• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Beställ en ny balans nästa gång du handlar på Meranom:
24_caliber_Balance-1800x1800.jpg.webp

https://meranom.com/en/amphibian-cl...ce-bridge-for-vostok-24-caliber-movement.html
Sen kanske det finns nå'n här som kan hjälpa dig att montera den i urverket. Nå'n kanske t.o.m. har en begagnad liggandes någonstans?
Tack när man ser den där bilden och jämför med hur de såg ut på min imorse. Så hade alla fjädrar åkt över till ena sidan och var helt löst
 

hepanter

Patek
2-Faktor
När jag tänker efter så satt det ju en balans i det urverk som jag monterade ur min gamla Zissou. Vill du ha den?
IMG_20210731_101247.jpg
Så himla snällt av dej!
Då är de väl att gå till uris men frågan är va de tar för ett byte. Iofs känner jag min urmakare hör i mitt lilla småskaliga samhälle och han brukar vara väldigt billig. Vem skulle kunna fixa denna på forumet här? Kan tänka mig att det är ett rejält pill
 

Samlarn

Rolex
Så himla snällt av dej!
Då är de väl att gå till uris men frågan är va de tar för ett byte. Iofs känner jag min urmakare hör i mitt lilla småskaliga samhälle och han brukar vara väldigt billig. Vem skulle kunna fixa denna på forumet här? Kan tänka mig att det är ett rejält pill
Tala om vart jag ska skicka den bara. Skicka ett privat meddelande.
Om du inte har så bråttom så kan det finnas nå'n här i forumet som kan fixa det där. Det beror på tidpunkt och sånt där. Du fattar. Är det bråttom så kan du gå till uris:en.
IMG_20210731_101247.jpg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Tala om vart jag ska skicka den bara. Skicka ett privat meddelande.
Om du inte har så bråttom så kan det finnas nå'n här i forumet som kan fixa det där. Det beror på tidpunkt och sånt där. Du fattar. Är det bråttom så kan du gå till uris:en.
IMG_20210731_101247.jpg
Tack, nja bråttom är de nog inte. Står inte utan tidvisare, har en 420 på gång också. Bara glad om man kan få liv i den igen.
 

Samlarn

Rolex
Inspirationen rann till idag igen.
De två urverken som jag köpte nyligen var tänkta till de två gamla Zissou som jag har. Båda klockorna är "transitional". Gamla alltså. Den ena hade ett urverk märkt "Rus" så det var inga konstigheter med att byta det urverket. Det andra urverket är märkt "SU". Lite äldre alltså. Den klockan håller tiden bra men sekundvisaren rör sig lite nervöst och spasmiskt.
Nu fick jag för mig att mecka lite med det. Kanske jag kan spara det här urverket?
IMG_20210731_122729.jpg

Plockade av urtavlan för att kolla på dreven som driver visarna. Hmm Det sitter ett skydd som täcker dreven. Bort med det.
IMG_20210731_120454.jpg
IMG_20210731_115733_LI.jpg

Skruvarna som håller skyddet på plats ( inringade med penna ) kan vara de minsta skruvarna jag nånsin skruvat med. Stora som gruskorn.
IMG_20210731_115137.jpg
IMG_20210731_123134.jpg

Dreven som driver visarna var inte skadade. Monterar ihop allt igen. Sekundvisaren rör sig fortfarande lite nervöst men mycket mindre än tidigare. Urverket får sitta kvar eftersom det håller tiden.
IMG_20210731_145114.jpg
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Inspirationen rann till idag igen.
De två urverken som jag köpte nyligen var tänkta till de två gamla Zissou som jag har. Båda klockorna är "transitional". Gamla alltså. Den ena hade ett urverk märkt "Rus" så det var inga konstigheter med att byta det urverket. Det andra urverket är märkt "SU". Lite äldre alltså. Den klockan håller tiden bra men sekundvisaren rör sig lite nervöst och spasmiskt.
Nu fick jag för mig att mecka lite med det. Kanske jag kan spara det här urverket?
IMG_20210731_122729.jpg

Plockade av urtavlan för att kolla på dreven som driver visarna. Hmm Det sitter ett skydd som täcker dreven. Bort med det.
IMG_20210731_120454.jpg
IMG_20210731_115733_LI.jpg

