• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Well, den svarta fick stanna. Den har fel krona och mindre bra skick än den jag köpte, men fick en ok deal med säljaren på rabatt på den rätta klockan samt ny krona till denna så det fick bli så.
Bra säljknep att skicka fel klocka i annan variant med snabb frakt till klocktörstig semesterslappare 😑👍
IMG_20210705_154058.jpg
 

Vostok

Audemars
ruckning.jpg

Min Oficerskie har tydligen legat för länge utan handledstid. Den går på tok för fort. Jag måste rucka den lite.
Visst var det reglaget vid pilen som man justerar balansen med? Sen ska klockan sitta en tid på handleden innan man kontrollerar igen va?
Hmm!! Den borde ju inte ha rört balansinställningen om den bara legat så jag skulle nog börja med att kontrollera om den har blivit magnetisk innan jag ruckade något..
Just att den går för fort brukar vara ett tecken på magnetism..
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
Hmm!! Den borde ju inte ha rört balansinställningen om den bara legat så jag skulle nog börja med att kontrollera om den har blivit magnetisk innan jag ruckade något..
Just att den går för fort brukar vara ett tecken på magnetism..
Jag tog fram en leksak jag köpte för många år sen. Hjälper mig ibland eftersom mina ögon blir sämre.
Är det inte som Beo nämnde? Balansfjädern som klibbat på "andra varvet"? Hur fixar man det där?
Klibbat1.jpg

klibbat2.jpg
 

Vostok

Audemars
Jag tog fram en leksak jag köpte för många år sen. Hjälper mig ibland eftersom mina ögon blir sämre.
Är det inte som Beo nämnde? Balansfjädern som klibbat på "andra varvet"? Hur fixar man det där?
Klibbat1.jpg

klibbat2.jpg
Osäker på om den klibbar men magnetism gör ju även att fjädern kan dra ihop sig så det ser ut på det viset..
Om den klibbar får man plocka ur balansen och doppa den i något som löser kladdet.. "One Dip" har jag brukat använda..
Men som sagt!! Börja att kontrollera om den är magnetisk innan du gör något annat.. Det är enklast att kontrollera och enklast att åtgärda..

Sen jag bytte bandstift en gång och klockan började gå för fort tack vare att bandstiften va så magnetiska så dom måste ha legat i härdsmältan på Tjernobyl så började jag kontrollera även att allt jag sätter på klockorna inte är magnetiskt.. Även alla mina verktyg kontrollerar jag regelbundet och avmagnetiserar dem..
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
Osäker på om den klibbar men magnetism gör ju även att fjädern kan dra ihop sig så det ser ut på det viset..
Om den klibbar får man plocka ur balansen och doppa den i något som löser kladdet.. "One Dip" har jag brukat använda..
Men som sagt!! Börja att kontrollera om den är magnetisk innan du gör något annat.. Det är enklast att kontrollera och enklast att åtgärda..

Sen jag bytte bandstift en gång och klockan började gå för fort tack vare att bandstiften va så magnetiska så dom måste ha legat i härdsmältan på Tjernobyl så började jag kontrollera även att allt jag sätter på klockorna inte är magnetiskt.. Även alla mina verktyg kontrollerar jag regelbundet och avmagnetiserar dem..
Fantastiskt vad lite bra råd och enkla verktyg kan göra tillvaron lite enklare. Nu går klockan för sakta istället men det är ett bra tecken. Då vet man ju att den reagerar på det man gjort. Balansfjädern ser inte ut att klibba längre iallafall. Tack Beo och Vostok!
Tror att jag ska chansa och ha klockan på armen på jobbet ikväll.
Jag återkommer imorgonbitti med hur det gick med min "old school" ruckning.
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Har sneglat på Vostok klocka men alltid undrat om det är bra skit eller bara skit? Här i Finland finns en del begagnatmarknaden. Vad är best bang for the buck Vostok?

Skulle jag få rekommendera, så läs genom denna tråds +400 sidor. Se om du först får feeling för en beggad, eller för någon av de nyare.
Letar man lite på eBay eller liknande, så finner du en beggad från typ 200kr - så lite mindre pengar än för nya.
Genom att läsa en hel del, så hittar du nog en eller ett par modeller du känner lite mer för.
Själv har jag fastnat för Vostok Amphibians och deras allra första 350-boett och deras andra modell som först hette 119... och numer 090.
Genom att googla runt märker du om det är modeller, färger och utseenden du gillar mer, eller om det känns kul att finna en närmast "orörd" förstautgåva av 119-klockan, för ett vettigt pris. Vi är alla olika.
Vissa gillar bara modellen. Vissa gillar färger. Vissa måste ha originalets sekundvisare och den rundade kronan ...
De tre första 119-klockorna kan du fortfarande hitta i brukbart skick för en femhundring (och såklart: uppåt).

