• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

kottme

Cartier
Fick hem denna igår, köpt mest för att ha något nytt att leka med tills ekonomin låter mig köpa den klockan jag vill ha, men måste säga att än så länge är jag riktigt nöjd.

Länken är som dom flesta av Seikos i denna prisklass kass och rasslig, men tycker ändå om den av någon anledning (kanske det är något nostalgiskt över den). Men den underbara blå tavlan väger upp för detta, för 2 feta tror jag det är svårt att hitta något lika bra!



IMG20210804134305.jpg
IMG20210805084526.jpg
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Fick hem denna igår, köpt mest för att ha något nytt att leka med tills ekonomin låter mig köpa den klockan jag vill ha, men måste säga att än så länge är jag riktigt nöjd.

Länken är som dom flesta av Seikos i denna prisklass kass och rasslig, men tycker ändå om den av någon anledning (kanske det är något nostalgiskt över den). Men den underbara blå tavlan väger upp för detta, för 2 feta tror jag det är svårt att hitta något lika bra!



IMG20210804134305.jpg
IMG20210805084526.jpg

Mycket fin klocka. Jag har den med grå urtavla. När det gäller armbandet så tycker jag det funkar bra. Värre är det med armbandet till SNK385, det tycker jag känns billigt och löst.
 

kottme

Cartier
Mycket fin klocka. Jag har den med grå urtavla. När det gäller armbandet så tycker jag det funkar bra. Värre är det med armbandet till SNK385, det tycker jag känns billigt och löst.
Den gråa är riktigt ball!
För priset kan man inte förvänta sig underverk när det kommer till länken, det duger i krig så att säga :D
 

ChristianSthlm

Omega
2-Faktor
Fick hem denna igår, köpt mest för att ha något nytt att leka med tills ekonomin låter mig köpa den klockan jag vill ha, men måste säga att än så länge är jag riktigt nöjd.

Länken är som dom flesta av Seikos i denna prisklass kass och rasslig, men tycker ändå om den av någon anledning (kanske det är något nostalgiskt över den). Men den underbara blå tavlan väger upp för detta, för 2 feta tror jag det är svårt att hitta något lika bra!



IMG20210804134305.jpg
IMG20210805084526.jpg
Riktigt bra den där. Har en i svart. Denna var nog snäppet snyggare
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Hej!

Efter en lång paus var det äntligen dags att köpa en av de äldre Seiko 5 modellerna igen. :cool: Funderade länge mellan olika alternativ men SNK355 blev mitt val. Valde SNK355 främst på grund av att den har samma boett som SNKL41 modellen, perfekt form och storlek i min åsikt. Designen är elegant och tidlös och påminner mycket om Rolex OP eller DJ modeller, utan att vara en direkt kopia. Gillar detaljen med urtavlan som är fylld med Seiko 5 logon. Man kan knappt se det om inte man specifikt försöker se denna detalj. Fastän Seiko 5 modellerna nuförtiden blivit lite uppdaterade med 4R35 och samtidigt gått upp i prisklass, så tycker jag att dessa äldre Seiko 5'or erbjuder mycket värde för pengarna. Tycker SNK355 är en modell som inte får mycket uppmärksamhet jämfört med många andra modeller och tycker den kanske vore värd mera av det!

Jämför också SNK355 med SNKL41 modellen under recensionens lopp samt visar SNK355 på några läderband. För de som blev intresserade låter jag videon gå in på djupet mera :)

 

v0n

Patek
2-Faktor
Nice! Vad är det för länk? Kupat plexi var en riktig hit! Snyggt också att originalsekundvisaren är bortbytt, vad är grejen med lume på motvikten liksom??
Hmm, blingig och ful länk från någon gammal dressig sak, minns inte referensen just nu.
Ja, original sekundvisaren har väl ett syfte på en dykare men håller med om att den passar mindre bra på en sån här klocka 😉
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Inleder helgen med vad jag trodde var en 90-talist Seiko. Efter att ha slagit in serienumret så visar det sig att den är från antingen maj 1979 eller 1989 ?
Hur tar jag reda på mer specifikt vilket år och månad den är tillverkad eller får jag nöja mig där ?
1B59CA7D-EF33-4964-807D-4C47F0ED3086.jpeg

Edit: Bifogar bild på baksidan så kanske någon kunnig kan hjälpa till utifrån nuffrorna.
DAB61AF2-5013-46F9-AD1B-4C92A7D3CA07.jpeg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Inleder helgen med vad jag trodde var en 90-talist Seiko. Efter att ha slagit in serienumret så visar det sig att den är från antingen maj 1979 eller 1989 ?
Hur tar jag reda på mer specifikt vilket år och månad den är tillverkad eller får jag nöja mig där ?
1B59CA7D-EF33-4964-807D-4C47F0ED3086.jpeg

Edit: Bifogar bild på baksidan så kanske någon kunnig kan hjälpa till utifrån nuffrorna.
DAB61AF2-5013-46F9-AD1B-4C92A7D3CA07.jpeg
Kan t.o.m vara 1999 beroende på var man söker, den kalibern hängde faktiskt med så länge.
Spontant tycker jag den ser för modern ut för att vara en -79 men har haft fel förr. Skitsvårt att datera femmor men hoppas någon kan 🙂
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Kan t.o.m vara 1999 beroende på var man söker, den kalibern hängde faktiskt med så länge.
Spontant tycker jag den ser för modern ut för att vara en -79 men har haft fel förr. Skitsvårt att datera femmor men hoppas någon kan 🙂
Tänkte också att 1979 kändes lite off men blev ett önsketänk iom att den hade varit tillverkad på ens födelseår :)
 

Mukt

Cartier
Fortsätter tråden med ännu en identifieringsfråga. Håller på att rensa lite i lådan och letar efter lite info om denna. Tillverkningsåret ska väl sluta på en 8 men är det 88, 98, 08? Också om nån har koll på pris (mellan tummen och pekfingret) är det uppskattat :)
22EB4C29-B798-4D52-BE55-10A105434B7D.jpeg

719B648B-503B-40C1-A85B-A6DD1CB59507.jpeg

02F64D25-CB4C-492C-8187-B41FB89728BC.jpeg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Okej, då är jag med. Följdfråga: Vad gör att en klocka räknas som en "äkta" dykare och inte bara är dive style?
Väldigt bra fråga! Läs länken nedan för svar. :)

 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Väldigt bra fråga! Läs länken nedan för svar. :)

Jag hade inte kunnat förklara det bättre själv. 😂😂😂
 
Topp