Sadko är en av de mest mytiska sovjetiska klockorna. I princip omöjlig att köpa för de flesta, för bara några år sen - om man inte hade en stor påse pengar.
För flera år sen startade ett projekt för att ta fram en exakt kopia av de få prototyper som fanns. Flera av de olika delarna - för att sätta ihop en klocka - har levererats till projektet nu men de måste finjusteras. Jag har en känsla av att projektet är i sin slutfas och konstigt nog finns det platser kvar för de som vill delta. Så här ser en prototyp ut:
De som vill läsa mer om projektet hittar info här:
https://www.watchuseek.com/threads/...atch-ru-limited-project-second-topic.5058871/
Under tiden projektet har utvecklats har Slava tagit fram en egen variant på sin tidigare mycket begränsade upplaga ( prototyper ). Deras nya upplaga är inte - till skillnad mot Sadko-projektet - en exakt kopia av de första prototyperna av Sadko.
Jag måste skriva här att de Sadkos - som är förebilden för både projektets upplaga och Slavas upplaga - aldrig kom i serieproduktion. Det är därför som jag kallar projektets upplaga för första upplagan och Slava upplaga för andra upplagan.
Jag kunde inte låta bli att köpa en klocka ur Slavas 2nd edition:
Armbandet var lagom till Alexander Karelin vid leverans men jag har justerat det nu.