• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kirovkaffe.
20211019_064218.jpg
Finns det någon källa på vilka kombinationer av tavlor man hade? Tror den här orange hade en mörkblå yttre ring? Nån som vet?

De är riktigt coola de där Zlatoust-dykarna!👌 Vilken storlek är det du har? Har förstått det som att den minsta är 46mm? Det är lite synd att de inte gör en ännu mindre i typ 42-43mm. Kunde ha blivit en riktig storsäljare..🙂
Ja den är verkligen cool. Denna är 46 mm och 57 mm med kronskyddet, min modell är i titan vilken gör den superlätt, endast 101 gram tror jag, vänster krona och lumen lämnar ingen besviken . Jag skulle nog ändå vilja säga att jag inte skulle vilja ha dom mindre, en Zlatoust aka vara rejäl och uppkäftig😆 de är lite charmen med dom och de historiska arvet. En 46mm är ju redan liten jämfört med originalet😁 Det är ingen mainstream klocka på så vis och fabriken tillverkar max 300 ST per år och allt är handgjort. Skulle man släppa den i mindre version och folk skulle beställa som galningar skulle man inte kunna handtillverka dom troligen. Oleg som målar tavlorna skulle bli utbränd
DSC_0000_BURST20211019073340439_COVER.JPG
DSC_7006~2.JPG
Screenshot_20211019-074956~2.png
Screenshot_20211019-074922~2.png

Ja den är verkligen cool. Denna är 46 mm och 57 mm med kronskyddet, min modell är i titan vilken gör den superlätt, endast 101 gram tror jag, vänster krona och lumen lämnar ingen besviken . Jag skulle nog ändå vilja säga att jag inte skulle vilja ha dom mindre, en Zlatoust aka vara rejäl och uppkäftig😆 de är lite charmen med dom och de historiska arvet. En 46mm är ju redan liten jämfört med originalet😁 Det är ingen mainstream klocka på så vis och fabriken tillverkar max 300 ST per år och allt är handgjort. Skulle man släppa den i mindre version och folk skulle beställa som galningar skulle man inte kunna handtillverka dom troligen. Oleg som målar tavlorna skulle bli utbränd
DSC_0000_BURST20211019073340439_COVER.JPG
DSC_7006~2.JPG
Screenshot_20211019-074956~2.png
Screenshot_20211019-074922~2.png

Jo jag vet att det där är minstingen i gänget..☺️
De är ruskigt häftiga som sagt men jag är tyvärr inte man nog för att bära upp en så där stor klocka..🤷
😆

Edit: Bra bilder 👆👌

Edit 2: Det där 👆 var alltså inte ett långfinger utan en hand som pekar upp mot dina bilder.

I alla fall i kataloger (men dom säger verkligen inte allt) sitter tavlan oftare i Albatrosser (t.ex. 320), och då med ”kvart i tolv-röd” bezel.
Just denna katalogbild ser ut att ha rödfärgad 12:a, men provsök på 320235 så finns den med bara gröngula siffror …
1634616536917.jpeg
Tavlan verkar sitta i flera olika modeller. Hittade katalogsbilden nedan där den sitter i samma case som min. Men verkar stämma att det ska vara en annan bezel. Det som sitter på min verkar i alla fall vara en Vostok bezel som återkommer på många modeller. Men jag är samtidigt inte jättepetig
22634EC4-FADF-498A-AF94-6349FF0A4B4A.jpeg
6A9C284F-C3AE-492B-BC24-A0E124250B65.jpeg
49557C91-39E7-4681-8CD0-3A5D656CF876.jpeg

Senast ändrad:
Tavlan verkar sitta i flera olika modeller. Hittade katalogsbilden nedan där den sitter i samma case som min. Men verkar stämma att det ska vara en annan bezel. Det som sitter på min verkar i alla fall vara en Vostok bezel som återkommer på många modeller. Men jag är samtidigt inte jättepetig
22634EC4-FADF-498A-AF94-6349FF0A4B4A.jpeg
6A9C284F-C3AE-492B-BC24-A0E124250B65.jpeg
49557C91-39E7-4681-8CD0-3A5D656CF876.jpeg
Jag tycker i alla fall att den svarta bezeln du har är snyggare än den i katalogen, som mest liknar en nuvarande 420-bezel.
Vi som köper nya Amphibior brukar ju byta ut den lite tråkigare original bezeln mot en annan. Nu har någon redan gjort det jobbet åt dig. Grattis!

