Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Seiko 7a28, 7a38 med 7a-varianter-(tråden!)

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av URsinne, 3 mars 2018.

1. daviid

daviid Titan

Ja, men jag är ingen länkperson, ska fundera lite. Sett den på läderband tidigare, ska fundera lite på det :)

2. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

Sitter och rensar gamla kort i mobilen och hittade två bra bilder på 7a38-7020

IMG_20180305_224849_517. IMG_20180305_223044.

Senast ändrad: 1 maj 2018
    TTTomas, mace, BartVader och 9 andra gillar detta.
  3. Nissenutz

Nissenutz Diamant Premium

Från:
    Södermanland
    Fasen är din oanvänt eller? Ruskigt skarp alltså! :)

Clark Kent gillar detta.
  4. theargonaut

theargonaut Diamant Premium

Från:
    Sthlm
    Blå panda :)

20180413_070229. 20180413_082302. 20180423_102630. 20180423_115853. 20180423_121302. 20180501_100820. 20180501_102022. 20180501_102454.

Clark Kent, mace, MaBr och 9 andra gillar detta.
  5. -JL-

-JL- Brons

Från:
    Göteborg
    Den är grym! Budade på en likadan på bukten men missade den...

theargonaut gillar detta.
  6. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

Snudd på :) Klisterlappen satt fortfarande kvar på baksidan när jag fick den

Nissenutz gillar detta.
  7. parasec

parasec Brons

Från:
    Skåne
    Fortfarande sjukt nöjd... Hade lätt kunnat bli OWG om det inte vore för att den knappt är water resiatant.
    IMG_20180506_125759.

Psykel, theargonaut, URsinne och 2 andra gillar detta.
  8. koze

koze Brons

Från:
    Stockholm
    Så sjukt glad över att uris lyckades klämma in ett glas jag hittade på bukten, nu är en av mina absoluta favoriter tillbaka i rotation.

image. image.

Psykel, URsinne, Heinrich.a och 7 andra gillar detta.
  9. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Den här bilden blev så skarp att den får dubbelpostas här inne i myshörna.
    IMG_20180526_100907-01.

Namaste, MaBr, DrSbaitso och 4 andra gillar detta.
  10. dräpdrulle

dräpdrulle Silver Friends Of KS

11. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Riktigt riktigt bra! Ser ut att vara i väldigt fint skick :)

dräpdrulle gillar detta.
  12. koze

koze Brons

Från:
    Stockholm
    Sen jag fick tillbaka min från urmakaren så har dels kronosekundens visare lossnat, dels har själva verket börjat gå superkasst. Vi snackar först går sen som den ska, sen har den helt plötsligt släpat flera timmar. Men visst behövde han inte ta loss visarna vid byte av glas enbart? Min teori är annars att visarna slirar, därav de stora tappen, och det ligger i linje med att en visare lossnat att de sitter för slappt.

13. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Trist som få. @rogart-63 har du nån teori?

14. URsinne
    Trådstartare

URsinne Silver

Känns det som att det är väldigt lätt/liten friktion när man ställer visarna? I så fall är nog det problemet, visarfriktionen

15. koze

koze Brons

Från:
    Stockholm
    Ja, faktiskt. Alltså lite sladdrig när man ställer tiden. Men varför har det skett efter glasbytet? Han har väl bara plockat ut hela verket som ett paket och satt tillbaka det?

16. URsinne
    Trådstartare

URsinne Silver

Då beror det förmodligen på det. Kanske den gått (för) lätt hela tiden utan att du tänkt på det? Kanske har den lossat aningen mer under det jobb som gjordes tillräckligt för att de inte ska driva ordentligt. Ett vanligt problem och brukar(bör) kollas och ev. justeras i samband med service.

Hur som helst, brukar inte vara nån större operation att få det fixat. Fast en del verkar vägra att göra det utan att få serva hela verket vare sig det behövs eller ej.

17. rogart-63

rogart-63 Diamant

Från:
    Vettet
    Inte direkt . Finns en liten friktions fjäder som sitter på sekund eller kronografhjulet . Händer att en del knölar till den när dom tar ur verket . Men det är bara en teori . Att subvisare lossnar låter konstigt . Om den satt bra innan finns det ju ingen anledning att ta loss den för å byta glas .

