• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Jag bidrar gärna med bilder från min samling, men jag har svårt att hinna precis nu i närtid. Kul idé du har, lite som en svensk Mroatman? Skillnaden är väl att den killen har fotograferat sin egen samling, som måste vara en av de största i världen av Ryska klockor. 😍
En av de största på nätet dokumenterade samlingarna av ryska klockor troligen, ja. Men största i världen? Mja, mitt hopp för samlarsläktet är nog lite större än Oatmans samling.
 

Utvisaren

Patek
Btw vertygen från ryssland är beställda efter lite om och men.
Säljaren hade så klart angivit fel frakt i sin annons. Priset han angett var ju det som gällde lokalt i hans stad... varför man sedan ser sin egen stad som hela världen är ju en annan sak. Jag tänker inte specifikt på folk i Malmö. 🤔 😁
Det slutade dock med att vi betalar den lokala transportkostnaden, enligt annonsen, och resten står säljaren för. Pacta sunt servanda osv.

Jag gissar att detta kommer ta tid i transporten. Han talar hela tiden om att han "skall prata med sina leverantörer om det går bra" så han verkar mest vara ett ryskt ombud för något annat östligt land. Men allt är gjort från vår sida nu i alla fall.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Vostok lördag!green king!😁
image.jpg
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Äh, jag kan skriva projektet här då det egentligen inte är någon hemlighet, plus att det är svårt att be om hjälp utan att visa vad man menar. Projektet är en svensk Vostok-sida där det är tänkt att samla info om Vostok. Både för min egen del, samt förhoppningsvis nya intresserade av Vostok-klockor. Jag vill gärna ha koll på saker jag intresserar mig av och därför tror jag att det kan hjälpa om jag plitar ned det själv.

Lite artiklar jag har tänkt skriva ligger under Artiklar på webbplatsen, vilket jag hoppas bidrar till att förstå lite av tanken med sajten.
Jag vet att det finns flera här som har mer kunskap än vad jag har om Vostok så jag tar tacksamt emot förslag och synpunkter. Vill man påpeka faktafel, har åsikter eller något annat, så ta gärna detta via mailen som finns under Kontakt istället för här i tråden.

Jag hoppas att det är ok att länka adressen då det inte är någon reklam på sidan, samt att det inte går att registrera sig. Sidan är inte SSL-certifierad ännu, därför kan det komma upp varningar att sidan inte är säker. Om det inte är ok, klicka på anmäl så mod får ta bort inlägget.

http://vostok.se/ är webbadressen. Och som sagt så är den bara påbörjad ännu så den ser relativt tom ut.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Äh, jag kan skriva projektet här då det egentligen inte är någon hemlighet, plus att det är svårt att be om hjälp utan att visa vad man menar. Projektet är en svensk Vostok-sida där det är tänkt att samla info om Vostok. Både för min egen del, samt förhoppningsvis nya intresserade av Vostok-klockor. Jag vill gärna ha koll på saker jag intresserar mig av och därför tror jag att det kan hjälpa om jag plitar ned det själv.

Lite artiklar jag har tänkt skriva ligger under Artiklar på webbplatsen, vilket jag hoppas bidrar till att förstå lite av tanken med sajten.
Jag vet att det finns flera här som har mer kunskap än vad jag har om Vostok så jag tar tacksamt emot förslag och synpunkter. Vill man påpeka faktafel, har åsikter eller något annat, så ta gärna detta via mailen som finns under Kontakt istället för här i tråden.

Jag hoppas att det är ok att länka adressen då det inte är någon reklam på sidan, samt att det inte går att registrera sig. Sidan är inte SSL-certifierad ännu, därför kan det komma upp varningar att sidan inte är säker. Om det inte är ok, klicka på anmäl så mod får ta bort inlägget.

http://vostok.se/ är webbadressen. Och som sagt så är den bara påbörjad ännu så den ser relativt tom ut.
Snyggt! Trevlig med sammanställningar!
 

Utvisaren

Patek
Äh, jag kan skriva projektet här då det egentligen inte är någon hemlighet, plus att det är svårt att be om hjälp utan att visa vad man menar. Projektet är en svensk Vostok-sida där det är tänkt att samla info om Vostok. Både för min egen del, samt förhoppningsvis nya intresserade av Vostok-klockor. Jag vill gärna ha koll på saker jag intresserar mig av och därför tror jag att det kan hjälpa om jag plitar ned det själv.