Dagens Komandirski.

Skall vara 2234 enligt säljaren, men hackingfunktionen vill inte fungera. Får kolla och se om det verkligen är en 2234 och i så fall vad som är fel/trasigt eller om det helt enkelt bara är en 2214

På NOS-CCCP-band i äkta plast eller vad det nu är för material...

20211019_134657.jpg

Dagens Komandirski.

Skall vara 2234 enligt säljaren, men hackingfunktionen vill inte fungera. Får kolla och se om det verkligen är en 2234 och i så fall vad som är fel/trasigt eller om det helt enkelt bara är en 2214

På NOS-CCCP-band i äkta plast eller vad det nu är för material...

20211019_134657.jpg
Cool kombo! Återkom gärna ang vad det är som spökar i verket.

De är ju terapi att gänga av och på kronskyddet samt att winda den, jäkla skillnad mot Vostoks med gängad krona. Är ju en viss fördel med hylsa faktiskt, jäkla fin känsla i kronan, distinkt känsla eller hur @Samlarn ?fick nyss en fråga i en annan tråd va de var för klocka, de är nåt visst när de inte finns någon märkning i tavlan alls, bara spårskruv och utskärning😊

Bilagor

• DSC_7025.JPG
    DSC_7025.JPG
    237 KB · Visningar: 2
Vilka sötnosar! 😍 Någon har sagt någon gång att det är allvarligt om kon lägger sig ner, så oavsett om det är sant eller inte så blev lite sådär lekmannamässigt orolig.
Kossor brukar i regel alltid kalva liggandes, men i detta fallet så fanns de inga värkar kvar. Blev några små värkar när jag började dra i kalven, tur att huvudet var framme. De enda som var kärvt va att få ut rumpan på kalven😁

Vilka sötnosar! 😍 Någon har sagt någon gång att det är allvarligt om kon lägger sig ner, så oavsett om det är sant eller inte så blev lite sådär lekmannamässigt orolig.
Däremot kan de bli liggandes efter kalvningen, störst risk är äldre kossor. Dom ger vi alltid kalkstavar i munnen 4 ST runt kalvning för att motverka kalvförlamning, de är ingen liten Ipren vi snackar om . Kan visa nångång. Man har ett verktyg som man avlossar kalkhylsorna rätt ner i matstrupen. De är rätt slitigt yrket på så vis😆

Kvällspasset klart också som om de inte vore nog med att dragit ut kalv och dragit ut tunga båspallsmattor tidigare idag. Men zlaten tvingar mig att träna 🇷🇺👍
Livrädd för att armarna ska krympa så måste harva på. Inne på vecka 2 med Ramboträningen. Min 36 åriga kropp börja bli tröttare om man jämför med förr men kan ju inte kasta in handduken än
DSC_7033.JPG
Screenshot_20211019-165732.png

Kvällspasset klart också som om de inte vore nog med att dragit ut kalv och dragit ut tunga båspallsmattor tidigare idag. Men zlaten tvingar mig att träna 🇷🇺👍
Livrädd för att armarna ska krympa så måste harva på. Inne på vecka 2 med Ramboträningen. Min 36 åriga kropp börja bli tröttare om man jämför med förr men kan ju inte kasta in handduken än
DSC_7033.JPG
Screenshot_20211019-165732.png
Du borde skaffa en rysk motsvarighet till en Rambokniv.

Tillbaka
Topp