• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
🤔... De är ju inte min sak att påpeka, men det vanligaste kanske annars är att man visar upp bilder i den omvända ordningen, typ "titta så pyttelite rost det blev kvar när jag var klar med min behandling av boetten, som var jätterostig när jag började"... :D

Kul projekt måste jag erkänna. Skall bli väldigt intressant att se var det landar. Du vet att det finns en egen mögel-tråd på forumet, där man tex roar sig med att lägga klockdelar i en korg i havet över vintern...
Ja, men det är väl inte ryska klockor de använder där va? Jag menar i så fall är det ju OT i den tråden och de borde posta här! 🤔 😁
 
  • Like
Reactions: Beo

Ackee

Panerai
2-Faktor
Förresten - är det någon som känner till vad lumen på 3017 är gjord av?? (Håller kanske 20 sekunder efter laddning...)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-02-03 kl. 01.18.32.png
    Skärmavbild 2022-02-03 kl. 01.18.32.png
    17.7 KB · Visningar: 2

Utvisaren

Patek
Var det @Vostok som hade ett löst 2809-urverk? Hade vart kul o få in det i en modernare Vostok-boett.

Blev det något med ditt urverk?
Han skulle skänka det och ett par 3133 till mig. För gammal ost så att säga. Eller? 🤔

Edit: jag måste fn in på meshok när finanskrisen lättar och handla lite verk. Även av Acke93 som "verkar" här på forumet 😂 😂
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Förresten - är det någon som känner till vad lumen på 3017 är gjord av?? (Håller kanske 20 sekunder efter laddning...)
Fram tom ca 50-talet använde man (liksom större delen av klockvärlden) radiumbaserad lysmassa. Därefter verkar man, vad jag har kunnat förstå, inte ha tagit vägen via tritium utan till former av "självlysande färg" utan användning av radioaktiva ämnen, vilket ju är väldigt bra.

Det är lätt att klaga på lyskraften idag, men det beror nog mer på att klockorna är typ 50 år gamla än att man hade dålig teknik när det begav sig. Jag tycker man kan tänka som så att om det är väldigt dålig fart på lumet så kan man se det som att tavla och visare är i mer originalskick än om det lyser så att det knakar i plexit. Om du har lysmassa som över huvud taget går att "ladda upp" med ljus kan du vara tämligen säker på att färgen inte är radiumbaserad.

Min klocka på handleden idag, Amphibian typ 350 från uppskattat andra halvan av 60-talet, verkar ha kvar original-lume på både tavla och visare. Det går att skrämma igång lumet med exempelvis en UV-lampa, men det är inte många sekunder det håller... :)
1643896029463.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja, har också hört talas om fosfor, men inte mer exakt än så.

Förvånande att den ens lyser, samtidigt lyser den starkare än lumen på min OKEAH från 2004... :D
Jag lyssnade på en pod där man menade att om man hittar en sovjetisk klocka med lysmassa som ser ut som grön cupcake-topping så är det bra, för då kan man vara ganska säker på att det är original-lumet som sitter kvar. 🤣
 
  • Like
Reactions: Beo

Ackee

Panerai
2-Faktor
Fram tom ca 50-talet använde man (liksom större delen av klockvärlden) radiumbaserad lysmassa. Därefter verkar man, vad jag har kunnat förstå, inte ha tagit vägen via tritium utan till former av "självlysande färg" utan användning av radioaktiva ämnen, vilket ju är väldigt bra.

Det är lätt att klaga på lyskraften idag, men det beror nog mer på att klockorna är typ 50 år gamla än att man hade dålig teknik när det begav sig. Jag tycker man kan tänka som så att om det är väldigt dålig fart på lumet så kan man se det som att tavla och visare är i mer originalskick än om det lyser så att det knakar i plexit. Om du har lysmassa som över huvud taget går att "ladda upp" med ljus kan du vara tämligen säker på att färgen inte är radiumbaserad.

Min klocka på handleden idag, Amphibian typ 350 från uppskattat andra halvan av 60-talet, verkar ha kvar original-lume på både tavla och visare. Det går att skrämma igång lumet med exempelvis en UV-lampa, men det är inte många sekunder det håller... :)
1643896029463.png

Hittade en tråd där Mark Gordon svarat - tyvärr bortgången storsamlare av ryska och sovjetiska klockor.


Tydligen slutade de med radium-baserad färg i Sovjetunionen runt 1960.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hittade en tråd där Mark Gordon svarat - tyvärr bortgången storsamlare av ryska och sovjetiska klockor.


Tydligen slutade de med radium-baserad färg i Sovjetunionen runt 1960.
Intressant och precis som jag har fått lära mig ligger det farliga i radium i att ämnet sönderfaller i radondöttrar, vilket inte är så kul.

Sedan hade jag inte en aning om att Mark Gordon hade gått bort. Jag lyssnade på en pod härom dagen där man refererade till honom och hans enorma samling av ryska klockor, men poden var ett par år gammal... :(

Edit: Jag ser nu att Gordon verkar ha gått bort redan 2017.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Intressant och precis som jag har fått lära mig ligger det farliga i radium i att ämnet sönderfaller i radondöttrar, vilket inte är så kul.

Sedan hade jag inte en aning om att Mark Gordon hade gått bort. Jag lyssnade på en pod härom dagen där man refererade till honom och hans enorma samling av ryska klockor, men poden var ett par år gammal... :(

Edit: Jag ser nu att Gordon verkar ha gått bort redan 2017.
https://www.ussrtime.info/ är väl en kopia på hans sida som försvann från nätet för några år sedan?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Klockbyte.

Sitter o väntar medan sonen har ett crossfit-pass.

Den här är äntligen igång, förhoppningsvis lär den funka ett tag nu. Vart massa strul, kommer inte ihåg allt, men det är första gången jag råkat ut för att "barrel arbour" var slitet. Kugghjulet ovanpå låg inte kvar utan vobblade så klicken släppte och fjädern släppte all sin kraft på en gång.

20220203_155726.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Klockbyte.

Sitter o väntar medan sonen har ett crossfit-pass.

Den här är äntligen igång, förhoppningsvis lär den funka ett tag nu. Vart massa strul, kommer inte ihåg allt, men det är första gången jag råkat ut för att "barrel arbour" var slitet. Kugghjulet ovanpå låg inte kvar utan vobblade så klicken släppte och fjädern släppte all sin kraft på en gång.

20220203_155726.jpg
Ah! UFO från Moskva-OS 1980. De där är faktiskt riktigt fina! 😍
 

Utvisaren

Patek
Klockbyte.

Sitter o väntar medan sonen har ett crossfit-pass.

Den här är äntligen igång, förhoppningsvis lär den funka ett tag nu. Vart massa strul, kommer inte ihåg allt, men det är första gången jag råkat ut för att "barrel arbour" var slitet. Kugghjulet ovanpå låg inte kvar utan vobblade så klicken släppte och fjädern släppte all sin kraft på en gång.

20220203_155726.jpg
Ja du, om man ändå fått en krona för varje gång man vobblat så klicken släppt... vad nu det betyder 🤔 😂 😂
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp