• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Stup

Panerai
2-Faktor
Så himla snällt av dej!
Då är de väl att gå till uris men frågan är va de tar för ett byte. Iofs känner jag min urmakare hör i mitt lilla småskaliga samhälle och han brukar vara väldigt billig. Vem skulle kunna fixa denna på forumet här? Kan tänka mig att det är ett rejält pill
Det där är inget avancerat meck. En boettöppnare, pincett och en skruvmejsel och lite tålamod så fixar du det där. Jag gjorde samma jobb häromdagen. Är man bara försiktig så att man inte skadar fjädern så är det rätt enkelt.

Härifrån beställer du en (eller kanske två ifall du gör som jag och pajar den första) ny:

Sen är det bara öppna baklocket. Lossa balansbryggan (en skruv). Pilla bort den gamla bryggan. Sätt försiktigt dit den nya balansbryggan utan att komma åt fjädern. skruva in skruven några varv. Pilla dit mässings shimsen (om det fanns några). Skruva åt skruven hel och sätt tillbaka baklocket.
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Jo'rå, jag hitta't!
På vägen "ner" till sekunddrevet hittade jag spår av att nå'n varit här före mig. Automatbryggan ( heter det så? ) satt fast med bara en skruv. Det är inte jag som varit inne i den här eftersom jag aldrig vågat skruva i en 2416b - tills idag. Nu har "tuppkammen" växt lite.
Plockade bort "mässingsflärpen" och kollade på drevet. Jag fick ont i huvudet av att kolla på så små saker.
Lyfte ur axeln och det behövs nog rengöring i klockan. Jag har skäggstubb som är grövre än den där axeln. Tänderna på den lilla axeln verkade ha någon fet beläggning. Petade bort det jag kunde och monterade ihop allt igen.
Automatbryggan monterade jag med 3 skruvar som jag plockat från ett annat vrak i skrotlådan. Nu sitter det som det ska. Det blev en helt annan "stadga" i urverket. Det kände jag när jag drog upp fjädern lite.
Klockan funkade men sekundvisaren "tappade fortfarande tramp".
Jag plundrade sekundaxeln från vraket jag plundrade tidigare och den sekundaxeln såg betydligt fräschare ut.
Nu glider sekundvisaren distinkt runt urtavlan.
WIN_20210731_17_29_15_Pro (2).jpg

Minsta kugghjulet i en klocka?
Jag brukar lägga på en svetspärla på kugget och fila nya taggar när dom blir sådär ;)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag började med gamla motorcyklar och en gammal traktor innan jag gav mig på ryssar så jag hade en hel del därifrån redan ;)

Skämt åtsido så började jag skruva i billiga renoveringsobjekt (aldrig rört något dyrare ur ännu). Hade bara skruvat större saker som Ikeamöbler, bilar (lite grann) o diverse annat som strulande tvättmaskin etc.

Jo'rå, jag hitta't!
På vägen "ner" till sekunddrevet hittade jag spår av att nå'n varit här före mig. Automatbryggan ( heter det så? ) satt fast med bara en skruv. Det är inte jag som varit inne i den här eftersom jag aldrig vågat skruva i en 2416b - tills idag. Nu har "tuppkammen" växt lite.
Plockade bort "mässingsflärpen" och kollade på drevet. Jag fick ont i huvudet av att kolla på så små saker.
Lyfte ur axeln och det behövs nog rengöring i klockan. Jag har skäggstubb som är grövre än den där axeln. Tänderna på den lilla axeln verkade ha någon fet beläggning. Petade bort det jag kunde och monterade ihop allt igen.
Automatbryggan monterade jag med 3 skruvar som jag plockat från ett annat vrak i skrotlådan. Nu sitter det som det ska. Det blev en helt annan "stadga" i urverket. Det kände jag när jag drog upp fjädern lite.
Klockan funkade men sekundvisaren "tappade fortfarande tramp".
Jag plundrade sekundaxeln från vraket jag plundrade tidigare och den sekundaxeln såg betydligt fräschare ut.
Nu glider sekundvisaren distinkt runt urtavlan.
WIN_20210731_17_29_15_Pro (2).jpg

Minsta kugghjulet i en klocka?

Kan nog vara det. Det minsta jag pillat på än då länge är sprinten som håller fast balansfjädern, överhört liten!!!
 

