• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Jag gick till Kemetyls hemsida och fick upp nedanstående ang innehållet i "klassisk" T-röd. Jag får det till att produkten kan innehålla mellan 1 och 5 (!) % Aceton. Kanske är detta orsaken och det det var acetonet i kombination med ultraljudstvättens aggressiva inverkan som orsakade skadorna på glaset. Faktum är att skadorna ser ut exakt på det sätt som man kan anta kommer från just aceton. Ren denaturerad etanol borde vara OK att använda, men jag ser ingen anledning att använda någonting annat än vatten + diskmedel för att få boett + glas att bli rena. Inte minst som det ju verkligen fungerar och grejerna blir skinande blanka och riktigt rena även med denna snälla blandning.
Nu får jag i vilket fall ett kasst glas för att öva på djuppolering. Skall införskaffa ett par olika grader av vattenslippapper. Någon som har tips om vad man kan använda? "Tandkrämen" har jag redan, men den räcker nog inte riktigt till här... :D
1623057183032.png
Beroende på hur djupa sprickorna är så först 800 paoper och sen 1000 och slutligen 1500 med autosol avslutning innan polywatch för så fick jag bukt på sprickorna i mitt NVCh-30 orginal glas.
20181011_135357.jpg
20181018_191745.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Och för och riktigt fira nationaldagen kommer här senaste dygnets nya värden med de värsta bovarna i tätförsluten plastpåse.... Nu nera på lite mer normala nivåer igen!
Din studie är jätteintressant! Jag vill väldigt gärna se vad det blir du kommer fram till, både avseende vilka klockor som kan ses som "bovar" samt om du ser olika sätt att hantera/förvara klockorna som ser ut att kunna minska risken för exponering. Får jag killgissa att fickuret kan höra till "the bad guys"?
Kan du ge lite mer info ang din mätare; Var hittade du den? Vi bor i en framgångsrikt radonsanerad villa (markradon) och mäter radonhalten vart tredje år mha dosor med film. Dessa sitter uppsatta i resp rum under några månader för att ge ett säkert medelvärde i de aktuella rummen. Mätmetoden är alltså tämligen omständlig, men lär å andra sidan ge tillförlitliga värden. Den typ av mätare du använder ger väl mer en omedelbar bild av situationen.
När vi pratar om ryska "radium-klockor" har vi tidigare nämnt "Gagarin"-Shturmanskien och liknande klockor från 50-talet. En annan klassiker (även den med rötter i 50-talet) är den über-coola Zlatoust Vodolaz 191-ChS (shiiiiit 😍😍😍), som ju var det dykarur som användes av Soviets militära dykare innan Vostok begåvade världen med fantastiska NVCh-30. Zlatousten har alltså Radium-baserad lysmassa. Hur Vostok resonerade med nämnda NVCh-30 vet jag inte, men lume med kraftig ljusstyrka är ju alltid viktigt när man pratar om dykarur.
1623059148549.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Beroende på hur djupa sprickorna är så först 800 paoper och sen 1000 och slutligen 1500 med autosol avslutning innan polywatch för så fick jag bukt på sprickorna i mitt NVCh-30 orginal glas.
20181011_135357.jpg
20181018_191745.jpg
Tack! Resultatet på dina bilder är ju dessutom oerhört imponerande. Nu kommer några dumma följdfrågor: Autosol; är det alltså gammal hederlig "kromglans" - låter liiite aggressivt och kanske inte skall ligga på och "fräta" :eek: Fattade jag rätt att du applicerar autosolen med 1500-papper? Polywatch tar man väl sedan annars som vanligt med en liten tygtrasa.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jupp!hederlig chromeglans för den polerar lite mera grovt än polywatch men du börjar med våtslippapper 800 med en droppe vatten och slipar försiktigt,när du ser att sprickorna börjar tonas bort gå över till 1000 papper med en droppe vatten sedan 1500 papper med en droppe vatten och glaset är då "mjölkigt" givetvis men du ser med en vattendroppe på glaset om sprickorna försvunnit och då börjar polera med autosol och låter inte autosolen dra något utan gnuggar direkt.När glaset är klart så på med polywatchen och polera det sista så är det perfekt sedan,en hel del polerande blir det så är det inget nvch-30 glas eller tunna/350 orginal kupol glas så skulle jag nog byta istället till nytt.😊Albatrossen har ju samma glas som är det nya du köper.
 

