• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Ha ha!!! :D Det är faktiskt Leif GW som har påmint mig om existensen av ordet "environg": "Vederbörande har setts i environgerna dagarna före dådet."
Fö så var 2008 i går, eller ja... det var 14 år sedan. Nu är det 2022 och vi har fortfarande inga flygande bilar, något som har utlovats i samtliga framtidsvisioner sedan långt tillbaka! :rolleyes:
Svävande grejer finns dock. "The Soviet Caspian Sea Monster" tex. 760 km/h strax över vattenytan. Gåshud!
Idag har jag en Kirova i environgerna. 😁 😁
 

Delgada

Patek
God förmiddag russkies.
Fortsätter med 710 idag och provar nya bandet.
20220201_095351_001.jpg
20220201_095545.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
God förmiddag russkies.
Fortsätter med 710 idag och provar nya bandet.
20220201_095351_001.jpg
20220201_095545.jpg
Jag tycker att det där är en snygg kombo. Snyggt med de ganska stora hålen! 😍
Jag har en hel del band från CNS. Deras tjockare band tycks i flera fall vara ihopsatta av flera tunna lager, vilket ibland tycks ge begränsad livslängd. Jag har iafall ngt exemplar där lagren har släppt från varandra och det ser ju ganska billigt ut.
 

Utvisaren

Patek
Jag tycker att det där är en snygg kombo. Snyggt med de ganska stora hålen! 😍
Jag har en hel del band från CNS. Deras tjockare band tycks i flera fall vara ihopsatta av flera tunna lager, vilket ibland tycks ge begränsad livslängd. Jag har iafall ngt exemplar där lagren har släppt från varandra och det ser ju ganska billigt ut.
Ja och Vostok har ju tex inga billiga klockor som skulle passa ihop med ett sådant band. Du får kanske överväga ett billigt swiss-märke trots risk för reflux.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja och Vostok har ju tex inga billiga klockor som skulle passa ihop med ett sådant band. Du får kanske överväga ett billigt swiss-märke trots risk för reflux.
Så är det till stor del. Mitt senast inköpta Hirsh-band har en kvalitetskänsla som slår det mesta, men då kostar det ju även mer än klockan som bandet sitter på.
Jag har nog ganska generellt sett bestämt mig för att acceptera en ngt billigare kvalitetskänsla och då även kunna åtnjuta tillhörande prisnivå. Mina klockor lever i samtliga fall ett liv som "deltidsklockor" med individuell ganska liten handledstid sett över ett år. Favoriter och klockor som används mer frekvent kanske kan räkna med viss särbehandling när det gäller bandkvalitet :)
 

Delgada

Patek
Jag tycker att det där är en snygg kombo. Snyggt med de ganska stora hålen! 😍
Jag har en hel del band från CNS. Deras tjockare band tycks i flera fall vara ihopsatta av flera tunna lager, vilket ibland tycks ge begränsad livslängd. Jag har iafall ngt exemplar där lagren har släppt från varandra och det ser ju ganska billigt ut.
Ok. Fast med de priserna har man ju råd att köpa nytt band. Kan vara bra att lägga in i femårsplanerna.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ok. Fast med de priserna har man ju råd att köpa nytt band. Kan vara bra att lägga in i femårsplanerna.
Du har faktiskt en reell poäng där.

Jag kan i sammanhanget även nämna https://reliasweden.se/
Något mindre än ett år efter att jag köpt ett 22 mm brunt läderband till en av mina nyare moddar råkade jag ut för samma fel även där. Jag kontaktade deras kundtjänst som omedelbart erbjöd mig annat valfritt band istf det som hade pajat. Bra service!
1643710900477.png
 

Delgada

Patek
Ha ha!!! :D Det är faktiskt Leif GW som har påmint mig om existensen av ordet "environg": "Vederbörande har setts i environgerna dagarna före dådet."
Fö så var 2008 i går, eller ja... det var 14 år sedan. Nu är det 2022 och vi har fortfarande inga flygande bilar, något som har utlovats i samtliga framtidsvisioner sedan långt tillbaka! :rolleyes:
Svävande grejer finns dock. "The Soviet Caspian Sea Monster" tex. 760 km/h strax över vattenytan. Gåshud!
Ekranoplan. Mycket intressant fysikalisk fenomen där farkosten flyger på sk "grund effekt". Dvs den luftkudde som uppstår mellan farkosten och marken/vattenytan. Kan inte flyga högre än ca en vingbredd.
Någon större framgång blev de ju inte. Våghöjd var en strikt begränsning. Likaså svängradien. De kunde ju inte banka, dvs luta, som ett vanligt plan, så om hinder i form av fartyg dök framför blev det kritisk. Vad jag förstår var de aldrig operativa i någon egentlig mening.
Jag misstänker att de ersattes av svävare som utvecklades stort av sovjetiska krigsmakten, och fortsättningsvis av den ryska, både för trupptransport och som vapenplattform.
20201218_104052.jpg

