• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Letade upp en annan. Kirov diamanten i. Chdr-Namoskva?

1639849494249.png

1639849538168.png
Klart ball!!
Verkar kallas för "tegelsten".
1917–1945
Kirovskie "Brick" 1GChZ
il_1140xN.2330436514_n9iq.jpg
kir52.jpg
kir51.jpg
kir53.jpg
 

Vostok

Audemars
Men om den är från 1917 är det väl knappast ett ryskt verk i? Franska LIP eller det där amerikanska bolaget de köpte upp?
Den låg under kategorin 1917-1945 men det verkar ha varit modell 1 som va så tidiga som låg under samma kategori.
Denna heter tydligen Typ 17 och den är helt tillverkad i Ryssland..
The Kirova Type-17 watch was the first truly Soviet-designed watch, with a completely Soviet-designed and manufactured movement. Very few were ever produced and, sadly, examples in good condition are nearly impossible to find today.
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Han reflekterade hur många år han stolt gått ut i skogen och ropat "allemansrätten ger mig en gratis gran!"
:eek: :eek: 🤣 😂😂🤣
Hahahahaha!! Det roliga är att allemansrätten är inte bara en rättighet utan innebär också en massa skyldigheter. :)
Man får te.x plocka döda grenar och kottar som ligger på marken. Däremot är det inte tillåtet att från växande träd bryta eller såga kvistar eller grenar eller att ta bark och näver, inte ens svampar som växer på träden får man plocka utan markägarens tillåtelse 😂
 

Utvisaren

Patek
Den låg under kategorin 1917-1945 men det verkar ha varit modell 1 dom va så tidiga som låg under samma kategori.
Denna heter tydligen Typ 17 och den är helt tillverkad i Ryssland..
The Kirova Type-17 watch was the first truly Soviet-designed watch, with a completely Soviet-designed and manufactured movement. Very few were ever produced and, sadly, examples in good condition are nearly impossible to find today.
Right. Jag har hittat 3 😁 En för 5k de andra för ca 10k.
 

Vostok

Audemars
Tror nog att man i de skogstäta områdena och grannar emellan inte funderar så mycket på en gran mer eller mindre. Är de så små är det ju i princip gallring man hjälper till med. 🤔 😁 Men man är nog lite mer allergisk mot utbölingar som backar upp bilen och skall fylla den med gran.
Ja här uppe ska man nog vara lite försiktig med vart man är och plockar julgran utan att fråga om lov om man inte vill ha en blyfylld bakdel 😂
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Ja här uppe ska man noga vara lite försiktig med vart man är och plockar julgran utan att fråga om lov om man inte vill ha en blyfylld bakdel 😂
Jo tack, skulle en gång ut med ett gäng andra och "låna" en gran när man bodde i Lund. Finns ju inte ett barrträd i de regionerna överhuvudtaget. Slutade med att vi mitt i natten, medelst spade, högg ner någons gran mitt i en trädgård... Jo du läste rätt. Ingen fick med sig varken yxa eller såg. Men någon fann det smart att ta med en spade. Alla hade dock med sig egen whisky. Man vill ju inte känna sig frusen liksom. 🥴 😂
 

Vostok

Audemars
Jo tack, skulle en gång ut med ett gäng andra och "låna" en gran när man bodde i Lund. Finns ju inte ett barrträd i de regionerna överhuvudtaget. Slutade med att vi mitt i natten, medelst spade, högg ner någons gran mitt i en trädgård... Jo du läste rätt. Ingen fick med sig varken yxa eller såg. Men någon fann det smart att ta med en spade. Alla hade dock med sig egen whisky. Man vill ju inte känna sig frusen liksom. 🥴 😂
Här använder man som sagt hagelbössa när man ska ta en gran eller "skjuta sig en gran" som det heter 😂
 
  • Love
Reactions: Beo
Topp