URsinne och Nissenutz gillar detta.
  18. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Vet inte riktigt om du blivit klokare @koze men nu finns det ju lite teorier.

Jag tyvärr ingen egen men vet att om man råkar bada med en som inte är tät kan den efteråt bete sig underligt men vi snackar då om att den tappar minuter, inte timmar.

Låter konstigt att visarna blivit påverkade dock. Min 7a28-7040 var den första klockan jag någonsin öppnat och urverket kommer ut helt utan våld.

19. koze

koze Brons

Från:
    Stockholm
    OK, tack för svaren. Blir ett besök hos urmakaren imorgon, men han klagade redan innan på att de här inte var värda att serva så att hävda att han har orsakat detta kan bli svårt..

20. koze

koze Brons

Från:
    Stockholm
    Ja, mycket märkligt med tanke på att den gick bra innan glasbytet :(

21. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Riktigt tråkigt som sagt. Och låter inte som de kommer vara smooth sailing med urmakarn heller men får hålla tummarna.

Kan de kommit in smått glassplitter i urverket efter olyckan? Har du tänkt på om den höll tiden även med de trasiga glaset?

22. koze

koze Brons

Från:
    Stockholm
    Ja, den låg ganska länge med det trasiga glaset då jag väntade på leveransen av det nya glaset från Asien någonstans. Men ingen märkbar avvikelse.

23. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Ok, jadu. Vi får väl se vad urmakarn säger. Annars får du försöka jaga en donatorklocka på bukten eller liknande.

Sen kanske någon av forumets mekrävar kan ta sig an att bara skifta urverk. Du får hålla oss uppdaterade

24. rogart-63

rogart-63 Diamant

Från:
    Vettet
    Inte omöjligt. Been there. Köpte en 7A28 på ebay som jag fixa till. Den hade oxå trasigt glas. Hitta små skärvor långt in i verket. Kom inte ihåg att den fått sig en smäll. Kan ju vara där visaren lossnat oxå.

25. Littera69

Littera69 Titan

Från:
    Österlen
    - Have you ever been mistaken for a man?
    - I find your lack of faith disturbing!

#crossover #aliens #starwars
    62EB54A6-C54F-4DD5-A273-C7A49602407C.

M.L., Fujoor, Heinrich.a och 8 andra gillar detta.
  26. koze

koze Brons

Från:
    Stockholm
    Uris sa att det är ålder och slitage som är boven och att han inte rörde visarna då glaset byttes ovanifrån. Han jobbar inte i verket då det är vanligt att axeln för att lossa kronan ofta fastnar vilket är ett helvete tydligen. Så nu vet jag inte vad jag ska göra..

27. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Dra ett PM till mekarna här på forumet. Kan de inte/inte har tid kanske de har vidare kontakter :)

URsinne gillar detta.
  28. koze

koze Brons

Från:
    Stockholm
    Fick ett tips av @URsinne som jag ska följa upp.

Nissenutz gillar detta.
  29. URsinne
    Trådstartare

URsinne Silver

Värt att kolla i alla fall. Vet förstås inte om det är det men haft det problemet själv några gånger så en möjlighet är det när visarställningen känns sladdrig och den börjar tappa så där dramatiskt ibland. Eller så har det kanske fastnat nåt i som sagts. Men att kronografvisaren lossnat helt är ju lite konstigt om den inte varit med om nåt särskilt...

Ville urmakaren inte öppna verket för uppdragsbommen kunde fastna? Gällde det alla verk eller just det här? Han servar inte verk med andra ord då.

30. koze

koze Brons

Från:
    Stockholm
    Han sa också att den lilla subvisaren bara lossnar om man tappar klockan i golvet men å andra sidan hade ju glaset krossats så det har ju fått en smäll.

Bommen kunde fastna på de här verken eller så menade han just gamla kvartsverk. Han sa att han kunde ge det ett försök men att det oavsett var nya delar som nog behövdes.

URsinne gillar detta.