• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmorgon ryss-björnar.
Åter i selen för samhällets väl.
20220203_074645.jpg
Hmm, jag ser att du också har börjat testa med mocka, kul! :cool: ;)
 

Utvisaren

Patek
Ja, vad är egentligen en prototyp? Jag associerar till någonting som inte är serietillverkat i vanlig mening och det kan ju vara allt från ett exemplar till en kraftigt begränsad mer eller mindre handgjord "förserie". Jag har nedanstående prototyp till urtavla för en jubileumstavla, som aldrig kom i produktion. Det tycks ha berott på att Vostok gick i konkurs 2010 strax innan denna modell skulle ha getts ut. Av allt att döma (uppgifter från Vostok själva) finns det bara detta exemplar.
Klockmodellen tillverkades aldrig, utan är hopplockad av en entusiast som tänkte ut hur en sådan modell skulle kunna ha sett ut. Klockan är alltså inte en prototyp, utan egentligen bara 100% franken, samtidigt som tavlan är en prototyp... :)
Anm: Dessutom stämde datumet idag. Jag ser det som ett tecken på... någonting 🤔
1643875544204.png
Sober tavla!
 

Utvisaren

Patek
Ja, vad är egentligen en prototyp? Jag associerar till någonting som inte är serietillverkat i vanlig mening och det kan ju vara allt från ett exemplar till en kraftigt begränsad mer eller mindre handgjord "förserie". Jag har nedanstående prototyp till urtavla för en jubileumstavla, som aldrig kom i produktion. Det tycks ha berott på att Vostok gick i konkurs 2010 strax innan denna modell skulle ha getts ut. Av allt att döma (uppgifter från Vostok själva) finns det bara detta exemplar.
Klockmodellen tillverkades aldrig, utan är hopplockad av en entusiast som tänkte ut hur en sådan modell skulle kunna ha sett ut. Klockan är alltså inte en prototyp, utan egentligen bara 100% franken, samtidigt som tavlan är en prototyp... :)
Anm: Dessutom stämde datumet idag. Jag ser det som ett tecken på... någonting 🤔
1643875544204.png
Frihetsgudinnan är ju bara trams i jämförelse...
 

Utvisaren

Patek
In rust we trust! Slava boett.

Före
20220202_200024.jpg


Målad med järnspånsfärg och precis belagd med patineringsvätska
20220202_210205.jpg


En natt senare
20220203_070144.jpg


Får se om det blir mer rost under dagen, annars får jag nog måla på mer färg.
Blir ju även ett prima huvud till en rysk ryggkliare!!! (Att användas när man inte har någon björn i närheten som kan krafsa till där man inte når.)
 

Utvisaren

Patek
Har Vasilijkatedralen på armen idag, lika bra och vänja sig vid sevärdheterna i vår kommande huvudstad.

Undra om de döper om vår huvudstad till Stockolmsgrad efter invasionen?

20220203_102734.jpg
Ja, anväder man grad eller gorod är ju min fundering? Stockholmgorod? Jag har inte riktigt fått kläm på när man använder det ena och det andra. Är det om en stad är så gammal att den från början anses ha utgått från en enda gård och sedan vuxit till en stad som den heter Gorod? Novgorod tex.

För övrigt finns ju redan Småland i Ryssland - Smolensk!
 

Utvisaren

Patek
Tänkte först att det var samma boett som till några av Prestigemodellerna med tror nu att det var feltänkt.
Själva boetten är ju helt UFO-rund och 42mm. 4 infasade hörn där bandfästet är. Inga bandhorn och inget genomgående stift. Den har ju adaptrar istället som sticker ut skapar bandhorn och en vikbar förlängning av caset skulle jag säga att det ser ut som.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har Vasilijkatedralen på armen idag, lika bra och vänja sig vid sevärdheterna i vår kommande huvudstad.

Undra om de döper om vår huvudstad till Stockolmsgrad efter invasionen?

20220203_102734.jpg
Via google får jag det till att stock heter "brevnom" på ryska. När jag på egen hand konstruerar det nya ordet "Brevnomograd" och kör det baklänges i samma översättningstjänst blir det "Stockstad" på äkta infödd googlisk ryska. Kan man komma närmare än så? :D
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja, anväder man grad eller gorod är ju min fundering? Stockholmgorod? Jag har inte riktigt fått kläm på när man använder det ena och det andra. Är det om en stad är så gammal att den från början anses ha utgått från en enda gård och sedan vuxit till en stad som den heter Gorod? Novgorod tex.

För övrigt finns ju redan Småland i Ryssland - Smolensk!
Jo, jag vet, jag bor där. Till lunch idag blir det förmodligen därför såndär bortschtsch eller vad det nu heter med gräddfil och pirog med hemligt, dolt innehåll. 🤔
 
  • Like
Reactions: Beo

Utvisaren

Patek
Via google får jag det till att stock heter "brevnom" på ryska. När jag på egen hand konstruerar det nya ordet "Brevnomograd" och kör det baklänges i samma översättningstjänst blir det "Stockstad" på äkta infödd googlisk ryska. Kan man komma närmare än så? :D
Hm. Jag kör deepl och får trästock till poleno (påle). Holm eller holme till ostrovok (ö) eller poli. Polenopoli? Polenostrovok? 🤔🤔
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
In rust we trust! Slava boett.

Före
20220202_200024.jpg


Målad med järnspånsfärg och precis belagd med patineringsvätska
20220202_210205.jpg


En natt senare
20220203_070144.jpg


Får se om det blir mer rost under dagen, annars får jag nog måla på mer färg.
🤔... De är ju inte min sak att påpeka, men det vanligaste kanske annars är att man visar upp bilder i den omvända ordningen, typ "titta så pyttelite rost det blev kvar när jag var klar med min behandling av boetten, som var jätterostig när jag började"... :D

Kul projekt måste jag erkänna. Skall bli väldigt intressant att se var det landar. Du vet att det finns en egen mögel-tråd på forumet, där man tex roar sig med att lägga klockdelar i en korg i havet över vintern...
 
Topp