Lite artiklar jag har tänkt skriva ligger under Artiklar på webbplatsen, vilket jag hoppas bidrar till att förstå lite av tanken med sajten.
Jag vet att det finns flera här som har mer kunskap än vad jag har om Vostok så jag tar tacksamt emot förslag och synpunkter. Vill man påpeka faktafel, har åsikter eller något annat, så ta gärna detta via mailen som finns under Kontakt istället för här i tråden.

Jag hoppas att det är ok att länka adressen då det inte är någon reklam på sidan, samt att det inte går att registrera sig. Sidan är inte SSL-certifierad ännu, därför kan det komma upp varningar att sidan inte är säker. Om det inte är ok, klicka på anmäl så mod får ta bort inlägget.

http://vostok.se/ är webbadressen. Och som sagt så är den bara påbörjad ännu så den ser relativt tom ut.
Alltså, anmäla pga ssl cert inte är på plats... Jeebus Heist... så sjuk är inte ens jag 😁😁

Lägger du upp mög hamnar du i gulag. Sedan är det upp till dig. NKVD hälsar. 😁😁
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Operationsbordet.
Frugan får snabba testsvar då hon är i vården. Positiv covid. Och jag hade symptomen först. Så det i kombination med biverkningar från vaccinet. Inte konstigt man låg deckad. Och inte är helt 100 än.
20220129_144250.jpg
Ta nu detta rätt!!!
Tänkte du att Corona skulle göra dig bättre? Typ helt hundra efter det, var var du innan tycker du!
 

Utvisaren

Patek
Ta nu detta rätt!!!
Tänkte du att Corona skulle göra dig bättre? Typ helt hundra efter det, var var du innan tycker du!
Vi får nog förtydliga och skilja på fysisk och mental hälsa här. 😂 😂

Den mentala har jag papper på att den behöver lite extra kärlek för att komma i form. Den hälsan nog som bäst legat runt 80%.

Men min fysik är ju redan i en oklanderligt rund och fin form. Så kränkthetens sura nuna fladdrar förbi över det insinuerade tillkortakommandet av min fysiska kapacitet. Men skam den som ger sig! En påse ryssfemmor från meshok så är man ju snart på G igen 😁😁

Kryddar med en halv flagga! Den är också i princip i oklanderlig rund form! Dock mer rysk än jag! 😁😁

1643467499444.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Äh, jag kan skriva projektet här då det egentligen inte är någon hemlighet, plus att det är svårt att be om hjälp utan att visa vad man menar. Projektet är en svensk Vostok-sida där det är tänkt att samla info om Vostok. Både för min egen del, samt förhoppningsvis nya intresserade av Vostok-klockor. Jag vill gärna ha koll på saker jag intresserar mig av och därför tror jag att det kan hjälpa om jag plitar ned det själv.

Lite artiklar jag har tänkt skriva ligger under Artiklar på webbplatsen, vilket jag hoppas bidrar till att förstå lite av tanken med sajten.
Jag vet att det finns flera här som har mer kunskap än vad jag har om Vostok så jag tar tacksamt emot förslag och synpunkter. Vill man påpeka faktafel, har åsikter eller något annat, så ta gärna detta via mailen som finns under Kontakt istället för här i tråden.

Jag hoppas att det är ok att länka adressen då det inte är någon reklam på sidan, samt att det inte går att registrera sig. Sidan är inte SSL-certifierad ännu, därför kan det komma upp varningar att sidan inte är säker. Om det inte är ok, klicka på anmäl så mod får ta bort inlägget.

http://vostok.se/ är webbadressen. Och som sagt så är den bara påbörjad ännu så den ser relativt tom ut.

Ha, kul! Ser bra ut än så länge.

Har själv för funderat på o lägga upp min egen samling på wordpress eller wix, men har bara kommit så långt som till att jag registrerat mig.

Tar ju tid och sätta sig in hur man skall sätta upp saker.

Egentligen hade jag nog helst kodat något helt själv, är van vid det från jobbet och då kan man få det precis som man vill. Får se om det blir något.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Ha, kul! Ser bra ut än så länge.

Har själv för funderat på o lägga upp min egen samling på wordpress eller wix, men har bara kommit så långt som till att jag registrerat mig.

Tar ju tid och sätta sig in hur man skall sätta upp saker.

Egentligen hade jag nog helst kodat något helt själv, är van vid det från jobbet och då kan man få det precis som man vill. Får se om det blir något.
Jo, det är ju bra om man kan det. Jag är van att använda WP och det är mycket som redan är klart. Sedan har jag hyfsade kunskaper för att ändra i det hårdkodade om jag behöver, men gör det helst inte för att det är, för mig, rätt tidsödande.
Sedan är den här sajten inte så mycket av att visa en samling (som inte existerar dessutom), utan mer av ett sätt att skaffa mig mer kunskap och förhoppningsvis kunna använda själv vid behov.
 

