• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Den 1:a generationen Nvch30 är min favorit bland alla ryska klockor.
Just det här exemplaret ser jättefin ut.
Den speciella formen på plexiglaset och den extra tjocka bakboetten är den stora skillnaden - rent tekniskt - mellan den militära upplagan Nvch30 och den vanligare, civila, 350-boetten. Ok, den svarta urtavlan, "paddlarna" och wirelugs är också unika men de är ju mera estetiska skillnader.
s-l400.jpg

Urtavlan tycker jag är snygg. Visarna verkar ha åldrats i samma takt som urtavlan. Kronan ser inte så sliten ut. Bakboetten ser helt ok ut. Bakboetterna på första generationen brukar vara blanka och "borstade" på den andra generationen Nvch30. Den här bakboetten ser ut att vara "borstad" men det beror på att klockan är nästan oanvänd, tror jag.
s-l400.jpg

Wire lugs är lite det som ger klockan sin speciella karaktär. Det står i annonsen att bandbredden är 18 mm men det är 22 mm med wire lugs. Jag saknar bilden på klockan i profil. Det är då man kan se det välvda glaset tydligt. På någon av bilderna ser man dock att ljuset "bryter" lite konstigt och det beror nog på det kupade, välvda glaset.
En skitsnygg klocka i ett jäkligt bra skick. Helt klart värt det priset. Den andra bezeln är lite snyggare än den som sitter på den här klockan. Det är den enda nackdelen, tycker jag.
Hmmm... :eek: :eek: :eek: 😍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Grymt!! Den där är tidig med ATM!!
Men jag har velat se glaset från sidan för det verkar ej vara rätt glas men i övrigt va den grymt fin!!
Det där med serienummer låter jag vara osagt men på gen 2 brukar dom börja på 00 eller 88, men som sagt det är bara mitt nörderi att det betyder något då jag även sett 00 serien på andra boetter :D
Verket är dock äldre modell då det har fasad kant så det är nog rätt åldersmässigt.

Edit: Ok! Så vem av er köpte den?? :D
OK, erkänner att det var jag :eek:
Jag hade span på en del NVCh-30 tidigare i år och jag var väldigt nära att gå in i ett förvärv av en av dylig från @Beo . Den gången hände det lite saker på hemmafronten, så jag fick lägga både pengarna och tankarna åt annat håll. Egentligen hade jag helt släppt idén, men sedan lade ju Oleg upp detta objekt för försäljning. Efter flera dagars fruktansvärd ågren och sedan svar från er andra vänner i denna tråd kände jag mig nästan tvunget att slå till. Dessutom hävdar jag med bestämdhet att dessa klockor egentligen är kraftigt underprissatta och ser det nästan som en investering. Ja, alltså, det är kanske ett klent försvar, men i princip har jag ju rätt, eller hur? Nu har jag köpstopp. :D
 

Vostok

Audemars
OK, erkänner att det var jag :eek:
Jag hade span på en del NVCh-30 tidigare i år och jag var väldigt nära att gå in i ett förvärv av en av dylig från @Beo . Den gången hände det lite saker på hemmafronten, så jag fick lägga både pengarna och tankarna åt annat håll. Egentligen hade jag helt släppt idén, men sedan lade ju Oleg upp detta objekt för försäljning. Efter flera dagars fruktansvärd ågren och sedan svar från er andra vänner i denna tråd kände jag mig nästan tvunget att slå till. Dessutom hävdar jag med bestämdhet att dessa klockor egentligen är kraftigt underprissatta och ser det nästan som en investering. Ja, alltså, det är kanske ett klent försvar, men i princip har jag ju rätt, eller hur? Nu har jag köpstopp. :D
Grattis till en jäkligt fin NVCh-30!! Det där är helt klart en bra investering!!
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
OK, erkänner att det var jag :eek:
Jag hade span på en del NVCh-30 tidigare i år och jag var väldigt nära att gå in i ett förvärv av en av dylig från @Beo . Den gången hände det lite saker på hemmafronten, så jag fick lägga både pengarna och tankarna åt annat håll. Egentligen hade jag helt släppt idén, men sedan lade ju Oleg upp detta objekt för försäljning. Efter flera dagars fruktansvärd ågren och sedan svar från er andra vänner i denna tråd kände jag mig nästan tvunget att slå till. Dessutom hävdar jag med bestämdhet att dessa klockor egentligen är kraftigt underprissatta och ser det nästan som en investering. Ja, alltså, det är kanske ett klent försvar, men i princip har jag ju rätt, eller hur? Nu har jag köpstopp. :D
Snyggt, grattis! 👍 Men vad ska du jaga nu 😉
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
OK, erkänner att det var jag :eek:
Jag hade span på en del NVCh-30 tidigare i år och jag var väldigt nära att gå in i ett förvärv av en av dylig från @Beo . Den gången hände det lite saker på hemmafronten, så jag fick lägga både pengarna och tankarna åt annat håll. Egentligen hade jag helt släppt idén, men sedan lade ju Oleg upp detta objekt för försäljning. Efter flera dagars fruktansvärd ågren och sedan svar från er andra vänner i denna tråd kände jag mig nästan tvunget att slå till. Dessutom hävdar jag med bestämdhet att dessa klockor egentligen är kraftigt underprissatta och ser det nästan som en investering. Ja, alltså, det är kanske ett klent försvar, men i princip har jag ju rätt, eller hur? Nu har jag köpstopp. :D
Grattis till en goding!
Jag skulle fundera en stund innan ev. byte av bezelen. OM man litar på säljaren (som VERKAR sälja saker som är kosher och legit) så kanske detta just är den modellen av Nvch-30 som kom i "andra batchen" och med den uppdaterade vridringen.
Då skulle jag fundera en gång eller två innan jag stoppar dit en annan bezel. Då är den ju inte längre original - men det är ju jag.

