• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Kanske snyggast på brunt läder, men tyckte att den funkade såhär också.
IMG_20210802_143221.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack!
Gav mig ingenting ang. den ryska. Den moldaviska tycks dock ha krupit sig upp från Kosice till Lübeck vad det verkar så framfart, om än den av en sköldpadda. Den från Moldavien är den jag är mest spänd på och betalde mest för, så det känns härligt att det finns hopp där ännu!

Ännu ett paket som inte har levererats av PN. Efter att paketet sedan 10/7 hade haft status "Tulldeklareras av oss" ringde jag till kundservice och frågade vad det var de höll på med. Tjejen svarade att paketet hade returneras, men att hon inte kunde se orsaken till detta... 🤔 Hon förklarade dock för mig att detta oftast berodde på felaktigt ifylld tulldeklaration. (Jotack, jag vet...) Dock är det ju självklart inte OK att de själva internt inte kan se vad de gör med de paket de hanterar!
Jag passade då på att fråga hur det fungerar med den nya situationen, där man betalar moms direkt vid köpet hos ex bukten eller etsy. Hon förklarade att om detta skall fungera så måste försändelsen tydligt märkas med att moms redan har betalats. De kan aldrig med automatik se att en försändelse har belagts med moms vid köpet...
Frågan jag ställer mig är hur man skall se till att detta blir gjort. Är det en enkel kryssruta som Oleg skall bocka i någonstans?

Enklast är om Postnord delar ut post istället för att leka tullverk... Då är alla dessa problem ur världen.. Så jävla trött på det här idiotin dom håller på med!! 🤬 :banghead:🤮

Jo, det problemet verkar man få leva med. Har fyra paket aktuella nu. Två hoppas jag levereras i veckan, de andra två är tillbakaskickat 😑

Ang. det med momsen låter det ju väldigt konstigt att det räcker med en påklistrad lapp för att slippa betala? Om det nu är så det fungerar. Isf finns blir det väldigt utrymme för fiffel känns det som.

Jo, det är la de nya momsreglerna i eu som ställer till det lite extra, förutom semestrar, corona, postnords nya lotterihantering och allt annat nytt bla bla...

Har precis pratat med posten, har ett paket ifrån Nederländerna som ankom till Sverige 21e juli, sedan är det fast hos posten. Verkar även som paket inom eu kan ta lite längre tid just nu... #PostNordLotteriet
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har precis brutit med eget köpstopp 🤪, hittade en rolig klocka som jag inte kunde hålla mig ifrån...

Screenshot_20210802-162941_Chrome.jpg


Vad är det jag köpt? En franken eller en hyfsat ovanlig Vostok? 🙃

Det blev även två till från samma säljare, med hyfsat ovanliga bezel:er, bilder kommer om de någonsin kommer fram!
 

Samlarn

Rolex
Har precis brutit med eget köpstopp 🤪, hittade en rolig klocka som jag inte kunde hålla mig ifrån...

Screenshot_20210802-162941_Chrome.jpg


Vad är det jag köpt? En franken eller en hyfsat ovanlig Vostok? 🙃

Det blev även två till från samma säljare, med hyfsat ovanliga bezel:er, bilder kommer om de någonsin kommer fram!
Spontant säger jag att det är en franken men när jag ser att den super-coola urtavlan är en "transitional" blir jag mer osäker. Det som är speciellt med "transitionaltiden" ( tidigt 90-tal ) är att det ibland sattes ihop vad som helst som gick att sälja.
Kollar man på lysmassan på urtavlan och jämför med lysmassan på visarna verkar det som att de iallafall har åldrats tillsammans.
Jag tror inte att du kommer att hitta den där klockan i någon rysk katalog dock.
 

steros

Omega
Min första komandiskie från 1980/1990-talens komandirskie/amphibiafamilj (jag har äldre komandirskies sedan tidigare) kom äntligen idag. Refnr 341055. Från övergångsperioden, antagligen ihopsatt och marknadsförd omkring 1993 - 1995. Bezel och bakboett av postsovjetisk modell. Även urverket troligen tillverkat strax efter soviettiden har jag förstått, att döma av datumsiffrornas utseende. Lite mismatch i trycket på ubåten om man tittar noga, vilket jag sett på flera urtavlor av den modellen.
Jag gillar den här fräscha ubåtstavlan i vitt och blått, och jag gillar bezelen med triangeln, även om den är ”fel” i kombo med urtavla märkt cccp.
1627921819014.jpeg
 
Topp