• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Tonneau-tisdag och vad passar då bättre än att presentera gårdagens nytillskott i form av åldrad tunna?

Olegs lume-arbete, framförallt på sekundvisaren, håller inte riktigt toppklass, men det passar på ngt sätt in i helheten. Om jag lär mig denna ädla konst på egen hand är det möjligt att jag tar mig an visarna längre fram, men det är ingen panik. Just detta exemplar visade sig även gå riktigt bra, med jämna och fina kurvor på timegraphern, dessutom med ganska liten förändring i olika positioner. Tycks vara ett välservat icke-måndagsexemplar, så att säga 😍
20210810_090043.jpg

Det som fångade min uppmärksamhet från första början var kupol-kronan, som inte är så himla vanlig på dessa modeller. Vackert är det oavsett.
20210810_103405.jpg

Det kanske är lätt för somliga att bara se på 119-boetten som en fyrkantig klump, men den är ju så mycket mer. Profilens välvda form är hur estetiskt fulländad som helst! Den bågformade linjen gör även att boetten följer formen på handleden väldigt bra, något man inte alltid tänker på. Den exakta utformningen på underkanten av denna båge kan faktiskt variera en del och många boetter har en mer eller mindre tydlig rak avsats undertill. Jag har själv inte koll på om detta beror på att boetterna bearbetades för hand eller om det het enkelt var så att precisionen inte alltid var 100%...
De här lite äldre utgåvorna har även ett, enlig mig, fulländat kupolformat glas. Till skillnad från de betydligt högre glasen som sitter på motsvarande NVCh-30 (iof oändligt coola i sig!) sticker kanten på dessa inte upp ovanför bezeln, utan smyger ner runt denna på ett oerhört snyggt sätt. Om man tittar riktigt noga på bilden nedan ser man att linjen från glasets kupolprofil fortsätter ner i boettens form! Kan det bli snyggare än såhär?
Senare utgåvor har glas som sticker upp och som även saknar kupolform (titta exempelvis på valfri nytillverkad Amphibian i profil...)
20210810_103543.jpg

Som en liten extra rolig prick över i:et hade Oleg lagt med ett litet mynt från soviettiden. Jag tackar och bockar!
20210810_103715.jpg

Fint skick på tavlan, boetten och bezelen! Troligen tillverkad på senare delen av 80-talet (luggarna ej "brutna").
Ganska säker på att den där skall ha paddlar i samma "ljusbeige-rosa" färg som lume-plupparna, iaf. de från tidiga 80-talet hade sådana. Du kan hitta bilder på dessa i tråden om du söker på "ministerial" eller "old ministry".
Jag som INTE mekar själv säger: färgflagan är ett enkelt jobb. Bara att "klicka loss kronan", välta ut urverket, och blåsa rent.
Jag som INTE mekar själv är svagsynt som en 90-åring, och darrig som en 100-åring: har lyckats med visarna några gånger utan bra verktyg. Jag har också misslyckats och lämnat bort. Det finns duktiga urmakare som gör det där på en halvminut med bra grejor, eller så hittar du ngn kunnig som kan hjälpa dig.
Jag personligen har lagt min ribba: jag köper, men mekar knappt själv. Det finns det duktigare som kan - och kan hjälpa till med.
Jag gillar klockorna, dess historia, utseenden etc. - men mekar alltså inte själv.
Tack för svaret 🙂 Skönt att få ett ärligt svar från någon annan som inte har så mycket vana att meka själv.

Just den här klockan köpte jag av en medlem på Klocksnack. Blev kär i klockan direkt.

Är själv inte det minsta darrhänt och har bra syn (har som hobby att teckna/måla porträtt m.m). Dock inte några riktiga verktyg. Så frågan är om jag ska ge mig på att köpa massor verktyg och testa att meka själv eller överlämna det åt någon annan. De flesta urmakare som jag varit i kontakt med i samband med andra vintageklockor jag haft, har velat ha 2-4 tkr för att fixa lite enklare saker. Frågan är om dessa ryska mästerverk kanske går att fixa själv istället. Sett på nätet att vissa skriver att det går att lyfta av ”glaset”, men det kanske är enklare att lossa kronan, ta ut urverket och komma åt färgflagan från det hållet?