Det där med köpstopp är mer ett flytande begrepp. En i min absoluta närhet har tydligen köpt 7 klockor sedan köpstoppet trädde i kraft tidigt i våras ...
:eek: :eek: 😂🤣:cool:
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Grattis till en goding!
Jag skulle fundera en stund innan ev. byte av bezelen. OM man litar på säljaren (som VERKAR sälja saker som är kosher och legit) så kanske detta just är den modellen av Nvch-30 som kom i "andra batchen" och med den uppdaterade vridringen.
Då skulle jag fundera en gång eller två innan jag stoppar dit en annan bezel. Då är den ju inte längre original - men det är ju jag.

Det där med köpstopp är mer ett flytande begrepp. En i min absoluta närhet har tydligen köpt 7 klockor sedan köpstoppet trädde i kraft tidigt i våras ...
:eek: :eek: 😂🤣:cool:
🤣🤣🤣
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Grattis till en goding!
Jag skulle fundera en stund innan ev. byte av bezelen. OM man litar på säljaren (som VERKAR sälja saker som är kosher och legit) så kanske detta just är den modellen av Nvch-30 som kom i "andra batchen" och med den uppdaterade vridringen.
Då skulle jag fundera en gång eller två innan jag stoppar dit en annan bezel. Då är den ju inte längre original - men det är ju jag.

Det där med köpstopp är mer ett flytande begrepp. En i min absoluta närhet har tydligen köpt 7 klockor sedan köpstoppet trädde i kraft tidigt i våras ...
:eek: :eek: 😂🤣:cool:
Ang bezeln så håller jag med fullständigt. Jag är själv lite svag för saker som är "original", i den mån man nu kan vara säker på det när det gäller ryska klockor 😀. Den andra, kromade, bezeln är annars ruskigt snygg, så på det sättet platsar den bra.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Kan bara instämma, spännande! Antagligen gjorde de inte så många?
Har du kollat eller frågat på WUS rysstråd, kanske finns någon där som har koll?
Jag la upp en fråga där, men svaret jag fått är typ lite det vi var inne på, att överblivna bezels från Desert Shields S1 även användas i viss mån till övriga modeller. Tycker det är lite lustigt bara att de används i katalogen då de uppenbarligen inte satt på så många av dessa exempel när de såldes.
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
OK, erkänner att det var jag :eek:
Jag hade span på en del NVCh-30 tidigare i år och jag var väldigt nära att gå in i ett förvärv av en av dylig från @Beo . Den gången hände det lite saker på hemmafronten, så jag fick lägga både pengarna och tankarna åt annat håll. Egentligen hade jag helt släppt idén, men sedan lade ju Oleg upp detta objekt för försäljning. Efter flera dagars fruktansvärd ågren och sedan svar från er andra vänner i denna tråd kände jag mig nästan tvunget att slå till. Dessutom hävdar jag med bestämdhet att dessa klockor egentligen är kraftigt underprissatta och ser det nästan som en investering. Ja, alltså, det är kanske ett klent försvar, men i princip har jag ju rätt, eller hur? Nu har jag köpstopp. :D
Ska man samla på klockor så tror jag att det är intressantast att köpa unika klockor. NVCh-30 är unika klockor. https://docs.google.com/document/d/13-bddc2z9m_ZfqSFIKKusIe1bVzhOAw2hq59WzjMUrU/edit
Välkommen in i "klubben"! :D
Den första generationen NVCh-30 är min favorit bland de ryska klockorna. Liknar ingen annan klocka som jag har sett.
Jag vet inte om det kommer att vara någon lysande investering men håller med om att gamla ryska klockor är lite för billiga och tror att det beror på att samlare vet för lite om dessa klockor. I takt med att kunskapen om dem ökar tror jag att priserna stiger.
Jag tycker att det är roligt att ha klockor på armen som inte så speciellt många andra har. Det behöver inte vara dyra klockor.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Grattis till en goding!
Jag skulle fundera en stund innan ev. byte av bezelen. OM man litar på säljaren (som VERKAR sälja saker som är kosher och legit) så kanske detta just är den modellen av Nvch-30 som kom i "andra batchen" och med den uppdaterade vridringen.
Då skulle jag fundera en gång eller två innan jag stoppar dit en annan bezel. Då är den ju inte längre original - men det är ju jag.

