• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Boatman

Cartier
Med anledning av annalkande Rysslands Dag 12/6 (nationaldag) kör jag en ryssvecka för att fira detta.
Glömde dock att efter en arbetsam trädgårdsdag posta bild igår så här kommer bilder på måndagens och tisdagens ryss.
Uppdaterar hela veckan med nya bilder.

Måndag:
54E0E409-CB1F-48B7-A826-4164A1EBE0DE.jpeg


Tisdag:
78B7068C-AAF0-4F45-9790-B7BD43661C1E.jpeg


Onsdag:
4F41667A-C953-4652-970E-4CA970D3474A.jpeg


Torsdag
846F1DDF-4D0D-44E1-9DB0-76EF4BBEB71E.jpeg


Fredag
2AAC0916-0B38-4BB2-B386-1AB798D5B01D.jpeg


Lördag
F5F01AF6-6CA2-448B-8BBA-8C59F01D9A23.jpeg


Söndag
8AC4D16A-396C-4A63-8A28-86CFFB4AAB8E.jpeg


Då var min ryssvecka avslutad.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack, mycket intressant och både lugnande och oroande på samma gång. Lite kul att en LIP dyker upp i tråden du länkar till, iom att den är en ganska exakt klon av min Zvezda, eller så kanske det egentligen är tvärtom :) En bit ner fanns dessutom en bild på en Omega i exakt samma stil, som verkar ha varit högsta mode när det begav sig för länge sedan. Just dessa klockor känns inte så farliga iom att de har enkelt målade tavlor. Dock har jag en del andra i samlingen som känns mer tveksamma, tex min morfars gamla armbandsur, som ser ut att ha misstänkta ljusa siffror.
Lite inspirerad av både ditt nedlagda arbete och läsningen du länkar till har jag därför nu beställt nedanstående dosimeter, som tycks vara rätt OK till ett bra pris.
Återkommer när jag har fått hem denna och efter att ha gått igenom samlingen...

I en av trådarna är det någon som frågat Strålsäkerhetsmyndigheten om det är säkert att bära en klocka med radiumfärg och fått svaret att det är det.

Tror det är ganska lugnt med att ha klockor med radioaktiv färg, bara man ser till att man inte har för många (radonhalten ökar) och hanterar dem på ett säkert sätt om man öppnar dem.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Din studie är jätteintressant! Jag vill väldigt gärna se vad det blir du kommer fram till, både avseende vilka klockor som kan ses som "bovar" samt om du ser olika sätt att hantera/förvara klockorna som ser ut att kunna minska risken för exponering. Får jag killgissa att fickuret kan höra till "the bad guys"?
Kan du ge lite mer info ang din mätare; Var hittade du den? Vi bor i en framgångsrikt radonsanerad villa (markradon) och mäter radonhalten vart tredje år mha dosor med film. Dessa sitter uppsatta i resp rum under några månader för att ge ett säkert medelvärde i de aktuella rummen. Mätmetoden är alltså tämligen omständlig, men lär å andra sidan ge tillförlitliga värden. Den typ av mätare du använder ger väl mer en omedelbar bild av situationen.
När vi pratar om ryska "radium-klockor" har vi tidigare nämnt "Gagarin"-Shturmanskien och liknande klockor från 50-talet. En annan klassiker (även den med rötter i 50-talet) är den über-coola Zlatoust Vodolaz 191-ChS (shiiiiit 😍😍😍), som ju var det dykarur som användes av Soviets militära dykare innan Vostok begåvade världen med fantastiska NVCh-30. Zlatousten har alltså Radium-baserad lysmassa. Hur Vostok resonerade med nämnda NVCh-30 vet jag inte, men lume med kraftig ljusstyrka är ju alltid viktigt när man pratar om dykarur.
1623059148549.png

Den dära Zlatoust:en är förvillande lik den dära Vostok-projektklockan jag håller på med, vilken slump! 😉

20210607_223713.jpg


Zlathoust:en är nog en av de coolaste klockorna jag sett, dock är den grymt stor!

Finns o köpa nya också, men då ingår tyvärr inte radiumfärg 😇
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jaha, då var man plötsligt med en Big Zero, med PLANT glas🙂
20210608_110403.jpg
Hmm, försöker få lite ordning på verket mha timegraphern, men värdena är ju helt all over the place. Även beat error flukturera upp och ner, vilket känns lite udda. Jag får ge den några dagars inkörning, men det känns verkligen som att klockan har legat ett antal år i en ask utan att få röra på sig och är i behov en liten service, eller två :)
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Hmm, försöker få lite ordning på verket mha timegraphern, men värdena är ju helt all over the place. Även beat error flukturera upp och ner, vilket känns lite udda. Jag får ge den några dagars inkörning, men det känns verkligen som att klockan har legat ett antal år i en ask utan att få röra på sig och är i behov en liten service, eller två :)
Nu har jag ingen timegrapher, men körde min via mobilen för ett tag sen och den höll sig bra. Rosa ask som @Rikala, men det har nog mindre betydelse 😉
 

nbla

Cartier
Rosa ask på min med, den gick relativt bra redan från start så har inte gjort något med den. Använder den sällan mer än en dag dock så har inte kollat över en längre period.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Överbevisat! Har för mig att min i rosa ask också gick bra, men tror jag skruvade lite ändå, får kolla igen! 😇
Ja bannemej! Men, är det är asken eller klockan som skall reklameras? :D Nejdå, inget skall skickas tillbaka! Dessutom är jag fullt medveten om att man inte skall döma en klockas gång direkt efter första uppdragningen, så jag sitter lugnt i båten. Skulle inte förvåna mig om värdena ser bättre ut redan imorgon.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Sådär då! Inte så illa för att vara första putsförsöket någonsin, ja åtminstone om vi pratar om lite djupare skador, som det ju var i detta fall. Tack @Beo för tips och råd! 👍
Edit: Ser nu efteråt på den stora bilden att jag får plocka fram lite Rodico och fånga upp lite damm som ligger kvar på insidan av glaset... :)
20210608_155823.jpg


