• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

I Sjöö Sandström-tråden får man inte bara hjälp...man får dubbel hjälp, så trevlig stämning har vi här inne. Eller hur @Krostiffer :)

Visst är det så ;) har bara hållit hus här i denna veckan och fick precis en avi att jag kan hämta ut min första SS på posten idag :) hörde ryktesvägar om att du var sugen på det sandfärgade Swedish blonde remmen. Skicka ett pm om någon timme så ska vi nog kunna lösa något!

Kan bara svara för Chronolink-länken som också har skruvar. Om det är samma konstruktion så är det otroligt enkelt...bara att lossa skruven, dra ut stiftet, bort med en länkbit och så skruva tillbaka igen. Ska tilläggas att jag är riktigt obändig och gillar att lämna in saker, men till och med jag tyckte att det var enkelt att korta länken :)

Tackar. Det borde vara simpelt kan tyckas

Hur svårt / enkelt är det att korta länken på en Royal Steel? Det ser ut som det är skruvar och jag har nog relevanta verktyg.

Eller ska jag glida förbi där jag köpte den och få det enkelt åtgärdat for free?
Jag har kortat frugans utan problem. Det är den nya 36mm. Törs inte svara på hur de äldre länkarna är att korta..

Minns inte i vilken tråd det diskuterades, men jag undrar fortfarande varför Sjöö Sandström inte gjorde en renodlad dressversion av Chronolinken med endast den mekaniska delen. Den mäter ju in på ca 8mm så även om man hade varit tvungen att gå upp någon millimeter för att lättare kunna få dit en bra länk så hade det ju blivit en riktigt vass dressare. Eller bara behållt den på 8mm och sålt med läder, då hade man ju bara behövt minska storleken på kronan något.

IMG_20170203_093528.jpg
IMG_20170203_093746.jpg

Hur svårt / enkelt är det att korta länken på en Royal Steel? Det ser ut som det är skruvar och jag har nog relevanta verktyg.

Eller ska jag glida förbi där jag köpte den och få det enkelt åtgärdat for free?
Har en med länk själv och oftast med de gamla länkarna så kan de behövas lite locktight på skruvarna så att de sitter ordentligt. Men utöver det så kan man absolut göra det själv om man har rätt skruvmejsel

Minns inte i vilken tråd det diskuterades, men jag undrar fortfarande varför Sjöö Sandström inte gjorde en renodlad dressversion av Chronolinken med endast den mekaniska delen. Den mäter ju in på ca 8mm så även om man hade varit tvungen att gå upp någon millimeter för att lättare kunna få dit en bra länk så hade det ju blivit en riktigt vass dressare. Eller bara behållt den på 8mm och sålt med läder, då hade man ju bara behövt minska storleken på kronan något.

IMG_20170203_093528.jpg
IMG_20170203_093746.jpg
Kanske inte tillräckligt vridstyv, men handlar nog snarare om att man inte ville/kunde släppa ett nischat manuellt dressur då.

Jag har precis fått hem en 36a jag köpt här på forumet, vad har SS för krav när det gäller tidsavvikelser? På 48h har den sackat 18 sekunder. När jag märkte att den saknat sig några sekunder så har den legat med tavla upp under natten. Detta har inte gjort någon skillnad :( eller ska den kanske ''ruckas'' efter mina vanor? Känns dumt med en klocka som enbart är ca en månad...

Kanske jämnar ut sig i längden? Än så länge är jag supernöjd med klockan i övrigt :)

Jag har precis fått hem en 36a jag köpt här på forumet, vad har SS för krav när det gäller tidsavvikelser? På 48h har den sackat 18 sekunder. När jag märkte att den saknat sig några sekunder så har den legat med tavla upp under natten. Detta har inte gjort någon skillnad :( eller ska den kanske ''ruckas'' efter mina vanor? Känns dumt med en klocka som enbart är ca en månad...

Kanske jämnar ut sig i längden? Än så länge är jag supernöjd med klockan i övrigt :)
Gränsfall, skulle jag säga. Kan ju stabilisera sig om du har den på handleden ett tag... Men skulle nog ändå ta med den till AD och åtminstone kolla om den blivit magnetiserad. Har hänt mig med flera klockor, bl.a. en Speedy och en BB. Avmagnetisering går på 5 sek.

Senast ändrad:
Gränsfall, skulle jag säga. Kan ju stabilisera sig om du har den på handleden ett tag... Men skulle nog ändå ta med den till AD och åtminstone kolla om den blivit magnetiserad bl.a. en Speedy och en BB. Hänt flera av mina klockor. Avmagnetisering går på 5 sek.

Tack! Ja det kanske jag borde göra, men det känns som att den borde avvika ännu mer om den är magniteserad? :)

Tack! Ja det kanske jag borde göra, men det känns som att den borde avvika ännu mer om den är magniteserad? :)
Ja, jag tänkte också det, men har för mig att min BB skyndade sig runt 15s/dygn och efter avmagnetisering 1s/dygn.
Har din klocka legat oanvänd ett tag så kan den ju behöva lite inkörningstid, men man ska ju vara uppmärksam ändå. Inte kollat gången på min,
men upplever avvikelsen som mycket liten.

Ja, jag tänkte också det, men har för mig att min BB skyndade sig runt 15s/dygn och efter avmagnetisering 1s/dygn.
Har din klocka legat oanvänd ett tag så kan den ju behöva lite inkörningstid, men man ska ju vara uppmärksam ändå. Inte kollat gången på min,
men upplever avvikelsen som mycket liten.

Det är ju två års garanti på klockan så tror jag avvaktar och ser om det ändrar sig :)

Hoppas det löser sig, men lika bra att stämma av med S&S eller AD så snart som möjligt även om det är två års garanti.
Nu är jag total novis på urverk, men om jag inte har helt fel brukar det vara mindre toleranser att det ska sacka efter mot att det fortar sig.

Kan bara svara för Chronolink-länken som också har skruvar. Om det är samma konstruktion så är det otroligt enkelt...bara att lossa skruven, dra ut stiftet, bort med en länkbit och så skruva tillbaka igen. Ska tilläggas att jag är riktigt ohändig och gillar att lämna in saker, men till och med jag tyckte att det var enkelt att korta länken :)
Vad är det för storlek på mejseln?

Tillbaka
Topp