Tonneau-tisdag och vad passar då bättre än att presentera gårdagens nytillskott i form av åldrad tunna?

Olegs lume-arbete, framförallt på sekundvisaren, håller inte riktigt toppklass, men det passar på ngt sätt in i helheten. Om jag lär mig denna ädla konst på egen hand är det möjligt att jag tar mig an visarna längre fram, men det är ingen panik. Just detta exemplar visade sig även gå riktigt bra, med jämna och fina kurvor på timegraphern, dessutom med ganska liten förändring i olika positioner. Tycks vara ett välservat icke-måndagsexemplar, så att säga 😍
20210810_090043.jpg

Det som fångade min uppmärksamhet från första början var kupol-kronan, som inte är så himla vanlig på dessa modeller. Vackert är det oavsett.
20210810_103405.jpg

Det kanske är lätt för somliga att bara se på 119-boetten som en fyrkantig klump, men den är ju så mycket mer. Profilens välvda form är hur estetiskt fulländad som helst! Den bågformade linjen gör även att boetten följer formen på handleden väldigt bra, något man inte alltid tänker på. Den exakta utformningen på underkanten av denna båge kan faktiskt variera en del och många boetter har en mer eller mindre tydlig rak avsats undertill. Jag har själv inte koll på om detta beror på att boetterna bearbetades för hand eller om det het enkelt var så att precisionen inte alltid var 100%...
De här lite äldre utgåvorna har även ett, enlig mig, fulländat kupolformat glas. Till skillnad från de betydligt högre glasen som sitter på motsvarande NVCh-30 (iof oändligt coola i sig!) sticker kanten på dessa inte upp ovanför bezeln, utan smyger ner runt denna på ett oerhört snyggt sätt. Om man tittar riktigt noga på bilden nedan ser man att linjen från glasets kupolprofil fortsätter ner i boettens form! Kan det bli snyggare än såhär?
Senare utgåvor har glas som sticker upp och som även saknar kupolform (titta exempelvis på valfri nytillverkad Amphibian i profil...)
20210810_103543.jpg

Som en liten extra rolig prick över i:et hade Oleg lagt med ett litet mynt från soviettiden. Jag tackar och bockar!
20210810_103715.jpg
Underbart exemplar!
Jag älskar hur Oleg måste ha gnussat bort dammkornen på den ursprungliga blålila metallic-tavlan (?) med hård rysk Svinto!!!
;) 🤣😂:cool:
Och ja; 119:ns boetter är fulländade! En skadad "fet klocka med minst 22mm (gärna 24mm) armband är det som gäller" har blivit omvänd med hjälp av dessa slinkiga artonmillimetrars luggar!!!

Mmmm!😛
Jag trodde vi kommit överens om att frestarbilder ej fick läggas upp!😄
Jaha! Tänkte inte på det. Annars är det här ett bra köp. Helt unik form. Är jag den enda i Sverige som har den här?
Det automatiska urverket är jäkligt praktiskt. Den lilla, veka, kedjan lever farligt om man måste hålla på och öppna kronan för att vrida upp fjädern varje dygn. Klockan har gått i nästan en vecka nu och jag har inte behövt ställa om visarna. Den går helt perfekt. Att en mekanisk klocka drar sig, en eller ett par minuter per dygn, brukar jag inte hetsa upp mig för.
IMG_20210810_105041.jpg

20210810_090043.jpg

20210810_103405.jpg

20210810_103543.jpg

20210810_103715.jpg

Kul skick på tavlan, allt behöver inte se ut som nytt 😃

Pep ner på sta'n med "jonnen" för att fixa några ärenden. Brände av det här fotot på Sveavägen.
IMG_20210810_110033.jpg

Fy f-n vad ha begär den dära ger! Grymt cool! Supernajs! Hur känns den på armen?

