Jag blev lite nojig när vi snackade om strålning häromdagen så jag köpte en Airthings Corentium Home radonmätare.
Här kommer lite preliminära resultat av strålmätningen. Den är inte speciell exakt, då man tydligen bör mäta under minst 7 dagar enligt manual (antar att man får ett medelvärde då som bättre reflekterar vad det är). Helst skall man mäta någon månad eller två, kortare mätning ger endast indikation enligt manual.
Mätningen har skett i det rum där jag förvarar klockorna. Rummet har god mekanisk ventilation och är på ca 10kvm. Dörren till rummet har stått helt öppen under mätningen.
Klockorna jag har misstänker har radioaktiv lumen är ca 10st (skall mäta strålningen från varje enskilt sedan då jag inte vet om alla dessa strålar något, kan även ha någon/några till). Innan testet förvarades en del av dessa nedpackade i diverse halvtäta plaslådor och stängda plastpåsar.
Första testet:
Direkt i en en skåpslåda där jag förvarar 2st strålande klockor öppet (ihop med massa andra klockor). Detta test skedde under ett par dagar och jag var där och öppnade och stängde lådan (vilket borde påverka mätningen). Jag vet inte om det är helt korrekt och mäta direkt intill källan, då man normalt skall mäta där man befinner sig, men ville ändå se vad man fick i lådan).
Inga alarmerande värden, under gränsvärdet för nybyggnation (<200Bq/m3).
Andra mätningen under ca 1 dygn med alla de 10 klockorna öppet i en skåpslåda. Mätaren ligger precis intill klockorna som på bilden.
Klart tråkiga värden direkt i lådan.
Nästa test, de 10 klockorna ligger kvar i skåpslådan och mätningen sker under en natt ca 3m ifrån skåpet.
300Bq/m3, vilket är över värdet för nybyggnation idag. Det är ändå inte speciellt högt, men såklart vill jag ha ner detta värde (har för mig att tidigare gräns för nybyggnation har legat på 400Bq/m3).
Jag kommer nu lägga alla 10 klockor i en tättförsluten påse och fortsätta mäta i rummet för och se vad jag får för värde.
To be continued...