Den 1:a generationen Nvch30 är min favorit bland alla ryska klockor.
Just det här exemplaret ser jättefin ut.
Den speciella formen på plexiglaset och den extra tjocka bakboetten är den stora skillnaden - rent tekniskt - mellan den militära upplagan Nvch30 och den vanligare, civila, 350-boetten. Ok, den svarta urtavlan, "paddlarna" och wirelugs är också unika men de är ju mera estetiska skillnader.
Urtavlan tycker jag är snygg. Visarna verkar ha åldrats i samma takt som urtavlan. Kronan ser inte så sliten ut. Bakboetten ser helt ok ut. Bakboetterna på första generationen brukar vara blanka och "borstade" på den andra generationen Nvch30. Den här bakboetten ser ut att vara "borstad" men det beror på att klockan är nästan oanvänd, tror jag.
Wire lugs är lite det som ger klockan sin speciella karaktär. Det står i annonsen att bandbredden är 18 mm men det är 22 mm med wire lugs. Jag saknar bilden på klockan i profil. Det är då man kan se det välvda glaset tydligt. På någon av bilderna ser man dock att ljuset "bryter" lite konstigt och det beror nog på det kupade, välvda glaset.
En skitsnygg klocka i ett jäkligt bra skick. Helt klart värt det priset. Den andra bezeln är lite snyggare än den som sitter på den här klockan. Det är den enda nackdelen, tycker jag.