• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

oggeu

Breitling
Bästa älgjaktsklockan!

363980C9-1013-4844-BDFC-0E02CDE0EC0B.jpeg
 

Samlarn

Rolex
KA1? Kustartilleriet 1:a regementet? Kalle Anka volym 1? Om jag har hittat något speciellt här så är det nog ett fall av den pickande hönan.

En annan sak jag funderar på. tavlan på den högra, den måste väl vara senare gjord? Har även sett ljusa och även de har markant bredare indexmarkeringar. Ser inte kosher ut alls i mina ögon. men jag skall villigt erkänna att jag som vanligt läst på för lite för mitt eget bästa. :bag:🤫
Det var länge sen jag läste på om Strela. "Linjen" i min samling är egentligen "dykare" men ibland gör man lite "snedsteg".
Maskiner och patent togs över av Sovjet från Schweiz eftersom de såg ett behov av att nyckelpersoner hade klockor med hög precision. Det var inte bara militärer som bar dem utan även vetenskapsmän.
De första kosmonauterna hade Strela på sina färder. Gagarin lär dock ha haft en Sturmanskie vid den första bemannade rymdfärden. Alexei Leonov hade en Strela på armen när han gjorde den första rymdpromenaden någonsin. Strela är alltså den första klockan ute i "open space".
En del av Strelas produktion gjordes med större noggrannhet och då är urtavlan märkt KA1. Jag är lite osäker på om man skriver det KA1. Jag är så dålig på det kyrilliska alfabetet.
Jag tror inte att vem som helst kunde köpa en Strela märkt KA1. Jag bara spekulerar.
Strelan med den svarta urtavlan har nog fått en ny urtavla och den ser inte orginal ut, precis som du misstänkte. Resten av klockan kan dock vara helt ok. Visarna vet jag inte.
20220107_132139-jpg.1959183
 

MAz_666

Rolex
Uppland fick väl under natten typ 3 cm. Inget som drabbar en, då det finns proletärer som gladeligen jobbar bort snön mot en liten peng.
Skön Slava ligger ute på ”Väskan” för en hundring.
Lite coolt ruff.
Moskva - Slava.
Visste ni förresten att Slava blivit rätt Kina-kopierade?
På 90-talet skickades många av deras verk till Kina, där de började kopieras.
För att ”klara sig” som märktes de uren "Slava Sozvezdie" (ryska: Слава Созвездие) eller CJIABA (notera bokstaven л som listigt förvandlas till JI).

E58BF85E-1377-4B03-A950-1B7C00645279.jpeg



EC48ADF5-446F-411D-BB43-BF00801E877C.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Så då är glaset limmat och inpassat, blev tvungen att sätta i urtavlan för att se hur det blir... Mögel mysig :)
Nu blir det skottning så får vi se om det blir mer hopsättning senare :)

IMG_20220108_112158.jpg
Snyggt och precis som du skrev, riktigt mögel-mysigt!
Det här med att limma glaset måste jag erkänna att jag aldrig har kommit i kontakt med, kanske beroende på att det mesta jag har meckat med har varit Vostok Amphibian, men generellt sett, är det vanligt att man limmar fast glaset och i sådana fall när?
 

Vostok

Audemars
Snyggt och precis som du skrev, riktigt mögel-mysigt!
Det här med att limma glaset måste jag erkänna att jag aldrig har kommit i kontakt med, kanske beroende på att det mesta jag har meckat med har varit Vostok Amphibian, men generellt sett, är det vanligt att man limmar fast glaset och i sådana fall när?
Ja alltså om du använder en sån "Glas klo" som jag har så kan ibland glaset sitta så pass bra att du ej behöver limma men om det "poppar" ur lite för lätt brukar jag limma dom både för att ej tappa glaset och för att ej få in damm/fukt i klockan.. Dock ska du använda sånt lim som jag har som är gjort för klockglas och inte något snabblim för då får du filmjölksfärgat glas 😂
Jag har faktiskt sett en film eller om det va en bild från Vostoks fabrik där dom limmade glas men jag tror inte det va på Amphibia boetter dock för där behövs det ju ej då du har en glasring som håller det hela på plats :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja alltså om du använder en sån "Glas klo" som jag har så kan ibland glaset sitta så pass bra att du ej behöver limma men om det "poppar" ur lite för lätt brukar jag limma dom både för att ej tappa glaset och för att ej få in damm/fukt i klockan.. Dock ska du använda sånt lim som jag har som är gjort för klockglas och inte något snabblim för då får du filmjölksfärgat glas 😂
Jag har faktiskt sett en film eller om det va en bild från Vostoks fabrik där dom limmade glas men jag tror inte det va på Amphibia boetter dock för där behövs det ju ej då du har en glasring som håller det hela på plats :)
Intressant, som sagt, man lär sig. Har du möjlighet en länk till ett exempel på en sådan limtub?
 

Vostok

Audemars
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Är det månne @MAz_666 fd 090 som byttägare.
Fin!
Jag är lite avis på den blanka 090. Kulblästrat är ok men blank är bättre tycker jag nog.
Stämmer bra att min bytt ägare, men min gick till nån på Tratten!
(Kan det vara @denjohan ? Kanske bilderna luras - men tycker att denna ej verkar ha högblank boett (som min hade)).
"In-the-spirit-of" såld, och NVCh30 införskaffad.
Har haft båda 090-boetterna, och båda har sin charm.
Men på något sätt uppfattar jag att den högblanka känns lite fetare/större.
 
Senast ändrad:

denjohan

Rolex
Pledge Member
Stämmer bra att min bytt ägare, men min gick till nån på Tratten!
(Kan det vara @denjohan ? Kanske bilderna luras - men tycker att denna ej verkar ha högblank boett (som min hade)).
"In-the-spirit-of" såld, och NVCh30 införskaffad.
Har haft båda 090-boetterna, och båda har sin charm.
Men på något sätt uppfattar jag att den högblanka känns lite fetare/större.
Jag köpte den nyligen på Tradera, så visst är det möjligt att det är din gamla. Köpte den av någon från Uppsala.
 

Vostok

Audemars
900 finns inte utan datum?
Nej den finns ej utan datum med jag vill bara ha boetten sen väljer jag vad jag ska stoppa i den :D
Boetten är precis som de första 1190 boetterna i formen med kantigare hörn osv... Fast med bredare luggar som på Nvch-30 :)
Även baksidan är precis som på 1190 med sina sneda skarpa fasningar i ytter kanter!! Fy faan vad vackert!!

1641644537310.png
1641644562979.png
 
Senast ändrad:
Topp