• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Tack för svar! Jag har även själv hittat motsvarande info och det stämmer ju bra att glaset på mitt kommande exemplar saknar den platta ovansidan. Får se hur jag gör med detta... :)
Här har du en sliten en, men med "rakt glas" om jag ser rätt ...
(Men kan verkligen inget om dessa).
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tips!
Två dagar kvar. Just nu 350 kr.
eBay säljer visst liknande för 7000 kr.
Om man inte hade haft köpstopp ... :eek: ;)
1622812921919.png
De där är ju riktigt fina och inte så vanliga. Precis som du skriver blir det ofta fyrasiffrigt när de säljs på bukten.
 

MAz_666

Rolex
Har set ett del andra Raketa dykare med just Quartzurverk. Dock riktigt coola!
Verkar lite sliten, men med denna fantastiska översättning: troligen mekaniskt.
"Titta på Raketa AMFIBIA. Kropp i rostfritt stål. Klockan går relativt exakt, jag ger inte garantier. förebyggande gjordes inte. Tillståndet visas så mycket som möjligt på fotot. Huvudtråden håller svängen mot golvet. Fästet roterar inte, slet inte av det för att inte skada det. Det finns en delaminering på glaset nära huvudet, du kan se det på bilden. "
 

Vostok

Audemars
Jo, har en Raketa Amphibia på min "sparat-lista". Dock den orange/svarta varianten som verkar mer vanlig. Men alla Amphibia är kvarts vad jag förstått det som. Det finns äldre med Raketa 2609-verk också tydligen.
Screenshot_20210604_155646.jpg
En sån där har jag och den är det mycket riktigt quartz verk i vilket även står i nerkant på urtavlan "кварц"
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Det finns dock en lite ovanligare Raketa Amphibia med en större boett och med Baltika 2609 verket (baltika verket är riktigt coolt och annorlunda utformat).
En sån "metall klump" har jag letat ett tag men den verkar va riktigt svår att hitta :D

4E2BE7EC-E388-437D-81E0-3091576AB583.jpeg
34A0C02F-8E97-46DE-9917-82235084B82C.jpeg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ny bekantskap som kom på posten igår. Testar med medföljande natoband, men få se var jag landar. Det finns en störande missfärgning på tavlan mellan kl 4-5, som jag måste ta en närmare titt på, så det blir väl sedvanlig isärplockning och tvätt av boett och bezel.
20210605_084414.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag blev lite nojig när vi snackade om strålning häromdagen så jag köpte en Airthings Corentium Home radonmätare.

Här kommer lite preliminära resultat av strålmätningen. Den är inte speciell exakt, då man tydligen bör mäta under minst 7 dagar enligt manual (antar att man får ett medelvärde då som bättre reflekterar vad det är). Helst skall man mäta någon månad eller två, kortare mätning ger endast indikation enligt manual.

Mätningen har skett i det rum där jag förvarar klockorna. Rummet har god mekanisk ventilation och är på ca 10kvm. Dörren till rummet har stått helt öppen under mätningen.

Klockorna jag har misstänker har radioaktiv lumen är ca 10st (skall mäta strålningen från varje enskilt sedan då jag inte vet om alla dessa strålar något, kan även ha någon/några till). Innan testet förvarades en del av dessa nedpackade i diverse halvtäta plaslådor och stängda plastpåsar.

Första testet:

Direkt i en en skåpslåda där jag förvarar 2st strålande klockor öppet (ihop med massa andra klockor). Detta test skedde under ett par dagar och jag var där och öppnade och stängde lådan (vilket borde påverka mätningen). Jag vet inte om det är helt korrekt och mäta direkt intill källan, då man normalt skall mäta där man befinner sig, men ville ändå se vad man fick i lådan).

Inga alarmerande värden, under gränsvärdet för nybyggnation (<200Bq/m3).

20210530_145105.jpg


Andra mätningen under ca 1 dygn med alla de 10 klockorna öppet i en skåpslåda. Mätaren ligger precis intill klockorna som på bilden.

20210605_000157.jpg


Klart tråkiga värden direkt i lådan.

Nästa test, de 10 klockorna ligger kvar i skåpslådan och mätningen sker under en natt ca 3m ifrån skåpet.

20210605_101648.jpg


300Bq/m3, vilket är över värdet för nybyggnation idag. Det är ändå inte speciellt högt, men såklart vill jag ha ner detta värde (har för mig att tidigare gräns för nybyggnation har legat på 400Bq/m3).

Jag kommer nu lägga alla 10 klockor i en tättförsluten påse och fortsätta mäta i rummet för och se vad jag får för värde.

To be continued...
 
Senast ändrad:

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Jag blev lite nojig när vi snackade om strålning häromdagen så jag köpte en Airthings Corentium Home radonmätare.

Här kommer lite preliminära resultat av strålmätningen. Den är inte speciell exakt, då man tydligen bör mäta under minst 7 dagar enligt manual (antar att man får ett medelvärde då som bättre reflekterar vad det är). Helst skall man mäta någon månad eller två, kortare mätning ger endast indikation enligt manual.