Det där med köpstopp är mer ett flytande begrepp. En i min absoluta närhet har tydligen köpt 7 klockor sedan köpstoppet trädde i kraft tidigt i våras ...
:eek: :eek: 😂🤣:cool:
Fortsatt diskussion ang "rätt" bezel. Nedanstående civil-version av de tidiga Vostok-dykarna känns som hyfsat orörd. Tidigare ägare har i vilket fall tex inte brytt sig om att piffa till varken visare eller tavla (något jag är oändligt tacksam för!). Bezeln är även i detta fall den som vi normalt associerar med NVCh-30 Gen 2, men vi är ju lite inne på att sena exemplar av de tidiga modellerna mycket väl kan ha fått den nyare bezeln. Något bevis är det självklart inte, men alltid kul när man kan hitta exempel som kan peka på möjliga undantag... :)
1622558360095.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag la upp en fråga där, men svaret jag fått är typ lite det vi var inne på, att överblivna bezels från Desert Shields S1 även användas i viss mån till övriga modeller. Tycker det är lite lustigt bara att de används i katalogen då de uppenbarligen inte satt på så många av dessa exempel när de såldes.

Känns inte som detaljer har vart det viktiga i Sovjet eller senare i Ryssland heller (särskilt inte under tiden runt sovjets upplösning). Kul ändå o få lite info o fundera lite! 😀
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vilket fint skick!
Vad sportar en sån där för bandbredd?
#svårtför18mm
Såhär är det. Den egentliga bandbredden är ringa 16 mm (!) Ha i åtanke att detta är en modell med grund i 30-talets Frankrike. Bandstiften är dessutom fast monterade i boetten, vilket gör valet av band begränsat till single pass, "nato" eller (dare I say) b...b...b...bund.

I mitt fall har jag inte haft några som helst problem med att få dit ett 18 mm single pass (slaktat från ett bund... 🤣 ). Man bör också tänka på att boettens hela bredd exkl krona inte är mer än ca 25 mm. Ett 18-mm-band ser alltså helt rätt ut på boetten, som sådan. Sedan är det en annan sak vad man tycker ser snyggt ut på den egna handleden, men det är alltså inte alls samma känsla som när man kör med ett 18-mm-band på en fet Amphibian-boett.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Såhär är det. Den egentliga bandbredden är ringa 16 mm (!) Ha i åtanke att detta är en modell med grund i 30-talets Frankrike. Bandstiften är dessutom fast monterade i boetten, vilket gör valet av band begränsat till single pass, "nato" eller (dare I say) b...b...b...bund.

I mitt fall har jag inte haft några som helst problem med att få dit ett 18 mm single pass (slaktat från ett bund... 🤣 ). Man bör också tänka på att boettens hela bredd exkl krona inte är mer än ca 25 mm. Ett 18-mm-band ser alltså helt rätt ut på boetten, som sådan. Sedan är det en annan sak vad man tycker ser snyggt ut på den egna handleden, men det är alltså inte alls samma känsla som när man kör med ett 18-mm-band på en fet Amphibian-boett.

Tanks är ju lite speciella! 18mm funkar bra på den klockan, undra hur 16mm skulle se ut! Lite smalt?

Rätt bund hade nog vart skitsnyggt på den klockan, även om nog ett vanligt band passar bäst. 😉

Dagens, med 18mm band som smalnar av rätt mycket, bandet kanske inte är för alla, men jag tycker det funkar bra! Lite mer vintage känsla med smalt band.

20210602_111853.jpg
 
Senast ändrad:
Intressant kommentar ang glaset. Kan du visa på vilket sätt det inte stämmer?
Först måste jag be om ursäkt att jag inte svarat, hänger uppenbarligen för sällan på KS...
Har inte läst ikapp så det här är kanske avhandlar redan, men så här ser original glaset ut.
IMG_20210602_131611.jpg

På din bild såg det ut som glaset hade rundade kanter. Jag menade absolut inte att ta ifrån dej något av glädjen över din fina klocka!
Mvh
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Först måste jag be om ursäkt att jag inte svarat, hänger uppenbarligen för sällan på KS...
Har inte läst ikapp så det här är kanske avhandlar redan, men så här ser original glaset ut.
IMG_20210602_131611.jpg

På din bild såg det ut som glaset hade rundade kanter. Jag menade absolut inte att ta ifrån dej något av glädjen över din fina klocka!
Mvh
Tack för svar! Jag har även själv hittat motsvarande info och det stämmer ju bra att glaset på mitt kommande exemplar saknar den platta ovansidan. Får se hur jag gör med detta... :)
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Tack för svar! Jag har även själv hittat motsvarande info och det stämmer ju bra att glaset på mitt kommande exemplar saknar den platta ovansidan. Får se hur jag gör med detta... :)
Mitt, smått genialiska, förslag är att du köper ett NOS-exemplar av grosshandlarn på Tradera för 200:-. Du får hem klockan på två dagar och sen lutar du dig tillbaka och inväntar rysspaketet. Därefter byter du bara tavla och vips så har du en fabriksny Big Zero exkl tavlan. Plus att du får en trevlig låda 😉👍

Så har jag gjort och väntar på en ny tavla från Ebay.
 
Topp