• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

rockholger

Breitling
Jag tycker det nato-bandet ser bra ut. Inte länk, nej.
Tror fortfarande att vitt gummi skulle vara både elegant och stöddigt till den.;)
Vitt gummi låter fräckt. Grejen är att jag beställde ett svart tropic när jag köpte klockan. När jag skulle sätta dit det blev det knas. Klockan har 18mm mellan luggarna, jag hade beställt ett 18mm band. Men när det satt på så kunde det röra sig en aning och satt så tight på bandstiften att det fick stiften att hoppa av. Ska man köpa 20mm gummi för att det ska bli bra?
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Vitt gummi låter fräckt. Grejen är att jag beställde ett svart tropic när jag köpte klockan. När jag skulle sätta dit det blev det knas. Klockan har 18mm mellan luggarna, jag hade beställt ett 18mm band. Men när det satt på så kunde det röra sig en aning och satt så tight på bandstiften att det fick stiften att hoppa av. Ska man köpa 20mm gummi för att det ska bli bra?
Låter skumt. Har du någon bild?
 

Delgada

Patek
Vitt gummi låter fräckt. Grejen är att jag beställde ett svart tropic när jag köpte klockan. När jag skulle sätta dit det blev det knas. Klockan har 18mm mellan luggarna, jag hade beställt ett 18mm band. Men när det satt på så kunde det röra sig en aning och satt så tight på bandstiften att det fick stiften att hoppa av. Ska man köpa 20mm gummi för att det ska bli bra?
Ok. Lite irriterande förstås. Jag skulle tro att det är ett övergående bekymmer.
Jag märkte när jag monterade dotterns gummiarmnand till hennes scuba dude att det var rätt trögt att få in bandsiften i bandet första gångerna men att det vidgades lite rätt fort. Och då tar de ju inte med sig bandstiftet i rörelsen . Man skulle ju kunna påskynda detta med en stoppnål eller liknande verktyg att vidga hålet nån tiondels mm eller vad som nu behövs.
Har jag fattat dilemmat rätt?

20210330_123317.jpg
 

rockholger

Breitling
Ok. Lite irriterande förstås. Jag skulle tro att det är ett övergående bekymmer.
Jag märkte när jag monterade dotterns gummiarmnand till hennes scuba dude att det var rätt trögt att få in bandsiften i bandet första gångerna men att det vidgades lite rätt fort. Och då tar de ju inte med sig bandstiftet i rörelsen . Man skulle ju kunna påskynda detta med en stoppnål eller liknande verktyg att vidga hålet nån tiondels mm eller vad som nu behövs.
Har jag fattat dilemmat rätt?

20210330_123317.jpg
Korrekt uppfattat. Jag ska testa igen och bearbeta hålen en smula.
 

MAz_666

Rolex
Korrekt uppfattat. Jag ska testa igen och bearbeta hålen en smula.
Den andra ”jag är på väg mot att bli en klockgalning” metoden, är att ha en samling av bandstift i olika längd - och i olika tjocklekar.
Då till sådana här tighta band, plockar man fram två smala bandstift.
När nästa klockarmband beställs: köp på dig lite blandat smågodis!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Den andra ”jag är på väg mot att bli en klockgalning” metoden, är att ha en samling av bandstift i olika längd - och i olika tjocklekar.
Då till sådana här tighta band, plockar man fram två smala bandstift.
När nästa klockarmband beställs: köp på dig lite blandat smågodis!
Det trodde jag alla hade hemma... :D

Edit: Men jag kan hålla med om att standardstiften till Vostok är ganska tjocka. Jag har själv råkat ut för flera fall där det helt enkelt inte går att pressa igenom standardstiften på vissa läderband.
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Det trodde jag alla hade hemma... :D

Edit: Men jag kan hålla med om att standardstiften till Vostok är ganska tjocka. Jag har själv råkat ut för flera fall där det helt enkelt inte går att pressa igenom standardstiften på vissa läderband.
Precis!
Ofta kan original-Vostok-stiften vara så tjocka att grövre Nato (t.ex. om man testar läder-Nato) repas trist om man försöker DRA igenom det.
Då är indiantipset att (ändå) lossa bandstiften och trycka fast dom på rätt ställe.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Är lite sugen på en tank eller kvadratiskt ur. Vet att @Johanaxe66 har en fin Zvezda och har sett liknande ute till försäljning samt lite annat som kan vara intressant. Men skulle vara kul att se om någon i tråden har sett något som de gillar eller tips på vad man kan leta efter.

Sovjet såklart 😉 Skulle vara kul med en helt i stål, svårare kanske, men pläteringsmaterial har ingen större betydelse.

Edit: Jag kom på att jag redan har köpt en Poljot kvarts tillsammans med lite annat. Skyller på Postnord som gör att man helt tappar uppfattning om tid 😂
Men tar gärna emot förslag då jag är lite osäker på den här, plus att den inte är så tankig eller helt kvadratisk.
Screenshot_20210524_212544.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Är lite sugen på en tank eller kvadratiskt ur. Vet att @Johanaxe66 har en fin Zvezda och har sett liknande ute till försäljning samt lite annat som kan vara intressant. Men skulle vara kul att se om någon i tråden har sett något som de gillar eller tips på vad man kan leta efter.

Sovjet såklart 😉 Skulle vara kul med en helt i stål, svårare kanske, men pläteringsmaterial har ingen större betydelse.

Zvezdan är ju cool!

Nedan, ett par andra förslag. Har inte läst på om funktion etc.

Den här Slava:n ligger på min watchlist, finns en del liknande om man letar. Men du får gärna köpa om du vill, har köpt alldeles för många klockor det senaste 😀

Screenshot_20210604-141104_Chrome.jpg



Kvartzur

Screenshot_20210604-141117_Chrome.jpg


 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är lite sugen på en tank eller kvadratiskt ur. Vet att @Johanaxe66 har en fin Zvezda och har sett liknande ute till försäljning samt lite annat som kan vara intressant. Men skulle vara kul att se om någon i tråden har sett något som de gillar eller tips på vad man kan leta efter.

Sovjet såklart 😉 Skulle vara kul med en helt i stål, svårare kanske, men pläteringsmaterial har ingen större betydelse.

Edit: Jag kom på att jag redan har köpt en Poljot kvarts tillsammans med lite annat. Skyller på Postnord som gör att man helt tappar uppfattning om tid 😂
Men tar gärna emot förslag då jag är lite osäker på den här, plus att den inte är så tankig eller helt kvadratisk.
Screenshot_20210524_212544.jpg
Nedanstående är lite av en kompromiss; Rund tavla men en boett som drar åt ett annan formspråk. Lite konstig bild från en klockgissning jag arrangerade i julas. Skall se om jag kan återkomma med ett wristshot.
1622812419091.png


Mer från Raketa serverat av mroatman:
1622812661273.png


1622812734246.png
 
Topp