• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Here we go again @hepanter
Arkivbild för topic.
6D570867-CB6B-47EA-9C16-DB83EB9128F2.jpeg
33C37BE0-9030-4CF7-B017-1F7140AA1275.jpeg
Aaaaaaajjj får ont i tån av att bara se de där!!!

😂 fast ändå 😫

Ouch, krya på tån!

O jag som trodde det var en sådan här krabba som bitit dig! 😉
Screenshot_20210807-131111_Chrome.jpg
Jag gillar ju varken siffror på ramen eller siffror som ser stora och lustiga ut eller det finns något blått/rött en ram som har en annan färg i övrigt. Sportiga klockor brukar ha dessa detaljer. Men den där har en klassisk design inom samma kategori som många andra uppskattade klockor.

Den där skulle jag kunna ha som huvudklocka och inte något som bara finns där som en novalitet.

Jag gillar ju varken siffror på ramen eller siffror som ser stora och lustiga ut eller det finns något blått/rött en ram som har en annan färg i övrigt. Sportiga klockor brukar ha dessa detaljer. Men den där har en klassisk design inom samma kategori som många andra uppskattade klockor.

Den där skulle jag kunna ha som huvudklocka och inte något som bara finns där som en novalitet.

Japp, den där har faktiskt en lite mer dressad look. Verkar finnas en del olika tavlor till krabban 😃

Hehe, har en del som ligger löst och ett gäng nya på väg in, blir nog fullt snabbt...

Jag har ju blivit biten av den ryska klockspindeln och den har ju ganska rejäla biverkningar. Den ryska klockspindeln är ju snäppet värre än den schweiziska för o ta ett exempel.
Suget efter nya ryska dinkor ökar markant efter ett bett 😇

Bra att förvara olika klockdelar separat men ändå samlat.
20210807_140951-jpg.1840244

Japp, tror nog en låda kan gå till delar eller kanske två? Får se, kanske redan är fullt när jag börja sortera?! 😂

Har redan ett gäng lådor sedan tidigare...

Det där med o vara måttfull har jag aldrig riktigt förstått. Lika bra o gå all in! 🙊

Om man skulle hamna på ett behandlingshem på " beorendeavryssklockorenheten" så lär dom låsa in en samt spärra KS kontot, och de enda vi får ha är en väggklocka med Quartz skrivet med stora FETA bokstäver...
Om någon här inne mot all förmodan börjar skruva med verket i väggklocka av ren abstinens så tar dom den med...

Senast ändrad:
Dags för en rysk historialektion!

Vem var Sergey Prokudin-Gorsky?

Screenshot_20210808-110608_Chrome.jpg

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sergey_Prokudin-Gorsky

Han var en ryss som tog färgbilder redan tidigt på 1900-talets början långt innan färgfilmen var uppfunnen!

Han använde sig av glasplattor som film samt tre olika färgfilter (rött, grönt, blått) som han satte framför kameran. På så sett fick han fram tre foton med olika "färger", fast de var svartvita.

För att sedan visa fotona i färg, använde sig han av en "chromoscope", alltså en apparat där man satte upp de tre glaskivorna med ett färgfilter framför (samma färger som när man tog fotot) och sedan projecerade en enda färgbild som resultat!

Han var anställd av tsaren Nicolas II och åkte tåg för att fota i riket runt 1909-1915.

För och läsa mer om honom och tekniken kan ni läsa på wikipedialänken ovan.

Fotona i färg samt andra foton tagna av honom finns och se här:

Edit: en lite film med bilder

Edit2: En bild på en rysk klocka från 1910.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp