• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Säga vad man vill,Vostok orginal länk må vara rasslig men den är snygg!ha en härlig kväll i ryssvärmen!😊
image.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hmm, en ny erfarenhet, vunnen av en olycklig slump. Jag plockade isär min nyanlända Dude-utan-datum-med-stora-lume-pluttar igår. Missfärgningen på tavlan var ganska enkel att åtgärda. Jag placerade sedan boett, bezel, fjäder och bakstycke i ultraljudstvätten. Utan att riktigt reflektera över det ev olämpliga placerade jag samtliga delar i en lite större glasburk jag har med rödsprit. Jag brukar köra tvätt nummer två i denna när jag rengör ett isärplockat urverk (obs att ev delar med schellack aldrig får hänga med i spritbadet!). Jag sänkte ner burken i vattenbadet i tvätten och körde 10 min. Döm om min förvåning när jag upptäckte att ytan på glaset plötsligt hade fått ganska fula märken. Jag insåg samtidigt att jag fått hjärnsläpp, eftersom jag annars ALLTID har tvättat boett inkl glas i endast diskmedelsvatten.
Nåväl, det var en nyttig läxa. Bara att plocka fram putsgrejerna. Måste nästan införskaffa riktigt finkornigt våtslippapper. Har inte riktigt kunnat se hur läget är, men om jag har samma skador på glasets undersida blir det nog tom att plock fram ett annat glas från lådorna... Alt så köper jag att hela klockan på detta sätt har fått en mer inkörd look 😀
Annars testar jag nytt band, som ger lite mer dykstil till hela klockan.
20210606_100306.jpg
 

Delgada

Patek
Hmm, en ny erfarenhet, vunnen av en olycklig slump. Jag plockade isär min nyanlända Dude-utan-datum-med-stora-lume-pluttar igår. Missfärgningen på tavlan var ganska enkel att åtgärda. Jag placerade sedan boett, bezel, fjäder och bakstycke i ultraljudstvätten. Utan att riktigt reflektera över det ev olämpliga placerade jag samtliga delar i en lite större glasburk jag har med rödsprit. Jag brukar köra tvätt nummer två i denna när jag rengör ett isärplockat urverk (obs att ev delar med schellack aldrig får hänga med i spritbadet!). Jag sänkte ner burken i vattenbadet i tvätten och körde 10 min. Döm om min förvåning när jag upptäckte att ytan på glaset plötsligt hade fått ganska fula märken. Jag insåg samtidigt att jag fått hjärnsläpp, eftersom jag annars ALLTID har tvättat boett inkl glas i endast diskmedelsvatten.
Nåväl, det var en nyttig läxa. Bara att plocka fram putsgrejerna. Måste nästan införskaffa riktigt finkornigt våtslippapper. Har inte riktigt kunnat se hur läget är, men om jag har samma skador på glasets undersida blir det nog tom att plock fram ett annat glas från lådorna... Alt så köper jag att hela klockan på detta sätt har fått en mer inkörd look 😀
Annars testar jag nytt band, som ger lite mer dykstil till hela klockan.
20210606_100306.jpg
En fråga från en som inte fattat riktigt. Var det ultraljudstvätten i sig eller blev det skav mot andra lösa delar? För det kan väl inte vara T-spriten ändå?
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Hmm, en ny erfarenhet, vunnen av en olycklig slump. Jag plockade isär min nyanlända Dude-utan-datum-med-stora-lume-pluttar igår. Missfärgningen på tavlan var ganska enkel att åtgärda. Jag placerade sedan boett, bezel, fjäder och bakstycke i ultraljudstvätten. Utan att riktigt reflektera över det ev olämpliga placerade jag samtliga delar i en lite större glasburk jag har med rödsprit. Jag brukar köra tvätt nummer två i denna när jag rengör ett isärplockat urverk (obs att ev delar med schellack aldrig får hänga med i spritbadet!). Jag sänkte ner burken i vattenbadet i tvätten och körde 10 min. Döm om min förvåning när jag upptäckte att ytan på glaset plötsligt hade fått ganska fula märken. Jag insåg samtidigt att jag fått hjärnsläpp, eftersom jag annars ALLTID har tvättat boett inkl glas i endast diskmedelsvatten.
Nåväl, det var en nyttig läxa. Bara att plocka fram putsgrejerna. Måste nästan införskaffa riktigt finkornigt våtslippapper. Har inte riktigt kunnat se hur läget är, men om jag har samma skador på glasets undersida blir det nog tom att plock fram ett annat glas från lådorna... Alt så köper jag att hela klockan på detta sätt har fått en mer inkörd look 😀
Annars testar jag nytt band, som ger lite mer dykstil till hela klockan.
20210606_100306.jpg

En fråga från en som fattat riktigt. Var der ultraljudstvätten i sig eller blev det skav mot andra lösa delar? För det kan väl inte vara T-spriten ändå?

Vild gissning t-spriten?

Att t.ex. glömma häxans polermedel över natten på ett gammal plexi ger en fick liten klick med fullt av massa småsprickor och lite mjölkig plast. Supersnyggt om man bara vill ha en fläck med detta på ett ställe... Kan vara så att jag pratar av egen erfarenhet. 😉
 

Delgada

Patek
Jag vet inte 100% säkert, men sannolikt T-spriten, eftersom jag har använt ultraljudstvätten för samma ändamål utan problem flera gånger men då tvättat med varmt vatten plus Yes.
Där ser man. Jag vet att såpa kan göra gammalt fint glas mjölkigt, tex i gamla fönster med handblåsta glas, och att man då ska använda diskmedel istället.
Men t-sprit. Det är ju etanol. Ska man se upp med hanspriten och acrylglas också då??
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Där ser man. Jag vet att såpa kan göra gammalt fint glas mjölkigt, tex i gamla fönster med handblåsta glas, och att man då ska använda diskmedel istället.
Men t-sprit. Det är ju etanol. Ska man se upp med hanspriten och acrylglas också då??
Jag tycker själv att det känns lite märkligt, plus att glaset inte tycks ha påverkats på insidan. Skadorna ser inte riktigt ut som vanliga repor utan mer som att plasten typ har blivit utsatt för värme:
20210606_205437.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Vild gissning t-spriten?

Att t.ex. glömma häxans polermedel över natten på ett gammal plexi ger en fick liten klick med fullt av massa småsprickor och lite mjölkig plast. Supersnyggt om man bara vill ha en fläck med detta på ett ställe... Kan vara så att jag pratar av egen erfarenhet. 😉
Gjorde det stora misstaget att ta bort lim från klistermärken på Husvangnens fönster med T-röd, blev helt krackelerat!
Och det är med akryl, Googling bekräftade mitt misstag!
 

Delgada

Patek
Undra om det inte även är lite aceton i t-röd? Kan det vara den som ställt till det??
Jag tänkte passa på och kolla detta nu när Oleg bjuder på en morgongrogg.
20210607_081652.jpg

Näe inget aceton i detta. (Vilket är tur då aceton torkar ur slemhinnorna i halsen.)
Läser på etiketten. Lämplig till rengöring av glasögon. Är inte glasögon ofta av acrylglas/plexi?
Verkar skumt om etanol då sabbar plexi...🤔
20210607_081618.jpg

Ursäkta min hook up på detta, men lite spännande är det ju.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Gjorde det stora misstaget att ta bort lim från klistermärken på Husvangnens fönster med T-röd, blev helt krackelerat!
Och det är med akryl, Googling bekräftade mitt misstag!

Etanol är farliga grejjer!

Har provat shota 93% etanol i min ungdom, det gör man bara en gång. Brände fint i halsen, även lång tid efteråt. Det gör man bara en gång! 😉

😇
 

Vostok

Audemars
Jag tänkte passa på och kolla detta nu när Oleg bjuder på en morgongrogg.
20210607_081652.jpg

Näe inget aceton i detta. (Vilket är tur då aceton torkar ur slemhinnorna i halsen.)
Läser på etiketten. Lämplig till rengöring av glasögon. Är inte glasögon ofta av acrylglas/plexi?
Verkar skumt om etanol då sabbar plexi...🤔
20210607_081618.jpg

Ursäkta min hook up på detta, men lite spännande är det ju.

Verka va mycket mums i T-röd enl. wikipedia :)

Rödsprit, ofta kallad T-röd eller T-sprit efter Kemetyls varumärke, är rödfärgad 95-procentig denaturerad etanol, eventuellt blandat med tyngre alkoholer såsom propanol. Kemetyls T-röd består av 50–75 % Etanol, 10–15 % 2-Propanol, 5–7,5 % Butanon och 1–2,5 % Aceton.[1]

 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Verka va mycket mums i T-röd enl. wikipedia :)

Rödsprit, ofta kallad T-röd eller T-sprit efter Kemetyls varumärke, är rödfärgad 95-procentig denaturerad etanol, eventuellt blandat med tyngre alkoholer såsom propanol. Kemetyls T-röd består av 50–75 % Etanol, 10–15 % 2-Propanol, 5–7,5 % Butanon och 1–2,5 % Aceton.[1]

Jag gick till Kemetyls hemsida och fick upp nedanstående ang innehållet i "klassisk" T-röd. Jag får det till att produkten kan innehålla mellan 1 och 5 (!) % Aceton. Kanske är detta orsaken och det det var acetonet i kombination med ultraljudstvättens aggressiva inverkan som orsakade skadorna på glaset. Faktum är att skadorna ser ut exakt på det sätt som man kan anta kommer från just aceton. Ren denaturerad etanol borde vara OK att använda, men jag ser ingen anledning att använda någonting annat än vatten + diskmedel för att få boett + glas att bli rena. Inte minst som det ju verkligen fungerar och grejerna blir skinande blanka och riktigt rena även med denna snälla blandning.
Nu får jag i vilket fall ett kasst glas för att öva på djuppolering. Skall införskaffa ett par olika grader av vattenslippapper. Någon som har tips om vad man kan använda? "Tandkrämen" har jag redan, men den räcker nog inte riktigt till här... :D
1623057183032.png
 
Topp