jag läst 🤔
Den andra länken ser ut som den jag länkade.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Bra sökt! Fattas delar (eller bara ringen kanske) och har fel baklock på den första visserligen, men du fick fram fler med ditt sökord. Då kanske den inte är lika ovanlig som det framstått när jag läst 🤔
Den andra länken ser ut som den jag länkade.

Hehe, tog bara o kollade liknande som listades under den du länkade. Inget bättre sökord här inte! 😀
 
Topp