• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Är ju ofta klet i VVS med!
Men om vi tänker på urverk och klet så blir det samma symtom med spiralen som om den är magnetisk! Ett par varv går ihop och då blir spiralen kortare klockan fortar sig.
Och när det är timmar fortning per dygn så är detta troligt. Svårt att se om man inte lyfter ur balans.
Tack och bock! Jag är som sagt en arg amatör när det handlar om att skruva i ur. Även i skur om vi skall vara noggranna. Jag är liksom lite mer en vän av högtryckssprutor så att säga. Men de ryska uren skall få sig en holmgång till. Jag synar och återkommer med mer förvirring inom kort 👍 👍 👍
 

Vostok

Audemars
Är ju ofta klet i VVS med!
Men om vi tänker på urverk och klet så blir det samma symtom med spiralen som om den är magnetisk! Ett par varv går ihop och då blir spiralen kortare klockan fortar sig.
Och när det är timmar fortning per dygn så är detta troligt. Svårt att se om man inte lyfter ur balans.
Jag tyckte han skrev att den drog sig 1,5h per dygn?
Den går alltså för sakta inte för fort :)
 

branting

Cartier
Efter tips om ett par sidor som säljer Agat Zlatoust så kliar det i köpfingret. Kan inte bestämma mig för vilken modell bara. Funderar på huruvida jag ska slå till på en i orginalstorlek 60 mm eller den lite mindre på 53 mm. Funderar även på om jag ska välja en med kronan på vänster eller höger sida. Hittar knappt några bilder på nätet där folk har de olika modellerna på sig. Tänkte därför spana runt lite bland bilderna här för att avgöra vilken som skulle fungera på mina ganska normalklena handleder. För några månader sedan kändes det som om det var några som lade upp en bild på sina typ varje dag. Men nu hittar jag inte en enda… 😢 Någon som har lust att lägga upp en bild och skriva några rader om vad man tycker om sin klocka? Skulle uppskattas 🙂
 

Utvisaren

Patek
Efter tips om ett par sidor som säljer Agat Zlatoust så kliar det i köpfingret. Kan inte bestämma mig för vilken modell bara. Funderar på huruvida jag ska slå till på en i orginalstorlek 60 mm eller den lite mindre på 53 mm. Funderar även på om jag ska välja en med kronan på vänster eller höger sida. Hittar knappt några bilder på nätet där folk har de olika modellerna på sig. Tänkte därför spana runt lite bland bilderna här för att avgöra vilken som skulle fungera på mina ganska normalklena handleder. För några månader sedan kändes det som om det var några som lade upp en bild på sina typ varje dag. Men nu hittar jag inte en enda… 😢 Någon som har lust att lägga upp en bild och skriva några rader om vad man tycker om sin klocka? Skulle uppskattas 🙂
@hepanter vill du damma av din släta ost och visa ett par bilder?
 

Utvisaren

Patek
Roar mig med att demontera ett 2409. Mitt första sådana. Måste säga att jag stör mig något vansinnigt på att konstruktionen är sådan att man inte omedelbart kan skruva bort det på engelska kallade "keyless work", utan att tillhörande bryggan är ihoptvinnad med hela j-la drivlinan. Innan jag gör något oåterkalleligt...
24xx serien, bra ryska verk att börja med eller skall man satsa på 22xx serien först eller annat? 🤔 🤔
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Efter tips om ett par sidor som säljer Agat Zlatoust så kliar det i köpfingret. Kan inte bestämma mig för vilken modell bara. Funderar på huruvida jag ska slå till på en i orginalstorlek 60 mm eller den lite mindre på 53 mm. Funderar även på om jag ska välja en med kronan på vänster eller höger sida. Hittar knappt några bilder på nätet där folk har de olika modellerna på sig. Tänkte därför spana runt lite bland bilderna här för att avgöra vilken som skulle fungera på mina ganska normalklena handleder. För några månader sedan kändes det som om det var några som lade upp en bild på sina typ varje dag. Men nu hittar jag inte en enda… 😢 Någon som har lust att lägga upp en bild och skriva några rader om vad man tycker om sin klocka? Skulle uppskattas 🙂

Gen 2 Zlatoust 60mm. Stort as, inte speciellt smidig och ha på armen! Tung och otymplig, men cool o definitivt udda!
Hade jag köpt en ny, så hade jag tagit en så liten som möjligt!

Det här är inget man bär dagligen eller ens en hel dag skulle jag säga, har dock haft den på jobbet en dag..

20220129_192903.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Roar mig med att demontera ett 2409. Mitt första sådana. Måste säga att jag stör mig något vansinnigt på att konstruktionen är sådan att man inte omedelbart kan skruva bort det på engelska kallade "keyless work", utan att tillhörande bryggan är ihoptvinnad med hela j-la drivlinan. Innan jag gör något oåterkalleligt...
24xx serien, bra ryska verk att börja med eller skall man satsa på 22xx serien först eller annat? 🤔 🤔

2409 är helt okej. Efter att ha skruvat ganska många 2409 o ännu fler 2414 så monterar jag dem numera utan att ha något o kolla på!
Även hjälpt mig när jag skruvar helt andra klockor, så kör på säger jag, men fota alla steg i början, det behövs!
 

branting

Cartier
Gen 2 Zlatoust 60mm. Stort as, inte speciellt smidig och ha på armen! Tung och otymplig, men cool o definitivt udda!
Hade jag köpt en ny, så hade jag tagit en så liten som möjligt!

