• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Hur gick kalvningen? Är det ”bara” kor eller har du andra djur?
Kalvningen gick fint, kan fota kalven imorgon. Däremot är kvigan rena mardrömmen att mjölka, jag kan fota pappas arm imorgon, han fick en rejäl spark där. De är ju en invänjningsperiod för kvigor en del går fort en del tar längre tid. Denna kvigan är rent av farlig 😣 men pappa är riktig duktig på att mjölka in kvigor han är typ orädd😀 vi har bara nötkreatur på gården.
Kör en update imorgon 😊
 

Kreacon

Audemars
Kalvningen gick fint, kan fota kalven imorgon. Däremot är kvigan rena mardrömmen att mjölka, jag kan fota pappas arm imorgon, han fick en rejäl spark där. De är ju en invänjningsperiod för kvigor en del går fort en del tar längre tid. Denna kvigan är rent av farlig 😣 men pappa är riktig duktig på att mjölka in kvigor han är typ orädd😀 vi har bara nötkreatur på gården.
Kör en update imorgon 😊
Ja de är ju inga smådjur direkt. Kul att det gick bra! Ser fram emot bilder!

För tillfället känns slö uppkoppling som en värd uppoffring.
A39B3A3A-3120-4331-B690-2310FECDC92A.jpeg
9B021A9B-A6B0-4182-A3C3-854052A5808A.jpeg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
God morgon
Den blå ryssen är på i vanlig ordning. Bezelen har redan lagt av, helt fast.
Den stackars kalven får inte dia på mamman som jag skrev igår så är mamman riktigt sparkig så vi får ge de i napp hink direkt. Trist när det blir så. Rent av livsfarligt att mjölka henne, man får hålla henne i näsan när man ska hänga på mjölkmaskinen. Brukar gå över efter ett tag på dom men denna är värre än va man är van vid
DSC_4159.JPG
Screenshot_20210705-070708~2.png
DSC_4154.JPG
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Ministry-måndag. Inte den mest somriga klockan kanske, men det passar bra eftersom jag jobbar. Två veckors semester gick fort. Nu ska jag jobba en vecka, sen två veckors semester igen. Och sen samma sak en gång till. Dvs 3 st 2-veckors semester med en jobbvecka mellan denna sommar.
20210705_070210.jpg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Ministry-måndag. Inte den mest somriga klockan kanske, men det passar bra eftersom jag jobbar. Två veckors semester gick fort. Nu ska jag jobba en vecka, sen två veckors semester igen. Och sen samma sak en gång till. Dvs 3 st 2-veckors semester med en jobbvecka mellan denna sommar.
20210705_070210.jpg
Låter som ett rätt bra koncept ändå, då kanske du slipper den värsta "börjajobbaångesten" när man tar lite i taget?
 

hepanter

Patek
2-Faktor
@Kreacon
Just mjölkat orosmomentet, satte fast henne i grimma, sen höll henne i näsan medans frun hängde på maskinen. Sen tog jag successivt bort fingrarna sen börja killa henne, det fungerade. Hon kan inte ha kalven hos sig, hon sparkar fruktansvärt hårt o tillåter inte att den diar alls, så kalven fick mjölk i napphink istället. Det blir nog ko av henne förr eller senare. Det gäller att jobba säkert och förebyggande så de inte blir som för farsan igår när han skulle mjölka henne... Han fick rejäla skrapmärken på armen
IMG_20210705_085847~2.jpg
Screenshot_20210705-084814.png
DSC_4170.JPG
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
@Kreacon
Just mjölkat orosmomentet, satte fast henne i grimma, sen höll henne i näsan medans frun hängde på maskinen. Sen tog jag successivt bort fingrarna sen börja killa henne, det fungerade. Hon kan inte ha kalven hos sig, hon sparkar fruktansvärt hårt o tillåter inte att den diar alls, så kalven fick mjölk i napphink istället. Det blir nog ko av henne förr eller senare. Det gäller att jobba säkert och förebyggande så de inte blir som för farsan igår när han skulle mjölka henne... Han fick rejäla skrapmärken på armen
IMG_20210705_085847~2.jpg
Screenshot_20210705-084814.png
DSC_4170.JPG

O herregud! Kul o få en inblick i något man inte har full koll på!

Antar att korna går ute på bete nu men mjölkas dagligen inomhus?
 

Samlarn

Rolex
Ministry-måndag: En Oficerskie. En av de första klockorna i min samling. Jag gillade urtavlan som ibland kallas roulette-urtavlan. Det är en av de få klockorna - i en Amphibianboett - där man kan se stämpeln "Zakaz MO CCCP" på urtavlan i orginal.

IMG_20210705_101419.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
@Kreacon
Just mjölkat orosmomentet, satte fast henne i grimma, sen höll henne i näsan medans frun hängde på maskinen. Sen tog jag successivt bort fingrarna sen börja killa henne, det fungerade. Hon kan inte ha kalven hos sig, hon sparkar fruktansvärt hårt o tillåter inte att den diar alls, så kalven fick mjölk i napphink istället. Det blir nog ko av henne förr eller senare. Det gäller att jobba säkert och förebyggande så de inte blir som för farsan igår när han skulle mjölka henne... Han fick rejäla skrapmärken på armen
IMG_20210705_085847~2.jpg
DSC_4170.JPG
Huga!en attack ko😳armen såg inte vacker ut men klockan klarade sig!👍😊
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Önskar jag också kunde ha Ministry-måndag. Snart så. Köptes ju bara i april 😑

En sak som hände idag dock. Får en avi att hämta ut en klocka från Bulgarien. Där gick det snabbt, endast 6 dagar från säljaren till mig!
Dock var det fel Kirovskie. Säljaren hade två och skickade den svarta istället för den bruna. Också fin iofs.
IMG_20210705_121616.jpg
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
ruckning.jpg

Min Oficerskie har tydligen legat för länge utan handledstid. Den går på tok för fort. Jag måste rucka den lite.
Visst var det reglaget vid pilen som man justerar balansen med? Sen ska klockan sitta en tid på handleden innan man kontrollerar igen va?
Japp!det är den och rör INTE den andra för den är för beat error(att balansen svänger lika mycket åt vardera håll från 0 punkt)men kolla först att klockan inte blivit magnetiserad eller att spiralen klibbar lite.👍😊
 

v0n

Patek
2-Faktor
ruckning.jpg

Min Oficerskie har tydligen legat för länge utan handledstid. Den går på tok för fort. Jag måste rucka den lite.
Visst var det reglaget vid pilen som man justerar balansen med? Sen ska klockan sitta en tid på handleden innan man kontrollerar igen va?
Ja det är den. Brukar själv peta lite och använda 2-3 timmar och fortsätta tills det blir bra (old school ruckning får ta lite tid 😉)

Edit: oops pucktvåa som vanligt, grattis Beo! 🥳
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja det är den. Brukar själv peta lite och använda 2-3 timmar och fortsätta tills det blir bra (old school ruckning får ta lite tid 😉)

Edit: oops pucktvåa som vanligt, grattis Beo! 🥳

Ibland flyttar sig även beat error för mig när man rör reglaget på vissa klockor. Antar att det är pga smuts eller något som sitter ivägen och helt enkelt flyttar båda samtidigt.
 
Topp