• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Är det någon i tråden som vet hur många varv man kan dupp en Worldtimer 41 med Selittaverket?
Använder min ihop med annan klocka och vill inte att den skall stanna. Jag vet inte om jag behöver vara orolig för att dra upp den för mycket, kan den ta skada, eller frikopplar verket?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Är det någon i tråden som vet hur många varv man kan dupp en Worldtimer 41 med Selittaverket?
Använder min ihop med annan klocka och vill inte att den skall stanna. Jag vet inte om jag behöver vara orolig för att dra upp den för mycket, kan den ta skada, eller frikopplar verket?
Av ren nyfikenhet, varför får den inte stanna?

Som du skriver så "frikopplar" verket från kronan.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Varför skapar manuell uppvridning onödigt slitage? Ärlig fråga :)
Har läst flera gånger att kronstammen (heter det så?) och kuggarna inte är gjorda för manuellt uppvrid och tar onödig stryk.

På en manuell klocka är de delarna mycket kraftigare.

Detta kanske inte alls stämmer på 2824/selitta men kam ju tänkas på åtminstone.
 

wg11

Cartier
Har läst flera gånger att kronstammen (heter det så?) och kuggarna inte är gjorda för manuellt uppvrid och tar onödig stryk.

På en manuell klocka är de delarna mycket kraftigare.

Detta kanske inte alls stämmer på 2824/selitta men kam ju tänkas på åtminstone.
Det låter rimligt :) Då ska jag ändra mina rutiner och låta klockan gå igång "av sig själv" på armen!
 
  • Like
Reactions: NRE

break out

Omega
En bild eller två på en Chronolink är aldrig fel.
20210115_141113.jpg
20210115_141138.jpg
 

Jonsni

Breitling
Godkväll,

relativt ny på KS men ser att det finns en hel del kunskap här om Sjöö Sandström 🙂

Vad borde man begära för en Worldtimer 41mm på länk, uttagen 2020-08-20? Knappt använd.

Mvh
Jonas
 

Bilagor

  • 215A9D05-EC50-47EC-ACD4-AE97FE90F621.jpeg
    215A9D05-EC50-47EC-ACD4-AE97FE90F621.jpeg
    350 KB · Visningar: 31

jas79

Breitling
Jag har funderat på hur det skulle se ut att byta tavla på en Worldtimer LEET. Skulle det bli snyggt med svart klocka och en orange eller kanske vit tavla? Någon som provat?
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Sugen på nytt och har denna 41mm royal steel som är uttagen juni 2019 med två urtavlor (blå och champagne) . Otroligt lite använd så minimalt med märken, vad tror ni jag kan få för den? Full set och inköpt hos Erikson urhandel.
Screenshot_20210117_215654.jpg

Screenshot_20210117_215622.jpg
 
Topp