• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Jag säger det igen. Har någon en 3017/3133 som behöver service så har jag hittat en duktig ryss som gör jobbet för kaffepengar. Halva priset mot de jag sänt till Slovakien kostar, och det var småländska priser redan där. Bara PM:a så ser vi om något går att lösa utan att ni måste skaffa ryskt telefonnummer osv.

Bild för uppmärksamhet.

1642063617626.png
 

MAz_666

Rolex
Hur länge hade ni tänkt tjuvhålla på den här sidan? Den är ju kanonbra! 🤔 :mad: 😁

Den har man ju tömt och sedan organiserat i sin egen katalog-samling 1920--2020 sedan låååång tid tillbaka!
:cool:
 

MAz_666

Rolex
Jag säger det igen. Har någon en 3017/3133 som behöver service så har jag hittat en duktig ryss som gör jobbet för kaffepengar. Halva priset mot de jag sänt till Slovakien kostar, och det var småländska priser redan där. Bara PM:a så ser vi om något går att lösa utan att ni måste skaffa ryskt telefonnummer osv.

Bild för uppmärksamhet.

1642063617626.png
Du skickar dit dom utan problem gissar jag.
Har du sedan sett resultatet då Oleg skickar tillbaka ett paket med servade klockor?
Sitter då PN på paketet i veckor; tvingar dig till tull/moms; etc?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Du skickar dit dom utan problem gissar jag.
Har du sedan sett resultatet då Oleg skickar tillbaka ett paket med servade klockor?
Sitter då PN på paketet i veckor; tvingar dig till tull/moms; etc?
Det där skulle vara ett intressant exempel, för i det fallet skall ju ingen moms betalas i något led, iom att det inte är frågan om ett köp. Men visst, man anar utmaningen det skulle innebära att försöka förklara det för PN... 🤔
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Slängde upp en fråga i ryska 3133 gruppen om den Sturmanskie med radiation resistant text. Ingen säger ett ljud...

Gick den bara på export eller? Hittar inte mycket att läsa om den.

1642012200795.png

Hmmm... På vilket sett kan en meksnisk klocka vara resistent mot strålning? Hur påverkar strålning en klocka? Någon som vet?

Med tanke på att många klockor målades med radium på tavlorna förr i tiden borde de motstå strålning ganska bra?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hmmm... På vilket sett kan en meksnisk klocka vara resistent mot strålning? Hur påverkar strålning en klocka? Någon som vet?

Med tanke på att många klockor målades med radium på tavlorna förr i tiden borde de motstå strålning ganska bra?
Jag utgår från att det bara handlar om en design-sak. Ett digital-ur skulle faktiskt kunna påverkas av joniserande strålning, men en (av väldigt många) fördel med ett mekaniskt urverk torde vara att det inte påverkas av strålning över huvud taget. Ett magnetfält är en helt annan sak, men det är ju inte partikel-strålning på det sättet.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Efter senaste leveransen från CNS gör vi ett bandbyte på dotterns dude. Nu vill hon också ha mocka nämligen.😄
Blev ju snyggt.
20220113_121830.jpg
20220113_121833.jpg

Däremot var hon inte så noga med att ställa klockan innan posering. Dock åtgärdat i efterhand.
20220113_121841.jpg

Mocka är snyggt, blev ju riktigt bra på båda!

Har det bara som nato än så länge, men blir lite sugen på ett vanligt med!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Efter senaste leveransen från CNS gör vi ett bandbyte på dotterns dude. Nu vill hon också ha mocka nämligen.😄
Blev ju snyggt.
20220113_121830.jpg
20220113_121833.jpg

Däremot var hon inte så noga med att ställa klockan innan posering. Dock åtgärdat i efterhand.
20220113_121841.jpg
Snyggt!
Går också och väntar på CNS-mocka och nu blev jag lite otålig när jag såg de här bilderna 😃

En eloge till just CNS för övrigt: jag missade rabatten på mitt senaste köp, helt säkert pga något klant från min sida - men jag skickade ett (ganska försynt) mail och frågade om det gick att lösa - tog nog inte ens en dag innan jag fick svar om att det var fixat.
Uppskattade det extra mycket eftersom det varit lite uppförsbacke i övrigt den dagen men CNS’s kundservice lyfte verkligen humöret 🙂👍 Blir att beställa mer därifrån snart av ren princip.
 