Varit nära flera ggr att köpa en, gillar enkelheten och tydligheten
Jag tyckte ganska länge att de var helt ointressanta, men blev plötsligt och oförklarligt omvänd och nu sitter jag här... Dessutom väcker tavlan en hel del uppmärksamhet, inte spontant, men om man påpekar för någon att tavlan har en nolla istf för en tolva utmynnar det oftast i väldigt höjda ögonbryn och typ "ja, jädrar, det tänkte jag inte på, coolt!". Sedan kan man fylla på med att modellen först var tänkt för synskadade men nu har blivit något av en kultmodell och att de "äkta" är relativt svåra att få tag på.

Jag tyckte ganska länge att de var helt ointressanta, men blev plötsligt och oförklarligt omvänd och nu sitter jag här... Dessutom väcker tavlan en hel del uppmärksamhet, inte spontant, men om man påpekar för någon att tavlan har en nolla istf för en tolva utmynnar det oftast i väldigt höjda ögonbryn och typ "ja, jädrar, det tänkte jag inte på, coolt!". Sedan kan man fylla på med att modellen först var tänkt för synskadade men nu har blivit något av en kultmodell och att de "äkta" är relativt svåra att få tag på.
Vore perfekt för mig på alla vis, måste bli en framöver.

Mjölkning blev denna hela dagen sämre klocka får man leta efter när man pratar bra avläsning. Man måste först hitta rätt ljus så man får en reflektion
DSC_5056.JPG
Svarta visare skulle nog funka ganska bra på den där.
Jag har en Generalskie, som ursprungligen tycks ha haft en tavla i ngn blå ton. Åren har fått den att helt tappa färgen och i stället bli vackert gyllene guldfärgad. Ursprungligen var det nog ganska bra kontrast mellan tavla och visare, men som det nu hade blivit var det hopplöst svårt att läsa av tiden, på samma sätt som du beskriver.
Jag kollade upp lite vilka visare som brukade sitta på Generalskies som verkligen hade guldfärgad tavla och bytte sedan på min egen. Det blev ett inlägg tidigare i år:

I ditt fall känns det ju inte som om tavlan har blekts, så det kanske bra var så att Oleg hade lite otur när han tänkte ut hur klockan skulle designas. Jag har en Albatross i liknande färgskala och den har svarta visare:
20210810_155057.jpg

Svarta visare skulle nog funka ganska bra på den där.
Jag har en Generalskie, som ursprungligen tycks ha haft en tavla i ngn blå ton. Åren har fått den att helt tappa färgen och i stället bli vackert gyllene guldfärgad. Ursprungligen var det nog ganska bra kontrast mellan tavla och visare, men som det nu hade blivit var det hopplöst svårt att läsa av tiden, på samma sätt som du beskriver.
Jag kollade upp lite vilka visare som brukade sitta på Generalskies som verkligen hade guldfärgad tavla och bytte sedan på min egen. Det blev ett inlägg tidigare i år:

I ditt fall känns det ju inte som om tavlan har blekts, så det kanske bra var så att Oleg hade lite otur när han tänkte ut hur klockan skulle designas. Jag har en Albatross i liknande färgskala och den har svarta visare:
20210810_155057.jpg
Ja det är lite knepigt. När man sitter i traktorn och vill läsa av snabbt så är de omöjligt om man kör samtidigt. Jag har faktiskt tagit fram mobilen o kikar va klockan är flera ggr😂 känns lite kul att bära den då😎 tavlan är vit med blåa nyans kanter visarna blanka index likaså, motivet stör ut ganska rejält också så Oleg hade nog otur som sagt...😊 men vacker är den ändå

Den fina början på sommaren har gjort mig sugen att börja ta mig runt på cykel igen. Ett enkelt sätt att bygga lite grundkondition på. Letade rätt på en bra begagnad cykel och färgen kvittade. Den smala sadeln har noll komfort men jag hoppas att det går över.
Jonne för mig är detta så missförstod 😂 100% bonde vettu. Hade väl varit coolt att komma ner till stan med?
Screenshot_20210810-161753.png

20210810_090043.jpg

20210810_103405.jpg

20210810_103543.jpg

20210810_103715.jpg
haha har Oleg målat visare med Tippex nu igen? Mysig tavla som tusan och kul att det "nya momssystemet" verkar funka 👍🏼

Tillbaka
Topp