Det här är inget man bär dagligen eller ens en hel dag skulle jag säga, har dock haft den på jobbet en dag..

20220129_192903.jpg
Stort tack för bild och din erfarenhet. Har mest varit inne på att köpa den modellen iom att den är identisk det gamla originalet. Men börjar lätt fundera på att köpa den version som är 53 mm. Den verkar lättare att få tag på just nu, men jag tycker dock inte att den är lika snygg. Saknar den där läckra timvisaren på den. Din ser ju inte allt för stor ut när den sitter på din handled. Svårt val 🤔
 

Utvisaren

Patek
2409 är helt okej. Efter att ha skruvat ganska många 2409 o ännu fler 2414 så monterar jag dem numera utan att ha något o kolla på!
Även hjälpt mig när jag skruvar helt andra klockor, så kör på säger jag, men fota alla steg i början, det behövs!
Laddade ner översikten på watchuseek. Verkade vara rätt fullödig.

Hittade förresten denna... udda? Ser ju mer ut som flygande holländaren än columbus? Mer eller mindre hela sydamerika hade nog hellre stött på Flygande holländaren än Columbus och hans anhang.

1643481764905.png
 

Utvisaren

Patek
Stort tack för bild och din erfarenhet. Har mest varit inne på att köpa den modellen iom att den är identisk det gamla originalet. Men börjar lätt fundera på att köpa den version som är 53 mm. Den verkar lättare att få tag på just nu, men jag tycker dock inte att den är lika snygg. Saknar den där läckra timvisaren på den. Din ser ju inte allt för stor ut när den sitter på din handled. Svårt val 🤔
Tja, ta en passare och gör en cirkel och lägg på armen. Notera att de anger urtavlan till 60mm. Lägg till ringen och den inte helt lilla kronan. Så du har nog en operationell bredd på 70-75mm?

Normalt har man ju kronan till höger om man har uret på vänster hand för att lätt kunna vrida upp uret. Mht storleken på kronan här hade jag nog av bekvämlighet gjort tvärt om för att inte få just kronan tryckt i ovansidan av handen så fort man tar stöd mot något.

 

hepanter

Patek
2-Faktor
Efter tips om ett par sidor som säljer Agat Zlatoust så kliar det i köpfingret. Kan inte bestämma mig för vilken modell bara. Funderar på huruvida jag ska slå till på en i orginalstorlek 60 mm eller den lite mindre på 53 mm. Funderar även på om jag ska välja en med kronan på vänster eller höger sida. Hittar knappt några bilder på nätet där folk har de olika modellerna på sig. Tänkte därför spana runt lite bland bilderna här för att avgöra vilken som skulle fungera på mina ganska normalklena handleder. För några månader sedan kändes det som om det var några som lade upp en bild på sina typ varje dag. Men nu hittar jag inte en enda… 😢 Någon som har lust att lägga upp en bild och skriva några rader om vad man tycker om sin klocka? Skulle uppskattas 🙂
Hej jag köpte den minsta i titan med vänster krona.
Har en 60 mm dykare i samma modell den är inte kul att använda. Mitt råd är köp så liten som möjligt. Min är alldeles underbar går att bära närsomhelst går ej tröttna på. Några bilder. Poljot24 handla jag ifrån 2 dagars leverans
IMG_20220129_200048_990.jpg
IMG_20220129_200036_456.jpg
IMG_20220129_200038_452.jpg
IMG_20220129_200052_561.jpg
 

Utvisaren

Patek
Hej jag köpte den minsta i titan med vänster krona.
Har en 60 mm dykare i samma modell den är inte kul att använda. Mitt råd är köp så liten som möjligt. Min är alldeles underbar går att bära närsomhelst går ej tröttna på. Några bilder. Poljot24 handla jag ifrån 2 dagars leverans
IMG_20220129_200048_990.jpg
IMG_20220129_200036_456.jpg
IMG_20220129_200038_452.jpg
IMG_20220129_200052_561.jpg
Just så. Skicka kolafacket upp längs armen eller få ett oväntat blåmärke på ovansidan av handen. 👍 😁
 

Utvisaren

Patek
Sök på g gerlach p52
Rak designstöld från Vostok.
Men till deras försvar står det ju "Orp" på urtavlan.
Ett orpon är enligt någons, förmodligen sjukt lokala skånska, utsago en idiot. Givetvis kan ordet även göras till verb och adjektiv. Orpa sig, bete sig orpigt och definitvt se orpig ut. Så lite humor är det ju i alla fall. 😁 😁

Edit: gör inte misstaget att googla ordet. Det fanns både fler och helt andra betydelser för det ordet. 😱😱
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Rak designstöld från Vostok.
Men till deras försvar står det ju "Orp" på urtavlan.
Ett orpon är enligt någons, förmodligen sjukt lokala skånska, utsago en idiot. Givetvis kan ordet även göras till verb och adjektiv. Orpa sig, bete sig orpigt och definitvt se orpig ut. Så lite humor är det ju i alla fall. 😁 😁

