• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Får väl inte göra folk besvikna så en lyxmacka får det ju bli. Glad ryssfredag!
20220211_124138.jpg
 

Utvisaren

Patek
HISTORIA (igen)
Militärt fanns i USSR bara de stora Zlatoust-dykarklockorna på 1950-60-talen. Fram till då var ju dykarna iförda de stora "järnhjälmarna" och klockorna behövde därför vara extremt stora för att kunna läsas i mörker - och relativt långt från ögonen.
Vid denna tid började de militära dykarna istället med cyklop och moderna dykardräkter. Klockorna kunde därför göras mindre.
Så parallellt med Vostoks civila 350-klockor som introducerades 1967, började man experimentera fram en dåtida militär värsting: NVCh-30, eller kyrilliskans НВЧ-30 (Наручные Водолазные Часы 30 - Naruchnyye Vodolaznyye Chasy; ryska för ”Armbandsur för dykare 30 ATM”). Tålde alltså nu 300m istället för 200m.
NVCh30 fick de legendariska rena matta svarta tavlorna med tydliga index och stora siffror på 12,3,6,9 - alla lume:ade lite härligt handmålade av Oleg. Tavlorna var garanterat influerade av Komandirskies fältur 1A från 1965, som har mycket likt utseende.
350-klockorna blev alltså Vostoks första dykarklockor och gavs namnet Amphibian (= både land och vatten) och man återanvände den lite revolutionerande lösningen man t.ex. nyttjat på Komandirskies militära fältur i början på 60-talet, där baklocket var tvådelat, men nu alltså "tryckte in baklocket" i en tjockare/bredare gummipackning. De militära NVCh-dykarna fick tjockare glas och något tjockare baklock för att klara det högre vattentrycket. Sovjet gjorde klassiska täthetsprover "på riktigt" (och inte i någon fjollig trycktestare på skrivbordet) där man dels tvingade ner dykare jättedjup, men också knöt fast klockorna utanpå ubåtar!

Vissa uppgifter menar att NVCh-klockorna tillhörde det ryska specialförbandet Spetsnaz’ dykenheter (d.v.s. ungefär som "ryska SEALs") men användes nog av flera andra militära dykförband. Oftast var klockorna "krigsplacerad materiel" och alltså tillhörde förbandet/fartyget, men i vissa fall verkar de ha tilldelats som gåvor vid t.ex. pension eller typ jämna födelsedagar.

Gen1 (350-boetten) gjordes mellan ca 1971 och 1980. Gen2 (tonneau-boetten) mellan ca 1981-1988, och Gen3:eek:rna mellan ca 1988-1991. Gen3 var alltså den sista militärmodellen, och var baserad på en upphottad Albatrossboett (320/470), och kan nog påstås varit ett sista ”ryck” man gjorde àla ”test och försök” innan de specifikt militära helt avslutades, Gen3 lär ha funnits i både 18 och 20mm luggbredd, lite beroende på batch. 1:an och 2:an hade identiska tavlor, medan Gen3:eek:rna hade gjorts något modernare med både ”Antimagnetisk” och ”gjord i Sovjet” på tavlan. Tittar man på marknaden är Gen3:eek:rna de mest svårfunna, och bör således ha gjorts i minst upplaga.

Min Gen3 är en väldigt ovanlig klenod. Enligt vissa überkunniga togs en identisk 200-metersvariant fram på försök för den civila marknaden. Men gavs ej ut i någon större utsträckning. På ryska forum kan hittas långa spännande detektivromaner om galna ryssar som försöker snoka upp denna NVCh20. En del hävdar att dessa NVCh20 Gen3 är närmast ännu mer svåråtkomliga och svårfunna. Ni med lite djupare kunskaper om dessa får du gärna ge mig en heads-up. Som synes är det inte bara klockan som är dagens raritet. Att vara utbildad på BMP-1 och INTE Pbv501 är svårslaget!!!

Min NVCh-Albatross sitter på ett RM FALKLANDS ERA STRAP från CWC.

Ha en vårlig Ryssfredag kamratskies!
IMG_0981.JPG
Solklart läge för en medalj!
1644580414574.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Japp, vet inte om jag kommer ha så himla mycket nytta av den, men fick ett för bra pris för att kunna tacka nej. Jag gillar gamla verktyg och bara det är skäl nog. Men visst, om jag har en kass brygga med hela juveler och en annan hel brygga med kassa juveler så... Jag tänker kanske mer långsiktigt. Tex om jag skall FÖRSÖKA börja pilla med Poljot 3133 vad det lider. Att kunna serva 3133 för egen maskin är lite av en dröm jag har haft sedan jag köpte min första 3133-baserade kronograf. Men om det gör att jag får ett större behov av att byta juveler har jag ingen aning om, sannolikt inte :)

"Jag gillar gamla verktyg och bara det är skäl nog".

