• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
När diskberget blir för högt så åker dykarn fram.
Slängde på ett matchande sailcloth band, tycker det funkar.
IMG_20211229_195746.jpg
Bra matchat med bandet och snygg klocka👌

Joppedoppe tar ett dopp i diskhon och säger "Yes" snart är disken klar..

Äsch fan va dåligt skämt... Skärpning hepanter
Kör ju standin för utvisaren som brukar stå för skämten annars
 
Bra matchat med bandet och snygg klocka👌

Joppedoppe tar ett dopp i diskhon och säger "Yes" snart är disken klar..

Äsch fan va dåligt skämt... Skärpning hepanter
Kör ju standin för utvisaren som brukar stå för skämten annars
Varning för DISKvalificering på det skämtet!

För övrigt var ju inte Utvisaren många minuter efter dig med att lägga en rad, haha
 
  • Like
Reactions: Beo

Utvisaren

Patek
Hm. Har senaste timme läst igenom den här boken av någon formum-stofil här på KS vad jag förstått?
Klockor - modeller, märken och nörderi av Thomas Denke.
Trevligt och lättläst bok som ger en god översikt av klockhobbyn i allmänhet. Jag skulle säga att den är lämplig läsning för en person som är kanske 1 år in i klockhobbyn eller så. Eller för den som av någon annan anledning vill ha en överblick av en hobby man inte alls är intresserad av? (Finns många konstiga människor.) 🤔 😁

Iom att det stod nörderi på boken så tänkte jag att det just skulle bli en del av den varan. Men i realiteten är det alltså mer av en översikt och ytterst lite nörderi. Väldigt i mittfåran med de vanliga misstänkta från Swisserian och Japan. Det nördigaste är kanske lite svenska märken som GOS som dyker upp, men i övrigt de vanliga drakarna.
Som översikt och inkörsport till hobbyn har den helt klart sina meriter. Men har man några år i hobbyn så är nog bokens innehåll att anse som...

wait for it...

bedagat! 😁😁

Men all heder till författaren som verkligen slår ett (klock)slag för att dra in fler i hobbyn!

Edit: någon som vill köpa en bok? 🤔 🤔
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Nya reflexioner kring boetterna. Någon gång emellanåt har jag tänkt att 170 boetten är lite onödig då den är lite klumpigsre än 710 boetten men inte lika kaxig som 090 boetten. Men jag har ändrat mig. 170 boetten har en kombination som gör att den tar det bästa från två boetter, 710 och 090 i en och samma.
Framifrån är den ju faktiskt lika snygg som 710 med sin cushion case form.
20220106_214735.jpg

Och från sidan är ju kurvaturen fullt jämförbar med den tydliga profilen hos 090.
20220106_215832.jpg

Så jag tycker nog att den är rätt så bra trots allt. Och allt detta ska ju förstås gälla 150 boetten också som väl är en blankpolerad motsvarighet till 170.
Skulle vara intressant att läsa om ni har några liknande funderingar kring olika boetter.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Tänkte jag behövde serva denna, då den går så kort tid. Öppnade den, men det saknad ju ett hjul vid uppdraget!

Är det någon som har det hjulet över samt hållaren för hjulet, så hojta till!

20220106_191816.jpg


Den här behöver en ny bom, är det någon som har en bom i denna längd, 18.5mm ihoptryckt.

20220106_192204.jpg
Hjul har jag men tyvär inte fjäder hållaren som håller den på plats.😕
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Tjuren blev lite vild och börja riva med frambenen och böla. Chaufför sprang in i stallet och dök in på foderbordet o gömde sig. Sluta med att frugan fick gå med kraftfoder hink framför upp på bilen. Varför jobbar man ens med de där yrket om man är livrädd.

