• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Hemkommen och klockbytt får det bli monstrosity-måndag från mig idag med det här hopplocket på armen

DCA13F1B-8BF4-4933-B4D3-41FEAFF9135B.jpeg
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Då befinner vi oss i exakt samma situation i dag, du och jag. Startade dagen med att egenpilla mig i näsa, hals och salivpöl. Jag försöker jobbar hemifrån, men måste erkänna att jag är rätt sänkt. Snygg bezel det där! Påminner mycket om en jag har på väg hem... :)
Ministry-måndag firas föga pampigt, mestadels i horisontellt läge. Har precis varit och lämnat covid test. Trippelvaccinerad, men man vet aldrig.
20220131_134140.jpg
Fifan, det låter inget vidare 😕
krya på er hörrni!
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Köpte Neptun pins av @Rikala och nu har jag börjat testa! Modda ett gammalt band för att se hur det blir, mycket nöjd måste jag säga! Nu skall jag på med lite Loctite och vänta in rätt datum för längre på armen test! Har tänkt göra band som liknar läder från ammobälte sedan! Vet dock inte när!
58941B9F-9C6E-4C04-BD43-FFAAEF32EA34.jpeg
F68C90F7-49C6-4E4E-8C0F-A4A43B7271C1.jpeg
B777662A-7D44-495A-BC40-01C942464AF8.jpeg
På armen sedan imorse och den får sitta kvar då den är riktigt bekväm! Kan rekommendera denna typ av band till Neptun!
95E3BD78-F8FD-4856-9D0A-0AA5C0E4BDC3.jpeg
 

Delgada

Patek
Reflexion...
Tänkte ta mig än ett ämne jag vet har väckt upprörda känslor hos vissa.
Nämligen Buyalov A67. Jag kan emellertid inte riktigt förstå upprördheten.
Kopia säger någon. Nej det är väl ingen kopia. Kopior brukar ju vara billigare än originalet, men A67 är ju betydligt dyrare än en vanlig 090.
Idestöld då... pastisch?
Vi vostok-diggare blir ju inte särskilt upprörda av Pamphibians inspiration av Panerai. Nej det rör sig väl snarare i båda fallen om inspiration och att ta vara på och utveckla en bra design.
Jag tycker A67 är mycket cool.
För ett par år sedan hade jag nog kunnat köpa en. Nu ser jag begränsningen i att inte kunna byta bezel och att vara bunden till det utseende någon annan bestämt. Men likväl snygg och cool.
Att det sitter ett japanskt verk i gör väl mindre, det är väl snarare legio i klockvärlden.
(Hade det däremot suttit ett quartzverk i hade nog gränsen varit passerad även för mig dock.)
Den orangea är ju skitsnygg!

Visst, det är lite suspekt för oss med safirglas och klickbezel, men det behöver ju inte per automatik vara jättedåligt. Finns ju till och med vissa fördelar...
Sålunda ingen klocka jag har i pipeline direkt, men jag kan mycket väl förstå de som har det, för den är ju jättesnygg!

Kan bara inte låta bli att gå off topic och jämföra med en annan rysk design som heter 67, nämligen Aviar R67.
En bil med Tesla motor och misstänker jag Tesla chassi, karossen är är i kolfiber och är en replika av Ford Mustang 1967.
Finns säkert många som tycker att detta är pastisch. Hommage säger jag. Skulle gärna ha en sån.

Hade jag haft ett lika rörligt intellekt som Dan Brown så hade jag givetvis kunnat se mönstret och konspirationen bakom dessa ryska 67:eek:r. Nu kan jag bara konstatera att det är två ryska fräna designprojekt som refererar till talet 67, och personligen ger jag tummen upp för båda.👍
 

Utvisaren

Patek
Reflexion...
Tänkte ta mig än ett ämne jag vet har väckt upprörda känslor hos vissa.
Nämligen Buyalov A67. Jag kan emellertid inte riktigt förstå upprördheten.
Kopia säger någon. Nej det är väl ingen kopia. Kopior brukar ju vara billigare än originalet, men A67 är ju betydligt dyrare än en vanlig 090.
Idestöld då... pastisch?
Vi vostok-diggare blir ju inte särskilt upprörda av Pamphibians inspiration av Panerai. Nej det rör sig väl snarare i båda fallen om inspiration och att ta vara på och utveckla en bra design.
Jag tycker A67 är mycket cool.
För ett par år sedan hade jag nog kunnat köpa en. Nu ser jag begränsningen i att inte kunna byta bezel och att vara bunden till det utseende någon annan bestämt. Men likväl snygg och cool.
Att det sitter ett japanskt verk i gör väl mindre, det är väl snarare legio i klockvärlden.
(Hade det däremot suttit ett quartzverk i hade nog gränsen varit passerad även för mig dock.)
Den orangea är ju skitsnygg!

