• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SEIKO- Gruppköp SEIKO5GMT KLM Globen

Nu har man koll på tiden i New York också.😅🤙

0CD73086-A61B-4112-AB3C-C46F26B87D4C.jpeg

Senast ändrad:
Galet nöjd 😌 ska man bara lära sig hur GMT funktionen fungerar, någon som kan förklara 🙏

279C9476-9270-4902-B5E6-75C81AF71538.jpeg

Menar du funktionen av en GMT-visare rent generellt eller hur du manövrerar den på din klocka? I det senare fallet flyttar du aktuell visare i 24 entimmarssnäpp med hjälp av kronan i dess första utdragna steg. Den är slavad till den ordinarie timvisarens läge. Åt ena hållet växlar du datum, åt andra hållet flyttar du GMT-visaren. Prova så ser du hur det fungerar.

Jag ställer själv alltid in GMT-visaren så att den visar just det, Greenwich Mean Time, vilken just nu är två timmar efter svensk sommartid. När vi har normaltid är skillnaden en timme. I mitt fall har det uteslutande med färdplanering i flygsammanhang att göra. En yrkesskada. På exempelbilden längst ned är klockan 08:00. GMT-visaren pekar då mot 06:00 på den inre fasta chapterringen. Den yttre bezeln med ytterligare en 24-timmarsskala är ju vridbar och kan därför användas för att visa ännu en tidszon. Du väljer förstås själv vilken tidszon du vill att GMT-visaren skall indikera.

069CB1D4-A971-4F10-9449-2D555291A223.jpeg
786A1FFC-751C-4A74-956D-236B5ADF9B66.jpeg

Senast ändrad:
Menar du funktionen av en GMT-visare rent generellt eller hur du manövrerar den på din klocka? I det senare fallet flyttar du aktuell visare i 24 entimmarssnäpp med hjälp av kronan i dess första utdragna steg. Den är slavad till den ordinarie timvisarens läge. Åt ena hållet växlar du datum, åt andra hållet flyttar du GMT-visaren. Prova så ser du hur det fungerar.

Jag ställer själv alltid in GMT-visaren så att den visar just det, Greenwich Mean Time, vilken just nu är två timmar efter svensk sommartid. När vi har normaltid är skillnaden en timme. I mitt fall har det uteslutande med färdplanering i flygsammanhang att göra. En yrkesskada. På exempelbilden längst ned är klockan 08:00. GMT-visaren pekar då mot 06:00 på den inre fasta rehautringen. Den yttre bezeln med ytterligare en 24-timmarsskala är ju vridbar och kan därför användas för att visa ännu en tidszon. Du väljer förstås själv vilken tidszon du vill att GMT-visaren skall indikera.

Jag har inte ens köpt nån klocka men kan inte låta bli att läsa ändå. Exemplariskt förklarat (tom jag fattar). KS när det är som bäst 👍 👍

Jag ställer själv alltid in GMT-visaren så att den visar just det, Greenwich Mean Time, vilken just nu är två timmar efter svensk sommartid. När vi har normaltid är skillnaden en timme. I mitt fall har det uteslutande med färdplanering i flygsammanhang att göra. En yrkesskada. På exempelbilden längst ned är klockan 08:00. GMT-visaren pekar då mot 06:00 på den inre fasta chapterringen. Den yttre bezeln med ytterligare en 24-timmarsskala är ju vridbar och kan därför användas för att visa ännu en tidszon. Du väljer förstås själv vilken tidszon du vill att GMT-visaren skall indikera.

Tack för en bra beskrivning 👍

Tillbaka
Topp