Mätningen har skett i det rum där jag förvarar klockorna. Rummet har god mekanisk ventilation och är på ca 10kvm. Dörren till rummet har stått helt öppen under mätningen.

Klockorna jag har misstänker har radioaktiv lumen är ca 10st (skall mäta strålningen från varje enskilt sedan då jag inte vet om alla dessa strålar något, kan även ha någon/några till). Innan testet förvarades en del av dessa nedpackade i diverse halvtäta plaslådor och stängda plastpåsar.

Första testet:

Direkt i en en skåpslåda där jag förvarar 2st strålande klockor öppet (ihop med massa andra klockor). Detta test skedde under ett par dagar och jag var där och öppnade och stängde lådan (vilket borde påverka mätningen). Jag vet inte om det är helt korrekt och mäta direkt intill källan, då man normalt skall mäta där man befinner sig, men ville ändå se vad man fick i lådan).

Inga alarmerande värden, under gränsvärdet för nybyggnation (<200Bq/m3).

20210530_145105.jpg


Andra mätningen under ca 1 dygn med alla de 10 klockorna öppet i en skåpslåda. Mätaren ligger precis intill klockorna som på bilden.

20210605_000157.jpg


Klart tråkiga värden direkt i lådan.

Nästa test, de 10 klockorna ligger kvar i skåpslådan och mätningen sker under en natt ca 3m ifrån skåpet.

20210605_101648.jpg


300Bq/m3, vilket är över värdet för nybyggnation idag. Det är ändå inte speciellt högt, men såklart vill jag ha ner detta värde (har för mig att tidigare gräns för nybyggnation har legat på 400Bq/m3).

Jag kommer nu lägga alla 10 klockor i en tättförsluten påse och fortsätta mäta i rummet för och se vad jag får för värde.

To be continued...
Intressant, tack! Är dåligt insatt, så kanske uppenbart för vissa, men finns det någon gräns på årtal där det visar sig eller något annat specifikt där det kan finnas fog för oro?
 

Delgada

Patek
Hej alla ryssvänner!
Detta inlägg är inlägg nr 1000 på KS!!!
Det är ingen slump att jag väljer att göra det i just denna tråd.
Det var nämligen genom denna tråd jag kom i kontakt med KS över huvud taget. Efter att ha googlat efter ryska klockor hittade jag denna tråd.. Ja och resten förstår ni ju.😄 Så ni gamla och nyare rävar i tråden vet vad ni orsakat.😄
Jag önskar er en bra försommarlördag.
20210605_112840.jpg
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Intressant, tack! Är dåligt insatt, så kanske uppenbart för vissa, men finns det någon gräns på årtal där det visar sig eller något annat specifikt där det kan finnas fog för oro?
Som gammal husägare jagade man radon.
Kommer jag ihåg rätt så är just 200bq gränsen för allt nybyggt, och slarvigt sagt tror jag man fortfarande säger 400bq på äldre.
Men radonåtgärder önskar man göras på sådana - så att alla kommer ner under 200.
Därför åtgärder och statsbidrag.
Läser man på är det ju en långsiktig "farlighet" i radon.
Bor du kort tid i hus med t.ex. 399bq = troligen ofarligt. Lång tid = mindre bra.
Har man små barn som växer upp i förhöjda värden = jag skulle definitivt tänka om.
Sedan om man är rökare = rejält ökade risker, osv.
Inget att leka med.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Intressant, tack! Är dåligt insatt, så kanske uppenbart för vissa, men finns det någon gräns på årtal där det visar sig eller något annat specifikt där det kan finnas fog för oro?

Som gammal husägare jagade man radon.
Kommer jag ihåg rätt så är just 200bq gränsen för allt nybyggt, och slarvigt sagt tror jag man fortfarande säger 400bq på äldre.
Men radonåtgärder önskar man göras på sådana - så att alla kommer ner under 200.
Därför åtgärder och statsbidrag.
Läser man på är det ju en långsiktig "farlighet" i radon.
Bor du kort tid i hus med t.ex. 399bq = troligen ofarligt. Lång tid = mindre bra.
Har man små barn som växer upp i förhöjda värden = jag skulle definitivt tänka om.
Sedan om man är rökare = rejält ökade risker, osv.
Inget att leka med.

Finns hur mycket info som helst om man söker på nätet.

Jag la klockorna direkt i tätförsluten påse och började med en ny mätning, tror att några få är de största bovarna.

Vi har mätt radon i huset när vi flyttade in och efter ändring på ventilationen, har för mig att vi hade ca 60Bq/m3 när vi långtidsmätte med dosor (efter ändring av ventilation).

Nu har ju jag gjort alldeles för kort mätning, borde nog mäta minst en vecka (men vill få koll på om det var klockorna som gav det förhöjda värdet).

Angående radium i klockor, användes detta som jag kommer ihåg från 1900-1970 talet ca. Andelen radium minskade i klockorna när man fattade att det var farligt. Antar att det var ganska ovanligt med radium på 70-talet och mängden klart mindre än de från tidigare år.

Du kan nog hitta en del info här på forumet genom o söka. Jag kan lägga upp lite bilder sedan på de jag vet, samt misstänker och så kan jag även mäta gammastrålningen från dem.
 
Topp