Skruvarna som håller skyddet på plats ( inringade med penna ) kan vara de minsta skruvarna jag nånsin skruvat med. Stora som gruskorn.
IMG_20210731_115137.jpg
IMG_20210731_123134.jpg

Dreven som driver visarna var inte skadade. Monterar ihop allt igen. Sekundvisaren rör sig fortfarande lite nervöst men mycket mindre än tidigare. Urverket får sitta kvar eftersom det håller tiden.
Sekunddrevet sitter på baksidan urverket så den behöver du ej röra tavlan för att ta bort..
Plocka över den SU märkta automatbryggan till det nya verket så är du i hamn ;) :D
 

Vostok

Audemars
Sekunddrevet sitter på baksidan urverket så den behöver du ej röra tavlan för att ta bort..
Plocka över den SU märkta automatbryggan till det nya verket så är du i hamn ;) :D
Sekundaxeln sitter under den lilla skruvade mässingsflärpen i mitten av urverket under automatbryggan, plocka bort sekundvisaren och plocka ur axeln bakåt..
Bild på sekundaxel när flärp är bortskruvad:

1627735972906.png
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Förlåt att jag skrattar men det där va fanken riktigt kul!!
Det är ju lite synd om dig nu men det löser sig och det är ju inte en klocka som kostar flera hundratusen så man får räkna med lite olyckor när man håller på och skruvar och lär sig :)
Ja de var självironi😂 nåt ska man ju bli känd för så varför inte "mästerryssskruvaren" klockan får bara mer och mer själ efter allt den varit med om. Först när jag bada och fukt trängde in sen när man väl fått ordning på det, lite elstötar via stängslet, koskit och sen bonden som öppnar bakstycket och pillar med tandpetaren så delar rasar ihop!!! Helt fantastiskt
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Förlåt att jag skrattar men det där va fanken riktigt kul!!
Det är ju lite synd om dig nu men det löser sig och det är ju inte en klocka som kostar flera hundratusen så man får räkna med lite olyckor när man håller på och skruvar och lär sig :)

Själv har jag lärt mig på och skruva i Rolex, Omega och annan skit innan jag vågade mig på o skruva i ädla ryssar! 😇
 

Vostok

Audemars
Ja de var självironi😂 nåt ska man ju bli känd för så varför inte "mästerryssskruvaren" klockan får bara mer och mer själ efter allt den varit med om. Först när jag bada och fukt trängde in sen när man väl fått ordning på det, lite elstötar via stängslet, koskit och sen bonden som öppnar bakstycket och pillar med tandpetaren så delar rasar ihop!!! Helt fantastiskt
Ja ingen minns en fegis så bra jobbat (även fast patienten dog) :D
 

Samlarn

Rolex
Jo'rå, jag hitta't!
På vägen "ner" till sekunddrevet hittade jag spår av att nå'n varit här före mig. Automatbryggan ( heter det så? ) satt fast med bara en skruv. Det är inte jag som varit inne i den här eftersom jag aldrig vågat skruva i en 2416b - tills idag. Nu har "tuppkammen" växt lite.
Plockade bort "mässingsflärpen" och kollade på drevet. Jag fick ont i huvudet av att kolla på så små saker.
Lyfte ur axeln och det behövs nog rengöring i klockan. Jag har skäggstubb som är grövre än den där axeln. Tänderna på den lilla axeln verkade ha någon fet beläggning. Petade bort det jag kunde och monterade ihop allt igen.
Automatbryggan monterade jag med 3 skruvar som jag plockat från ett annat vrak i skrotlådan. Nu sitter det som det ska. Det blev en helt annan "stadga" i urverket. Det kände jag när jag drog upp fjädern lite.
Klockan funkade men sekundvisaren "tappade fortfarande tramp".
Jag plundrade sekundaxeln från vraket jag plundrade tidigare och den sekundaxeln såg betydligt fräschare ut.
Nu glider sekundvisaren distinkt runt urtavlan.
WIN_20210731_17_29_15_Pro (2).jpg

Minsta kugghjulet i en klocka?
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Balkonghäng med bästa dottern och en GT.
Då ta man på sig det bästa man har.
Vostok Amphibian 350.
Baksidan säger:
Карунному Геннадию Алексеевичу в день рождения от родных
([Till] Karunnyj Gennadij Aleksejevitj på födelsedagen från släkten).

Go rysslördag russkie!
5729BDCA-EE62-4FA1-9A55-06D58FD08FF2.jpeg
 
Topp