Utvisaren

Patek
Jo, det är ju bra om man kan det. Jag är van att använda WP och det är mycket som redan är klart. Sedan har jag hyfsade kunskaper för att ändra i det hårdkodade om jag behöver, men gör det helst inte för att det är, för mig, rätt tidsödande.
Sedan är den här sajten inte så mycket av att visa en samling (som inte existerar dessutom), utan mer av ett sätt att skaffa mig mer kunskap och förhoppningsvis kunna använda själv vid behov.
Ambitiöst! Kan absolut ladda upp lite bilder men jag är inte så noga med alla detaljer. Kan mycket väl åka med en med fel sekundvisare eller annat. Ie min fråga är ju kvalitetskravet på bilderna. Ie skall de vara 100% enligt kataloger eller hur tänker du?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Fråga: genrellet, från mittläget till max ruckat, hur lång tid per dygn kan man justera? Ett 2409 tror jag sitter i. Har det inte öppet nu men den drar ju 1,5 timmar per dygn i nollat läge i princip. Har avmagnetiserat så det är inte där skon klämmer. 🤔 🤔
Kan även vara olja eller annat klet som gör att spiralen är ihop!
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Ambitiöst! Kan absolut ladda upp lite bilder men jag är inte så noga med alla detaljer. Kan mycket väl åka med en med fel sekundvisare eller annat. Ie min fråga är ju kvalitetskravet på bilderna. Ie skall de vara 100% enligt kataloger eller hur tänker du?
Tack! Tanken är att de som används som referensbilder ska representera de som återfinns från katalogerna. Dock så är tanken också att det ska finnas representation av övriga bilder där det nödvändigtvis inte är exakt som i katalogen. Det är väl en rätt så utbredd åsikt att klockorna under Sovjettiden (främst de mer kaotiska åren i slutet) inte nödvändigtvis lämnade fabriken som de ser ut i katalogerna. En röd sekunvisare istället för en kromad eller svart/röd-märkt bezel istället för svart behöver ju inte betyda att den är "fel", utan den monterades på det sättet.

Edit: Sedan finns det ju många varianter som inte finns i katalogerna så där funkar ju det mesta tänker jag. Om det inte är helt uppenbart fel.
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Godkväll russkies! Jag har ett litet projekt på gång gällande ryska ur och behöver lite hjälp. Jag skulle behöva bilder på era vintage Vostoks. Bilder som ni godkänner att de visas på internet. Gärna rakt uppifrån. Både Amphibia, Komandirskie och övriga Vostoks.

Jag skulle vara oerhört tacksam över detta och ju mer jag får in, desto bättre.
Självklart kommer jag att uppdatera med mer info när projektet lanseras.

Jag tänker att det smidigaste är att ladda upp via Drive, men jag har inte använt mig av att dela en mapp förut och jag vet ej om det fungerar, men tanken är att det ska kunna gå att ladda upp bilder via den här länken.


Dra gärna ett PM om det inte fungerar som det ska. Stort tack på förhand och era bilder kommer att göra stor nytta för projektet!
Kan mycket väl tänka mig att hjälpa till när tid finnes. Tänker du dig "bara framsida" eller även bak? Även de två sidorna? Om sidor: OK att fingrar syns, eller skall de bullas upp i blå boetthållare i 21gram plast från Kina, eller vad tänker du dig här?
Namngivning av filer? Filformat om du får välja? Något avseende dpi eller så? Liggande (helst) på mörkt elr ljust, enfärgad bakgrund?
Så många frågor ...
 