 
Senast ändrad:

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Ekranoplan. Mycket intressant fysikalisk fenomen där farkosten flyger på sk "grund effekt". Dvs den luftkudde som uppstår mellan fakosten och marken/vattenytan. Kan inte flyga högre än ca en vingbredd.
Någon större framgång blev de ju inte. Våghöjd var en strikt begränsning. Likaså svängradien. De kunde ju inte banka, dvs luta, som ett vanligt plan, så om hinder i form av fartyg dök framför blev det kritisk. Vad jag förstår var de aldrig operativa i någon egentlig mening.
Jag misstänker att de ersattes av svävare som utvecklades stort av sovjetiska krigsmakten, och fortsättningsvis av den ryska, både för trupptransport och som vapenplattform.
20201218_104052.jpg

De hade ju en del festligt för sig förr i tiden - själv är jag förtjust i hyrdofoiltekniken som blir lite som en motsats till det där planet även om det tar sig fram på ungefär samma höjd. En båt som går högt istället för ett plan som flyger lågt.
4331D937-5A17-466D-956F-4794D5D54A0B.jpeg


Var säkert en bra dykbåt..
E20B0BFB-AE4F-463F-AE2E-86F31BE88230.jpeg
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Sitter hemma och väntar provsvar idag. Kan inte jobba hemifrån så jag sysselsätter mig med annat. Jag har lagt upp en artikel nyligen som jag skulle vara ödmjukt tacksam till om så många som kan läser igenom och kommer med synpunkter på via PM eller mail. Tar allt! Meningsuppbyggnad, faktafel, stavfel m.m. Bilder kommer för att göra den lite roligare samt mer informativ.

 

Utvisaren

Patek
Sitter hemma och väntar provsvar idag. Kan inte jobba hemifrån så jag sysselsätter mig med annat. Jag har lagt upp en artikel nyligen som jag skulle vara ödmjukt tacksam till om så många som kan läser igenom och kommer med synpunkter på via PM eller mail. Tar allt! Meningsuppbyggnad, faktafel, stavfel m.m. Bilder kommer för att göra den lite roligare samt mer informativ.

Jag är inget proffs men fann artikeln läsvärd och att den överrensstämde väl med det jag snappat upp om Vostok generellt.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Sitter hemma och väntar provsvar idag. Kan inte jobba hemifrån så jag sysselsätter mig med annat. Jag har lagt upp en artikel nyligen som jag skulle vara ödmjukt tacksam till om så många som kan läser igenom och kommer med synpunkter på via PM eller mail. Tar allt! Meningsuppbyggnad, faktafel, stavfel m.m. Bilder kommer för att göra den lite roligare samt mer informativ.

Väldigt snyggt jobbat! Jag ser direkt några exempel där jag kan bidra med bilder från min samling. Ett par små kommentarer kommer i PM.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ha ha, du lyckades! Nu måste du beskriva lite mer hur du har gjort! 😍 :D 👍

Lätt. Hade en "urverksring" för en 2209a som någon hade slipat lite på (antagligen för att använda den i någon obskyr klocka). Det är en liten uppfasning längst ut som är bortslipad. I och med detta passade urverket perfekt upp och ner (annars skiljer sig höjden för bommen).

Näe alltså. Hur coolt som helst. Respekt.
Häftig tavla. Var kommer den ifrån. Knappast Meranom i alla fall va?


Äkta plasttavla!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ah, dom där kronograferna är ju hur snygga som helst!!! Den högra är ju iofs onte fel den heller! 😄

Den vänstra, är den så smutsig i glaset eller är det ljuset som spelar ett spratt?
Tack! Det är bara ljuset. Alla tre Buran som jag har köpt har fått originalglasen utbytta mot safirglas. Inte för att det var fel på originalglasen, men säljaren/samlaren jag köpte av gillar att göra så. Samma sak med exempelvis den Poljot Marine jag tidigare har köpt från samme kille.

Det är lätt att missa Albatrosen i sällskapet, men den är faktiskt riktigt trevlig även den och lite ovanlig med sin 270-boett.

Nedan bättre bild på katedralen:
1643718825592.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Sitter hemma och väntar provsvar idag. Kan inte jobba hemifrån så jag sysselsätter mig med annat. Jag har lagt upp en artikel nyligen som jag skulle vara ödmjukt tacksam till om så många som kan läser igenom och kommer med synpunkter på via PM eller mail. Tar allt! Meningsuppbyggnad, faktafel, stavfel m.m. Bilder kommer för att göra den lite roligare samt mer informativ.


Låter bra!

Kanske även bör nämna att det faktiskt finns rena kinakopior, om ej särskilt vanliga.

Hade vart kul o se något om Ostwok med!
 
Topp