Visst, det är lite suspekt för oss med safirglas och klickbezel, men det behöver ju inte per automatik vara jättedåligt. Finns ju till och med vissa fördelar...
Sålunda ingen klocka jag har i pipeline direkt, men jag kan mycket väl förstå de som har det, för den är ju jättesnygg!

Kan bara inte låta bli att gå off topic och jämföra med en annan rysk design som heter 67, nämligen Aviar R67.
En bil med Tesla motor och misstänker jag Tesla chassi, karossen är är i kolfiber och är en replika av Ford Mustang 1967.
Finns säkert många som tycker att detta är pastisch. Hommage säger jag. Skulle gärna ha en sån.

Hade jag haft ett lika rörligt intellekt som Dan Brown så hade jag givetvis kunnat se mönstret och konspirationen bakom dessa ryska 67:eek:r. Nu kan jag bara konstatera att det är två ryska fräna designprojekt som refererar till talet 67, och personligen ger jag tummen upp för båda.👍
Så de menar att svaret på allt är 67 och inte 42? 🤔 😁
 

Beo

Patek
2-Faktor
Fast Yngwie han hänger nog i en annan del av detta forum, de börjar på R... och slutar på ...tråden

Efter att ha luftat lite annat i klocklådan ett par dagar så kör jag 710 resten av kvällen. Lite sur då jag tappat ett par kg av min manlighet av den här satans förkylningen.
DSC_0265.JPG
Krya på dig kompis och det återhämtar du snabbt ska du se!👍
image.jpg
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Att det kan säga PING och så är man av med en fjäder är ju en sak.

Men idag kom mitt första FLUPP!

Så låter det när dremmel med putsrondell sliter glaset ur händerna på en och slungar iväg det... ja vart är vi på väg?

Har letat i en kvart men kan inte hitta glaset. Som om det gått upp i rök. Vi talar om ett glas med med tillhörande guldig ring... i ett rum på 7 kvm med dörren stängd...

Det har ju inte lämnat rummet men är helt spårlöst borta. Det kan ju för fasiken inte bara försvinna??? Helt otroligt.

Varför händer sånt här mig? o_O :arghh:o_O
 

Delgada

Patek
Klockbyte. Det är ju en dag imorgon också, även om man är hemma och sjuk.
Passar på att prova nytt racingläder från CNS.
Gillade de här lite avlånga hålen men är lite tveksam på kulören.
Oiled khaki hette den, men den var mer grå än jag trodde.
Tänkte jag provar på den här klockan som i sig är lite blek och ser om det matchar.
Tacksam för synpunkter och inspel.
20220131_202546.jpg
20220131_202604_001.jpg

Ser att jag nog får komplettera med ett par bilder i dagsljus imorgon.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är det någon som har koll på var man kan få tag på långa Nasa straps till vettigt pris? Korta finns exempelvis via CNS, men inte längre modeller. Det finns replikor av Nasas band för Omega Speedmaster, men då hamnar prislappen på motsvarande nivå... 🤔
 

MAz_666

Rolex
Är det någon som har koll på var man kan få tag på långa Nasa straps till vettigt pris? Korta finns exempelvis via CNS, men inte längre modeller. Det finns replikor av Nasas band för Omega Speedmaster, men då hamnar prislappen på motsvarande nivå... 🤔
Mycket att läsa om bandet här: https://www.fratellowatches.com/authentic-nasa-velcro-strap-speedy-tuesday-meets-strap-review/#gref

Annars svårt att hitta riktigt långa …

Original oliv: https://www.ebay.de/itm/253581420673

Svart: https://www.ebay.de/itm/253441538297

Vit: https://www.ebay.de/itm/253884478570

 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Idag firar vi alltså att det är Boris Jeltsins födelsedag. Det är lätt att ironisera över förmodade alkoholproblem och en och annan lustighet i samband med officiella besök i andra länder. Oavsett detta var Jeltsin Rysslands förste demokratiskt tillsatte statschef och även den som, på gott och ont, införde marknadsekonomi i landet.
Dessutom tycker jag själv att "president-kronografen" från Poljot är ganska snyggt utförd. Den är även nästan anmärkningsvärt funktionell och lättavläst, bara en sådan sak :)
20220201_073055.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Mycket att läsa om bandet här: https://www.fratellowatches.com/authentic-nasa-velcro-strap-speedy-tuesday-meets-strap-review/#gref