Utvisaren

Patek
Hmmm... På vilket sett kan en meksnisk klocka vara resistent mot strålning? Hur påverkar strålning en klocka? Någon som vet?

Med tanke på att många klockor målades med radium på tavlorna förr i tiden borde de motstå strålning ganska bra?
Ryssarna kallar det en turistklocka. Dvs i stil med de Poljot och Raketa som fått en liknande urtavla. Dvs du köper en sådan eller en balalajka när du är i ryssland.

Det är magnetfält som sabbar klockor. Skulle vara gammastrålning men sådan strålning skall ju inte människor visstas i...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ryssarna kallar det en turistklocka. Dvs i stil med de Poljot och Raketa som fått en liknande urtavla. Dvs du köper en sådan eller en balalajka när du är i ryssland.

Det är magnetfält som sabbar klockor. Skulle vara gammastrålning men sådan strålning skall ju inte människor visstas i...

Bäst o inte gå utanför dörren då! Fullt av gamma strålning så fort du går utanför dörren (iofs även inomhus).

Ligg aldrig o sola på granit! Du får du massor av strålning! 😃
 

Vostok

Audemars
Ryssarna kallar det en turistklocka. Dvs i stil med de Poljot och Raketa som fått en liknande urtavla. Dvs du köper en sådan eller en balalajka när du är i ryssland.

Det är magnetfält som sabbar klockor. Skulle vara gammastrålning men sådan strålning skall ju inte människor visstas i...
Finns det balalajkor som är skyddade mot strålning?? Fan en sån måste jag köpa och ha när jag ska spela i reaktorhallen på Tjernobyl! 🥳
 

Utvisaren

Patek
Det där blev ju grymt bra!!
Den där glasögonluppen du har där, vad är det? Är den bra?? :)
Den vita är helt ok. 3.5x och utbytbara linser. Även riktbar led lampa på den. En kinagrej som funkar.

Den svarta har jag inte använt så mycket än. Skulle ha den till ett av liken på bordet för jag ser ju inte att få dit den där s*s k***s bryggj****n när man skall i med hela j växellådan eller vad det nu heter.

Men nu när jag har lite utrymme att kasta grejer omkring mig kanske jag skall ge mig på det. Saken är ju att som med alla sådana där förstoringsgrejer så måste man ju vara nära och väldigt stilla för att se något på höga förstoringar som 25x. Men jag har bara tänkt att ha dem som 10x. Kan återkomma närj jag använt dem mer.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Pensionärshöjd på bordet? Check på den? 🤔
Men hurtsen kom in och vips ren arbetsyta. Normalläge på stolen och ytan kommeri rätt lagom arbetshöjd.

20220113_152901.jpg
VILL FARBROR PENSIONÄREN HA ETT WIENERBRÖD TILL KAFFET? :D
Riktigt snyggt jobbat! 😍 Ser faktiskt ut som att bordet hamnar på rätt höjd. Bra om armarna kan få stöd av bordsskivan när man pillar med riktigt, riktigt små grejer. Sprayflaska med rödsprit; effektiv ytdesinficering?
På tal om små klockdetaljer så genomförde jag ett litet experiment hemma under julen när vi var några bekanta som hade haft en liten diskussion ang konsten att plocka isär (och få ihop) ett mekaniskt urverk och hur små de minsta delarna faktiskt är. När jag fyllde på en påtår kaffe passade jag på att obemärkt lägga en av de mindre skruvarna framför en av personerna som var med. Jag sa sedan att det fanns en skruv någonstans framför honom på bordet. Han kikade förstås för långt in på bordet och ingen av de andra kunde heller hitta någon skruv. Jag pekade på den lilla metallbiten som faktiskt låg där och då fick jag lite kredd för det jag håller på med titt som tätt. (min fru tyckte iof att det iom detta fick räcka med klockprat :) )
 
Topp