Dessutom grävde jag fram ett smart specialverktyg från gömmorna jag inte förrän nu insåg att jag hade användning för.
20210608_151332.jpg

20210608_151926.jpg
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Sådär då! Inte så illa för att vara första putsförsöket någonsin, ja åtminstone om vi pratar om lite djupare skador, som det ju var i detta fall. Tack @Beo för tips och råd! 👍
Edit: Ser nu efteråt på den stora bilden att jag får plocka fram lite Rodico och fånga upp lite damm som ligger kvar på insidan av glaset... :)
20210608_155823.jpg


Dessutom grävde jag fram ett smart specialverktyg från gömmorna jag inte förrän nu insåg att jag hade användning för.
20210608_151332.jpg

20210608_151926.jpg
Snyggt jobbat!det ser ju riktigt bra ut och specialverktyget gillar jag👍😄!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Sådär då! Inte så illa för att vara första putsförsöket någonsin, ja åtminstone om vi pratar om lite djupare skador, som det ju var i detta fall. Tack @Beo för tips och råd! 👍
Edit: Ser nu efteråt på den stora bilden att jag får plocka fram lite Rodico och fånga upp lite damm som ligger kvar på insidan av glaset... :)
20210608_155823.jpg


Dessutom grävde jag fram ett smart specialverktyg från gömmorna jag inte förrän nu insåg att jag hade användning för.
20210608_151332.jpg

20210608_151926.jpg

Coolt baklock! Det vill jag se mer av!!!

Hur är verktyget fastsatt, något slags lim?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Coolt baklock! Det vill jag se mer av!!!

Hur är verktyget fastsatt, något slags lim?
Det är inte jag som har tillverkat verktygen, så det saknas detaljkunskap ang hur man har gått till väga. Jag har fö två olika storlekar för motsvarande storlekar på boetterna.
Som synes är pinnarna fastskruvade. I det ena fallet är skruven dessutom limmad.
Så, man behöver mao leta rätt på ngn sorts metallstav med gängor i ena ändan...

Edit: Jag hittade just länken till WUS och killen som tycks ha kommit på idén (man får bläddra ner lite granna för att hitta informationen...)
20210608_215745.jpg
20210608_215726.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är inte jag som har tillverkat verktygen, så det saknas detaljkunskap ang hur man har gått till väga. Jag har fö två olika storlekar för motsvarande storlekar på boetterna.
Som synes är pinnarna fastskruvade. I det ena fallet är skruven dessutom limmad.
Så, man behöver mao leta rätt på ngn sorts metallstav med gängor i ena ändan...

Edit: Jag hittade just länken till WUS och killen som tycks ha kommit på idén (man får bläddra ner lite granna för att hitta informationen...)
20210608_215745.jpg
20210608_215726.jpg

Coolt! Får fundera på ett sådant med. Antar att man helt enkelt har gjort ett hål och gängat i själva tappen (eller vad den nu kallas) och skruvat dit skruven. Vart har du köpt det?

Jag som trodde att det fina baklocket inte vart förstört, men där lär väl finnas många av detta lock därute så... 🤣
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Coolt! Får fundera på ett sådant med. Antar att man helt enkelt har gjort ett hål och gängat i själva tappen (eller vad den nu kallas) och skruvat dit skruven. Vart har du köpt det?

Jag som trodde att det fina baklocket inte vart förstört, men där lär väl finnas många av detta lock därute så... 🤣
Jag fick med båda verktygen i ett större köp av en massa reservdelar och annat smått och gott tidigare i år. Personen (inte i Sverige), som hade hållit på och servat klockor på riktigt avancerad amatörnivå under många år, hade bestämt sig för att inte fortsätta att plocka med just Vostok och då fick jag ett erbjudande jag liksom bara inte kunde tacka nej till :D . Samma person har även fungerat som "mentor" i min egen resa i amatörurmakarvärlden och det är 100% hans förtjänst att jag började skruva. Så sent som för ett år sedan hade jag fortfarande en oerhört vag bild av hur ett mekaniskt urverk fungerade.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag fick med båda verktygen i ett större köp av en massa reservdelar och annat smått och gott tidigare i år. Personen (inte i Sverige), som hade hållit på och servat klockor på riktigt avancerad amatörnivå under många år, hade bestämt sig för att inte fortsätta att plocka med just Vostok och då fick jag ett erbjudande jag liksom bara inte kunde tacka nej till :D . Samma person har även fungerat som "mentor" i min egen resa i amatörurmakarvärlden och det är 100% hans förtjänst att jag började skruva. Så sent som för ett år sedan hade jag fortfarande en oerhört vag bild av hur ett mekaniskt urverk fungerade.

Härlig historia! 😀

Hur hittar man dessa personer? Själv köper jag verktyg ett och ett (antagligen till ett dyrare pris än allt köpa "allt" på en gång). Antar att det gäller o ha lite tur...

Nåja, jag hade även själv en ganska vag bild för ca ett år sedan och blev även i samma veva biten av klockspindeln, innan hade jag inte det som hobby 😇.

Angående bandet ovan ligger det faktiskt kvar i orginalasken... Kommer och bli värt massar i framtiden 🤣
 
Topp