Utvisaren

Patek
Tack! Tanken är att de som används som referensbilder ska representera de som återfinns från katalogerna. Dock så är tanken också att det ska finnas representation av övriga bilder där det nödvändigtvis inte är exakt som i katalogen. Det är väl en rätt så utbredd åsikt att klockorna under Sovjettiden (främst de mer kaotiska åren i slutet) inte nödvändigtvis lämnade fabriken som de ser ut i katalogerna. En röd sekunvisare istället för en kromad eller svart/röd-märkt bezel istället för svart behöver ju inte betyda att den är "fel", utan den monterades på det sättet.
Sådan koll har jag tyvärr inte på mina ur. Men när mina kronografer är tillbaka så är/kan bli 2-3 kosher. Men resten är tämligen hejkon bäjkon och en blind höna som pickar på en räv. Så nog begränsat jag kan bidra med. Just nu. 👍
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Kan mycket väl tänka mig att hjälpa till när tid finnes. Tänker du dig "bara framsida" eller även bak? Även de två sidorna? Om sidor: OK att fingrar syns, eller skall de bullas upp i blå boetthållare i 21gram plast från Kina, eller vad tänker du dig här?
Namngivning av filer? Filformat om du får välja? Något avseende dpi eller så? Liggande (helst) på mörkt elr ljust, enfärgad bakgrund?
Så många frågor ...
Tack! Storlek, format och namn har ingen större betydelse. Men gärna högre kvalitet än lägre, så skalar jag ned dem om det behövs. Att döpa till refnr. är ju även en bra idé. Jag tänker att baksidan är nog inget jag kommer lägga något fokus på, då det känns rätt så svårt att få något riktigt grepp om. Iaf för mig i nuläget. Dock så är det ju kanske intressant med vissa modeller, som Desert Shield. Dessa kommer nog få en egen artikel istället.

Men! Nu är det verkligen OT för tråden. Något som jag själv klankade ned på igår ;) Även om det handlar om ryska ur så tar jag gärna fortsatta diskussioner via mail, david (at) vostok.se gällande detta.
 

Utvisaren

Patek
Kan mycket väl tänka mig att hjälpa till när tid finnes. Tänker du dig "bara framsida" eller även bak? Även de två sidorna? Om sidor: OK att fingrar syns, eller skall de bullas upp i blå boetthållare i 21gram plast från Kina, eller vad tänker du dig här?
Namngivning av filer? Filformat om du får välja? Något avseende dpi eller så? Liggande (helst) på mörkt elr ljust, enfärgad bakgrund?
Så många frågor ...
Glöm inte att spåra ur helt underbart mycket och nörda ner sig i leveransen!!! Fantastiskt! 👍👍😂😂

Behöver vi kanske en komission med tillhörande politisk komissarie som ser över exakt hur bilderna skall tas så det blir enhetlig standard och snyggt på sidan?

@TychoBrahe
 

Utvisaren

Patek
Tack! Storlek, format och namn har ingen större betydelse. Men gärna högre kvalitet än lägre, så skalar jag ned dem om det behövs. Att döpa till refnr. är ju även en bra idé. Jag tänker att baksidan är nog inget jag kommer lägga något fokus på, då det känns rätt så svårt att få något riktigt grepp om. Iaf för mig i nuläget. Dock så är det ju kanske intressant med vissa modeller, som Desert Shield. Dessa kommer nog få en egen artikel istället.

Men! Nu är det verkligen OT för tråden. Något som jag själv klankade ned på igår ;) Även om det handlar om ryska ur så tar jag gärna fortsatta diskussioner via mail, david (at) vostok.se gällande detta.
OT? Hur? Vi talar om ryska ur och dess dokumentation och hur världen skall kunna få ta del av denna ryska skatt? Är ju bara positivt och ryskt! Och för att vidga det allmänna intresset för ryska ur. Imperiebyggande är också tämligen ryskt får man väl säga! 👍👍:):)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack! Storlek, format och namn har ingen större betydelse. Men gärna högre kvalitet än lägre, så skalar jag ned dem om det behövs. Att döpa till refnr. är ju även en bra idé. Jag tänker att baksidan är nog inget jag kommer lägga något fokus på, då det känns rätt så svårt att få något riktigt grepp om. Iaf för mig i nuläget. Dock så är det ju kanske intressant med vissa modeller, som Desert Shield. Dessa kommer nog få en egen artikel istället.

Men! Nu är det verkligen OT för tråden. Något som jag själv klankade ned på igår ;) Även om det handlar om ryska ur så tar jag gärna fortsatta diskussioner via mail, david (at) vostok.se gällande detta.

Perfekt! Jag kanske kan låna en Hasselbladare på dryga 100mpixels och kan fota i raw format. Ju högre kvalitet desto bättre! 😉
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Elementärt? Hm. Jag skulle kanske ha tagit den där VVS kursen innan jag började med klockor, så man hade hängt med i alla svängningar! 🤔 🤔
Är ju ofta klet i VVS med!
Men om vi tänker på urverk och klet så blir det samma symtom med spiralen som om den är magnetisk! Ett par varv går ihop och då blir spiralen kortare klockan fortar sig.
Och när det är timmar fortning per dygn så är detta troligt. Svårt att se om man inte lyfter ur balans.
 
Topp