Min ordinarie chaufför var ledig tyvärr, han väger över 100 pannor, är helt orädd och har bra hand om djuren. Den här killen va kanske 19 år o knappt torr bakom öronen
DSC_9486.JPG
 

Utvisaren

Patek
Tjuren blev lite vild och börja riva med frambenen och böla. Chaufför sprang in i stallet och dök in på foderbordet o gömde sig. Sluta med att frugan fick gå med kraftfoder hink framför upp på bilen. Varför jobbar man ens med de där yrket om man är livrädd.

Min ordinarie chaufför var ledig tyvärr, han väger över 100 pannor, är helt orädd och har bra hand om djuren. Den här killen va kanske 19 år o knappt torr bakom öronen
DSC_9486.JPG
Inte alla som har så många val. Men lastbilschaufförer behövs ju så det verkar ju märkligt. Låter lite som en TV-spelsninja? Kan allt om ett dussin knappar på en handkontroll men kan inte koka te utan att bränna vid det? 🤔
 
  • Like
Reactions: Beo

Utvisaren

Patek
Inte alla som har så många val. Men lastbilschaufförer behövs ju så det verkar ju märkligt. Låter lite som en TV-spelsninja? Kan allt om ett dussin knappar på en handkontroll men kan inte koka te utan att bränna vid det? 🤔
Kanske så att det är tvärtom, det är svårt att få någon att köra djurbilen alls? Ie de fick ta den som sökte. Och då blev det en 19 åring som inte visste vad han gav sig in på? >////////////////////77777777777777777Oavsett troligen en TV-spelsninja. Mamma gjorde säkert varm choklad innan han skulle till jobbet. 🤔
 

Utvisaren

Patek
Tjuren blev lite vild och börja riva med frambenen och böla. Chaufför sprang in i stallet och dök in på foderbordet o gömde sig. Sluta med att frugan fick gå med kraftfoder hink framför upp på bilen. Varför jobbar man ens med de där yrket om man är livrädd.

Min ordinarie chaufför var ledig tyvärr, han väger över 100 pannor, är helt orädd och har bra hand om djuren. Den här killen va kanske 19 år o knappt torr bakom öronen
DSC_9486.JPG
Fick ta skydd här med. Kattan anföll plötsligt skärmen och tog över hela datorn. Hon var väl också skeptisk till chauffören? 🤔
La in en klocka på slutet när det lugnat sig...

20220107_081108.jpg
20220107_081321.jpg
 

Utvisaren

Patek
Tjuren blev lite vild och börja riva med frambenen och böla. Chaufför sprang in i stallet och dök in på foderbordet o gömde sig. Sluta med att frugan fick gå med kraftfoder hink framför upp på bilen. Varför jobbar man ens med de där yrket om man är livrädd.

Min ordinarie chaufför var ledig tyvärr, han väger över 100 pannor, är helt orädd och har bra hand om djuren. Den här killen va kanske 19 år o knappt torr bakom öronen
DSC_9486.JPG
Snyggt slitet band där!
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Fick ta skydd här med. Kattan anföll plötsligt skärmen och tog över hela datorn. Hon var väl också skeptisk till chauffören? 🤔
La in en klocka på slutet när det lugnat sig...

20220107_081108.jpg
20220107_081321.jpg
Första gången jag ser en katt surfa på klocksnack. De kanske inte är fel på din autocorrect som @MAz_666 skrev utan helt enkelt att det är katten som skriver och är för ivrig med tassarna?
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Kanske så att det är tvärtom, det är svårt att få någon att köra djurbilen alls? Ie de fick ta den som sökte. Och då blev det en 19 åring som inte visste vad han gav sig in på? >////////////////////77777777777777777Oavsett troligen en TV-spelsninja. Mamma gjorde säkert varm choklad innan han skulle till jobbet. 🤔
Haha den här teorin tror jag mest på😁
 
  • Like
Reactions: Beo

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nya reflexioner kring boetterna. Någon gång emellanåt har jag tänkt att 170 boetten är lite onödig då den är lite klumpigsre än 710 boetten men inte lika kaxig som 090 boetten. Men jag har ändrat mig. 170 boetten har en kombination som gör att den tar det bästa från två boetter, 710 och 090 i en och samma.
Framifrån är den ju faktiskt lika snygg som 710 med sin cushion case form.
20220106_214735.jpg