Delgada

Patek
Sådär. Mission accomplished!
Hade ett zoom-möte vilket kanske inte upptog min100%iga uppmärksamhet.
Ägnade istället lite tid åt min trilskande bezel och bezelfjäder på den röde 420.
Provade bland annat tipset från kamrat @Beo med krökta ändar, men jag måste gjort fel på något sätt... Provade vidare och tog bort och satte dit, böjde och rätade ut, tryckte och vred, gnällde och kved. Och till slut satt den!!
Jag kan inte säga hur den magiska formeln lyder, för det vet jag inte, men jag hittade till slut någon slags perfekt knick på fjädern. Det gick inte att trycka dit bezeln rakt uppifrån utan jag fick börja med ena kanten och det vrida lite och trycka från andra hållet.
Nu sitter den rätt, går att vrida med bra motstånd.
Trägen vinner, halleluja amen. Och jag blev klar innan zoom-möte var slut dessutom!
20210607_141519.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Sådär. Mission accomplished!
Hade ett zoom-möte vilket kanske inte upptog min100%iga uppmärksamhet.
Ägnade istället lite tid åt min trilskande bezel och bezelfjäder på den röde 420.
Provade bland annat tipset från kamrat @Beo mef krökta ändar, men jag måste gjort fel på något sätt... Provade vidare och tog bort och satte dit, böjde och rätade ut, tryckte och vred, gnällde och kved. Och till slut satt den!!
Jag kan inte säga hur den magiska formeln lyder, för det vet jag inte, men jag hittade till slut någon slags perfekt knick på fjädern. Det gick inte att trycka dit bezeln rakt uppifrån utan jag fick börja med ena kanten och det vrida lite och trycka från andra hållet.
Nu sitter den rätt, går att vrida med bra motstånd.
Trägen vinner, halleluja amen. Och jag blev klar innan zoom-möte var slut dessutom!
20210607_141519.jpg
Jag har alltid hävdat att Zoom måste vara det bästa verktyget för oss klocknördar! :D Snyggt jobbar fö. Jag har precis samma erfarenhet, dvs att man bara får hålla på och testa, knixa, böja och räta ut tills det plötsligt bara funkar.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jupp!hederlig chromeglans för den polerar lite mera grovt än polywatch men du börjar med våtslippapper 800 med en droppe vatten och slipar försiktigt,när du ser att sprickorna börjar tonas bort gå över till 1000 papper med en droppe vatten sedan 1500 papper med en droppe vatten och glaset är då "mjölkigt" givetvis men du ser med en vattendroppe på glaset om sprickorna försvunnit och då börjar polera med autosol och låter inte autosolen dra något utan gnuggar direkt.När glaset är klart så på med polywatchen och polera det sista så är det perfekt sedan,en hel del polerande blir det så är det inget nvch-30 glas eller tunna/350 orginal kupol glas så skulle jag nog byta istället till nytt.😊Albatrossen har ju samma glas som är det nya du köper.
En till dum fråga: Applicerar du alltså autosolen med 1500-papperet?
 

Beo

Patek
2-Faktor
Ah, såg för sent. Det var den här som jag var sugen på:
Check out the lot on the "Meshok" internet auction https://meshok.net/en/item/239964430
Såg den strax innan jag skrev förfrågan och då låg den på ca 1000 r. Tror auktionen förlängdes 3-4 ggr.
Men tack ändå! 👍
Fasen så trisst!jag är ledsen att jag inte heller såg frågan tidigare men då vet du iaf till nästa gång!den tavlan är jädrigt fin!
 