TILLÄGG: Men bra grejor? Det tycker allt fler. På Tradera gick begagnade för ca 3-400 kr för bara några år sedan. Idag säljs samma för tusenlappen.
Så det är allt fler som upptäckt dem. De är coola; i princip allas "saker" kan bytas mellan klockorna; de har en fantastisk historia (hur ryssarna inte kunde göra täta klockor som alla andra - utan valde en egen lösning); och att de är lite som traktorer eller Volvo 240 - de bara går och går (skruva upp och banka till ...)
1613920950666.png
 
Senast ändrad:

CSchultz

Breitling
Tänkte, aningen sent påkommet, införskaffa en sommarklocka och har kikat på 170548 "pamphibia" med svart tavla. Varianten med subsekund har jag hittat, men 170548 verkar vara slutsåld överallt sedan länge. Någon som har koll på vart den kan finnas (eller eventuellt nya ref som ser liknande ut) eller är det bara att hålla utkik på diverse köp & sälj?
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Tänkte, aningen sent påkommet, införskaffa en sommarklocka och har kikat på 170548 "pamphibia" med svart tavla. Varianten med subsekund har jag hittat, men 170548 verkar vara slutsåld överallt sedan länge. Någon som har koll på vart den kan finnas (eller eventuellt nya ref som ser liknande ut) eller är det bara att hålla utkik på diverse köp & sälj?
Håll ett öga på k&s, det gick en fin häromdagen tex
Annars är det bara att hålla ett öga på sidor som säljer Vostok (alla länkas upprepade ggr i tråden)
 

Chimy27

Cartier
38CC2086-87DB-4281-B3F2-2ED553F08FAD.jpeg

Tjena tråden.
Igår när jag badade hade jag den här klockan på handleden. På land igen såg jag att det kommit in väldigt mycket fukt och man kunde även se stora vattendroppar innanför glasbaksidan. Som tur var funkar klockan precis som vanligt trots läckan.
Kom det in vatten pga att jag inte skruvat på baklocket tillräckligt hårt eller går det ej att lita på aftermarket baklocket?
 

Beo

Patek
2-Faktor
38CC2086-87DB-4281-B3F2-2ED553F08FAD.jpeg

Tjena tråden.
Igår när jag badade hade jag den här klockan på handleden. På land igen såg jag att det kommit in väldigt mycket fukt och man kunde även se stora vattendroppar innanför glasbaksidan. Som tur var funkar klockan precis som vanligt trots läckan.
Kom det in vatten pga att jag inte skruvat på baklocket tillräckligt hårt eller går det ej att lita på aftermarket baklocket?
Svårt att säga men är klockan ny?baklocket är märkt 100m eller 200m?baklock tillräckligt åtdraget eller kronan inte ordentligt inskruvad?hur som helst tråkigt!😕
 

MAz_666

Rolex
38CC2086-87DB-4281-B3F2-2ED553F08FAD.jpeg

Tjena tråden.
Igår när jag badade hade jag den här klockan på handleden. På land igen såg jag att det kommit in väldigt mycket fukt och man kunde även se stora vattendroppar innanför glasbaksidan. Som tur var funkar klockan precis som vanligt trots läckan.
Kom det in vatten pga att jag inte skruvat på baklocket tillräckligt hårt eller går det ej att lita på aftermarket baklocket?
Ingen erfarenhet av dessa baklock. Annars är ju "sanningen" att det finns tre ingångar för vatten: baklockets täthet mot boetten (är den rakt påskruvad, är gummipackningen ok "spänstig", är den tillräckligt hårt åtskruvad); kronans täthet mot boetten (är gummipackningen ok "spänstig", är den tillräckligt hårt åtskruvad, är det korrekt krona så att den ej är "för lång" och därmed inte tätar tillräckligt hårt) och glasets täthet mot boetten.
Är dessa tre bra, tål klockan vatten.
Själv tar jag gummitätningarna och touchar dom lätt med Glidex-silikon (som nyttjas till t.ex. kaffeapparater) så de blir aningen "kladdiga" och förstärker tätheten en smula.
Denna glasbotten blir ju i sig "möjlighet 4" att ta in vatten. Är den tät? Är du fundersam är det väl bara att lägga den skålad uppåt och lägga i ngt flytande - och sedan se om det blir den minsta genomläckning.
Trist hursom!
 
Senast ändrad:

Chimy27

Cartier
Ingen erfarenhet av dessa baklock. Annars är ju "sanningen" att det finns tre ingångar för vatten: baklockets täthet mot boetten (är den rakt påskruvad, är gummipackningen ok "spänstig", är den tillräckligt hårt åtskruvad); kronans täthet mot boetten (är gummipackningen ok "spänstig", är den tillräckligt hårt åtskruvad, är det korrekt krona så att den ej är "för lång" och därmed inte tätar tillräckligt hårt) och glasets täthet mot boetten.
Är dessa tre bra, tål klockan vatten.
Själv tar jag gummitätningarna och touchar dom lätt med Glidex-silikon (som nyttjas till t.ex. kaffeapparater) så de blir aningen "kladdiga" och förstärker tätheten en smula.
Denna glasbotten blir ju i sig "möjlighet 4" att ta in vatten. Är den tät? Är du fundersam är det väl bara att lägga den skålad uppåt och lägga i ngt flytande - och sedan se om det blir den minsta genomläckning.
Trist hursom!
Oj det var mycket att testa och att ha koll på o_O
Som tur var har jag andra klockor jag vet tål vatten, så jag kanske ska sluta bada med denna helt enkelt :)
Tack för svaret
 

Beo

Patek
2-Faktor
200m står det på locket iallafall, men det vet man kanske inte om det stämmer eller ej
Borde ju stämma tycker jag.
Oj det var mycket att testa och att ha koll på o_O
Som tur var har jag andra klockor jag vet tål vatten, så jag kanske ska sluta bada med denna helt enkelt :)
Tack för svaret
eller trycktesta,jag kör mina till 100m så vet jag att de är badbara!👍😊
 
Topp