• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Dagens fråga:
Jag plockade ut nedanstående sex Komandirskies från min samling (ursäkta taskig bildkvalité, svårt med ljussättningen). Tidsmässigt spänner de från 60- till 80-tal. Den äldsta uppe till vänster har fö åldern bekräftad via ganska cool inskription på bakstycket.
Vad har dessa klockor gemensamt?
20210119_081052.jpg
Aha... alla är till salu för att du ska köpa Amphibia för alla pengarna?????😁
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Svaret på frågan är att samtliga sex klockor har urverk med sk hacking-funktion, dvs att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Den äldsta har ett urverk som fortfarande kallades för 2214, trots att detta är ett urverk utan hacking. Man kom väl sedan på att det fanns anledning att skilja på dessa och cal 2234 var därmed skapad.
Det finns både civila och "3AKA3"-verioner av en del av dessa, tex den med guld-tavlan. Där skall tydligen den civila versionen ha 2214-verk utan hacking. "3AKA3"-utgåvan särskiljs då genom att den har hacking.
Så var det med det. Kul att så många gissade, men ingen hade rätt, eller alltså, det kom in många exempel på gemensamma drag mellan klockorna, men ingen kom på just det som jag tänkte på!
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Då var mina första Ryssar på plats! Lyckades korta länken själv, första gången jag gett mig på det... Inte på Scuba Duden dock, den hade jag inga verktyg hemma som passade, så den får svågern fixa under dagen.
Komandierskie med 24hr visning, bara för att vara extra annorlunda 😅
Känns helt ok, men mindre hade jag inte klarat av...
20210119_130805.jpg
 

Beo

Patek
Dagens fråga:
Jag plockade ut nedanstående sex Komandirskies från min samling (ursäkta taskig bildkvalité, svårt med ljussättningen). Tidsmässigt spänner de från 60- till 80-tal. Den äldsta uppe till vänster har fö åldern bekräftad via ganska cool inskription på bakstycket.
Vad har dessa klockor gemensamt?
20210119_081052.jpg
Zakaz mo cccp?😋sent ute såg jag men srkundvisare?
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Nu blev jag sugen på att försöka modda lite... Någon som har lite delar liggande? Tex bezel i någon kul färg för att ge kontrast till Scuba dudens blå-gröna tavla?
Tror det är för meckigt (för mig) att byta krona, annars hade det nog varit prio 1, enbart för känslan dock.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Då var mina första Ryssar på plats! Lyckades korta länken själv, första gången jag gett mig på det... Inte på Scuba Duden dock, den hade jag inga verktyg hemma som passade, så den får svågern fixa under dagen.
Komandierskie med 24hr visning, bara för att vara extra annorlunda 😅
Känns helt ok, men mindre hade jag inte klarat av...
20210119_130805.jpg
Den där är riktigt häftig. Min motsvarande (se nedan) är utan jämförelse den klocka jag har som har skapat flest klockrelaterade diskussioner IRL. Enkelt att bara be någon att titta på klockan och tala om vilken tid det är 😄. I ärlighetens namn är den ganska svår att läsa av och man får ofta tänka till både en och två gånger för att riktigt förstå hur mycket klockan är.
20210119_142507.jpg
 

Boatman

Cartier
Snyggt!
I allmänhet är jag annars mindre förtjust i höga bezels. Det blir som en brunn ned till klockglaset. Sluttande bezels lyfter fram det kupade glaset mer. Men i detta fall måste jag säga att det passar ju perfekt! Vilken matchning!
Jag gillar också matchningen men är lite tveksam till höjden men får testa ett tag annars får jag flytta inlägget till en lägre bezel.
 
Topp