Annars svårt att hitta riktigt långa …

Original oliv: https://www.ebay.de/itm/253581420673

Svart: https://www.ebay.de/itm/253441538297

Vit: https://www.ebay.de/itm/253884478570

Tack för spaningen! Jag tror vi båda landar inom samma environger, så att säga. Bara att inse att långa Nasa straps inte är en produkt som verkar vara föremål för någon speciellt stor marknad.
Kul med länken till sidan som dyker ner lite i historien runt Nasas klockband. Chuck Maddox som omnämns där och jag hade en hel del personlig konversation innan han 2008 tragiskt nog gick bort, alldeles för ung. Vi nördade tillsammans med likasinnade ner oss bla i den viktiga fråga ang exakt vilken/vilka Speedmaster-modeller som faktiskt kan ha burits på månen. Jag tror tom att jag finns omnämnd på en av hans sidor. En stor man (tyvärr på mer än ett sätt...) med ett lika stort hjärta som aldrig tycktes tacka nej till att delta i diskussioner runt Omega Speedmaster och alla därtill mer eller mindre relaterade frågor.
Det här blev lite OT, sorry! :)

Edit: Jag kompenserar med lite info om Strela, Sovjets motsvarighet till Omega Speedmaster. (där har vi ännu en helig graal...)
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Idag firar vi alltså att det är Boris Jeltsins födelsedag. Det är lätt att ironisera över förmodade alkoholproblem och en och annan lustighet i samband med officiella besök i andra länder. Oavsett detta var Jeltsin Rysslands förste demokratiskt tillsatte statschef och även den som, på gott och ont, införde marknadsekonomi i landet.
Dessutom tycker jag själv att "president-kronografen" från Poljot är ganska snyggt utförd. Den är även nästan anmärkningsvärt funktionell och lättavläst, bara en sådan sak :)
20220201_073055.jpg
Coolt OCH udda med tvåfärgade visare.
 

Utvisaren

Patek
Tack för spaningen! Jag tror vi båda landar inom samma environger, så att säga. Bara att inse att långa Nasa straps inte är en produkt som verkar vara föremål för någon speciellt stor marknad.
Kul med länken till sidan som dyker ner lite i historien runt Nasas klockband. Chuck Maddox som omnämns där och jag hade en hel del personlig konversation innan han 2008 tragiskt nog gick bort, alldeles för ung. Vi nördade tillsammans med likasinnade ner oss bla i den viktiga fråga ang exakt vilken/vilka Speedmaster-modeller som faktiskt kan ha burits på månen. Jag tror tom att jag finns omnämnd på en av hans sidor. En stor man (tyvärr på mer än ett sätt...) med ett lika stort hjärta som aldrig tycktes tacka nej till att delta i diskussioner runt Omega Speedmaster och alla därtill mer eller mindre relaterade frågor.
Det här blev lite OT, sorry! :)

Edit: Jag kompenserar med lite info om Strela, Sovjets motsvarighet till Omega Speedmaster. (där har vi ännu en helig graal...)
Tack för spaningen! Jag tror vi båda landar inom samma environger, så att säga. Bara att inse att långa Nasa straps inte är en produkt som verkar vara föremål för någon speciellt stor marknad.
Kul med länken till sidan som dyker ner lite i historien runt Nasas klockband. Chuck Maddox som omnämns där och jag hade en hel del personlig konversation innan han 2008 tragiskt nog gick bort, alldeles för ung. Vi nördade tillsammans med likasinnade ner oss bla i den viktiga fråga ang exakt vilken/vilka Speedmaster-modeller som faktiskt kan ha burits på månen. Jag tror tom att jag finns omnämnd på en av hans sidor. En stor man (tyvärr på mer än ett sätt...) med ett lika stort hjärta som aldrig tycktes tacka nej till att delta i diskussioner runt Omega Speedmaster och alla därtill mer eller mindre relaterade frågor.
Det här blev lite OT, sorry! :)

Edit: Jag kompenserar med lite info om Strela, Sovjets motsvarighet till Omega Speedmaster. (där har vi ännu en helig graal...)
Environg? 2008? #gubbjävel? 🤔😁:heart: 😉 (Spanade själv mycket på Longines Silver arrow remake som kom då)

Strela är den enda rymdkronografen och sturmanskie den enda analoga dessförinnan. Basta. Speedmaster är knapp på prispallen ens... ;)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Environg? 2008? #gubbjävel? 🤔😁:heart: 😉 (Spanade själv mycket på Longines Silver arrow remake som kom då)

Strela är den enda rymdkronografen och sturmanskie den enda analoga dessförinnan. Basta. Speedmaster är knapp på prispallen ens... ;)
Ha ha!!! :D Det är faktiskt Leif GW som har påmint mig om existensen av ordet "environg": "Vederbörande har setts i environgerna dagarna före dådet."
Fö så var 2008 i går, eller ja... det var 14 år sedan. Nu är det 2022 och vi har fortfarande inga flygande bilar, något som har utlovats i samtliga framtidsvisioner sedan långt tillbaka! :rolleyes:
Svävande grejer finns dock. "The Soviet Caspian Sea Monster" tex. 760 km/h strax över vattenytan. Gåshud!
 
Topp