• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
För att vara lite annorlunda kör jag med TU-22-tisdag...

20210706_115829.jpg
...och tvåfärgat bund! Snyggt!👍
 

Delgada

Patek
Runt 3 lax men en uris tar nog bara 100-200 för testet tror jag.
02ABF240-8E26-499A-8B27-85700BA185EB.jpeg
Men säg att jag vill trycktesta till 100 m. Om det kommer in fukt när man badar lär den väl knappast klara 100 m heller.
Och den ligger ju i vatten när man trycktestar. Om klockan inte klara 100 m blir den inte förstörd då?
Typ såhär... Jag kommer till uris och vill testa min till 100m.
Visst absolut säger uris. Kostar 200.
Sorry säger uris. Den klarade inte det. Men jag kan reparera den för 2000 kr om du vill....

Eller hur funkar det?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Men säg att jag vill trycktesta till 100 m. Om det kommer in fukt när man badar lär den väl knappast klara 100 m heller.
Och den ligger ju i vatten när man trycktestar. Om klockan inte klara 100 m blir den inte förstörd då?
Typ såhär... Jag kommer till uris och vill testa min till 100m.
Visst absolut säger uris. Kostar 200.
Sorry säger uris. Den klarade inte det. Men jag kan reparera den för 2000 kr om du vill....

Eller hur funkar det?

Du får väl be honom trycktesta utan urverket i först?
 

Vostok

Audemars
Men säg att jag vill trycktesta till 100 m. Om det kommer in fukt när man badar lär den väl knappast klara 100 m heller.
Och den ligger ju i vatten när man trycktestar. Om klockan inte klara 100 m blir den inte förstörd då?
Typ såhär... Jag kommer till uris och vill testa min till 100m.
Visst absolut säger uris. Kostar 200.
Sorry säger uris. Den klarade inte det. Men jag kan reparera den för 2000 kr om du vill....

Eller hur funkar det?
Du har klockan upphissad ovanför vattnet när du trycksätter kammaren, sedan efter några minuter när klockan (om den läcker) fått samma tryck som i kammaren sänker du ned klockan i vattnet och släpper försiktigt ut trycket..
När trycket sänks i kammaren kommer det förmodade övertrycket i klockan att sänkas varvid bubblor av luft kommer ut ur klockan om den ej är tät..
Är den tät släpper den ej in luft och trycket ändras ej inne i klocka..
Så du pumpar endast in luft ovan vatten och släpper ut luft när den är under vatten...
Dock ska man hissa klockan helt om den läcker innan man släppt helt på trycket för att undvika att få in någon vätska..
 

Delgada

Patek
Du har klockan upphissad ovanför vattnet när du trycksätter kammaren, sedan efter några minuter när klockan (om den läcker) fått samma tryck som i kammaren sänker du ned klockan i vattnet och släpper försiktigt ut trycket..
När trycket sänks i kammaren kommer det förmodade övertrycket i klockan att sänkas varvid bubblor av luft kommer ut ur klockan om den ej är tät..
Är den tät släpper den ej in luft och trycket ändras ej inne i klocka..
Så du pumpar endast in luft ovan vatten och släpper ut luft när den är under vatten...
Dock ska man hissa klockan helt om den läcker innan man släppt helt på trycket..
Ok tack för svaret. Det var ju logiskt.👍
Kul att lära sig.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Well, den svarta fick stanna. Den har fel krona och mindre bra skick än den jag köpte, men fick en ok deal med säljaren på rabatt på den rätta klockan samt ny krona till denna så det fick bli så.
Bra säljknep att skicka fel klocka i annan variant med snabb frakt till klocktörstig semesterslappare 😑👍
IMG_20210705_154058.jpg

Alltid bra o ha en i reserv! 😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fick en förklaring till varför posten skickar tillbaka paket utan att man försökt få möjlighet att komplettera paketet.

Tydligen gör de så ibland när de har för många paket som är felmärkta (de hinner alltså inte med detta).

Nåja, får se när mina senaste två returnerade paketen kommer tillbaka igen...
 

Vostok

Audemars
Fick en förklaring till varför posten skickar tillbaka paket utan att man försökt få möjlighet att komplettera paketet.

Tydligen gör de så ibland när de har för många paket som är felmärkta (de hinner alltså inte med detta).