Edit: gör inte misstaget att googla ordet. Det fanns både fler och helt andra betydelser för det ordet. 😱😱
Karlskoga mål är orpo med definition på ”pucko””dumhuvud” ”mindre bemedlad”mm😄👍!
 

branting

Cartier
Tack Rikala och Hepanter för era bilder och erfarenheter 👍🙂 Tänkte om vad gäller storleken efter dem och valde en lite mindre. Har lagt en beställning nu blev en 193:a (53 mm). Vill ha en klocka som är stor, men inte för stor. Hoppas att den inte är större än att jag blir motiverad att träna upp handlederna lite mer 🙂
555FB811-14D6-4505-A65A-E2453E51C5F4.jpeg
 

MAz_666

Rolex
Tack Rikala och Hepanter för era bilder och erfarenheter 👍🙂 Tänkte om vad gäller storleken efter dem och valde en lite mindre. Har lagt en beställning nu blev en 193:a (53 mm). Vill ha en klocka som är stor, men inte för stor. Hoppas att den inte är större än att jag blir motiverad att träna upp handlederna lite mer 🙂
555FB811-14D6-4505-A65A-E2453E51C5F4.jpeg
Det där med klockans storlek/diameter är väldigt olika beroende på klocka och/eller modell.
Jag har en toolig Tritium-militärklocka från brittiska Nite.
Den är 51mm, men känns som en lätt "vanlig ngt större dykare".
Allt annat "vanligt" över 41-43 känns ju annars som att ha ett gökur på armen.
Vad säger ni som nyttjar denna mindre (!) 53mm-klocka?
Rätt smäcker ändå - eller "en tung klump"?
 

branting

Cartier
Det där med klockans storlek/diameter är väldigt olika beroende på klocka och/eller modell.
Jag har en toolig Tritium-militärklocka från brittiska Nite.
Den är 51mm, men känns som en lätt "vanlig ngt större dykare".
Allt annat "vanligt" över 41-43 känns ju annars som att ha ett gökur på armen.
Vad säger ni som nyttjar denna mindre (!) 53mm-klocka?
Rätt smäcker ändå - eller "en tung klump"?
Beror väl lite på bäraren med antar jag. Den här karln bör ju upp en rysk 60 mm-klocka utan att den ser det minsta stor ut 😉
D7F527C5-909E-4C25-939F-46B814BC8CEE.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Det där med klockans storlek/diameter är väldigt olika beroende på klocka och/eller modell.
Jag har en toolig Tritium-militärklocka från brittiska Nite.
Den är 51mm, men känns som en lätt "vanlig ngt större dykare".
Allt annat "vanligt" över 41-43 känns ju annars som att ha ett gökur på armen.
Vad säger ni som nyttjar denna mindre (!) 53mm-klocka?
Rätt smäcker ändå - eller "en tung klump"?
Har inte provat den men tänker att 250 gram för 1 klocka. jag skickad 4 st 3017 på service och det paketet vägde inte över 250 gram. Så det är nog en sak att vänja sig vid gissar jag?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack Rikala och Hepanter för era bilder och erfarenheter 👍🙂 Tänkte om vad gäller storleken efter dem och valde en lite mindre. Har lagt en beställning nu blev en 193:a (53 mm). Vill ha en klocka som är stor, men inte för stor. Hoppas att den inte är större än att jag blir motiverad att träna upp handlederna lite mer 🙂
555FB811-14D6-4505-A65A-E2453E51C5F4.jpeg

Ja tror definitivt att du kommer o få en klocka som är stor, min är gigantisk! De skrattade gott oå jobbet när jag hade på mig den! Antagligen är 53mm bekvämare att bära!
 

branting

Cartier
Ja tror definitivt att du kommer o få en klocka som är stor, min är gigantisk! De skrattade gott oå jobbet när jag hade på mig den! Antagligen är 53mm bekvämare att bära!
Ja, det blir spännande att se. Förhoppningsvis är den bara stor men inte så stor att folk skrattar åt mig 😂 Samtidigt skulle det inte göra något iofs. Försöker lätta upp stämningen på jobbet. Trots att det nu är mer än 6 mån sedan jag började som chef på ett nytt ställe känns de anställda fortfarande stela och avvaktande i min närhet 😬
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Roar mig med att demontera ett 2409. Mitt första sådana. Måste säga att jag stör mig något vansinnigt på att konstruktionen är sådan att man inte omedelbart kan skruva bort det på engelska kallade "keyless work", utan att tillhörande bryggan är ihoptvinnad med hela j-la drivlinan. Innan jag gör något oåterkalleligt...
24xx serien, bra ryska verk att börja med eller skall man satsa på 22xx serien först eller annat? 🤔 🤔
Jag började med ett 2414 som skruvade isär och ihop igen tills jag nästan kunde varje steg i sömnen. Jag utgick från en guide jag hittade på watchuseek.
 
Topp