SS 25 årsrödingen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag läste på IG att viklåset till Royal Capital har snabbjustering. Någon som har tankar att dela om denna funktion?
Jag såg det på deras Instagram nu, så antagligen ett nytt låsPå nyare modellen eller den första? Tror inte att det är det på min...
Jag såg det på deras Instagram nu, så antagligen ett nytt lås
![]()
Lite det jag funderar över, eller är de de små hålen man ser till höger som verkar förlänga själva viklåset?Tror att det är samma på min, är det att man kan byta hål snabbt som avses med quick adjustment?
Lite det jag funderar över, eller är de de små hålen man ser till höger som verkar förlänga själva viklåset?
Ser riktigt diskret och smidigt ut!Man kan microjustera själva låset ca 5mm.
Smutt å smidigt!
Så som BarbarBaba va inne på, en liten typ sprint man trycker in så kan man flytta 5mm
Körde min på grönt nato ett tag minns jag, hittar dessvärre inte bilden... Men såg faktiskt bra ut! Även om länken passar bäst enligt migJo den ser ju bra ut. Vill gärna se en ORC på typ ett gummiband också.
Lite det jag funderar över, eller är de de små hålen man ser till höger som verkar förlänga själva viklåset?
Man kan microjustera själva låset ca 5mm.
Smutt å smidigt!
Så som BarbarBaba va inne på, en liten typ sprint man trycker in så kan man flytta 5mm
Är du säker? Har för mig att alla Capital-viklås har den där justeringen. Ska vara en skruvhuvud-liknande knapp nedanför infästningen som man liksom skjuter fram och tillbaka för att lossa. Spåret i skruvhuvudet ska vara rött på ena sidan och grönt på andra så man vet när det är låst/öppet.Kollade min nu. Det finns ingen sådan justeringsmöjlighet på mitt viklås, har iofs den första modellen av RC så det kan ju mycket väl vara uppdaterat.![]()
Exakt så är det sitter även på dom första modellerna både guld och stål.Är du säker? Har för mig att alla Capital-viklås har den där justeringen. Ska vara en skruvhuvud-liknande knapp nedanför infästningen som man liksom skjuter fram och tillbaka för att lossa. Spåret i skruvhuvudet ska vara rött på ena sidan och grönt på andra så man vet när det är låst/öppet.
Är du säker? Har för mig att alla Capital-viklås har den där justeringen. Ska vara en skruvhuvud-liknande knapp nedanför infästningen som man liksom skjuter fram och tillbaka för att lossa. Spåret i skruvhuvudet ska vara rött på ena sidan och grönt på andra så man vet när det är låst/öppet.
Exakt så är det sitter även på dom första modellerna både guld och stål.
![]()
Tur att det finns någon extra finess i marknadens klumpigaste viklåsJa jäklar, det stämmer ju! Där lärde jag mig något nytt! Har haft den i typ fem år så jag borde ju ha noterat den featuren tidigare...fast ändå mäktigt med en klocka som fortfarande överraskar efter så lång tid!![]()
#tummenmittihandenJa jäklar, det stämmer ju! Där lärde jag mig något nytt! Har haft den i typ fem år så jag borde ju ha noterat den featuren tidigare...fast ändå mäktigt med en klocka som fortfarande överraskar efter så lång tid!![]()
Känner vi dig rätt så kommer du inte tröttna@Sjöö Sandström det är dax nu, vi nördar hinner ju tröttna innan den kommer
Går inte att tröttna på Sjöö SandströmKänner vi dig rätt så kommer du inte tröttnaDen som väntar på något gott...
Precis så. Man justerar det väldigt enkelt med snabbjusteringen.Lite det jag funderar över, eller är de de små hålen man ser till höger som verkar förlänga själva viklåset?
Grattis40 år idag med en riktigt mysig present från familjen.
![]()
det går att vrida upp verket manuellt, pouchen får man om klockan har varit inne på service eller garantireperationKanske en märklig fråga, men går det vrida upp urverket på en Royal Steel eller dras det upp bara via rörelse? Sen undrar jag om förvaringspåsen jag sett i denna tråden egentligen ska ingå, köpte en Annual Edition men fick ej med någon sådan. Petigt, men det ligger i ens natur![]()
Hur går man tillväga då? Vred och vred igår men utan resultat. Skakade till klockan så hoppade den igång. Tack för svardet går att vrida upp verket manuellt, pouchen får man om klockan har varit inne på service eller garantireperation
ibland kan man få dra ut kronan och trycka in den igen och sen dra upp denHur går man tillväga då? Vred och vred igår men utan resultat. Skakade till klockan så hoppade den igång. Tack för svar![]()
Kanske en märklig fråga, men går det vrida upp urverket på en Royal Steel eller dras det upp bara via rörelse? Sen undrar jag om förvaringspåsen jag sett i denna tråden egentligen ska ingå, köpte en Annual Edition men fick ej med någon sådan. Petigt, men det ligger i ens natur![]()
Tack för info. Lite tråkigt ändå.Hade samma fel på min, skickade den till SS dom skulle fixa det på garantin.
Så kontakta din AD eller SS.
Men känner du liksom något motstånd i kronan? Känns frigående. Men funkar bra att ställa klockan.Inte helt ovanligt att balansen behöver ett litet "knyck" annars, innan verket börjar ticka. Behöver inte vara något fel om det är så att klockan funkar bra i övrigt.
Känner inget direkt motstånd i kronan, men den går fint att dra upp, det är inte säkert det är nåt fel på klockanMen
Men känner du liksom något motstånd i kronan? Känns frigående. Men funkar bra att ställa klockan.
Jo den ser ju bra ut. Vill gärna se en ORC på typ ett gummiband också.