En anledning kika bra som någon! Jag har en klocka med trasig sten, dock ej brytt mig så mycket, men sneglat på något liknande verktyg. Kommer kanske bli något i framtiden...
 

Utvisaren

Patek
Står ju "Made in Russia" på urtavlan. Snarare 1992/93 och framåt, tog ett år eller så innan "USSR" byttes ut mot "Russia" på urtavlorna. :)
Sant! Det hade jag helt bommat! Hade bara de vanliga i huvudet och har den associerad till rymdprogrammet. Det förklarar också varför man inte hittar tavlan på de äldre.

Är troligen bara ett hoprafs av diverse prylar. Ja ja det var kul så länge det varade.
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Sant! Det hade jag helt bommat! Hade bara de vanliga i huvudet och har den associerad till rymdprogrammet. Det förklarar också varför man inte hittar tavlan på de äldre.

Är troligen bara ett hoprafs av diverse prylar. Ja ja det var kul så länge det varade.
Den har en intressant urtavla, och värt att komma ihåg är att 90-talet fram till början av 2000-talet var extremt kaotiskt i Ryssland och definitivt synligt i den ryska klockindustrin, många olika typer av urtavlor, boetter etc etc... Njut av din Raketa nu! :)

Edit: Att Raketa ens överlevt den tiden är ett under.
 

Delgada

Patek
Som utlovat till eftermiddagskonjaken... dagens nyanlända Raketa kopernikus.
En liten toscakaka till i all enkelhet.
20220211_152249.jpg
Men vilket snyggt band! Satt det på eller hade du det innan?
Fler bilder på det?

Är det inte lite typiskt de ryska /sovjetiska prylarna över lag. Det man tycker är en typisk 60 tals design visar sig vara gjord 1984 tex och i det här fallet tom 90 tal. Intressant. Undrar om riktiga designproffs också har svårt att tidsbestämda prylarna från Soviet / Ryssland
 

Utvisaren

Patek
Men vilket snyggt band! Satt det på eller hade du det innan?
Fler bilder på det?

Är det inte lite typiskt de ryska /sovjetiska prylarna över lag. Det man tycker är en typisk 60 tals design visar sig vara gjord 1984 tex och i det här fallet tom 90 tal. Intressant. Undrar om riktiga designproffs också har svårt att tidsbestämda prylarna från Soviet / Ryssland
Bandet hade jag liggandes. Ebay eller Etsy tror jag. Minns inte. Kan rota lite i "mina köp" och se.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Shit, du är ju snart ikapp igen om du fortsätter såhär! 😍
Ja, det är kul att sändningarna rullar på också. Har ett paket till som är släppt av tullen sen blir det lite paus. Kanske.

Ang. senaste paketet. Jag ville endast åt urverk, tavla och visare då de satt i "fel" boett, tunnor, och skulle in i 320-boetter.Upptäckte dock att det inte var några vanliga 1190, utan blankpolerade. Mig veterligen polerades väl inga varianter av 1190 på det sättet, utan det är väl de nya 090 som har den ytbehandlingen? Har de polerats i efterhand tro?
IMG_20220211_175352.jpg
 

Utvisaren

Patek
Men vilket snyggt band! Satt det på eller hade du det innan?
Fler bilder på det?

Är det inte lite typiskt de ryska /sovjetiska prylarna över lag. Det man tycker är en typisk 60 tals design visar sig vara gjord 1984 tex och i det här fallet tom 90 tal. Intressant. Undrar om riktiga designproffs också har svårt att tidsbestämda prylarna från Soviet / Ryssland
Oklart. Jag var helt inne på att den var samtida med övriga. Hade 50tals case, och en urtavla man i princip nara kan tänka sig att man experimenterade med på 50 talet. Känns verkligen lite Verner Panton och flört med den typen av möbeldesign tex.
 

Utvisaren

Patek
Men vilket snyggt band! Satt det på eller hade du det innan?
Fler bilder på det?

Är det inte lite typiskt de ryska /sovjetiska prylarna över lag. Det man tycker är en typisk 60 tals design visar sig vara gjord 1984 tex och i det här fallet tom 90 tal. Intressant. Undrar om riktiga designproffs också har svårt att tidsbestämda prylarna från Soviet / Ryssland
Visst. Det är tyskt. Står echt leder på. Tror det är Fluko som tillverkar. Ebay i så fall.
20220211_181340.jpg
 
Topp