Rikala

Patek
2-Faktor

Rikala

Patek
2-Faktor
Din studie är jätteintressant! Jag vill väldigt gärna se vad det blir du kommer fram till, både avseende vilka klockor som kan ses som "bovar" samt om du ser olika sätt att hantera/förvara klockorna som ser ut att kunna minska risken för exponering. Får jag killgissa att fickuret kan höra till "the bad guys"?
Kan du ge lite mer info ang din mätare; Var hittade du den? Vi bor i en framgångsrikt radonsanerad villa (markradon) och mäter radonhalten vart tredje år mha dosor med film. Dessa sitter uppsatta i resp rum under några månader för att ge ett säkert medelvärde i de aktuella rummen. Mätmetoden är alltså tämligen omständlig, men lär å andra sidan ge tillförlitliga värden. Den typ av mätare du använder ger väl mer en omedelbar bild av situationen.
När vi pratar om ryska "radium-klockor" har vi tidigare nämnt "Gagarin"-Shturmanskien och liknande klockor från 50-talet. En annan klassiker (även den med rötter i 50-talet) är den über-coola Zlatoust Vodolaz 191-ChS (shiiiiit 😍😍😍), som ju var det dykarur som användes av Soviets militära dykare innan Vostok begåvade världen med fantastiska NVCh-30. Zlatousten har alltså Radium-baserad lysmassa. Hur Vostok resonerade med nämnda NVCh-30 vet jag inte, men lume med kraftig ljusstyrka är ju alltid viktigt när man pratar om dykarur.
1623059148549.png

Det kommer bilder någon dag, har bara haft fullt upp!

Radonmätaren är en Airthings Corentium Home, köpt på gubbdagis. Airthings verkar ha en del andra modeller med, men jag tyckte denna verkade vara smidig. Hur bra den är vet jag inte, men den känns välgjord och ger förhoppningsvis ett hyfsat korrekt värde (felmarginal på 10% vid 200Bq/m3 enligt manual).

Finns säkert en hel del andra mätare med, men orkade inte sondera terrängen utan spontanköpte denna.

Jag har även en dyrare mätare för och mäta alpha/beta/gamma direkt.

Edit:

Kan rekommendera följande två trådar:


Det finns fler om man söker på gammastrålning etc.

Man kan ju även sanera en klocka från radioaktivt lumen om man vill (kan dock påverka värdet).
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det kommer bilder någon dag, har bara haft fullt upp!

Radonmätaren är en Airthings Corentium Home, köpt på gubbdagis. Airthings verkar ha en del andra modeller med, men jag tyckte denna verkade vara smidig. Hur bra den är vet jag inte, men den känns välgjord och ger förhoppningsvis ett hyfsat korrekt värde (felmarginal på 10% vid 200Bq/m3 enligt manual).

Finns säkert en hel del andra mätare med, men orkade inte sondera terrängen utan spontanköpte denna.

Jag har även en dyrare mätare för och mäta alpha/beta/gamma direkt.

Edit:

Kan rekommendera följande två trådar:


Det finns fler om man söker på gammastrålning etc.

Man kan ju även sanera en klocka från radioaktivt lumen om man vill (kan dock påverka värdet).
Tack, mycket intressant och både lugnande och oroande på samma gång. Lite kul att en LIP dyker upp i tråden du länkar till, iom att den är en ganska exakt klon av min Zvezda, eller så kanske det egentligen är tvärtom :) En bit ner fanns dessutom en bild på en Omega i exakt samma stil, som verkar ha varit högsta mode när det begav sig för länge sedan. Just dessa klockor känns inte så farliga iom att de har enkelt målade tavlor. Dock har jag en del andra i samlingen som känns mer tveksamma, tex min morfars gamla armbandsur, som ser ut att ha misstänkta ljusa siffror.
Lite inspirerad av både ditt nedlagda arbete och läsningen du länkar till har jag därför nu beställt nedanstående dosimeter, som tycks vara rätt OK till ett bra pris.
Återkommer när jag har fått hem denna och efter att ha gått igenom samlingen...
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kanske hann någon före!
Men måste ses!
UNDERBAR läsning!!! 😍 Men, det måste vara frågan om ett enkelt missförstånd; Det är inte frågan om tandborstar. Det vi ser på bilderna är ju utan tvekan urverksborstar, det kan ju vem som helst se! :D
 
Topp