Nåja, får se när mina senaste två returnerade paketen kommer tillbaka igen...
Om dom inte "hinner" med sitt uppdrag kanske dom inte ska hålla på med sin jävla stasikontroll.. Leverera posten istället och sluta lek tullverk.. 😤🤬
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Om dom inte "hinner" med sitt uppdrag kanske dom inte ska hålla på med sin jävla stasikontroll.. Leverera posten istället och sluta lek tullverk.. 😤🤬
Ironiskt svar!
De har ju fått uppdraget av staten, jo fint!
Om man fått del av vinsten skulle man ju kunna lägga medborgarförslag om att lägga ner Tullverket!
Borde ju Färja, flyg och bro bolagen fixa fint… eller!
Tillägg!
Ihop med PostMord tänker jag!
 

MAz_666

Rolex
Badade idag jäkligt besviken på att den inte pallade det. Ska man öppna upp baksidan o lufta? Kronan var där den skulle ingängad
DSC_4205.JPG
Ja, lufta.
Kolla mitt inlägg från kl. 10:16 idag.
Dessa ska rätt ihopsatta tåla 200m.
Vid lite bad är det riktigt konstigt om de tar in vatten.
Trist.
PS: sedan ser jag ju inte om det är på grund av vatten (ÄR vatten där i) eller om det fanns en strimma kondens där i. Varmt till kallt kan ju ge kondens - det är ju inte samma sak som att den tar in vatten. Men lufta vilket som.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Ja, lufta.
Kolla mitt inlägg från kl. 10:16 idag.
Dessa ska rätt ihopsatta tåla 200m.
Vid lite bad är det riktigt konstigt om de tar in vatten.
Trist.
PS: sedan ser jag ju inte om det är på grund av vatten (ÄR vatten där i) eller om det fanns en strimma kondens där i. Varmt till kallt kan ju ge kondens - det är ju inte samma sak som att den tar in vatten. Men lufta vilket som.
Tack för feedback, ser ut som kondens. Men har inte haft de förut, idag var de första gången jag badade med den. Kondensen kom lägligt 2 Tim efter bad. Den ska vara helt orörd, helt ny. Borde ju vara tätt
 

Beo

Patek
2-Faktor
Men säg att jag vill trycktesta till 100 m. Om det kommer in fukt när man badar lär den väl knappast klara 100 m heller.
Och den ligger ju i vatten när man trycktestar. Om klockan inte klara 100 m blir den inte förstörd då?
Typ såhär... Jag kommer till uris och vill testa min till 100m.
Visst absolut säger uris. Kostar 200.
Sorry säger uris. Den klarade inte det. Men jag kan reparera den för 2000 kr om du vill....

Eller hur funkar det?
Ja du betalar för testet och är den inte tät får du byta packningar mm.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Ja, lufta.
Kolla mitt inlägg från kl. 10:16 idag.
Dessa ska rätt ihopsatta tåla 200m.
Vid lite bad är det riktigt konstigt om de tar in vatten.
Trist.
PS: sedan ser jag ju inte om det är på grund av vatten (ÄR vatten där i) eller om det fanns en strimma kondens där i. Varmt till kallt kan ju ge kondens - det är ju inte samma sak som att den tar in vatten. Men lufta vilket som.
Ska jag värma den på något vis?
 

Vostok

Audemars
Nån i tråden är säkert mer van vid detta.
Jag skulle lägga den i ett varmt fönster några timmar för att vara på säkra sidan, och sedan låta den lufta i normaltemp ett tag innan jag skruvar ihop den.
Vad säger @Vostok , @Von , @Samlarn eller @Beo ?
Ja jag skulle ha plockat ur urverket och kanske kört lite med en hårtork eller åtminstone haft den öppnad och delad i ett soligt fönster ett dygn om inte annat..
 

Vostok

Audemars
@Vostok
Här kommer bild på kronan. Så du kan se vilken modell de är. Jag får väl ka till uris med den måste ju vilket fall trycktestad innan jag vågar använda den igen
DSC_4214.JPG
DSC_4215.JPG
Japp!! Det är den där platta som har brukat rosta det där..
Ta ur packningen och smörj den med pytte lite silikonfett när du ändå har den öppen.. Alltså du ska bara få lite glatt yta på den inte som en rundsmörjning av skördetröska alltså ;)
 
Senast ändrad:
Topp