• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ackee

Panerai
2-Faktor
Postmord har vart i farten igen! Tur att det inte var en rysk klocka!


Väntade i 5 månader på en Kirova från Ryssland härom året (innan covid). Ryska posten tog en knapp vecka från Kolomna, via Moskva till Stockholm. Sedan tog kära Postnord över... 5 månader låg paketet på Arlanda, och under den tiden tappade de bort paketet tre gånger.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Dags att laga kvällens middag.
20220203_173021.jpg
 

iKnight

Breitling
Tjena allihopa! Precis skapat en konto här. Har i dagsläget en Vostok amphibia scuba dude, och planerar att skaffa några till ryska klockor i framtiden ;). Ingen här som har en pobeda buran? Vad tycker ni om den? Kanske fel tråd, men what's up med yugoslaviska klockor? Hittar typ inga online, alls.
Bild på min Vostok. Kommer nog byta bezel till en utan markering dock!
IMG_20220203_175542.jpg
 

Utvisaren

Patek
Tjena allihopa! Precis skapat en konto här. Har i dagsläget en Vostok amphibia scuba dude, och planerar att skaffa några till ryska klockor i framtiden ;). Ingen här som har en pobeda buran? Vad tycker ni om den? Kanske fel tråd, men what's up med yugoslaviska klockor? Hittar typ inga online, alls.
Bild på min Vostok. Kommer nog byta bezel till en utan markering dock!
IMG_20220203_175542.jpg
Balkan lyser kanske lite med sin frånvaro generellt på klockfronten. Det finns ju individer som är och varit oerhört skickliga men i princip alla länder och deras urmakeri i Europa har ju hamnat i skuggan av swisserian. Innan man började med klockor kunder man ju inte många franska märken hellre precis. Eller tyska eller svenska för den delen. Är det något speciellt märke du letar efter?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tjena allihopa! Precis skapat en konto här. Har i dagsläget en Vostok amphibia scuba dude, och planerar att skaffa några till ryska klockor i framtiden ;). Ingen här som har en pobeda buran? Vad tycker ni om den? Kanske fel tråd, men what's up med yugoslaviska klockor? Hittar typ inga online, alls.
Bild på min Vostok. Kommer nog byta bezel till en utan markering dock!
IMG_20220203_175542.jpg

Snygg klocka!

Antar det är den grön blåa tavlan "teal", lite svår o fånga färgen på bild, men grymt snygg i verkligheten!

Hittade lite via watchuseek om yugoslaviska klockor, verkar mest vart import.


Bopeda buran, har du någon bild på vilken du menar?
 

Vostok

Audemars
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Klockbyte.

Sitter o väntar medan sonen har ett crossfit-pass.

Den här är äntligen igång, förhoppningsvis lär den funka ett tag nu. Vart massa strul, kommer inte ihåg allt, men det är första gången jag råkat ut för att "barrel arbour" var slitet. Kugghjulet ovanpå låg inte kvar utan vobblade så klicken släppte och fjädern släppte all sin kraft på en gång.

20220203_155726.jpg
Varför tittar man på lilleman träna? In i boxen och visa var skåpet ska stå!!! 💪🏽💪🏽💪🏽
 

iKnight

Breitling
Balkan lyser kanske lite med sin frånvaro generellt på klockfronten. Det finns ju individer som är och varit oerhört skickliga men i princip alla länder och deras urmakeri i Europa har ju hamnat i skuggan av swisserian. Innan man började med klockor kunder man ju inte många franska märken hellre precis. Eller tyska eller svenska för den delen. Är det något speciellt märke du letar efter?
Vet inte ens vilka märke finns, ärligt talat. Har inte hittat mycket info online, så tar gärna emot all kunskap du har! Får kanske åka runt på loppis och sånt när jag åker ner till Bosnien under sommaren :D.
@Rikala @Vostok tänkte på den här - finns i 3(?) olika färger tror jag. s-l400.jpg
 

Utvisaren

Patek
Vet inte ens vilka märke finns, ärligt talat. Har inte hittat mycket info online, så tar gärna emot all kunskap du har! Får kanske åka runt på loppis och sånt när jag åker ner till Bosnien under sommaren :D.
@Rikala @Vostok tänkte på den här (finns i 3(?) olika färger tror jag. s-l400.jpg
Vill minnas att det är mest import och ryska ur med. Vet inte om Adriatica varit ett balkan märke en gång. Men nu är det swiss i alla fall. Vi skall ha i åtanke att sådan finmekanik fanns verkligen inte överallt. Både fransmännen och ryssarna tog ju tyska urfabriker i krigsskadestånd för att komma ikapp industriellt och kunna göra bra kronografer. Men jag kan ytterst lite om balkan ur. Jag kan inte påminna mig om någon grekisk tillverkare heller sedan vattenurens tid.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Som ett första test blev det ju helt okej! Glaset sitter inte helt på plats, blev lite tjockt med färg runt tror jag även om jag försökt ta bort en del med en tandpetare.

Färgen verkar släppa rätt lätt (några små bitar redan släppt), men den har nog inte riktigt härdat än. Kanske bör man slipa boetten lite innan målning samt kanske grundmåla. Funderar på om man bör klarlacka efteråt för och få det och hålla bättre (även om rosten inte blir lika snygg då).

In rust we trust #1

20220203_210913.jpg


Före:
20220121_213517.jpg
 

Vostok

Audemars
Vet inte ens vilka märke finns, ärligt talat. Har inte hittat mycket info online, så tar gärna emot all kunskap du har! Får kanske åka runt på loppis och sånt när jag åker ner till Bosnien under sommaren :D.
@Rikala @Vostok tänkte på den här (finns i 3(?) olika färger tror jag. s-l400.jpg
Ja och dom sitter i 200 olika boetter :) Äktheten i dessa kan nog diskuteras är jag rädd :)
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Vet inte ens vilka märke finns, ärligt talat. Har inte hittat mycket info online, så tar gärna emot all kunskap du har! Får kanske åka runt på loppis och sånt när jag åker ner till Bosnien under sommaren :D.
@Rikala @Vostok tänkte på den här - finns i 3(?) olika färger tror jag. s-l400.jpg

Är inte de där hopplock från Ukraina? Många kopior och falska ryska klockor kommer från Ukraina.
 

iKnight

Breitling
Good to know! Tack. Tycker fortfarande att den är väldigt snygg, men vet inte om jag är riktigt sugen på en frankenwatch. Tycker det är mer roligt med en äkta, särskilt med tänka på att de är billiga.
Vill minnas att det är mest import och ryska ur med. Vet inte om Adriatica varit ett balkan märke en gång. Men nu är det swiss i alla fall. Vi skall ha i åtanke att sådan finmekanik fanns verkligen inte överallt. Både fransmännen och ryssarna tog ju tyska urfabriker i krigsskadestånd för att komma ikapp industriellt och kunna göra bra kronografer. Men jag kan ytterst lite om balkan ur. Jag kan inte påminna mig om någon grekisk tillverkare heller sedan vattenurens tid.
Låter helt rimligt, med tanke på hur mycket annat importerades in i landet i den tiden.
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Good to know! Tack. Tycker fortfarande att den är väldigt snygg, men vet inte om jag är riktigt sugen på en frankenwatch. Tycker det är mer roligt med en äkta, särskilt med tänka på att de är billiga.

Låter helt rimligt, med tanke på hur mycket annat importerades in i landet i den tiden.

Satsa på en äkta Vostok (Öst), Raketa (Raket), Slava (Ära) eller Pobeda (Seger) :)
 
Topp