Vostok

Audemars
Jag har alltid gillat vodolaz men inte priset plus att dom "riktiga" innehåller radium, så jag fick en idé att bygga en egen av ett Molnija urverk istället.
Har snart det mesta men funderar lite över urtavlan då jag velat ha den i mässing, det här blir ett kul projekt att fippla med i vinter :D

1627797156667.png
 

Samlarn

Rolex
Jag har alltid gillat vodolaz men inte priset plus att dom "riktiga" innehåller radium, så jag fick en idé att bygga en egen av ett Molnija urverk istället.
Har snart det mesta men funderar lite över urtavlan då jag velat ha den i mässing, det här blir ett kul projekt att fippla med i vinter :D

1627797156667.png
Jag är inte så säker men jag tror att det var de tidigaste Vodolaz som hade radium. Den andra generationen tror jag inte hade det.
Jag är lite sugen på en gammal rackare ( andra generationen ) att snöra utanpå uniformsjackan om det blir en riktigt kall vinter igen.
 

Vostok

Audemars
Jag är inte så säker men jag tror att det var de tidigaste Vodolaz som hade radium. Den andra generationen tror jag inte hade det.
Jag är lite sugen på en gammal rackare ( andra generationen ) att snöra utanpå uniformsjackan om det blir en riktigt kall vinter igen.
Agat fabriken tillverkar ju dom fortfarande ifall man vill köpa en ny :)
Det där med radium är jag osäker på dock, när kom generation 2?
I den sista katalogen jag sett står det såhär (vet dock ej årtalet på katalogen):

1627799274309.png
 

Kreacon

Audemars
Undrar va jag gjorde för fel... Ångrar det oerhört, men gjort är gjort .. va jag ser så är ju de normalt att dess verk kan gå mellan 30 till 60 sek differans, min låg i övre skiktet men ändå inom den zonen. De jag gjort är att dra tillbaka den va 3 en dag ca 3 min skulle hellre fortsatt med det🥺
Men oj! Känner mig lite skyldig som pepprade igång det här! Trist att det gick åt skogen!
 

Samlarn

Rolex
Agat fabriken tillverkar ju dom fortfarande ifall man vill köpa en ny :)
Det där med radium är jag osäker på dock, när kom generation 2?
I den sista katalogen jag sett står det såhär (vet dock ej årtalet på katalogen):

1627799274309.png
Jag måste kolla upp det där. Jag kanske köper en, men bara om det blir en riktigt kall vinter igen.
En snabb googling gav en tråd på WUS:

"
Dear friends ,
I'm a collector of the Zlatoust 191 . In the past I tried to establish a way to date the items according to the range of numeration in the back case and the shape of the case. I analyzed 60 items and these are my conclusions .
We have mainly 3 type of case ( Hommage items are not considered ) :

1a) rounding and flat back case without serials 1b) serial 0001 up to 3000 (1950 - 1960 )
2) rounding back case slightly cone ( 1961 - 1970 ) / serial 3000 up to 8500
3) back case with cone shaped (1971-1975 ) / serial 0001 up to 9500 "

https://www.watchuseek.com/threads/...rs-the-type-of-case-and-the-datation.1579722/

Det kan vara värt att undersöka lite.
 

Vostok

Audemars
Det verkar som att de slutade med Radium efter 1970 men jag måste kolla vidare.
Hmm!!
"Tillverkningen av dykarklockor i Zlatoust Watch Factory upphörde i början av 1970 -talet och gradvis drogs klockorna tillbaka från yrkesmässigt bruk"
Men det kan nog stämma att dom efter -70 (1971-1975) kan vara utan radium isf..
Sån här forskning går jag igång på 😂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag har alltid gillat vodolaz men inte priset plus att dom "riktiga" innehåller radium, så jag fick en idé att bygga en egen av ett Molnija urverk istället.
Har snart det mesta men funderar lite över urtavlan då jag velat ha den i mässing, det här blir ett kul projekt att fippla med i vinter :D

1627797156667.png

Coolt! Blir sugen på o bygga en till, min förra är ju inte helt klar (min lilla vostok vodolaz), inte löst taveldelen helt än samt bommen. Har pratat med en snubbe om tavlan, får se vad det landar i...

20210801_101602.jpg


Har beställt delar till kjedjan till kronskyddet, posten verkar dock slarvat bort dom o jag hittar inte mejlet eller kommer ihåg var jag köpte delarna...
 
Topp