Och från sidan är ju kurvaturen fullt jämförbar med den tydliga profilen hos 090.
20220106_215832.jpg

Så jag tycker nog att den är rätt så bra trots allt. Och allt detta ska ju förstås gälla 150 boetten också som väl är en blankpolerad motsvarighet till 170.
Skulle vara intressant att läsa om ni har några liknande funderingar kring olika boetter.
Tack för intressanta tankar och bra inspel. Jag tänker ofta på liknande sätt när funderingarna kretsar kring de tre boetterna 090, 710 och 170. Jag är personligen oerhört såld på både 090 och 710, men tycker kanske att 170 känns som en ngt nättare design jmf med 710. Bra eller dåligt är en smaksak och jag vet ärligt talat inte vad jag själv föredrar. För tillfället tror jag att det för mig lutar åt 710-hållet.

Allmänt anser jag annars att 090 och naturligtvis gammel-bror 1190 aldrig sitter fel på handleden!

En fundering jag har haft när det gäller just jämförelsen mellan 170 och 090 är hur lika måtten mellan dessa egentligen är; I bilden nedan har jag iof sannolikt skapat europas fulaste illustration genom tiderna, men om vi bortser från det; Är måtten A och B desamma på 170 och 090. Eller, om man omvandlar detta till en mer bildlig fråga: Är 170 i praktiken en 090 med "utsågade" gluggar för banden?
1641539735436.png
 

Utvisaren

Patek
Tack för intressanta tankar och bra inspel. Jag tänker ofta på liknande sätt när funderingarna kretsar kring de tre boetterna 090, 710 och 170. Jag är personligen oerhört såld på både 090 och 710, men tycker kanske att 170 känns som en ngt nättare design jmf med 710. Bra eller dåligt är en smaksak och jag vet ärligt talat inte vad jag själv föredrar. För tillfället tror jag att det för mig lutar åt 710-hållet.

Allmänt anser jag annars att 090 och naturligtvis gammel-bror 1190 aldrig sitter fel på handleden!

En fundering jag har haft när det gäller just jämförelsen mellan 170 och 090 är hur lika måtten mellan dessa egentligen är; I bilden nedan har jag iof sannolikt skapat europas fulaste illustration genom tiderna, men om vi bortser från det; Är måtten A och B desamma på 170 och 090. Eller, om man omvandlar detta till en mer bildlig fråga: Är 170 i praktiken en 090 med "utsågade" gluggar för banden?
1641539735436.png
Oklart för mig men oavsett finner jag designen på A bättre just med avseende på hur bandet fästs. Jag har ännu inte förlikat mig med boetten B.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Tack för intressanta tankar och bra inspel. Jag tänker ofta på liknande sätt när funderingarna kretsar kring de tre boetterna 090, 710 och 170. Jag är personligen oerhört såld på både 090 och 710, men tycker kanske att 170 känns som en ngt nättare design jmf med 710. Bra eller dåligt är en smaksak och jag vet ärligt talat inte vad jag själv föredrar. För tillfället tror jag att det för mig lutar åt 710-hållet.

Allmänt anser jag annars att 090 och naturligtvis gammel-bror 1190 aldrig sitter fel på handleden!

En fundering jag har haft när det gäller just jämförelsen mellan 170 och 090 är hur lika måtten mellan dessa egentligen är; I bilden nedan har jag iof sannolikt skapat europas fulaste illustration genom tiderna, men om vi bortser från det; Är måtten A och B desamma på 170 och 090. Eller, om man omvandlar detta till en mer bildlig fråga: Är 170 i praktiken en 090 med "utsågade" gluggar för banden?
1641539735436.png
Fördelen med 170 är att man kan skära upp plasten på ensilage balarna med de sylvassa bandhornen👌
 
Topp